Skocz do zawartości

[Korba] Zmiana napędu 3x9 na 2x9


DaSt

Rekomendowane odpowiedzi

Proszę po raz kolejny Was o radę. W zimę zamierzam dość mocno zmodernizować swój rower, bo i jego wiek i zużycie już tego wymaga. Napęd tez idzie do wymiany, choć nie cały. Kasetę mam alivio HG400, którą kupiłem przed sezonem, więc zostaje i łańcuch HG-X 10rz. Zamierzam założyć korbę Deore M6000 z przerzutką z tej samej grupy i dylemat mój jest taki czy warto się jeszcze pchać w napęd z 3 tarczami z przodu, czy może założyć już 2 tarcze ? Rower to Kross Level A5 z 2014 roku w kołach 26". Jeżdżę w 95% po mieście. Lubię twarde przełożenia, tzn kaseta od 5 zębatki w dół, przód głównie największa tarcza (44z), na podjazdach środkowy blat (32z), najmniejszy jest nowy, nieużywany :) Pytanie, czy jak przejdę na 38/28 będę mocno czuł brak przełożeń ? czy ktoś ma takie doświadczenia ? Niestety ciężko znaleźć (mi się nie udało) by korby 2x miały blaty np. 42/32. z góry dziękuję za pomoc. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, DaSt napisał:

Pytanie, czy jak przejdę na 38/28 będę mocno czuł brak przełożeń ?

Skoro jeździsz na najcięższych i po modernizacji pozbędziesz się najcięższych to tak, mocno to odczujesz. Ten zakres który masz teraz zawiera w całości ten który będziesz mieć, policz sobie jaki będzie efekt i pojeździj przez jakiś czas nie używając tego czego nie będziesz miał.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według kalkulatora między najcięższymi przełożeniami na 3x9 i 2x9 strace około 5km/h. Niby nie dużo i znów po plaskim raczej nie używam najmniejszej zebatki z tyłu tylko 2-3 koronki wyżej, więc teoretycznie...z reszta macie racje, warto sprawdzić :) Pytanie czy gra jest warta świeczki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki model korby masz teraz?

/edit

A widzę, fc-m430 ( alivio ) 44/32/22

Wydaj ze 130 pln i włóż tarcze alu ( 44 i 32 )  odpowiednio jakieś 75 i 40 gramów zamiast jakichś 170 i 90, wywal najmniejszą stalową 22 z ( 40 gr )  i będziesz miał niższą masę korby o 190 gramów, a kolejne 60 pln za nowy suport bb-es71  i kolejne 40-50 gramów w dół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, SoloTM napisał:

A jaki model korby masz teraz?

/edit

A widzę, fc-m430 ( alivio ) 44/32/22

Wydaj ze 130 pln i włóż tarcze alu ( 44 i 32 )  odpowiednio jakieś 75 i 40 gramów zamiast jakichś 170 i 90, wywal najmniejszą stalową 22 z ( 40 gr )  i będziesz miał niższą masę korby o 190 gramów, a kolejne 60 pln za nowy suport bb-es71  i kolejne 40-50 gramów w dół.

Powtarzam...masa roweru zupełnie dla mnie nie ma znaczenia, o ile 20 kg nie przekroczy ;) 

ponadto decyzja podjęta. Korbę zmieniam na m6000. Niestety nie wiem tylko czy na 3, czy 2 blaty. Ważne dla mnie aspekty, to precyzja działania, niezawodność i higiena pracy ;) 

Btw. Kiedyś miałem zjazdowke na napędzie sram. Chciałem sobie tutaj wymienić napęd na sram, ale widok cen mocno shamowal mój zapał ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie po południu wrzucę. suport nie strzela, napęd chodzi cicho, lecz zębatki raczej są zużyte. Kaseta się tak zużyła, że mi łańcuch przeskakiwał, a korba była tyle samo używana co kaseta. Rower był używany praktycznie cały czas po mieście i tylko w suche dni, więc piachu i błota nie widział. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, DaSt napisał:

czy warto się jeszcze pchać w napęd z 3 tarczami z przodu, czy może założyć już 2 tarcze ?

Zdecydowanie 2, ale skoro:

18 godzin temu, DaSt napisał:

Rower to Kross Level A5 z 2014 roku w kołach 26". Jeżdżę w 95% po mieście.

to IMHO nie wkładaj w to ani złotówki, tylko zdecyduj się na rower dedykowany do tego jak jeździsz. Już widać cudowanie, bo za miękko, itp. To jest rower w teren, nie do miasta i typowy osprzęt do takiego roweru też jest w teren, stąd "największa" korba 38/28 która i tak jest twarda jak do takich zastosowań (czytaj dla kogoś kto jeździ  terenie i ma fest kopyto).

Ewentualnie jeśli chcesz zachować ten rower, to wymień po prostu zjechane zębatki w korbie i suport. Zębatki do Alivio m430 są relatywnie tanie, a i suport pod octalink to nie jest droga sprawa i starczy na długo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, Rower chce zachować, choć przy moim wzroście (192 cm) rama jest trochę za krótka, ale po prostu lubię rowery MTB i kupując go, wiedziałem, że będzie 99% wykorzystywany po mieście, ponadto polubiłem się z nim :) Trekkingi jakoś  mi nie leżą. Tym bardziej stricte rowery szosowe, to nie moja bajka. źle się czuję na takim rowerze i sądzę, że źle wyglądam. Mam 115 KG :) 

Sądziłem, że po takim czasie "twardej" jazdy materiał korb, mógł się po prostu zmęczyć, stąd moja chęć wymiany. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ nie musisz mieć ani trekinga ani szosy :) Jest kilka pośrednich opcji. Przede wszystkim mógłbyś wreszcie sprzęt dostosowany do wzrostu, na kołach 28" z oponami dostosowanymi do miejskich nawierzchni, ze sztywnym widelcem i zapewne nawet sporo lżejszy od starego Levela.

Mowa o czymś takim:

https://image.ceneostatic.pl/data/products/17974919/i-kross-seto-2013.jpg

https://bdc-bike.com/userdata/gfx/57648.jpg

https://bikerstudio.com.pl/environment/cache/images/0_0_productGfx_b7725e71d2531fd6cd071f3343bdea72.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, m0d napisał:

ewentualnie jeśli chcesz zachować ten rower, to wymień po prostu zjechane zębatki w korbie i suport. Zębatki do Alivio m430 są relatywnie tanie, a i suport pod octalink to nie jest droga sprawa i starczy na długo.

Ta korba Alivio pod Octalink, poza wagą, jest po prostu dobra, podobnie jak suport BB-ES 25. Ciężkawy, ale wytrzymały.

 

34 minuty temu, DaSt napisał:

suport nie strzela, napęd chodzi cicho, lecz zębatki raczej są zużyte

Jeśli waga nie ma znaczenia, po prostu wymień największą i środkową tarczę na nowe, stalowe. Niedrogie, a dobre i trwałe rozwiązanie w rowerze 26". Łańcuch masz świeży i kasetę także, więc po takiej zmianie napęd będzie pracował o wiele lepiej. Będziesz miał twardo, jak lubisz i na ewentualne podjazdy masz tarczę 32. Pilnuj tylko okresowego czyszczenia i zmiany łańcucha.

Drugą sensowną modyfikacją tego roweru  roweru jest przejście na 1x9. Po prostu demontujesz przednią przerzutkę i manetkę, odkręcasz z korby wszystkie blaty a w miejsce środkowego dajesz tarczę NarrowWide, nawet jakąś tanią z AliEx tak do 70 PLN. Powinna zmieścić się taka na 36 zębów, na 34 zęby na pewno. I wtedy odpada machanie przednią przerzutką, nic z przodu nie ociera, nie martwisz się o przekosy, bo po prostu są , napęd masz uproszczony i odchudzony.

Jeździsz po mieście i po płaskim. Więc przy 1x9, żeby jechać szybciej, po prostu kręcisz szybciej, żeby podjechać górkę, naciskasz mocniej. I tyle. Warto spróbować. Koszt niewielki, doświadczenie i frajda duża. Potem możesz zawsze wrócić do 3x9, Twoja korba do żonglerki między 1x9 a 3x9 bardzo dobrze się nadaje.

Większe pieniądze warto zainwestować w nowy rower, jak kolega mOd pisze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, m0d napisał:

Ależ nie musisz mieć ani trekinga ani szosy :) Jest kilka pośrednich opcji. Przede wszystkim mógłbyś wreszcie sprzęt dostosowany do wzrostu, na kołach 28" z oponami dostosowanymi do miejskich nawierzchni, ze sztywnym widelcem i zapewne nawet sporo lżejszy od starego Levela.

Mowa o czymś takim:

https://image.ceneostatic.pl/data/products/17974919/i-kross-seto-2013.jpg

https://bdc-bike.com/userdata/gfx/57648.jpg

https://bikerstudio.com.pl/environment/cache/images/0_0_productGfx_b7725e71d2531fd6cd071f3343bdea72.jpg

 

 

Móglbym prosić nazwy tych rowerów, albo linki do nich ? naprawdę dobrze wyglądają :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...