Skocz do zawartości

[Korba] Zmiana napędu 3x9 na 2x9


DaSt

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Proszę po raz kolejny Was o radę. W zimę zamierzam dość mocno zmodernizować swój rower, bo i jego wiek i zużycie już tego wymaga. Napęd tez idzie do wymiany, choć nie cały. Kasetę mam alivio HG400, którą kupiłem przed sezonem, więc zostaje i łańcuch HG-X 10rz. Zamierzam założyć korbę Deore M6000 z przerzutką z tej samej grupy i dylemat mój jest taki czy warto się jeszcze pchać w napęd z 3 tarczami z przodu, czy może założyć już 2 tarcze ? Rower to Kross Level A5 z 2014 roku w kołach 26". Jeżdżę w 95% po mieście. Lubię twarde przełożenia, tzn kaseta od 5 zębatki w dół, przód głównie największa tarcza (44z), na podjazdach środkowy blat (32z), najmniejszy jest nowy, nieużywany :) Pytanie, czy jak przejdę na 38/28 będę mocno czuł brak przełożeń ? czy ktoś ma takie doświadczenia ? Niestety ciężko znaleźć (mi się nie udało) by korby 2x miały blaty np. 42/32. z góry dziękuję za pomoc. 

Napisano
Teraz, DaSt napisał:

Pytanie, czy jak przejdę na 38/28 będę mocno czuł brak przełożeń ?

Skoro jeździsz na najcięższych i po modernizacji pozbędziesz się najcięższych to tak, mocno to odczujesz. Ten zakres który masz teraz zawiera w całości ten który będziesz mieć, policz sobie jaki będzie efekt i pojeździj przez jakiś czas nie używając tego czego nie będziesz miał.
 

Napisano

Według kalkulatora między najcięższymi przełożeniami na 3x9 i 2x9 strace około 5km/h. Niby nie dużo i znów po plaskim raczej nie używam najmniejszej zebatki z tyłu tylko 2-3 koronki wyżej, więc teoretycznie...z reszta macie racje, warto sprawdzić :) Pytanie czy gra jest warta świeczki. 

Napisano

Tylko niestety korby dwu blatowe występują w konfiguracji maksymalnie 38/28. Pytanie jest inne. Czy jest sens schodzić z korby 3 blatowej ? czy jedyna korzyść, to korzyść masy ? 

Napisano

A jaki model korby masz teraz?

/edit

A widzę, fc-m430 ( alivio ) 44/32/22

Wydaj ze 130 pln i włóż tarcze alu ( 44 i 32 )  odpowiednio jakieś 75 i 40 gramów zamiast jakichś 170 i 90, wywal najmniejszą stalową 22 z ( 40 gr )  i będziesz miał niższą masę korby o 190 gramów, a kolejne 60 pln za nowy suport bb-es71  i kolejne 40-50 gramów w dół.

Napisano
6 godzin temu, SoloTM napisał:

A jaki model korby masz teraz?

/edit

A widzę, fc-m430 ( alivio ) 44/32/22

Wydaj ze 130 pln i włóż tarcze alu ( 44 i 32 )  odpowiednio jakieś 75 i 40 gramów zamiast jakichś 170 i 90, wywal najmniejszą stalową 22 z ( 40 gr )  i będziesz miał niższą masę korby o 190 gramów, a kolejne 60 pln za nowy suport bb-es71  i kolejne 40-50 gramów w dół.

Powtarzam...masa roweru zupełnie dla mnie nie ma znaczenia, o ile 20 kg nie przekroczy ;) 

ponadto decyzja podjęta. Korbę zmieniam na m6000. Niestety nie wiem tylko czy na 3, czy 2 blaty. Ważne dla mnie aspekty, to precyzja działania, niezawodność i higiena pracy ;) 

Btw. Kiedyś miałem zjazdowke na napędzie sram. Chciałem sobie tutaj wymienić napęd na sram, ale widok cen mocno shamowal mój zapał ;)

 

Napisano

Sugerujesz, że korba Alivio i suport z 2014 nie musi nadawać się do wymiany ? To by troche moj budżet ratowało i pozwoliło na inwestycję w innych rejonach :D

Napisano

Wszystko zależy od przebiegu, zużycia i od szczęścia. Jeśli suport nie strzela, kręci się ok, nie ma luzów, a zębatki są jeszcze ok to nic nie trzeba robić. Wrzuć zdjęcia koronek korby.

Napisano

W takim razie po południu wrzucę. suport nie strzela, napęd chodzi cicho, lecz zębatki raczej są zużyte. Kaseta się tak zużyła, że mi łańcuch przeskakiwał, a korba była tyle samo używana co kaseta. Rower był używany praktycznie cały czas po mieście i tylko w suche dni, więc piachu i błota nie widział. 

Napisano
18 godzin temu, DaSt napisał:

czy warto się jeszcze pchać w napęd z 3 tarczami z przodu, czy może założyć już 2 tarcze ?

Zdecydowanie 2, ale skoro:

18 godzin temu, DaSt napisał:

Rower to Kross Level A5 z 2014 roku w kołach 26". Jeżdżę w 95% po mieście.

to IMHO nie wkładaj w to ani złotówki, tylko zdecyduj się na rower dedykowany do tego jak jeździsz. Już widać cudowanie, bo za miękko, itp. To jest rower w teren, nie do miasta i typowy osprzęt do takiego roweru też jest w teren, stąd "największa" korba 38/28 która i tak jest twarda jak do takich zastosowań (czytaj dla kogoś kto jeździ  terenie i ma fest kopyto).

Ewentualnie jeśli chcesz zachować ten rower, to wymień po prostu zjechane zębatki w korbie i suport. Zębatki do Alivio m430 są relatywnie tanie, a i suport pod octalink to nie jest droga sprawa i starczy na długo.

Napisano

Tak, Rower chce zachować, choć przy moim wzroście (192 cm) rama jest trochę za krótka, ale po prostu lubię rowery MTB i kupując go, wiedziałem, że będzie 99% wykorzystywany po mieście, ponadto polubiłem się z nim :) Trekkingi jakoś  mi nie leżą. Tym bardziej stricte rowery szosowe, to nie moja bajka. źle się czuję na takim rowerze i sądzę, że źle wyglądam. Mam 115 KG :) 

Sądziłem, że po takim czasie "twardej" jazdy materiał korb, mógł się po prostu zmęczyć, stąd moja chęć wymiany. 

Napisano

Ależ nie musisz mieć ani trekinga ani szosy :) Jest kilka pośrednich opcji. Przede wszystkim mógłbyś wreszcie sprzęt dostosowany do wzrostu, na kołach 28" z oponami dostosowanymi do miejskich nawierzchni, ze sztywnym widelcem i zapewne nawet sporo lżejszy od starego Levela.

Mowa o czymś takim:

https://image.ceneostatic.pl/data/products/17974919/i-kross-seto-2013.jpg

https://bdc-bike.com/userdata/gfx/57648.jpg

https://bikerstudio.com.pl/environment/cache/images/0_0_productGfx_b7725e71d2531fd6cd071f3343bdea72.jpg

 

 

Napisano
30 minut temu, m0d napisał:

ewentualnie jeśli chcesz zachować ten rower, to wymień po prostu zjechane zębatki w korbie i suport. Zębatki do Alivio m430 są relatywnie tanie, a i suport pod octalink to nie jest droga sprawa i starczy na długo.

Ta korba Alivio pod Octalink, poza wagą, jest po prostu dobra, podobnie jak suport BB-ES 25. Ciężkawy, ale wytrzymały.

 

34 minuty temu, DaSt napisał:

suport nie strzela, napęd chodzi cicho, lecz zębatki raczej są zużyte

Jeśli waga nie ma znaczenia, po prostu wymień największą i środkową tarczę na nowe, stalowe. Niedrogie, a dobre i trwałe rozwiązanie w rowerze 26". Łańcuch masz świeży i kasetę także, więc po takiej zmianie napęd będzie pracował o wiele lepiej. Będziesz miał twardo, jak lubisz i na ewentualne podjazdy masz tarczę 32. Pilnuj tylko okresowego czyszczenia i zmiany łańcucha.

Drugą sensowną modyfikacją tego roweru  roweru jest przejście na 1x9. Po prostu demontujesz przednią przerzutkę i manetkę, odkręcasz z korby wszystkie blaty a w miejsce środkowego dajesz tarczę NarrowWide, nawet jakąś tanią z AliEx tak do 70 PLN. Powinna zmieścić się taka na 36 zębów, na 34 zęby na pewno. I wtedy odpada machanie przednią przerzutką, nic z przodu nie ociera, nie martwisz się o przekosy, bo po prostu są , napęd masz uproszczony i odchudzony.

Jeździsz po mieście i po płaskim. Więc przy 1x9, żeby jechać szybciej, po prostu kręcisz szybciej, żeby podjechać górkę, naciskasz mocniej. I tyle. Warto spróbować. Koszt niewielki, doświadczenie i frajda duża. Potem możesz zawsze wrócić do 3x9, Twoja korba do żonglerki między 1x9 a 3x9 bardzo dobrze się nadaje.

Większe pieniądze warto zainwestować w nowy rower, jak kolega mOd pisze.

Napisano
3 godziny temu, m0d napisał:

Ależ nie musisz mieć ani trekinga ani szosy :) Jest kilka pośrednich opcji. Przede wszystkim mógłbyś wreszcie sprzęt dostosowany do wzrostu, na kołach 28" z oponami dostosowanymi do miejskich nawierzchni, ze sztywnym widelcem i zapewne nawet sporo lżejszy od starego Levela.

Mowa o czymś takim:

https://image.ceneostatic.pl/data/products/17974919/i-kross-seto-2013.jpg

https://bdc-bike.com/userdata/gfx/57648.jpg

https://bikerstudio.com.pl/environment/cache/images/0_0_productGfx_b7725e71d2531fd6cd071f3343bdea72.jpg

 

 

Móglbym prosić nazwy tych rowerów, albo linki do nich ? naprawdę dobrze wyglądają :) 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...