Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Drodzy forumowicze, 

Przez zimę zamierzam troszeczkę zmodernizować, albo raczej "odświeżyć" swój rower. Jedną z tych rzeczy jest hamulec przód. Rower to Kross Level A5 2014 i z hamulce to Avid DB1. Na tył założyłem tarczę Shimano RT76 180 mm i jest dla mnie wystarczająco. Natomiast na przód planuję zmienić cały hamulec. 

Po przewertowaniu wielu treści na forach krąg zainteresowania zawężyłem do kilku hamulców.  Te hamulce to Shimano SLX, Shimano MT520, Shimano ZEE, Magura MT5. 

Dodam, że zakres cenowy na sam hamulec, to zakres 400-500 zł. Tarczę już mam, kupiłem również Shimano RT76 180 mm (apetyt był na 203, lecz 185 mm  to maks jaki producent amortyzatora zaleca). 

Rowerem jeżdżę 95% miasto i raczej w pogodne dni. Natomiast problemem jest moja masa. Ważę 115 kg stąd konieczność wymiany hamulca. 

Proszę o pomoc i poradę, któy z tych hamulców najlepiej się sprawdzi ? Masa zestawu nie ma dla mnie znaczenia. 

Napisano

Jeśli nie planujesz 'nigdy' wymieniać tyłu to bym zaszalał i kupił ZEE , a co , niech 4 tłoczki cisną ;)        

Jeśli jednak myślisz też o tyle to , ze względu na nieco mniejsze koszty, kupiłbym najpierw BR-M7000 z metalikami na przód, potem to samo dokupił na tył.

Napisano

Nie wiem, czy nigdy, bo jak pewnie się zepsuje, to wymienię. Na ta chwile na tarczy 180 wystarcza, ponadto mam tendencję do hamowania równomiernie przodem i tyłem, ewentualnie mocniej przodem, więc tył nie jest tak istotny. 

26 minut temu, RafalxM napisał:

Jeśli nie planujesz 'nigdy' wymieniać tyłu to bym zaszalał i kupił ZEE , a co , niech 4 tłoczki cisną ;)        

Jeśli jednak myślisz też o tyle to , ze względu na nieco mniejsze koszty, kupiłbym najpierw BR-M7000 z metalikami na przód, potem to samo dokupił na tył.

Z tego co widziałem i magura i MT520 tez jest 4 tłoczkowy ? 

P.S. A pro po magury, ktoś w jakimś opisie pisał, że w hamulcach shimano siłę hamowania moduluje się siłą z jaką wciskam klamkę, natomiast magure "ilością" - głębokością wciśnięcia klamki, czy to znaczy, ze klamka na całym skoku stawia identyczny opór i nie trzeba wkładać dużej siły w hamowanie ? W aktualnych avidach jak chce mocno zahamować, to po prostu muszę mocno wcisnąć klamkę (głęboko oraz użyć więcej siły). kiedyś w rowerze do FR miałem HOPE mono 4, to tam jednym palcem blokował przód :) 

Napisano
2 godziny temu, RafalxM napisał:

Jeśli nie planujesz 'nigdy' wymieniać tyłu to bym zaszalał i kupił ZEE , a co , niech 4 tłoczki cisną

Chyba dla szpanu. Owszem, 115kg to dużo, niemniej nie potrzeba tu "zjazdowych" hebli do:

3 godziny temu, DaSt napisał:

Rowerem jeżdżę 95% miasto i raczej w pogodne dni.

IMHO jakiekolwiek Shimano/SRAM ze "średniej półki" i będzie git.

  • Mod Team
Napisano
2 godziny temu, DaSt napisał:

A pro po magury, ktoś w jakimś opisie pisał, że w hamulcach shimano siłę hamowania moduluje się siłą z jaką wciskam klamkę, natomiast magure "ilością" - głębokością wciśnięcia klamki

Zawsze myślałem, że skuteczność hamowania jest uzależniona od włożonej siły w linkowcach a nie hydraulikach.:huh:

Silnie zdziwiony jestem tą opinią.

Napisano
Teraz, michuuu napisał:

Zawsze myślałem, że skuteczność hamowania jest uzależniona od włożonej siły w linkowcach a nie hydraulikach.:huh:

Silnie zdziwiony jestem tą opinią.

Patrząc na to z perspektywy mechaniki płynów, to płyn jest tylko elementem przenoszącym siłę, tak samo jak linka z resztą, jednak o znacznie wyższej sprawności ;) 

  • Mod Team
Napisano
Teraz, DaSt napisał:

to płyn jest tylko elementem przenoszącym siłę

Niby tak ale w lince masz "przełożenie" 1;1 a w hydraulicznym masz przekładnie. Znaczy się prawo Pascala działa.

  • Mod Team
Napisano
Teraz, wkg napisał:

Przełożenie między czym a czym ?

Mały tłok w klamce na duży tłok w zacisku.

No nie doktoryzowałem się z mechaniki płynów ale tak działają hamulce hydrauliczne.

Napisano (edytowane)

Nie do końca : )

Przekładnia jest na dźwigience poruszającej tłoczkami EDIT: (a precyzyjniej klockami czy popychaczami klocków bo tłoczków jako takich przecież tam nie ma) :D A linka to przelotka 1:1. W hydraulikach nie ma tej dźwigni - jej rolę pełni różnica powierzchni tłoczków w klamce i zacisku.

18 minut temu, michuuu napisał:

Zawsze myślałem, że skuteczność hamowania jest uzależniona od włożonej siły w linkowcach a nie hydraulikach.:huh:

A to już zupełnie nie jest tak : )

Edytowane przez wkg
Napisano

Kończąc wywód... w takim razie skoro cztery tłoki to przerost formy nad treścią, to w takim razie co na ten przód ? Biker 115 kg tarcza 180 rt76. SLx dwa tłoki ? 

Napisano

Wtrącę swoje 3 grosze. 4 tłoki. 

1) Lepszy przerost niż niedostatek,

2) W mieście jak Ci dzieciak czy auto zajedzie drogę musisz mieć coś na czym możesz polegać. 

Magury są tanie ale pytanie czy manetkę przerzutki masz na ISPEC czy na obejmę ?  Wziąłbym dobry przedni hamulce a  tył zostawił, i tak w mieście  w krytycznych sytuacjach tylne koło jest w powietrzu. Ja zmieniłem hamulec na dwutłoczkowy XT i jest OK ale ważę znacznie mniej. Różnica wobec poprzedniego jest bardzo widoczna. Ale gdyby waga nie miała znaczenia wziąłbym 4 tłoczkowy.

Napisano

Jako użytkownik Magury MT5 odradzam zakup do jazdy miejskiej. To są bardzo dobre hample, ale żeby działały jak należy to od czasu do czasu trzeba je porządnie przygrzać. ;) W mieście raczej tego nie zrobisz, a same lekkie hamowania to zaraz jest piszczenie i brudzenie się klocków.

  • Mod Team
Napisano
3 godziny temu, wkg napisał:

 A linka to przelotka 1:1. W hydraulikach nie ma tej dźwigni - jej rolę pełni różnica powierzchni tłoczków w klamce i zacisku.

Nie sądzisz, że piszesz dokładnie to samo co ja mimo

3 godziny temu, wkg napisał:

Na pewno ? : )

 

3 godziny temu, wkg napisał:

Nie do końca : )

 

Napisano

No raczej nie bo przyczynkiem do dyskusji było zdanie:

3 godziny temu, michuuu napisał:

Zawsze myślałem, że skuteczność hamowania jest uzależniona od włożonej siły w linkowcach a nie hydraulikach.:huh:

Ale w sumie nieważne, ważne, że wiadomo o co chodzi w tych przełożeniach : )

Napisano

Ok, wiec zapytam inaczej. Jakie są w takim razie Wasze propozycje dobrych hamulcow w tym przedziale cenowym, odpowiednie do miasta ? Proszę o jakiś przykład i z góry dziękuje. XT/SLX dwutloczkowy ? 

 

Manetki zwykle alivio 

Napisano

Magura MT5 jest świetna ale czytałem gdzieś, że wymaga umiejętności przy odpowietrzaniu. No i pewnie standardowe klocki piszczą nierozgrzane - z postu powyżej.

Kolega zmienił SLX na Sainty i jest zachwycony ale cóż - każdy by był :D Chyba to jednak strzał z armaty do wróbla.

Wziąłbym czterotłoczkowe XT - przynajmniej nie zastanawiałbym się potem, że mogłem wziąć lepsze. A jak po taniości to jednak Magura.

MT5 jest tania i dobra, Sainty najmocniejsze (jeżeli wybierasz się czasem w góry) a zarazem najdroższe, czterotłoczkowe XT imho złoty środek (piórkiem nie jesteś) a dwutłoczkowe XT tez powinny wystarczyć.

W budżecie mieszczą się https://www.bike-discount.de/en/buy/magura-mt5-disc-brake-495467https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-br-m8100-disc-brake-1000mm-front-847381. Ja bym się szarpnął na przód https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-saint-br-m820-b-disc-brake-front-86989 dla świętrgo spokoju ale nie byłby to raczej racjonalny wybór.

Wciąż nie napisałeś czy masz ISPEC czy obejmę.

  • +1 pomógł 1
Napisano
9 godzin temu, DaSt napisał:

Manetki zwykle alivio 

Raczej obejma. Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Krótko, zwięźle i na temat :) 

P.S. umiejętności w odpowietrzaniu jakieś mam. Wcześniej jeździłem trochę w FR i hamulec HOPE sam odpowietrzałem. Rower cały czas sam serwisowałem, więc coś tam umiem :) . Pytanie, czy do odpowietrzania magury jest konieczny zestaw czy nie ?  Miałem HOPE Mono 4 i Deore M525 i radziłem sobie za pomocą strzykawek i wężyków z apteki :) 

Napisano
4 minuty temu, DaSt napisał:

Raczej obejma.

Pytanie, czy do odpowietrzania magury jest konieczny zestaw czy nie ?  Miałem HOPE Mono 4 i Deore M525 i radziłem sobie za pomocą strzykawek i wężyków z apteki :)

To sprawdź bo wygląda, że się nie rozumiemy. Jak manetka jest przymocowana do klamki Shimano z ISPEC to gdy kupisz Magurę będziesz musiał tez kupić manetkę więc jakby pole manewru się zawęża.

Nie wiem co jest potrzebne - poczytaj w necie, na pewno znajdziesz filmiki.

Napisano
Godzinę temu, wkg napisał:

To sprawdź bo wygląda, że się nie rozumiemy. Jak manetka jest przymocowana do klamki Shimano z ISPEC to gdy kupisz Magurę będziesz musiał tez kupić manetkę więc jakby pole manewru się zawęża.

Nie wiem co jest potrzebne - poczytaj w necie, na pewno znajdziesz filmiki.

Mam manetkę zamocowana aktualnie samoistnie, więc nie sądze, by był to ISPEC. Tym bardziej, ze aktualnie jak pisałem mam hamulce Avid wiec i klamka jest AVID. 

Napisano

OK, W kręgu zainteresowania więc został Magura MT5, SLX/XT(w wersji 8100) jednotłoczkowy, oraz ZEE :) Kupie ten, który będzie w dobrej cenie(promocji) 

Napisano

Shimano Zee bardzo dobre ,bardzo mocne najlepiej do Enduro lub DH ,ta kwestia modulacji i te inne rzeczy wystarczy że nauczysz się nimi operować i nie będą 0-1 działają delikatnie kwestia wyczucia ,mam je od 1,5 roku ,jeżeli delikatnie naciskasz klamkę to delikatnie hamują ,natomiast gdy ściśniesz  mocno to jak byś rzucił kotwicę z Tytanika  na asfalt ,rowerstaję jak wryty.Odpowietrzanie proste lejek + strzykawka 10 minut i po sprawie. Czy polecił bym do miasta ,raczej nie są zbyt mocne jak a miejską jazdę  szkoda pchać się w koszty .

Magura MT5 bardzo dobre i moce heble ,dodam że są bardzo lekkie w porównaniu do zee ,co do odpowietrzania proste i bezproblemowe strzykawki sztuk dwie i lecisz (oczywiście inny płyn niż shimano) bardzo delikatnie nimi można hamować .Odnośnie piszczenia na nierozgrzanych klockach bajka (nieprawda) hamują normalnie na metalikach klocki EBC nic nie piszczy wiem bo mam w drugim rowerze .Szczerze też tutaj uważam że szkoda pchać się w koszty

Sram Guide RS też 4 tłoczkowe hamują przyzwoicie ,nie piszczą nie wiem jak działają na dłuższą drogę bo zrobiłem na nich ze 100 km sprzedałem komplet za jakieś 520 ziko

Tutaj polecił bym np M7000 klocki metaliczne + dobre tarcze i problem też z głowy rower będzie przyzwoicie hamował 

Wybór oczywiście zależy od ciebie ,Shimano Zee i Magury MT5 mam więc jak coś to pisz to ci napisze co cię interesuję ,dodam że klocki do jednych i drugich kupuję EBC metaliki

A dodam jeszcze że jak kupujesz zee to jest przedni i tylny ,chodzi o długość przewodu jest albo na przód albo na tył

Magura ma jedną długość przewodu i klamkę uniwersalna bez znaczenia czy z lewej czy prawej strony (w zestawie są oliwki do skrócenia przewodów  tak samo w shimano ale to pewnie wiesz )

Pozdrawiam

  • +1 pomógł 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...