dovectra Napisano 16 Września 2019 Udostępnij Napisano 16 Września 2019 (edytowane) W dniu 12.08.2019 o 19:34, przerzutka_planetarna napisał: Docieranie i początkowa jazda były prowadzone na oleju. Obecnie przerzutka jest na smarze stałym ŁT-43. Różnicy nie widać. Gratulacje, jeśli to będzie wytrzymywać, 10-20 tyś km. ?? Co do smarów, to zamroź ją do -30 st i zobacz czy to działa. Proponuję jednak lekkobiezny smar o lepszych parametrach wykorzystać. Edytowane 16 Września 2019 przez dovectra Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przerzutka_planetarna Napisano 17 Września 2019 Autor Udostępnij Napisano 17 Września 2019 (edytowane) W dniu 16.09.2019 o 09:41, zekker napisał: Możesz doprecyzować, czy to manetka, czy linka jest specjalnie wykonana? Trochę przecinków brakuje i za pierwszym razem zrozumiałem, że to linka jest specjalna. Specjalna jest manetka bo nie ma na rynku manetek obsługujących takie ilości biegów. Na końcu wpisu dodaję filmy na których wszystko widać. Dodatkowo linka musi być dłuższa i bardziej giętka. W dniu 16.09.2019 o 09:41, zekker napisał: O ile możesz zdradzić, to jak jest wykonane przeniesienie napędu? System zapadek jak w tradycyjnych rozwiązaniach, czy coś w stylu torpedu lub shimanowskich rozwiązań w planetarnych (wałeczki dociskane do korpusu piasty)? Przeniesienie napędu (na korpus piasty) może być dowolne, a dokładnie w formie dowolnego sprzęgła jednokierunkowego działania. Próbowałem sprzęgła igiełkowe, ale bez sprężyn dociskających słabo działają i stosuję zapadki. W dniu 16.09.2019 o 09:41, zekker napisał: Pomyśl nad określeniem maksymalnego momentu jaki piasta jest w stanie długotrwale przenieść bez szkody, a także ile chwilowo wytrzyma. Stosowane w przerzutkach planetarnych koła zębate mają wytrzymałość przekraczającą możliwości człowieka. Żeby to sobie wyobrazić to hartowany sworzeń łańcucha o średnicy ok. 3mm nigdy nie ulega ścięciu. Łańcuch ulega uszkodzeniu przez ześlizgnięcie się płytki ze sworznia. W dniu 16.09.2019 o 09:41, zekker napisał: Docelowo przydałoby się też skonstruować urządzenie do automatycznego długodystansowego testowania. To co przedstawiasz 150km, to jest nic, jakieś półtora tygodnia codziennej jazdy do pracy po mieście. To był tylko test na potwierdzenie poprawności koncepcji sterowania. Istotne były nie kilometry, a ilość zmian przełożeń. Biegi były zmieniane co 2-4 s co nie ma miejsca podczas normalnej jazdy. Z punktu widzenia sterowania te 150 km odpowiada normalnej jeździe na dystansie kilkadziesiąt razy większym. Pozostałe elementy są podobne do obecnych przerzutek, więc trwałość będzie podobna. W dniu 16.09.2019 o 09:41, zekker napisał: Jak jest rozwiązane mocowanie zębatki? Pasują standardowe od piast planetarnych? Standard trzy rowki na średnicy ok. 34,5mm, ale można wykonać dowolnie. W dniu 16.09.2019 o 09:41, zekker napisał: Przewidujesz mocowanie pod hamulec tarczowy? Jest taka możliwość. Pierwszy prototyp był wykonany pod tarczówkę. W następnych prototypach zrezygnowałem z tarczówki, ponieważ mocno to komplikowało wykonanie korpusu piasty. Przy profesjonalnym wykonaniu nie będzie z tym problemu. W dniu 16.09.2019 o 09:41, zekker napisał: Co mnie najbardziej w tej konstrukcji zadziwia, to kompaktowość. Piasta wydaje się naprawdę mała jak na taką ilość przełożeń. Tak, konstrukcja ma dość małą średnicę i masę. Ma też jeszcze duże pole do optymalizacji. Pracuję nad rozwiązaniem do przodu (w mechanizmie korbowym). Wprawdzie jest to rozwiązanie dla dedykowanej ramy, ale są możliwości umieszczenia takiej przerzutki w tradycyjnej ramie. W dniu 16.09.2019 o 09:41, zekker napisał: Przy tradycyjnej przerzutce też lepiej odpuścić na chwilę, żeby zmiana poszła gładko. Moje doświadczenia z Nexusem 8 są takie, że da się dosyć dynamicznie jeździć i szybko zmieniać biegi. Wymaga to jednak odrobiny wprawy, żeby dobrze zgrać moment odpuszczenia i zmiany przełożenia. IMO da się sprawniej niż w normalnej. Ale jak się źle zgra, to można zgrzytnąć przekładnią lub bieg po prostu nie wejdzie (mimo przestawionej manetki). Moja piasta na biegach 5-8 przy bardzo ostrym depnięciu potrafi przeskoczyć. W obecnym prototypie nieraz też trzeba odpuścić przy zmianie biegów, ale to kwestia mniejszej precyzji wykonania. Przy profesjonalnym wykonaniu, nie powinno być problemu ze zmianą biegów, nawet pod dużym obciążeniem. W dniu 16.09.2019 o 10:55, dovectra napisał: Gratulacje, jeśli to będzie wytrzymywać, 10-20 tyś km. ?? Innowacyjne jest sterowanie, pozostałe elementy są podobne do innych rozwiązań na rynku i trwałość jest zależna tylko od jakości wykonania. Sterowanie w tej przerzutce przy profesjonalnym wykonaniu powinno bardziej niezawodne od tradycyjnych rozwiązań W dniu 16.09.2019 o 10:55, dovectra napisał: Co do smarów, to zamroź ją do -30 st i zobacz czy to działa. Proponuję jednak lekkobiezny smar o lepszych parametrach wykorzystać. Jeśli do środka nie dostała się woda, a przerzutka jest uszczelniana simmeringami, to dla obecnych smarów -30*C to nie problem. Długo to trwało, ale mam już film prezentujący działanie prototypu oraz sposób zdejmowania i zakładania sterowania. Poniżej film z działającego prototypu 18-biegowego. Nie zawsze bieg wskoczy idealnie i trzeba zwolnić pedałowanie, ale tak jak pisałem to dopiero prototyp o ograniczonej dokładności wykonania. Poniżej zdejmowanie mechanizmu sterującego z osi. Obecnie poszukiwane są możliwości profesjonalnego wykonania najważniejszych elementów przerzutki, których jakość wykonania w warunkach domowych nie pozwala na pełne przetestowanie prototypu. Edytowane 17 Września 2019 przez przerzutka_planetarna 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dovectra Napisano 17 Września 2019 Udostępnij Napisano 17 Września 2019 Opatentuj to, bo Ci jakaś korporacja pod.... prowadzi . Ps. te dwulinkowe sterownie to mi przypomina stare przerzutki szosowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiotrZPlocka Napisano 23 Września 2019 Udostępnij Napisano 23 Września 2019 Piękna sprawa. Trzymam mocno kciuki za ten projekt. Tak z ciekawości, ile może kosztować finalny produkt? Może bym już kasę zaczął zbierać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przerzutka_planetarna Napisano 24 Września 2019 Autor Udostępnij Napisano 24 Września 2019 16 godzin temu, PiotrZPlocka napisał: Piękna sprawa. Trzymam mocno kciuki za ten projekt. Tak z ciekawości, ile może kosztować finalny produkt? Może bym już kasę zaczął zbierać? To dość odległy temat. Jeśli uda się zgromadzić odpowiednie fundusze to produkt gotowy do sprzedaży może pojawi się za 2 lata. Cena będzie zależała od seryjności. Przy produkcji jednostkowej, cena może nawet osiągnąć wartość kilkudziesięciu tysięcy. Przy produkcji masowej cena nie powinna odbiegać od cen obecnych przerzutek planetarnych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kowal1986 Napisano 24 Września 2019 Udostępnij Napisano 24 Września 2019 Jeśli masz możliwość to opatentuj. Wiele firm potrafi bez skrupułów skopiować czyjąś cieżką pracę. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gruber69 Napisano 28 Września 2019 Udostępnij Napisano 28 Września 2019 Popieram zastrzeżenie tego projektu. Szkoda, żeby ktoś ukradł efekt pracy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danielasty Napisano 7 Października 2019 Udostępnij Napisano 7 Października 2019 W rowerach poziomych byłaby mega sprawa posiadać coś takiego, mega pomysł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franc Napisano 8 Października 2019 Udostępnij Napisano 8 Października 2019 Kolega z Poziomego Forum podesłał link. Aż się zapisałem jak zobaczyłem. Też mi się ten temat podoba i gratuluję pomysłu. Mi chodziła po głowie przekładnia zabudowana w suporcie w układzie dwukasetowym i kiedyś, może już wiosną, wrócę do tego tematu, żeby zastosować w przednionapędowym rowerze wyścigowym. Jak Ci zaczniesz rozwijać wersję do zabudowy w suporcie będę Ci jeszcze bardziej kibicować a nawet zostać BetaTesterm :) Istnieje również Pinion1.18 ze stopniowaniem co 11% tylko jego cena jest absurdalna. Hejterom zastanawiającym się po co tyle biegów - im więcej, tym łatwiej dopasować optymalną kadencję do osiąganej prędkości a duże zakresy są potrzebne, żeby można było zarówno pełznąć pod górkę 6km/h przy 80rpm jak i na płaskim opadającym / z małej górki pociągnąć 50~60km/h nie przekraczając 100rpm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
p.s.pasek Napisano 6 Maja 2020 Udostępnij Napisano 6 Maja 2020 Czy są jakieś wiadomości odnośnie projektu i jego realizacji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.