przerzutka_planetarna Napisano 6 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2019 Witam! Szukam opinii o projekcie nowej przerzutki planetarnej. Jest to innowacyjne rozwiązanie i chciałbym rozeznać się, czy byłoby zainteresowanie takim produktem. Na razie została wykonana jedna sztuka w warunkach domowych i konstrukcja działa. Przejechała do tej pory około 130km. Maksymalna teoretyczna ilość biegów możliwa do wysterowania: 32Najkorzystniejsza ilość biegów: 18 lub 22 Duża rozpiętość biegów, brak powtórzeń, równomierny rozkład w dwóch grupachNiskie biegi mają większy przeskok, gdyż przy takich przełożeniach standardowy skok w granicach 8-9% jest prawie niewyczuwalny. Wyższe biegi mają skok w granicach 8-9%. Niska wagaPrototypowa sztuka waży 1,342kg, a jest jeszcze pole do wyraźnego zmniejszenia jej. Mechaniczne sterowanie za pomocą linkiPrzy uszkodzeniu linki przerzutka pozostaje na aktualnym biegu. W przypadku konieczności demontażu tylnego koła odkręca się tylko jedną nakrętkę. Brak potrzeby regulacji sterowania po ponownym montażu. Pozycjonowanie biegów odbywa się w przerzutce, a nie w dźwigni zmiany biegów. Przystosowana do sterowania elektrycznegoCałość sterowania elektrycznego zmieści się wewnątrz przerzutki. Wymagane jest jedynie zasilanie z zewnątrz lub z wewnętrznej prądnicy. Sterowanie może być wykonywane dodatkowymi przewodami sygnałowymi lub technologią bezprzewodową. Możliwość zmiany biegu pod obciążeniemPrzeskok o dowolną ilość biegów zarówno podczas pedałowania, jak i bez. Przykładowe rozkłady biegówObie przerzutki mają te same przekładnie, koła zębate oraz gabaryty. Różnice dotyczą struktury i sterowania przekładniami, z czego wynika niewielka różnica masy. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radko10 Napisano 6 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2019 Brawo Mam Nexusa 8 biegowego taka przerzutka fajna sprawa. Waga super niska. Jeśli mogę być adwokatem diabła. Rozpiętość 600% super ale biegów to maksimum 12. Shimano w elektrykach idzie w 5 biegów. Pytanie jak z trwałością tzn. jaką moc przeniesie ta przekładnia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KurczakNorris Napisano 6 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2019 Konkurencja dla Rohloffa, interesująca rzecz. Wypada też zapytać, kiedy kolejne egzemplarze do testów i jaki byłby ewentualny koszt finalnego produktu. Nawet 12 biegów w planetarce jest bardzo dobrym wynikiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtas7 Napisano 7 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2019 Zainteresowanie jest odwrotnie proporcjonalne do ceny. Czy coś w tym jest innowacyjnego skoro Rohloff ma dokładnie to samo? Jeśli o mnie chodzi to bym wykazał zainteresowanie jeśli to by było w supporcie a nie w piaście a jeszcze lepiej żeby pasowało do istniejących ram no ale to chyba niewykonalne. Twoj rozwiązanie wymaga przeplecenia koła, rozwiązanie w piaście (też są na rynku ale też koszmarnie drogie) byłoby lepsze ale wymaga dedykowanych ram.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
remover Napisano 7 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2019 A manetka jaka do tego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przerzutka_planetarna Napisano 7 Sierpnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2019 W dniu 6.08.2019 o 11:27, KurczakNorris napisał: Konkurencja dla Rohloffa, interesująca rzecz. Wypada też zapytać, kiedy kolejne egzemplarze do testów i jaki byłby ewentualny koszt finalnego produktu. Nawet 12 biegów w planetarce jest bardzo dobrym wynikiem. Najprawdopodobniej w ciągu miesiąca będzie gotowa druga, podobna sztuka. Nadal będą prowadzone testy, szczególnie działania sterowania. W planach jest także rozpoczęcie prac przygotowawczych do zgłoszenia patentowego. Koszt zależy od seryjności produkcji i zastosowanych technologii. Ogólnie, przy produkcji seryjnej, cena nie powinien odbiegać od kosztu przerzutek planetarnych 8-11 biegowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przerzutka_planetarna Napisano 8 Sierpnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 8 Sierpnia 2019 W dniu 6.08.2019 o 11:08, radko10 napisał: Brawo Mam Nexusa 8 biegowego taka przerzutka fajna sprawa. Waga super niska. Jeśli mogę być adwokatem diabła. Rozpiętość 600% super ale biegów to maksimum 12. Shimano w elektrykach idzie w 5 biegów. Pytanie jak z trwałością tzn. jaką moc przeniesie ta przekładnia? 18, 22, 27, 32 są to maksymalne ilości biegów możliwych do wysterowania dla określonych struktur przekładni. Zawsze można zrobić sterowanie na mniejsza ilość biegów. Wytrzymałość mechaniczna jest porównywalna do klasycznych przerzutek planetarnych. Trwałość przerzutek planetarnych nie zależy od przekładni planetarnych, a od działania ich sterowania. Nie wchodząc w szczegóły sposób działania sterowania prototypu, przy profesjonalnym wykonaniu gwarantuje wyraźnie większą trwałość. W dniu 7.08.2019 o 12:07, remover napisał: A manetka jaka do tego? Przy tej ilości biegów manetka musi być dedykowana do danej przerzutki. Obecnie przerzutka jest sterowana manetką obrotową ze zawijaną linką wykonaną specjalnie dla niej. Od strony przerzutki linka jest nawijana na element odkręcany jedną nakrętką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przerzutka_planetarna Napisano 8 Sierpnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 8 Sierpnia 2019 W dniu 7.08.2019 o 09:48, wojtas7 napisał: Zainteresowanie jest odwrotnie proporcjonalne do ceny. Czy coś w tym jest innowacyjnego skoro Rohloff ma dokładnie to samo? Jeśli o mnie chodzi to bym wykazał zainteresowanie jeśli to by było w supporcie a nie w piaście a jeszcze lepiej żeby pasowało do istniejących ram no ale to chyba niewykonalne. Twoj rozwiązanie wymaga przeplecenia koła, rozwiązanie w piaście (też są na rynku ale też koszmarnie drogie) byłoby lepsze ale wymaga dedykowanych ram.. Rohloff vs moje rozwiązanie: - ilość biegów: 14 vs 18-32, - masa: ~1,8kg vs ~1,3kg, - skok: stały vs na niskich biegach większy, na wyższych mniejszy, - moment bezwładności: duży vs mniejszy, - rozpiętość: 526% vs 600-16.000%, - zdejmowanie koła*: rozpięcie dwóch linek, przeniesienia momentu siły vs odkręcenie jednej nakrętki, - sterowanie elektryczne: zewnętrzne vs wewnętrzne. * przy sterowaniu mechanicznym Pasuje do każdej typowej ramy, a ponadto nie wymaga stosowania dodatkowych elementów do przeniesienia momentu siły z osi przerzutki. Może być w suporcie. Tym rozwiązaniem także się zajmuję. Gabarytowo i masowo będzie porównywalna z przerzutką tylną. Ze względu na wielkość otworu na suport konieczna jest dedykowana rama. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtas7 Napisano 9 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2019 Brzmi to wszystko jak milion samochodów elektrycznych Morawieckiego :-) Pozostaje trzymać kciuki i jeśli to co piszesz jest prawdą (masz na to 0,00001% szans) to jesteś milionerem. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 9 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2019 W dniu 6.08.2019 o 10:53, przerzutka_planetarna napisał: Przejechała do tej pory około 130km. To nie jest dystans przy którym można mówić o jakimkolwiek teście wytrzymałości. Ogólnie jeżeli to prawda, to jestem pod wrażeniem. Natomiast trochę wzbudza moje podejrzenie, że ktoś w przysłowiowej "szopie" jest w stanie opracować coś, czego nie robią giganci. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Janu_sz Napisano 9 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2019 I chwalić się tym przed uzyskaniem patentu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamfan Napisano 9 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2019 (edytowane) Przecież on się chwali wyłącznie cechami wynalazku, a nie zastosowanymi rozwiązaniami technologicznymi... Cech produktu się nie patentuje! A takie przedstawienie na forum wynalazku nie powoduje, że zacznie on należeć do obecnego stanu techniki, więc można dalej składać zgłoszenie patentowe. Edytowane 9 Sierpnia 2019 przez kamfan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 9 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2019 Smarowanie filmem olejowym, czy smarem stałym? Jaki jest maksymalny moment obrotowy na wejściu który nie zmieli wnętrza. Rohloff ogranicza bodajże do 42/18 Jaka jest sprawność na poszczególnych biegach? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kowal1986 Napisano 10 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2019 I najważniejsze. Czy biegi zmienia się pod obciążeniem, czy trzeba przestać pedałować przy zmianie biegów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 10 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2019 16 godzin temu, skom25 napisał: Ogólnie jeżeli to prawda, to jestem pod wrażeniem. Natomiast trochę wzbudza moje podejrzenie, że ktoś w przysłowiowej "szopie" jest w stanie opracować coś, czego nie robią giganci. Bill Gates też zaczynał w garażu : ) I to chyba nie przysłowiowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 10 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2019 Wiem, dlatego nie napisałem że to bujda, tylko że mam pewne podejrzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 10 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2019 Nie wolno podcinać skrzydeł, nawet jak na początku jest trudno. To nie o Tobie ale czytając ten wątek przypomina mi się Pierwszy Krok w Chmurach Marka Hłaski ... obrzydlistwo już zaczęło wypełzać spod swoich kamieni :/ 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Eazy Napisano 10 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2019 15 minut temu, Kowal1986 napisał: Czy biegi zmienia się pod obciążeniem, czy trzeba przestać pedałować przy zmianie biegów? Odpowiedź na to pytanie masz w pierwszym poście. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kowal1986 Napisano 10 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2019 Sorry ślepy jestem. Jak działa też pod chociaż delikatnym obciążeniem to super, bo można ją wykorzystać w bardziej ambitnej jeździe niż włuczenie się po bulwarach. Trzymam kciuki za projekt. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przerzutka_planetarna Napisano 12 Sierpnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2019 (edytowane) W dniu 9.08.2019 o 17:54, skom25 napisał: To nie jest dystans przy którym można mówić o jakimkolwiek teście wytrzymałości. Ogólnie jeżeli to prawda, to jestem pod wrażeniem. Natomiast trochę wzbudza moje podejrzenie, że ktoś w przysłowiowej "szopie" jest w stanie opracować coś, czego nie robią giganci. Obecnie, przerzutka pokonała ponad 150km. Testy mają na celu sprawdzenie działania sterowania, bo to jest najbardziej zawodną częścią przerzutek planetarnych. W takim teście liczy się nie ilość przejechanych kilometrów, a ilość zmian przełożenia. Te 150km zajęło prawie 15h, tak w górę, jak i w dół przy bardzo częstej zmianie biegu. Działanie sterowania przekracza oczekiwania. Przy tym wykonaniu można zmieniać biegi bez przerywania pedałowania, choć nie zawsze. Problem wynika z mniejszej precyzji wykonania, a nie z samej konstrukcji. Gigantom to się nie udało, ponieważ stosowali najbardziej oczywistą metodę. Aby zwiększyć ilość biegów trzeba bardziej skomplikować konstrukcję z czego zawsze wychodzi coś podobnego do Elana. Gdybym chciał zrobić przerzutkę o większej ilości biegów, też bym poszedł tą drogą. Ta przerzutka jest skutkiem ubocznym całkowicie innego projektu, który uwidocznił mi inne podejście do sterowania, niż klasycznie stosowane w przerzutkach. W dniu 9.08.2019 o 22:35, uzurpator napisał: Smarowanie filmem olejowym, czy smarem stałym? Jaki jest maksymalny moment obrotowy na wejściu który nie zmieli wnętrza. Rohloff ogranicza bodajże do 42/18 Jaka jest sprawność na poszczególnych biegach? Docieranie i początkowa jazda były prowadzone na oleju. Obecnie przerzutka jest na smarze stałym ŁT-43. Różnicy nie widać. Moment obrotowy maleje wraz ze wzrostem przełożenia przekładni łańcuchowej. Aby zwiększyć momenty obrotowe wewnątrz przerzutki należy zmniejszyć przełożenie. Aby można było testować działanie sterowania na przekładni łańcuchowej zastosowałem koła 28z przód i 15z tył co daje przełożenie na kole 0,69. Przy takim przełożeniu nie ma piachu, po którym nie można by było jechać siedząc na siodełku. Ograniczenia Rohloff wynikają z czego innego. Albo przy dużych prędkościach przekładnie nadmiernie hałasują, albo przy dużych prędkościach czas jakim dysponujemy przy zmianie przełożenia jest za krótki do prawidłowego działania, szczególnie pod obciążeniem. Wykonany prototyp nie nadaje się do odpowiedzi na pytanie o sprawność. Jedynie co mogę powiedzieć, to moje subiektywne odczucie dotyczące oporów jazdy jest porównywalne z nexusem 7 (na odcinku 10 km prędkość średnia była porównywalna). Poniżej kilka zdjęć. Rower jest na stojakach do testów stacjonarnych. Manetka przed złożeniem Manetka na kierownicy (druga sztuka) Sterowanie wraz z przerzutką Edytowane 12 Sierpnia 2019 przez przerzutka_planetarna 7 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rubinek Napisano 19 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 19 Sierpnia 2019 Fajna sprawa, trzymam za Ciebie kciuki, to musi się udać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chleje24na7 Napisano 19 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 19 Sierpnia 2019 Trzymam kciuki, super sprzęt i liczę że namiesza na rynku sprzętu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mr. Dry Napisano 19 Sierpnia 2019 Udostępnij Napisano 19 Sierpnia 2019 Podoba mi się. Planujesz też wersję na pasek? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przerzutka_planetarna Napisano 27 Sierpnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2019 W dniu 19.08.2019 o 16:59, Mr. Dry napisał: Podoba mi się. Planujesz też wersję na pasek? Pasek to kompletnie niezależne rozwiązanie. Nie będzie problemów z zastosowaniem go wraz z tą przerzutką. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 16 Września 2019 Udostępnij Napisano 16 Września 2019 W dniu 8.08.2019 o 15:37, przerzutka_planetarna napisał: Obecnie przerzutka jest sterowana manetką obrotową ze zawijaną linką wykonaną specjalnie dla niej. Możesz doprecyzować, czy to manetka, czy linka jest specjalnie wykonana? Trochę przecinków brakuje i za pierwszym razem zrozumiałem, że to linka jest specjalna. O ile możesz zdradzić, to jak jest wykonane przeniesienie napędu? System zapadek jak w tradycyjnych rozwiązaniach, czy coś w stylu torpedu lub shimanowskich rozwiązań w planetarnych (wałeczki dociskane do korpusu piasty)? Pomyśl nad określeniem maksymalnego momentu jaki piasta jest w stanie długotrwale przenieść bez szkody, a także ile chwilowo wytrzyma. Docelowo przydałoby się też skonstruować urządzenie do automatycznego długodystansowego testowania. To co przedstawiasz 150km, to jest nic, jakieś półtora tygodnia codziennej jazdy do pracy po mieście. Jak jest rozwiązane mocowanie zębatki? Pasują standardowe od piast planetarnych? Przewidujesz mocowanie pod hamulec tarczowy? Co mnie najbardziej w tej konstrukcji zadziwia, to kompaktowość. Piasta wydaje się naprawdę mała jak na taką ilość przełożeń. W dniu 10.08.2019 o 12:08, Kowal1986 napisał: Jak działa też pod chociaż delikatnym obciążeniem to super, bo można ją wykorzystać w bardziej ambitnej jeździe niż tłuczenie się po bulwarach Przy tradycyjnej przerzutce też lepiej odpuścić na chwilę, żeby zmiana poszła gładko. Moje doświadczenia z Nexusem 8 są takie, że da się dosyć dynamicznie jeździć i szybko zmieniać biegi. Wymaga to jednak odrobiny wprawy, żeby dobrze zgrać moment odpuszczenia i zmiany przełożenia. IMO da się sprawniej niż w normalnej. Ale jak się źle zgra, to można zgrzytnąć przekładnią lub bieg po prostu nie wejdzie (mimo przestawionej manetki). Moja piasta na biegach 5-8 przy bardzo ostrym depnięciu potrafi przeskoczyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.