Skocz do zawartości

[opona] Niższe ciśnienie = mniejsze ryzyko przebicia?

greyspider

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Jak to jest z ciśnieniem w oponach, powiedzmy na przykładzie tubeless (bez dętki) i na przykładzie tych z dętkami.

Czy ryzko kapcia nie powinno być większe na wyższym ciśnieniu niż na mniejszym?
Kolega dzisiaj podsunął mi taką teorie że jak "przeciez zdejmiemy trochę z ciśnienia to opona jest lepiej przyczepna, lepiej wybiera nierówności i trudniej o kapcia/przebicie bo opona jest miekka i amortyzuje więcej rzeczy. Wiadomo więcej energii odbiera. Ale gdy jest nabita ciśnieniem to jedziesz dalej i szybciej ale łatwiej o przebicie bo opona jest twarda i  podatna bardziej bo przyjmuje wszystko na twardo"

Osobiście jak sprawdziłem jakie mam napięcie w swoich oponach to wychodzi to poniżej 2 barów, jakieś 1.7 i jeżdze na takim ciśnieniu po mieście, nie znam się na ciśnieniach ale uważam że 2 bary to już jest jak kamień i nabijanie tego powyżej buduje we mnie strach ze opona lub dętka pęknie (mimo ze na oponie mogę ponad 4 bary) + dziwnie się tym jeździ nawet na prostej drodze w przypadku tak bardzo nabitej opony, bo czuć każdą nie równość, 1.7 dla mnie i tak jest twarde, mimo ze juz reka mozemy złapać opone i ją ugiąć w rękach, co jest pomocne jak wjezdzamy na krawężniki bo mamy dodatkową amortyzacje niz jak to w przypadku powyzej 2 barów -> opona odskakuje i dostajemy w nadgarstki
Na zjazdy wiadomo warto spuścić napięcie do około 1.4~ ale no generalnie interesuje mnie fakt podatności przebicia:

1) w przypadku opon bezdętkowych na mleku - tzn czy faktycznie są bardziej podatne na większym niz jak nizszym ciśnieniu i dlaczego?
2) W przypadku opon dętkowych i tak samo jak wyżej.

Napisano