Skocz do zawartości

[RST Blaze czy XCM] tłumienie bierne - co to jest i który amor lepszy


jgx

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

mam taki problem - córka 20 lat, jeżdzi na wycieczki po lesie i miasto,  w starym Giant 26" chce wymienić sztywny widelec na amor (jakiś tani bo i tak będzie więcej kosztował niż wart rower :)

rozważam:

Suntour XCM

RST Blaze

Spinner Odessa

tego RST moge kupić w cenie ok. Suntour czylo 200zł. 

1 pytaniez tych 100mm co lepsze  RST czy Suntour - o co chodzi z tłuminiem biernymw RST, na czym polega i czy jest lepsze/gorsze niż elastomer w Suntour XCM?

2 pytanie: czy wogóle 100mm jest potrzebne córce przy niskiej wadze i jeżdzie max. po lesie? Czy taki spiner 60mm nie będzie miększy i lepszy do takiej jazdy dla córki? A mioże te 100 są poprostu lepsze i dadzą lepszy komfort nawet przy takiej lajtowej jeżdzie?

z góry dzięki za pomoc i prosze pilnie bo dziś musze zdecydowaź i podjechać kupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pal sześć jak człowiek kupi taki "amortyzator" z rowerem trudno nie zna się nie miał pieniędzy na droższy rower - normalna sprawa, ale kupić to coś do posiadanego już roweru.... Nie dokuczaj dziecku ;) Poza tym że dołożysz Jej 1,5kg do wagi roweru, zapewne też zepsujesz geometrię to nic to nie da, tego typu widelce to się uginają 3cm pod ludźmi ważącymi 80kg jak już przywalą nimi w słup no i oczywiście nie maj ŻADNEGO tłumienia - cała siła odbijając wali po rękach aż zęby dzwonią. Będzie tylko gorzej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, jgx napisał:

o co chodzi z tłuminiem biernymw RST, na czym polega i czy jest lepsze/gorsze niż elastomer w Suntour XCM?

Chodzi o marketingowy bełkot. To bierne tłumienie to niby opór tarcia uszczelek, czyli jak nasmarujesz, albo simering się dotrze to tłumienia nie ma? Elastomer to też nie jest żadne tłumienie (może w dół, ale za to powrót jest mocniejszy) tylko jakby utwardzenie sprężyny.

Jak już kolega wyżej napisał - w uginaczach bez tłumienia, żeby zminimalizować efekt drążka POGO stosuję się dość twarde sprężyny, które pod lekką dziewczyną działać nie będą. No i popsujesz geometrię roweru. 

Ja bym polecał najszerszą oponę na przód jaka tylko wejdzie i zejść z ciśnieniem. Moja siostra ma na przodzie 26x2.3 i ważąc ~60 kg pompuje trochę ponad 1 bar. Założyłem jej to na próbę, ale się przejechała polną drogą i już nie chciała zdejmować, bo się ponoć "wertepów nie czuje":sorcerer: Oporów toczenia z przodu nie ma co się bać, bo i tak się siedzi na tylnej oponie w większości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w zasadzie nie są nawet amortyzatory, tylko uginające się widelce teleskopowe, gdyż brak w nich jakiegokolwiek tłumienia.

Oczywiście można zapomnieć o ustawieniu takiego wynalazku pod wagę i styl jazdy użytkownika. 

Niestety, poza okazjami, najtańszy sensowny amortyzator (Suntour XCR Air, Raidon) kosztuje 600-700 zł (700-800 zł z pompką do amortyzatorów). Tańszych (XCR Coil i niżej) zwyczajnie nie warto kupować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hm, dzięki za porady - szczerze mówiąc to samio mniej więcej co Wy tłumaczyłem córce ale się uparła więc pomyślałem że jednak te 2 stówy dla świętego spokoju wydam i już. Ale jeśli piszecie że może być nawet gożej jak na sztywnym to musze jednak poracować nad córką :) i przekonać żeby sobie dała spokój z tym amorem i spróbować sposobu kolegi seraph z większą oponą i obniżonym ciśnieniem

dzięki za i pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego myślę, że ten Giant to jeszcze z pivotami pod V-Brake jest. Najlepiej, jakbyśmy się dowiedzieli, co to za rower. Sensowny amortyzator pod V-B dzisiaj to biały kruk. Tylko używane i trzeba uważać przy zakupie, dlatego

Teraz, seraph napisał:

Ja bym polecał najszerszą oponę na przód jaka tylko wejdzie i zejść z ciśnieniem

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, KurczakNorris napisał:

Do tego myślę, że ten Giant to jeszcze z pivotami pod V-Brake jest.

 

zgadza się, modelu nie pamietam ale to stary, tani model. Poprostu córka twierdzi że bolą ją nadgarstki wskutek braku amortyzacji, ja jej tłumacze że to raczej efekt złej pozycji i taki tani amor nic nie da - myśle że większa opona z mniejszym ciśnieniem będzie optymalnem rozwiazaniem w tej sytuacji a jak będzie miała kiedyś kase i parcie to trzeba nowy rower kupować z sensownym amorem już

 

Doradzcie mi prosze- jak mam dobrać opone tzn. np 2.3 kupować w ciemno i będzie OK czy musze na coś zwrócić uwage - będe kupował w internecie więc musze to zrobić świadomie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przychylam się do opinii wyżej. Amortyzator posiada medium ściskane oraz _minimum_ regulowane, olejowe tłumienie powrotu. To wyżej, to sprężynki model 'boing-boing'. To dobrze działało pode mną kiedy ważyłem 130 kilo ( stare dobre RST Gila TL :P ).

Zaś do zadanego pytania - opony pokroju Schwalbe Big Apple, ciśnienie 1.5-2 bary. Ograniczeniem rozmiaru jest jedynie czy wlezie w ramę. Jeżeli fundusz pozwoli, widelec karbonowy lub CrMo. Aluminiowe widelce sztywne walą po rękach niemiłosiernie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szerokość wewnętrzną obręczy masz pewnie 19 mm lub mniej, weź bezpiecznie jakąś oponę o szerokości 2,2 z fajnym balonem, np. Continental Race King 2.2, Kenda SBE (SmallBlock8). Kup jej też jakieś ergonomiczne chwyty typu Ergon lub tańsze, z szerokim podparciem nadgarstka. Nie pompuj przodu na kamień. Popracuj nad ustawieniem kierownicy (masz pewnie stery wpuszczane, nie AHEAD), klamek hamulców i manetek, sprawdź ustawienie siodełka (wysokość, płaszczyzna). Jestem ciekaw, co to za rower macie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu już koledzy wszystko w zasadzie napisali, niczego nie możesz brać w ciemno - a nawet powiem więcej - w 2,3 calową oponę w starym rowerze ze sztywnym starym widelcem - śmiem wątpić.

Żeby widełki przyjęły taką oponę z minimalnym luzem po dosłownie 5mm na stronę to musiałyby być o rozstawie 70 mm - musisz mierzyć mniej więcej 1,5cm wyżej niż masz środek balona opony teraz - bo Ci urośnie średnica koła z obecnego (stawiam 1,75-1,9) Musisz zobaczyć czy na wysokość i na szerokość wejdzie...

To co napisał bardzo delikatnie Kurczak - szerokość wewnętrzna rafki - rafka 19mm z oponą 2,3 może być "pływająca żarówka" A z rafką 17mm to i bym 2.2 w życiu nie założył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, abdesign napisał:

Pal sześć jak człowiek kupi taki "amortyzator" z rowerem trudno nie zna się nie miał pieniędzy na droższy rower - normalna sprawa, ale kupić to coś do posiadanego już roweru.... Nie dokuczaj dziecku ;) Poza tym że dołożysz Jej 1,5kg do wagi roweru, zapewne też zepsujesz geometrię to nic to nie da, tego typu widelce to się uginają 3cm pod ludźmi ważącymi 80kg jak już przywalą nimi w słup no i oczywiście nie maj ŻADNEGO tłumienia - cała siła odbijając wali po rękach aż zęby dzwonią. Będzie tylko gorzej. 

To ja mam jakiś inny egzemplarz czy co, że dobije go bez problemu a ważę 65kg.

 

JGX

Jak już się uparłeś na tego uginacza suntoura to na olx chodzą za mniej niż 100zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kacper - nie obraź się bo to żart z sympatii - Ty masz wiele rzeczy innych ;)

Ale przeczytaj co autor chciałby z tym robić, liczy się kontekst Jego pytania - ma być pod lekką dziewczynę do patyków po lesie.

Pewnie, że wszystko da się dobić, ale 20-sto letnia córka autora raczej nie będzie skakała ze schodów pod blokiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, abdesign napisał:

Ale przeczytaj co autor chciałby z tym robić, liczy się kontekst Jego pytania - ma być pod lekką dziewczynę do patyków po lesie.

Pewnie, że wszystko da się dobić, ale 20-sto letnia córka autora raczej nie będzie skakała ze schodów pod blokiem.

dokładnie!

Po merytorycznej rozmowie z córką popartą argumentami kolegów z forum :) decyzja podjęta - rezygnujemy z uginacza! Do wymiany opona przednia z 1,95 na 2,2. - czy takie coś się nada polska opona czy nie ma co oszcędzać i kupić Continental? Te SCHWALBE BIG APPLE wyglądaą na komfortowe ale to chyba raczej tylko na miejskie szosy do lasu i lekki teren chyba raczej nie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmierz dokładnie ile masz miejsca w widelcu. Biorąc pod uwagę, że Continental zawyża rozmiary swoich opon to możliwe, że 26x2.4 nie dość, że się zmieści to i na "standardowej" obręczy 19 mm ładnie ułoży.

U siostry opona 2,3 siedzi na obręczy 25 mm w widelcu od starego Arkusa Forestera i się mieści. Co prawda na styk, bo po obu stronach jest jakieś 3 mm luzu, ale błota ten rower nie widuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo taki 

https://www.olx.pl/oferta/rock-shox-judy-xc-hydracoil-amortyzator-retro-polecam-CID767-IDyK6DB.html#18dded8607

Podrapany, żółty, ale górne golenie ok, komplet uszczelek w razie czego okolo 80 pln. Plus olej i w 100 pln sie zmieścić możesz ( serwis samemu ). Lub nie robić nic jeśli działa ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, abdesign napisał:

Kacper - nie obraź się bo to żart z sympatii - Ty masz wiele rzeczy innych ;)

Ale przeczytaj co autor chciałby z tym robić, liczy się kontekst Jego pytania - ma być pod lekką dziewczynę do patyków po lesie.

Pewnie, że wszystko da się dobić, ale 20-sto letnia córka autora raczej nie będzie skakała ze schodów pod blokiem.

Na parkingu go mogę dobić nie potrzebne mi są do tego żadne schody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...