Mod Team Maniak Napisano 27 Czerwca 2019 Mod Team Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2019 Trafił mi się beznadziejny przypadek, dotarłem do końca listy pomysłów. Liczę, że może ktoś miał podobny problem i go przebrnął. Tłumik z Reby RL oraz Recona RL, z okolic 2016r - bodaj najprostsza odmiana motion controla, ma problem z poprawnym powrotem po zwolnieniu manetki. Problem wydawałby się banalny ale nim napiszecie coś oczywistego, proszę przeczytajcie szczegóły. -Tłumik z Reby, działał idealnie, do momentu odpięcia pokrętła, wykręcenia go i wymiany oleju (oryginalny RS 5wt). Po ponownym zamontowaniu, od razu miał problem z powrotem. Uznając, że gdzieś miał zakamarki brudu które mogłem ruszyć, rozebrałem go na części pierwsze (foto), umyłem w benzynie ekstrakcyjnej, poskładałem i zaczął sensownie pracować, z wyjątkiem odbijania po ugięciu widelca. Wystarczy wstępne ugięcie na sagu aby był problem LUB jak już wydaje się działać normalnie, kilka mocniejszych ugięć widelca i manetka nie chce wracać. W zasadzie nic z nim nie robiłem co mogłoby spowodować takie problemy, wyciągnąłem, zmieniłem olej, zamontowałem i od razu miał problem z działaniem. -Tłumik z Recona (identyczny), od początku nie działał, zastałem go w stanie totalnego poluzowania linki, nawet po wyciągnięciu sam z siebie miał problem z powrotem do właściwej pozycji (bez konieczności ciągnięcia linki z manetki). Po rozebraniu go na części pierwsze, czyszczeniu i nasmarowaniu, naciągnięciu sprężyny na 2 obroty, osiągnąłem jedynie taki sam stan jak powyżej, czyli praca w spoczynku. Podczas jazdy, wystarczy kilka razy mocniej ugiąć widelec i tłumik się klinuje. W spoczynku znów wraca do normy. Czego próbowałem: -podwójne napięcie sprężyny (tłumik od recona), zerowa poprawa, nadal się "klinuje" -wymiana linki i pancerza -czyszczenie/smarowanie manetki blokady -złożenie tłumika na sucho, na olej i na smar (różne rodzaje), najlepiej chodził na sucho lub nasmarowany olejem 15wt -ponownie wlanie starego oleju (uznałem, że może z moim jest coś nie tak) -polerowanie powierzchni styku uszczelki kołnierzowej z obudową tłumika (główny element tający tarcie) -kilkukrotna kontrola poziomu oleju, w obu przypadkach sprawdzałem ilośc oleju po zlaniu starego (100-104ml) oraz nalewałem wg manuala (106ml), odmierzone precyzyjnie w cylindrze miarowym W przypadku Recona, niemożność uzyskania dobrej pracy blokady, zrzuciłem na karb zużycia i wytarcia elementów. Niestety w przypadku Reby, tłumik który działał bez zarzutu, po serwisie odmówił posłuszeństwa, co jest niezmiernie dziwne i dość frustrujące. Dziwny jest również fakt, że nawet kiedy tłumiki wydają się pracować dobrze nawet na sagu, po kilku mocnych ugięciach widelca, znów się "klinują". To właściwie uniemożliwia normalne używanie blokady. Autoryzowani serwisanci RS po opisaniu problemu również rozkładają ręce. Oczywiście chciałbym uniknąć wymiany tłumika na nowy, tym bardziej w kontekście tego, że przed "ruszeniem" działało bez uwag (w przypadku reby). W załączeniu fotka tłumika w częściach oraz poniżej filmik z zachowania blokady:https://drive.google.com/file/d/11Fp9oYM4B18aElIBA989VEiSSGkPo7Cb/view?usp=sharing Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gello1 Napisano 27 Czerwca 2019 Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2019 Mam taki sam przypadek w moim rowerze Trek Xcaliber 9 2018/Recon RL. Blokada zachowywała się od początku jak na twoim filmie. Wymiany oleju rozbieranie na części pierwsze nie przyniosły poprawy. Po prostu przy odblokowaniu lekko podrywam przód aby odciążyć koło i wtedy manetka odbija/blokada puszcza 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Simple Napisano 27 Czerwca 2019 Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2019 Miałem tą przypadłość w Foxie 32 SC z 2017. Gwarancyjnie wymieniony tłumik na model 2018, w którym tłumik działa w systemie push to unlock. Do odblokowania widelca musiałem szarpnąć do góry z kierę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 29 Czerwca 2019 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2019 Siedziałem dzisiaj cały dzień i kombinowałem jak ożywić tłumiki. Jako zawodowy serwisant pewnie umarłbym z głodu , zamiast po prostu wywalić tłumik i wstawić nowy, jednak nie daje mi spokoju fakt, że przed czyszczeniem i wymianą oleju tłumik od Reby działał normalnie. Ustaliłem co następuje. Tłumik od Recona: -po zeszlifowaniu papierem ściernym wnęki aluminiowego korka (wg. podpowiedzi @Punkxtr), plastikowy element trzpienia obraca się luźno -nie trzeba już podwójnie napinać sprężyny, wraca o własnych siłach całkiem godnie -nadal jest problem nieodbijania po kilku ugięciach widelca -powstaje też jakieś tarcie po zapięciu linki mimo mimo iż oddzielnie zarówno tłumik odbija jak i manetka z linką chodzą lekko. Kombinuję gdzie trze -w ramach starań o likwidację tarcia linki, lekko rozwierciłem otwór obejmy przez który przechodzi linka, do tego sfazowałem krawędzie - bez rezultatu -rozebrałem manetkę, wypolerowałem wszystkie powierzchnie gdzie występowało tarcie i zszedł lakier, żeby jak najbardziej zminimalizować tarcie -wszystkie elementy manetki nasmarowane lekkim, mało hamującym ją smarem -ponowna wymiana pancerza na shimano sp41, końcówki bez uszczelnień (mniejsze tarcie) i linkę shimano (oem, z opakowania zbiorczego), zastanawiam się czy nie szukać cieńszej linki mimo iż ta chodzi w pancerzu swobodnie Tłumik od Reby: -tu w zasadzie brak progresu, trzpień chodzi lekko i gładko w aluminiowym korku -uszczelka wargowa, po nasmarowaniu olejem chodzi dość ok (przez pewien czas) -po kilku ugięciach widelca pokrętło, przestaje odbijać, po czym w spoczynku po kilku kliknięciach znów działą -po czasie uszczelka wargowa zaczyna popiskiwać w korpusie tłumika (link do filmiku), tak jakby się zacierała. zapewne olej który nakładam przy składaniu wypracowuje się i niema dostatecznego poślizgu -próbowałem lekko podszifować wnętrze tłumika papierem 300 a potem wygładzić 800 i 1500, tam gdzie obraca się uszczelka, bez poprawy (może za mało starłem ale boję się, że wytrę za mocno i zacznie przeciekać) Spostrzeżenia ogólne: -inny egzemplarz Reby który mam w domu, jeszcze ze starym motion controlem, po mocnym ugięciu również nie jest w stanie się cofnąć. prawdopodobnie ciśnienie oleju tak mocno napiera na zawór, że dociska go do korpusu tłumika i hamuje. Jednak niema problemu z brakiem odbijania po kilku ugięciach. Tak czy inaczej wygląda na to że, przy mocnym wciśnięciu widelca, pokrętło blokady ma prawo nie cofać. -wlanie większej ilości oleju do tłumika niż zalecana, powoduje znaczne pogorszenie "klinowania' pokrętła blokady, dopiero ubytek oleju na granicy nie-działania blokady (ok 104ml w stosunku do zalecanych 106ml) daje jako-takie odbijanie pokrętła Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kolmark Napisano 1 Lipca 2019 Udostępnij Napisano 1 Lipca 2019 (edytowane) Moim zdaniem nic z tym nie zrobisz. W starej Rebie z 2008 roku tak mam i pomaga jedynie to, co napisał @gello1. Poza tym z czasem otwór w korku się wypracuje od błota, zacznie to lać, a i tak nie będzie odbijało. Po prostu ta wewnętrzna sprężyna nie jest w stanie pokonać oporów, jakie wytwarzają manetka, linka i zawór. Zgadzam się z Tobą w kwestii zaworu, czasami szybciej gate puści, niż blokada. W nowszej Rebie (z roku 2015, solo air) sprężyna jest dużo mocniejsza i sobie radzi z tą samą manetką i tym samym tłumikiem (nawiasem mówiąc jest to blokada skoku, tłumik jest na dole goleni). Edytowane 1 Lipca 2019 przez Kolmark Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 2 Lipca 2019 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 2 Lipca 2019 Mała aktualizacja: udało się opanować działanie tłumika z reby. W akcie desperacji, napiąłem sprężynę na 2 obroty, tak jak w Reconie gdzie nie przyniosło to rezultatu. Na szczęście tutaj pomogło i blokada znów odbija jak wcześniej. Na ten moment nie będę szukał dalej aczkolwiek uszczelka wargowa wewnątrz tłumika absolutnie jest do wymiany i to ona powodowała sporo tarcia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kolmark Napisano 3 Lipca 2019 Udostępnij Napisano 3 Lipca 2019 (edytowane) Próbowałem i tak, ale niespecjalnie dawało efekty, za to sprężyna zaczęła ciąć aluminiowy pręt, wokół którego pracuje. Dobrze, że u Ciebie to zadziałało. W mojej Rebie uszczelka, o której mówisz jest dość luźna, a blokada i tak nie zawsze chce odbić. Edytowane 3 Lipca 2019 przez Kolmark Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
djfender Napisano 20 Kwietnia 2020 Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2020 @Maniak - jak rozebrać tłumik Recona RL (mam z 2018) na części pierwsze, jak na fotce z 1. posta i prawidłowo złożyć? Nigdzie nie mogę znaleźć instrukcji. Blokada nie chce wracać do otwartej pozycji, nawet w spoczynku. Wyjąłem tłumik i kręcąc za górny trzpień ciężko to chodzi, a wraca jedynie jak mu się na początku lekko pomoże. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 22 Kwietnia 2020 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2020 Trzymasz mocno za plastikowy korpus (odradzam imadło bo plastik jest kruchy) i kluczem nasadkowym lub płaskim odkręcasz aluminiową górę przy czym to jest LEWY GWINT, więc kręcisz odwrotnie. Aby złożyć tłumik, musisz włożyć sprężynę w odpowiedni otwór, wstępnie naciągnąć wstępnie o 1 obrót a potem scalić 2 części i założyć aluminiową górę tak, żeby trzpień nie wyskoczył z korpusu. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
djfender Napisano 22 Kwietnia 2020 Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2020 Dzięki @Maniak za wskazówkę - w tygodniu się za ten tłumik zabiorę.Czy można wyjąć sam tłumik z górnej goleni bez ściągania dolnej? Serwisówka SRAMA opisuje proces serwisowania i tam wyciągnięcie tłumika jest dopiero w połowie całego procesu, ale je nie chcę robić serwisu, bo zrobiłem go kilka dni temu (pełen). Mam tylko problem z odblokowywaniem tłumika i chcę rozebrać go na części i wyczyścić lub naprawić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter614 Napisano 22 Kwietnia 2020 Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2020 (edytowane) Tak odkręcasz górny korek i tłumik wyjdzie do góry ,nic się nie stanie olej się nie wyleje Edytowane 22 Kwietnia 2020 przez piter614 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 22 Kwietnia 2020 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2020 Jak wyżej, można wyciągnąć sam tłumik bez problemu, dodam jedynie, żebyś go wysunął do połowy i dał mu chwilę obciec z oleju bo inaczej się uwalisz. Przy wkładaniu uważaj na uszczelki bo lubią skaleczyć się o gwint. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
djfender Napisano 26 Kwietnia 2020 Udostępnij Napisano 26 Kwietnia 2020 Mission complete! Tłumik rozebrany (wiedząc, że to lewy gwint poszło gładko), nasmarowany i złożony. Blokada działa płynnie i perfekcyjnie. Nie wiem co było przyczyną... Nie było (dużo) brudu... Miałem trochę gimnastyki przy składaniu (brak wprawy), więc kilka podpowiedzi dla innych (mam Recona RL 100 mm z 2018 r.): - pomogło wkręcenie śrubki od kapsla do trzpienia i przytrzymanie imbusem trzpienia by nie wyskakiwał po nakręceniu sprężyny. - nie mogłem wkręcić prosto nakrętki. Odkryłem, że trzeba ją najpierw lekko wcisnąć przed przykręceniem (był 'klik') i później poszło lekko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.