Skocz do zawartości

[hamulce V-brake] Jak zwiekszyć siłe hamowania


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam w góralu Kross Hexagon V-4 hamulca Alhonga. Zainteresowało mnie jak mozna zwiększyć siłę hamowania V-brake, bo jechałem czyims rowerem i tam hamulce działały lepiej. U siebie założyłem klocki Dual Stop, regularnie myję obręcze rozpuszczalnikiem. Ale jeszcze doczytałem w opisach niektórych hamulców w sklepach internetowych, że dają większą siłę hamowania. Czym to jest spowodowane? Innymi wymiarami i przełożeniem dźwigni jednostronnych którymi są zarówno klamki jak i ramiona ?

Jest jeszcze regulacja za pomocą podkładek dostarczanych razem z klockami https://porady.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,o0wagoe5vp rys.5. Znalazłem w necie info powinno się tak ustawić podkładki, aby podczas dociskania klocka do obręczy ramiona były pionowe - siła docisku jest wtedy prostopadła do powierzchni obręczy. Ale ktoś też pisał, że hamulce prawie mu nie hamowały i jak dał tę szerokie podkładki pomiedzy klockami a ramionami to zaczęły nagle hamować bardzo skutecznie 

Napisano

Wymiana szczęk, dźwigni h-ca, klocków ( to już zrobiłeś ), sztywne pancerze, linka nierdzewna szlifowana, obręcz prosta i czysta. ( klocki dość blisko obręczy, ale bez przesady)

 

Napisano
7 minut temu, SoloTM napisał:

Wymiana szczęk, dźwigni h-ca, klocków ( to już zrobiłeś ), sztywne pancerze, linka nierdzewna szlifowana, obręcz prosta i czysta. ( klocki dość blisko obręczy, ale bez przesady)

 

Ale na jakie szczęki i dźwignie? Pancerze wymieniałem ze 2 lata temu, linki są nierdzewne i nasmarowane. Ew. jeszcze fajkę można by wymienić, bo to tworzywo w środku chyba sie wytarło

Wlasnie znalazlem ciekawy wątek https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.rec.rowery/inAg-Mxo[1-25]

Rado bladteth Rzeznicki
image.png.df8f3171fcf971715e1cc345132b16d2.png
09.10.2002
Witam,

Sporo sie na grupie pisze o niesamowitej sile tarczowek hydraulicznych.
Akurat tak sie zdarzylo, ze przed kilkoma dniami zbieralem dane nt.
przelozen mechanicznych i hydraulicznych roznych hamulcow. Zainspirowany
dzisiejsza dyskusja z Jankiem B. postanowilem podzielic sie z pl.recem
moimi dosc (nie)ciekwymi wynikami.


1. Hamulce czysto mechaniczne
-----------------------------

Zacznijmy od definicji (wielkosci w mm):

(a)  odleglosc miedzy punktem obrotu klamki a srodkiem palca hamujacego
      (tego, ktoreg uzywamy do spowalniania, najblizej konca klamki);
(b)  odleglosc miedzy punktem obrotu klamki a punktem przyczepu linki w
      klamce;
(c)  odleglosc miedzy piwotem szczeki a punktem przyczepu linki w
      szczece;
(d)  odleglosc miedzy piwotem szczeki a mocowaniem klocka w szczece;
(PK) przelozenie mechaniczne klamek wyrazajace sie stosunkiem a/b;
(PS) przelozenie mechaniczne szczek wyrazajace sie stosunkiem c/d.

Dla roznych dzwigni, te wartosci przedstawiaja sie nastepujaco:

model                typ        (b)                (a)        (PK)
-----------------------------------------------------------
Avid SD 7        v-b        27.5 - 37.5        74        2 - 2.7
Diacompe Junior can        22                87        3.95
makro no-name        v-b        41                77.5        1.9
Saccon                v-b        32                72        2.25
Shimano Alivio        can        23.5                95        4.05
Shimano STX-RC        v-b        22/27/32        65.5        2.05/2.45/3
Tektro                v-b        27.5                91        3.3

Jak widac, przelozenie mechaniczne klamek (PK) canti (to samo dotyczy
klamek szosowych) wynosi ok. 4:1 i jest wieksze od v-ek, gdzie PK wynosi
od ok. 2:1 do 3:1. Z drugiej strony, PK wyznacza takze stosunek drogi
wciskanej klamki do ilosci ciagnietej przez nia linki.

Ponizej kilka danych dotyczacych szczek:

model                typ        (d)        (c)        (PS)
--------------------------------------------
Avid SD Ti        v-b        26        102.5        3.95
Saccon                v-b        29        110        3.8
Shimano Alivio        can        32        66        2.05
Shimano Deore        v-b        27.5        104        3.8

Tu natomiast przelozenie szczek (PS) typu V jest wieksze, choc trzeba
pamietac, ze w przypadku canti dochodzi jeszcze mozliwosc regulacji
PS poprzez zmiane wysokosci strzemiaczka a dokladniej kata miedzy
poziomem a linka laczaca oba ramiona (trzeba pomnozyc PS dodatkowo przez
1/sin(kat)). Dla v-ek wynosi ok. 4:1, dla canti 1.5:1 do 2:1. Podobnie
jak w przypadku klamek, tu PS oznacza stosunek ilosci ciagnietej
linki do drogi pokonywanej przez klocek w kierunku obreczy.

Przelozenie calkowite (PC) hamulcow mechanicznych jest wynikiem
przemnozenia obu powyzszych, czyli:

PC = PK * PS

Jak widac, rozrzut PC moze byc spory. Gdyby polaczyc najsilniejszy
zestaw v-ek (Tektro + SD Ti), otrzymalibysmy PC rowne ok. 13:1.
Najslabsze (makro + Saccon) daja 7.2:1. Jeszcze wiekszym ektremizmem
byloby polaczenie klamek canti (Alivio) z szczekami v-ek (SD Ti) dajace
przelozenie 16:1 lub klamek v-ek (makro) i szczek canti (Alivio), gdzie
PC wynosiloby ok. 4.5:1 (przy kacie linki 60 stopni). Oczywiscie nie
musze przypominac, ze PC wyraza stosunek drogi klamki do drogi klocka.
Jesli wiec przelozenie wynosi 16:1, to skok dzwigni o 16 mm spowoduje
przyblizenie klocka do obreczy tylko o 1 mm. W praktyce wymagac to
bedzie malutkiej szczeliny miedzy rawka a klockiem oraz utrzymywania
idealnie wycentrowanego kola. Odwrotny przypadek, gdy zestawimy klamki
i szczeki o najmniejszym przelozeniu, bedzie mozna prowadzic klocki
daleko od obreczy, co moze okazac sie przydatne np. w cyklocrossie.

Pomijajac skrajne przypadki, generalnie przelozenie zestawu v-ek wynosi
ok. 10:1, podczas gdy canti przy "standardowym" kacie linki 45 stopni
daja ok. 9:1. Ciekaw jestem zrodel powszechnej opinii, ze te
"przestarzale" hamulce sa sporo slabsze od v-ek.


2. Hamulce hydrauliczne
-----------------------

Tu potrzeba malej modyfikacji definicji:

(b)  odleglosc miedzy punktem obrotu klamki a punktem przyczepu do
      tloczka;
(c)  srednica tloczkow w szczekach;
(d)  srednica tloczkow w klamkach;
(PH) przelozenie hydrauliczne wynikajace ze stosunku powierzchni
      tloczkow: c^2/d^2;
(a) i (PK) pozostaja j.w.

Tu zebralem informacje tylko o moich HS11. Dla nich (wielkosci w mm):

a = 96, b = 17, c = 14 mm, d = 16 mm, PK = 5.65, PH = 0.75.

Ogolne przelozenie wynosi wiec:

PC = PK * PH = 4.25

Zadziwiajaco malo, prawda?


3. Tarczowki hydrauliczne
-------------------------

W tym przypadku mozemy skorzystac z definicji z poprzedniego punktu i
dla Magury Louise z roku 2000 mamy:

a = 83, b = 14.5, c = 22, d = 9, PK = 5.7, PH = 6.

Przelozenie calkowite PC wynosi 34.2:1.

Czy to juz koniec? Oczywiscie nie, bo aby porownac z hamulcami
obreczowymi, trzeba znormalizowac wynik. Srednica 26" rawki (e)
podyktowana miejscem styku z srodkiem klockow wynosi ok. 545 mm, podczas
gdy analogiczna srednica tarczy (f) Louise 140. Teraz wystarczy
przemnozyc:

PC * f / e = 8.8:1

Czyzby mniej niz canti, nie mowiac juz o v-kach?! Gdzie lezy wiec
potezna sila spowalniaczy tarczowych?


I jeszcze pytanie "bonusowe". Magura Louise jest jednotloczkowcem. Czy
majaca identyczne parametry, ale dwa naprzeciwlegle, ruchome tloczki
Clara bedzie dwa razy silniejsza? Jesli tak, to dlaczego?

Dla smaczku moge dodac, ze Gustav M daje znormalizowane przelozenie
prawie 20:1. To jest juz potwornie duzo :-)

--
Pozdrawiam!
Rado bladteth Rzeźnicki
http://www.widzew.net/~bladteth/rower.html

Napisano

Najlepiej zapolować na używane w bdb stanie : ( wszystko shimano, sa też avidy, i stare sramy ale tu się tak dobrze nie znam )

Szczęki:

br-m750, br-m739, br-m760, br-m570,   lub nieco taniej  br-m600 lub jeszcze taniej i trochę słabsze po prostu nowe alivio/acera/deore br-t4000, br-m422, br-t610  itp.

Klamki :

Bl-m739, bl-m750, bl-m570, bl-m571, bl-m600,

fajka - tu jest dowolność ( oprócz stalowych rdzewiejących tanizn ) :

https://allegro.pl/oferta/fajka-do-v-brake-gieta-7675586515

 

https://allegro.pl/oferta/shimano-fajka-hamulca-v-brake-oryginal-xtr-br-m970-8110472704

itp.

Przykłady :  ( br-m600 ) :

https://www.olx.pl/oferta/hamulce-v-brake-shimano-deore-lx-retro-CID767-IDAd15D.html#9cfa1ec36f

br-m750 ( na 1 koło  bez klocków )

https://www.olx.pl/oferta/hamulce-v-brake-xt-CID767-IDzvCH6.html#0ca3a9d944

 

/edit

albo taki zestaw avida ( choć nie potrafię go porównać do shimano - bo avidów nigdy nie miałem )

https://allegro.pl/oferta/hamulce-avid-sd-3r-klamki-avid-sd-5-komplet-bdb-8175974466?reco_id=20547286-88ee-11e9-8bad-000af7f630d0&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951

Generalnie okazji - ogłoszeń jest mniej ( jak to w sezonie ) i ceny nieco wyższe.

/edit 2

Jeśli masz klamkomanetki to napisz czy 3x8 czy 3x9.

Napisano
Godzinę temu, Thomlodz napisał:

regularnie myję obręcze rozpuszczalnikiem

Jakim?
Przy tego typu środkach byłbym ostrożny, bo niektóre potrafią zostawić "tłustą" powierzchnię, np. benzyna ekstrakcyjna.
Ja bym jak już to płynem do mycia naczyń czyścił. Wyszorować, dobrze spłukać i obręcze powinny być czyste. Tak samo można klocki umyć.

Z wymianą klamek jest tutaj chyba ten problem, że są zintegrowane z manetkami. Czyli jak się da same klamki hamulcowe, to trzeba jeszcze dokupić manetki od przerzutek.
Na początek bym sprawdził, czy to one są głównym problemem, czyli po prostu czy podczas mocnego zaciskania się uginają. Tak samo do sprawdzenia wiotkość ramy/piwotów widelca, czyli czy podczas zaciskania widać ruch tych elementów.

Napisano

Przepraszam, coś mi nie zadziałało. Jeśli ten HEX V-4 jest w fabrycznej konfiguracji, to ma klamkomanetki STEF-51 3x7 i wolnobieg. Wymiana na klamki i manetki raczej nieopłacalna, bo przydałoby się od razu koło tył z kasetą.

Thomlodz, najlepiej zrobisz wymieniając obecne szczęki na nowe Shimano BR T4000 lub na jakieś używane w dobrym stanie shimano proponowane przez SoloTM. Do tego obowiązkowo wymiana pancerzy i linek i regulacja i będzie bardzo dobrze.

Klamki w tych klamkomanetkach shimano są w porządku a szczęki Shimano , nawet T4000, są dobrze zrobione, mają dobre sprężyny, niezłe fabryczne klocki, są podatne na regulacje, no i wyregulowane hamują naprawdę dobrze. Mam je z klamkami Avid FR5. Wiadomo, że to nie tarcze ale hamują nieźle i w błocie, i w deszczu przy moich około 75kg z butami i ubraniem.  Kupiłem też szczęki Deore LX m570, ale szczerze nie chce się mi ich zakładać.

Poprzednio miałem szczęki Tektro i po przejściu na Shimano nikomu V-B Tektro nie polecę.

Napisano
Teraz, zekker napisał:

Jakim?
Przy tego typu środkach byłbym ostrożny, bo niektóre potrafią zostawić "tłustą" powierzchnię, np. benzyna ekstrakcyjna.
Ja bym jak już to płynem do mycia naczyń czyścił. Wyszorować, dobrze spłukać i obręcze powinny być czyste. Tak samo można klocki umyć.

Z wymianą klamek jest tutaj chyba ten problem, że są zintegrowane z manetkami. Czyli jak się da same klamki hamulcowe, to trzeba jeszcze dokupić manetki od przerzutek.
Na początek bym sprawdził, czy to one są głównym problemem, czyli po prostu czy podczas mocnego zaciskania się uginają. Tak samo do sprawdzenia wiotkość ramy/piwotów widelca, czyli czy podczas zaciskania widać ruch tych elementów.

Rozpuszczalnik tzw. uniwersalny czyli coś w rodzaju nitro. Nic nie zostawia. Ale OK, wyprobuje płyn do naczyń

Tak, są tam klamkomanetki. Rower ma juz swoje lata i przebieg, inwestować w niego chyba nie ma sensu za bardzo. Tym bardziej że przedni hamulec działa bardzo dobrze. Zainteresowała mnie przede wszystkim fizyka w hamulcach. Sprawdzę też to ugininanie,

Napisano
6 minut temu, Thomlodz napisał:

Tak, są tam klamkomanetki. Rower ma juz swoje lata i przebieg, inwestować w niego chyba nie ma sensu za bardzo. Tym bardziej że przedni hamulec działa bardzo dobrze.

Czyli możesz przede wszystkim przyjrzeć się pancerzom i linkom, zwłaszcza w hamulcu tylnym. Najlepiej wymienić na nowe. Szczęki też możesz założyć lepsze i ewentualnie rozważyć booster na tył, podlinkowany prze SoloTM. Możesz też kupić lepsze klamkomanetki 3x8 z dawnych lat, jak DeoreXT, Deore LX, z Twoim wolnobiegiem 3x7 zadziałają. Więcej bym nie inwestował w ten rower.

Napisano

...pancerze muszą być dobrej jakości, nie tylko nowe...u mnie np Jagwire CGX sl jest okej,  inne za 5 zł z metra nowe były złe, im więcej zakrętów na przebiegu tym bardziej to widać...

Alohy mogą być wiotkie z zasady,  kupiłbym  na tył coś od Shimano na próbę, klamka hamulcowa którą polecam to Avid fr 5 , no ale skoro są klamkomanetki ...

Bywają obręcze mniej hamujące dla klocków, inny stop.... mam jedne koła, które z zasady słabiej się zatrzymuje, Remerxy, czuć to właśnie przy słabszych od V braków Cantilverach. Zmiana kół na stare Maviki cxp 30 - od razu różnica.

Napisano
5 minut temu, KurczakNorris napisał:

Czyli możesz przede wszystkim przyjrzeć się pancerzom i linkom, zwłaszcza w hamulcu tylnym. Najlepiej wymienić na nowe. Szczęki też możesz założyć lepsze i ewentualnie rozważyć booster na tył, podlinkowany prze SoloTM. Możesz też kupić lepsze klamkomanetki 3x8 z dawnych lat, jak DeoreXT, Deore LX, z Twoim wolnobiegiem 3x7 zadziałają. Więcej bym nie inwestował w ten rower.

Od paru lat mam kasetę 8 rz:D

Napisano

No to lepiej. Lepsze klamkomanetki mają uzasadnienie, albo zestaw np. Avid FR5 klamki i jakieś  dobre używane manetki 3x8, np. XT, tylko tu polujesz na internetach. Albo przejście na kasetę 9rz i o dobre manetki dużo łatwiej.

Napisano

MI sie bardzo dobrze jeździło na SD 7 avida ( i takie klamki) co prawda szybko lakier schodzi, ale jest możliwość regulacji siły hamowania i ogólnie są bardzo dobre.Szczerze powiedziawszy jakby producenci na mnie nie wymogli używania tarcz to do tej pory bym na nich jeździł.

Napisano

Żeby z V-ek zrobić kotwicę to trzeba kompleksowego działania. Klamka, pancerz, linka, klocki, buster, ramiona no i obręcz. 

Przy czym wyjdzie drożej niż manetki na 8s i magury HS11 (komplet nowych do dostania za 200zł) od których każda v-ka (I nie tylko v-ka) zbierze łomot i to bolesny.

Napisano

Nie jeździłem ( poza dosłownie chwilą ) na magurach, ale czytałem, że ( tu też są różnice pomiędzy modelami hs 11/22/33 i wersje race line ) topka v brejkow ma większą siłę hamowania, ale modulację nieco gorszą ( choć przy wprawie i wyczuciu dobrym i regulacji w wysokich modelach uważam, że modulacja jest ok ). Kolejna sprawa to kompatybilność klamka magury/manetki - ponoć nie wszystkie manetki czy klamki pasują dobrze. Ale to trzeba by specjalisty od różnych magur hs i manetek, ktory jeszcze na dodatek jeździł na różnych topowych v brejkach. Na forum retro mtb tacy są i tam czytałem te opinie ( przytaczam z głowy ). Tak czy siak magury to również bdb wybór.

I fakt, kompleksowe podejście do tematu v brejkow + topowe lub niemal topowe klamki/szczeki to nie tania zabawa, a i polować trzeba na używane w bdb lub db+ stanie za rozsądne pieniądze.

Napisano
W dniu 7.06.2019 o 09:48, Thomlodz napisał:

Tym bardziej że przedni hamulec działa bardzo dobrze.

I na tym temat można zakończyć, chyba że tył nie daje rady zablokować koła lub w celach poznawczych jak to wszystko działa.

Napisano
W dniu 11.06.2019 o 09:09, zekker napisał:

I na tym temat można zakończyć, chyba że tył nie daje rady zablokować koła lub w celach poznawczych jak to wszystko działa.

Daje radę, tylko że trzeba mocno wcisnąć klamkę. Mam wrażenie że hamulec jest jakiś elastyczny, pomyślałem o boosterze ale okazuje się że ten towar praktycznie zniknął ze sklepów. Czemu?

 

Napisano

Bo v brejki wyższych grup to już historia ( m.in. booster jest dla wyciśnięcia max z hamulców - a kto wyciska max z hamulców typu v brejk ? mało kto )  Na aliexpress znajdziesz lub w polsce na olx używane i nowe.  Jak pisałem wyżej, żeby z v brejków wycisnąć max potencjał to wszystkie elementy sa potrzebne ( klamka, szczęka, pancerz, linka, klocki, wycentrowane obręcze, booster ) jak to wszystko zrobić dobrze to v brejki okazują się naprawdę mocnymi hamulcami, bez wad tarczówek ( a jak zapolować na używane w bdb stanie np. br-m750 lub 760 = około 150 pln za komplet lub 120 bez klocków do tego porzadne klamki = 60-100 pln - br-m739/750 linki pancerze, końcówki 50 pln, klocki 50 pln ) to masz zestaw na lata ze skutecznością hamowania, siłą o której mało kto wie.

Taki zestaw w porównaniu do zwykłych tektro czy innych tańszych szczęk + klamkomanetki st-ef51/65  itp.  to niebo a ziemia, różnica spora.

Napisano

Czy Pan Pytający kupiłeś już pancerz ten, który polecałem ? To naprawdę pierwszy krok, plus linka... Potem wymiana hamulca na shimano. w trzeciej kolejności buster.   ....

Napisano

Dokładnie, zacząć od najprostszych i najtańszych rzeczy. Pancerz, linka, sprawdzić długość, końcówki pancerza, potem klocki, booster,  szczeki, klamki,

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...