Gość Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 Mam w góralu Kross Hexagon V-4 hamulca Alhonga. Zainteresowało mnie jak mozna zwiększyć siłę hamowania V-brake, bo jechałem czyims rowerem i tam hamulce działały lepiej. U siebie założyłem klocki Dual Stop, regularnie myję obręcze rozpuszczalnikiem. Ale jeszcze doczytałem w opisach niektórych hamulców w sklepach internetowych, że dają większą siłę hamowania. Czym to jest spowodowane? Innymi wymiarami i przełożeniem dźwigni jednostronnych którymi są zarówno klamki jak i ramiona ? Jest jeszcze regulacja za pomocą podkładek dostarczanych razem z klockami https://porady.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,o0wagoe5vp rys.5. Znalazłem w necie info powinno się tak ustawić podkładki, aby podczas dociskania klocka do obręczy ramiona były pionowe - siła docisku jest wtedy prostopadła do powierzchni obręczy. Ale ktoś też pisał, że hamulce prawie mu nie hamowały i jak dał tę szerokie podkładki pomiedzy klockami a ramionami to zaczęły nagle hamować bardzo skutecznie
SoloTM Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 Wymiana szczęk, dźwigni h-ca, klocków ( to już zrobiłeś ), sztywne pancerze, linka nierdzewna szlifowana, obręcz prosta i czysta. ( klocki dość blisko obręczy, ale bez przesady)
Gość Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 7 minut temu, SoloTM napisał: Wymiana szczęk, dźwigni h-ca, klocków ( to już zrobiłeś ), sztywne pancerze, linka nierdzewna szlifowana, obręcz prosta i czysta. ( klocki dość blisko obręczy, ale bez przesady) Ale na jakie szczęki i dźwignie? Pancerze wymieniałem ze 2 lata temu, linki są nierdzewne i nasmarowane. Ew. jeszcze fajkę można by wymienić, bo to tworzywo w środku chyba sie wytarło Wlasnie znalazlem ciekawy wątek https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.rec.rowery/inAg-Mxo[1-25] Rado bladteth Rzeznicki 09.10.2002 Witam, Sporo sie na grupie pisze o niesamowitej sile tarczowek hydraulicznych. Akurat tak sie zdarzylo, ze przed kilkoma dniami zbieralem dane nt. przelozen mechanicznych i hydraulicznych roznych hamulcow. Zainspirowany dzisiejsza dyskusja z Jankiem B. postanowilem podzielic sie z pl.recem moimi dosc (nie)ciekwymi wynikami. 1. Hamulce czysto mechaniczne ----------------------------- Zacznijmy od definicji (wielkosci w mm): (a) odleglosc miedzy punktem obrotu klamki a srodkiem palca hamujacego (tego, ktoreg uzywamy do spowalniania, najblizej konca klamki); (b) odleglosc miedzy punktem obrotu klamki a punktem przyczepu linki w klamce; (c) odleglosc miedzy piwotem szczeki a punktem przyczepu linki w szczece; (d) odleglosc miedzy piwotem szczeki a mocowaniem klocka w szczece; (PK) przelozenie mechaniczne klamek wyrazajace sie stosunkiem a/b; (PS) przelozenie mechaniczne szczek wyrazajace sie stosunkiem c/d. Dla roznych dzwigni, te wartosci przedstawiaja sie nastepujaco: model typ (b) (a) (PK) ----------------------------------------------------------- Avid SD 7 v-b 27.5 - 37.5 74 2 - 2.7 Diacompe Junior can 22 87 3.95 makro no-name v-b 41 77.5 1.9 Saccon v-b 32 72 2.25 Shimano Alivio can 23.5 95 4.05 Shimano STX-RC v-b 22/27/32 65.5 2.05/2.45/3 Tektro v-b 27.5 91 3.3 Jak widac, przelozenie mechaniczne klamek (PK) canti (to samo dotyczy klamek szosowych) wynosi ok. 4:1 i jest wieksze od v-ek, gdzie PK wynosi od ok. 2:1 do 3:1. Z drugiej strony, PK wyznacza takze stosunek drogi wciskanej klamki do ilosci ciagnietej przez nia linki. Ponizej kilka danych dotyczacych szczek: model typ (d) (c) (PS) -------------------------------------------- Avid SD Ti v-b 26 102.5 3.95 Saccon v-b 29 110 3.8 Shimano Alivio can 32 66 2.05 Shimano Deore v-b 27.5 104 3.8 Tu natomiast przelozenie szczek (PS) typu V jest wieksze, choc trzeba pamietac, ze w przypadku canti dochodzi jeszcze mozliwosc regulacji PS poprzez zmiane wysokosci strzemiaczka a dokladniej kata miedzy poziomem a linka laczaca oba ramiona (trzeba pomnozyc PS dodatkowo przez 1/sin(kat)). Dla v-ek wynosi ok. 4:1, dla canti 1.5:1 do 2:1. Podobnie jak w przypadku klamek, tu PS oznacza stosunek ilosci ciagnietej linki do drogi pokonywanej przez klocek w kierunku obreczy. Przelozenie calkowite (PC) hamulcow mechanicznych jest wynikiem przemnozenia obu powyzszych, czyli: PC = PK * PS Jak widac, rozrzut PC moze byc spory. Gdyby polaczyc najsilniejszy zestaw v-ek (Tektro + SD Ti), otrzymalibysmy PC rowne ok. 13:1. Najslabsze (makro + Saccon) daja 7.2:1. Jeszcze wiekszym ektremizmem byloby polaczenie klamek canti (Alivio) z szczekami v-ek (SD Ti) dajace przelozenie 16:1 lub klamek v-ek (makro) i szczek canti (Alivio), gdzie PC wynosiloby ok. 4.5:1 (przy kacie linki 60 stopni). Oczywiscie nie musze przypominac, ze PC wyraza stosunek drogi klamki do drogi klocka. Jesli wiec przelozenie wynosi 16:1, to skok dzwigni o 16 mm spowoduje przyblizenie klocka do obreczy tylko o 1 mm. W praktyce wymagac to bedzie malutkiej szczeliny miedzy rawka a klockiem oraz utrzymywania idealnie wycentrowanego kola. Odwrotny przypadek, gdy zestawimy klamki i szczeki o najmniejszym przelozeniu, bedzie mozna prowadzic klocki daleko od obreczy, co moze okazac sie przydatne np. w cyklocrossie. Pomijajac skrajne przypadki, generalnie przelozenie zestawu v-ek wynosi ok. 10:1, podczas gdy canti przy "standardowym" kacie linki 45 stopni daja ok. 9:1. Ciekaw jestem zrodel powszechnej opinii, ze te "przestarzale" hamulce sa sporo slabsze od v-ek. 2. Hamulce hydrauliczne ----------------------- Tu potrzeba malej modyfikacji definicji: (b) odleglosc miedzy punktem obrotu klamki a punktem przyczepu do tloczka; (c) srednica tloczkow w szczekach; (d) srednica tloczkow w klamkach; (PH) przelozenie hydrauliczne wynikajace ze stosunku powierzchni tloczkow: c^2/d^2; (a) i (PK) pozostaja j.w. Tu zebralem informacje tylko o moich HS11. Dla nich (wielkosci w mm): a = 96, b = 17, c = 14 mm, d = 16 mm, PK = 5.65, PH = 0.75. Ogolne przelozenie wynosi wiec: PC = PK * PH = 4.25 Zadziwiajaco malo, prawda? 3. Tarczowki hydrauliczne ------------------------- W tym przypadku mozemy skorzystac z definicji z poprzedniego punktu i dla Magury Louise z roku 2000 mamy: a = 83, b = 14.5, c = 22, d = 9, PK = 5.7, PH = 6. Przelozenie calkowite PC wynosi 34.2:1. Czy to juz koniec? Oczywiscie nie, bo aby porownac z hamulcami obreczowymi, trzeba znormalizowac wynik. Srednica 26" rawki (e) podyktowana miejscem styku z srodkiem klockow wynosi ok. 545 mm, podczas gdy analogiczna srednica tarczy (f) Louise 140. Teraz wystarczy przemnozyc: PC * f / e = 8.8:1 Czyzby mniej niz canti, nie mowiac juz o v-kach?! Gdzie lezy wiec potezna sila spowalniaczy tarczowych? I jeszcze pytanie "bonusowe". Magura Louise jest jednotloczkowcem. Czy majaca identyczne parametry, ale dwa naprzeciwlegle, ruchome tloczki Clara bedzie dwa razy silniejsza? Jesli tak, to dlaczego? Dla smaczku moge dodac, ze Gustav M daje znormalizowane przelozenie prawie 20:1. To jest juz potwornie duzo :-) -- Pozdrawiam! Rado bladteth Rzeźnickihttp://www.widzew.net/~bladteth/rower.html
SoloTM Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 Najlepiej zapolować na używane w bdb stanie : ( wszystko shimano, sa też avidy, i stare sramy ale tu się tak dobrze nie znam ) Szczęki: br-m750, br-m739, br-m760, br-m570, lub nieco taniej br-m600 lub jeszcze taniej i trochę słabsze po prostu nowe alivio/acera/deore br-t4000, br-m422, br-t610 itp. Klamki : Bl-m739, bl-m750, bl-m570, bl-m571, bl-m600, fajka - tu jest dowolność ( oprócz stalowych rdzewiejących tanizn ) : https://allegro.pl/oferta/fajka-do-v-brake-gieta-7675586515 https://allegro.pl/oferta/shimano-fajka-hamulca-v-brake-oryginal-xtr-br-m970-8110472704 itp. Przykłady : ( br-m600 ) : https://www.olx.pl/oferta/hamulce-v-brake-shimano-deore-lx-retro-CID767-IDAd15D.html#9cfa1ec36f br-m750 ( na 1 koło bez klocków ) https://www.olx.pl/oferta/hamulce-v-brake-xt-CID767-IDzvCH6.html#0ca3a9d944 /edit albo taki zestaw avida ( choć nie potrafię go porównać do shimano - bo avidów nigdy nie miałem ) https://allegro.pl/oferta/hamulce-avid-sd-3r-klamki-avid-sd-5-komplet-bdb-8175974466?reco_id=20547286-88ee-11e9-8bad-000af7f630d0&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951 Generalnie okazji - ogłoszeń jest mniej ( jak to w sezonie ) i ceny nieco wyższe. /edit 2 Jeśli masz klamkomanetki to napisz czy 3x8 czy 3x9.
SoloTM Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 Okazja : https://allegro.pl/oferta/klamki-hamulcowe-shimano-deore-xt-zobacz-8145539231
SoloTM Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 Komplet br-m600 + bl-m600 https://www.olx.pl/oferta/hamulce-klamki-shimano-servo-wave-action-retro-CID767-IDyqYCm.html#0573602a90 br-m600 x 2 ( deore lx - koles sie nie zna ) https://www.olx.pl/oferta/v-brakee-deore-lx-br-m600-CID767-IDyLWg0.html#138f10ab6d
zekker Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 Godzinę temu, Thomlodz napisał: regularnie myję obręcze rozpuszczalnikiem Jakim? Przy tego typu środkach byłbym ostrożny, bo niektóre potrafią zostawić "tłustą" powierzchnię, np. benzyna ekstrakcyjna. Ja bym jak już to płynem do mycia naczyń czyścił. Wyszorować, dobrze spłukać i obręcze powinny być czyste. Tak samo można klocki umyć. Z wymianą klamek jest tutaj chyba ten problem, że są zintegrowane z manetkami. Czyli jak się da same klamki hamulcowe, to trzeba jeszcze dokupić manetki od przerzutek. Na początek bym sprawdził, czy to one są głównym problemem, czyli po prostu czy podczas mocnego zaciskania się uginają. Tak samo do sprawdzenia wiotkość ramy/piwotów widelca, czyli czy podczas zaciskania widać ruch tych elementów.
KurczakNorris Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 Przepraszam, coś mi nie zadziałało. Jeśli ten HEX V-4 jest w fabrycznej konfiguracji, to ma klamkomanetki STEF-51 3x7 i wolnobieg. Wymiana na klamki i manetki raczej nieopłacalna, bo przydałoby się od razu koło tył z kasetą. Thomlodz, najlepiej zrobisz wymieniając obecne szczęki na nowe Shimano BR T4000 lub na jakieś używane w dobrym stanie shimano proponowane przez SoloTM. Do tego obowiązkowo wymiana pancerzy i linek i regulacja i będzie bardzo dobrze. Klamki w tych klamkomanetkach shimano są w porządku a szczęki Shimano , nawet T4000, są dobrze zrobione, mają dobre sprężyny, niezłe fabryczne klocki, są podatne na regulacje, no i wyregulowane hamują naprawdę dobrze. Mam je z klamkami Avid FR5. Wiadomo, że to nie tarcze ale hamują nieźle i w błocie, i w deszczu przy moich około 75kg z butami i ubraniem. Kupiłem też szczęki Deore LX m570, ale szczerze nie chce się mi ich zakładać. Poprzednio miałem szczęki Tektro i po przejściu na Shimano nikomu V-B Tektro nie polecę.
SoloTM Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 Jak jest 3x7 lub 3x8 to można zapolować na takie coś : ( okolice 100-150 pln ) https://archiwum.allegro.pl/oferta/klamkomanetki-deore-xt-st-m739-3x8-stan-bdb-retro-i7820184951.html Same dzwignie hamulcowe w zwykłych st-ef51 są jako takie - w porównaniu do klamek w xt - jest przepaść. ( manetki tak samo )
Gość Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 Teraz, zekker napisał: Jakim? Przy tego typu środkach byłbym ostrożny, bo niektóre potrafią zostawić "tłustą" powierzchnię, np. benzyna ekstrakcyjna. Ja bym jak już to płynem do mycia naczyń czyścił. Wyszorować, dobrze spłukać i obręcze powinny być czyste. Tak samo można klocki umyć. Z wymianą klamek jest tutaj chyba ten problem, że są zintegrowane z manetkami. Czyli jak się da same klamki hamulcowe, to trzeba jeszcze dokupić manetki od przerzutek. Na początek bym sprawdził, czy to one są głównym problemem, czyli po prostu czy podczas mocnego zaciskania się uginają. Tak samo do sprawdzenia wiotkość ramy/piwotów widelca, czyli czy podczas zaciskania widać ruch tych elementów. Rozpuszczalnik tzw. uniwersalny czyli coś w rodzaju nitro. Nic nie zostawia. Ale OK, wyprobuje płyn do naczyń Tak, są tam klamkomanetki. Rower ma juz swoje lata i przebieg, inwestować w niego chyba nie ma sensu za bardzo. Tym bardziej że przedni hamulec działa bardzo dobrze. Zainteresowała mnie przede wszystkim fizyka w hamulcach. Sprawdzę też to ugininanie,
SoloTM Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 Możesz kupić coś takiego : https://www.olx.pl/oferta/cantilever-booster-booster-do-hamulca-v-brake-2-sztuki-CID767-IDvAcYN.html#7b3d97e6c6
KurczakNorris Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 6 minut temu, Thomlodz napisał: Tak, są tam klamkomanetki. Rower ma juz swoje lata i przebieg, inwestować w niego chyba nie ma sensu za bardzo. Tym bardziej że przedni hamulec działa bardzo dobrze. Czyli możesz przede wszystkim przyjrzeć się pancerzom i linkom, zwłaszcza w hamulcu tylnym. Najlepiej wymienić na nowe. Szczęki też możesz założyć lepsze i ewentualnie rozważyć booster na tył, podlinkowany prze SoloTM. Możesz też kupić lepsze klamkomanetki 3x8 z dawnych lat, jak DeoreXT, Deore LX, z Twoim wolnobiegiem 3x7 zadziałają. Więcej bym nie inwestował w ten rower.
itr Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 ...pancerze muszą być dobrej jakości, nie tylko nowe...u mnie np Jagwire CGX sl jest okej, inne za 5 zł z metra nowe były złe, im więcej zakrętów na przebiegu tym bardziej to widać... Alohy mogą być wiotkie z zasady, kupiłbym na tył coś od Shimano na próbę, klamka hamulcowa którą polecam to Avid fr 5 , no ale skoro są klamkomanetki ... Bywają obręcze mniej hamujące dla klocków, inny stop.... mam jedne koła, które z zasady słabiej się zatrzymuje, Remerxy, czuć to właśnie przy słabszych od V braków Cantilverach. Zmiana kół na stare Maviki cxp 30 - od razu różnica.
Gość Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 5 minut temu, KurczakNorris napisał: Czyli możesz przede wszystkim przyjrzeć się pancerzom i linkom, zwłaszcza w hamulcu tylnym. Najlepiej wymienić na nowe. Szczęki też możesz założyć lepsze i ewentualnie rozważyć booster na tył, podlinkowany prze SoloTM. Możesz też kupić lepsze klamkomanetki 3x8 z dawnych lat, jak DeoreXT, Deore LX, z Twoim wolnobiegiem 3x7 zadziałają. Więcej bym nie inwestował w ten rower. Od paru lat mam kasetę 8 rz
KurczakNorris Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 No to lepiej. Lepsze klamkomanetki mają uzasadnienie, albo zestaw np. Avid FR5 klamki i jakieś dobre używane manetki 3x8, np. XT, tylko tu polujesz na internetach. Albo przejście na kasetę 9rz i o dobre manetki dużo łatwiej.
mrnobody Napisano 7 Czerwca 2019 Napisano 7 Czerwca 2019 MI sie bardzo dobrze jeździło na SD 7 avida ( i takie klamki) co prawda szybko lakier schodzi, ale jest możliwość regulacji siły hamowania i ogólnie są bardzo dobre.Szczerze powiedziawszy jakby producenci na mnie nie wymogli używania tarcz to do tej pory bym na nich jeździł.
abdesign Napisano 10 Czerwca 2019 Napisano 10 Czerwca 2019 Żeby z V-ek zrobić kotwicę to trzeba kompleksowego działania. Klamka, pancerz, linka, klocki, buster, ramiona no i obręcz. Przy czym wyjdzie drożej niż manetki na 8s i magury HS11 (komplet nowych do dostania za 200zł) od których każda v-ka (I nie tylko v-ka) zbierze łomot i to bolesny.
SoloTM Napisano 10 Czerwca 2019 Napisano 10 Czerwca 2019 Nie jeździłem ( poza dosłownie chwilą ) na magurach, ale czytałem, że ( tu też są różnice pomiędzy modelami hs 11/22/33 i wersje race line ) topka v brejkow ma większą siłę hamowania, ale modulację nieco gorszą ( choć przy wprawie i wyczuciu dobrym i regulacji w wysokich modelach uważam, że modulacja jest ok ). Kolejna sprawa to kompatybilność klamka magury/manetki - ponoć nie wszystkie manetki czy klamki pasują dobrze. Ale to trzeba by specjalisty od różnych magur hs i manetek, ktory jeszcze na dodatek jeździł na różnych topowych v brejkach. Na forum retro mtb tacy są i tam czytałem te opinie ( przytaczam z głowy ). Tak czy siak magury to również bdb wybór. I fakt, kompleksowe podejście do tematu v brejkow + topowe lub niemal topowe klamki/szczeki to nie tania zabawa, a i polować trzeba na używane w bdb lub db+ stanie za rozsądne pieniądze.
zekker Napisano 11 Czerwca 2019 Napisano 11 Czerwca 2019 W dniu 7.06.2019 o 09:48, Thomlodz napisał: Tym bardziej że przedni hamulec działa bardzo dobrze. I na tym temat można zakończyć, chyba że tył nie daje rady zablokować koła lub w celach poznawczych jak to wszystko działa.
Gość Napisano 14 Czerwca 2019 Napisano 14 Czerwca 2019 W dniu 11.06.2019 o 09:09, zekker napisał: I na tym temat można zakończyć, chyba że tył nie daje rady zablokować koła lub w celach poznawczych jak to wszystko działa. Daje radę, tylko że trzeba mocno wcisnąć klamkę. Mam wrażenie że hamulec jest jakiś elastyczny, pomyślałem o boosterze ale okazuje się że ten towar praktycznie zniknął ze sklepów. Czemu?
SoloTM Napisano 14 Czerwca 2019 Napisano 14 Czerwca 2019 Bo v brejki wyższych grup to już historia ( m.in. booster jest dla wyciśnięcia max z hamulców - a kto wyciska max z hamulców typu v brejk ? mało kto ) Na aliexpress znajdziesz lub w polsce na olx używane i nowe. Jak pisałem wyżej, żeby z v brejków wycisnąć max potencjał to wszystkie elementy sa potrzebne ( klamka, szczęka, pancerz, linka, klocki, wycentrowane obręcze, booster ) jak to wszystko zrobić dobrze to v brejki okazują się naprawdę mocnymi hamulcami, bez wad tarczówek ( a jak zapolować na używane w bdb stanie np. br-m750 lub 760 = około 150 pln za komplet lub 120 bez klocków do tego porzadne klamki = 60-100 pln - br-m739/750 linki pancerze, końcówki 50 pln, klocki 50 pln ) to masz zestaw na lata ze skutecznością hamowania, siłą o której mało kto wie. Taki zestaw w porównaniu do zwykłych tektro czy innych tańszych szczęk + klamkomanetki st-ef51/65 itp. to niebo a ziemia, różnica spora.
itr Napisano 14 Czerwca 2019 Napisano 14 Czerwca 2019 Czy Pan Pytający kupiłeś już pancerz ten, który polecałem ? To naprawdę pierwszy krok, plus linka... Potem wymiana hamulca na shimano. w trzeciej kolejności buster. ....
SoloTM Napisano 14 Czerwca 2019 Napisano 14 Czerwca 2019 Dokładnie, zacząć od najprostszych i najtańszych rzeczy. Pancerz, linka, sprawdzić długość, końcówki pancerza, potem klocki, booster, szczeki, klamki,
remover Napisano 15 Czerwca 2019 Napisano 15 Czerwca 2019 A może by moderator przykleil ten wątek do góry? Bo tu jest wyczerpujące info na ten temat.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.