Skocz do zawartości

[Wolnobieg -> kaseta] Wymiana koła i napędu


kartofelekz

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Zabiłem piastę poprzez jazdę na rozsypanym łożysku koła tylnego, które spowodowane było odwiecznie wyginającą się ośką piasty w kole z wolnobiegiem.
Ze względu na konieczność wymiany piasty zdecydowałem się na wymianę całego koła. Po przeszukaniu internetu i głownie tego forum przekonałem się do przejścia z wolnobiegu na kasetę.

Potrzebuję pomocy w doborze części jak i producentów poszczególnych komponentów. Głównym kryterium jest trwałość i możliwość obciążania użytkownikiem o masie znacznie powyżej 100 kg.

Nie orientuje się w bieżących systemach i rozwiązaniach dlatego podaje poniżej cechy roweru, o które pytali użytkownicy w innych wątkach.

Rower kilkunastoletni typu szosowego:
- Koła 28", hamulce typu V-brake,
- Odległość między hakami ramy 135 mm,
- Wolnobieg 8 rzędowy 13-32,
- Przerzutka shimano ACERA,
- Długość łańcucha 112 z zapinką,

Czy te parametry wystarczą mi do znalezienia koła wraz z piastą i kasetą+łańcuch ?
Jakie rozwiązanie, producent będzie najmniej podatne na obciążenia i zarazem niedrogie (nie chcę ładować 500 zł w kilkunastoletni rower) ?

Z góry dziękuję za pomoc ;)

Napisano

Ja radziłbym jednak obręcz i piastę na 36 szprych .  Link jest do szprych cieniowanych . Raczej trzeba klasyczne 2mm .

A tak w ogóle to chyba warto zlecić budowę koła dobremu serwisowi . Niech oni dobiorą komponenty do wagi i zastosowania . Niech dadzą gwarancję .

Napisano

To nic, że cieniowane, są wystarczająco mocne, ale jak mają to niech dadzą 2 mm na całej długości dla świętego spokoju. 36 czy 32 szprychy to nie ma dużego znaczenia. Tak samo czy się krzyże na 3 czy 4 krzyże, nawet dwa by wystarczyły ( ale oczywiście standard jest na 3 krzyże ).

A gwarancję do dają na podzespoły. Nie jest tak, że jak zaliczymy glebę czy wjedziemy w grząski piach z dużą prędkością i nas wyhamuje rzucając na boki i się zrobi mała ósemka to  można reklamować.

Napisano

Dzięki za odpowiedzi.


Jeżeli chodzi o kasetę i łańcuch to znalazłem coś takiego:

Łańcuch HG-40 ALTUS ACERA
http://e-bmx.pl/opis/552790/lancuch-shimano-hg-40-altus-acera.html

Kaseta ACERA CS-HG41 8s

http://e-bmx.pl/opis/3956044/kaseta-shimano-acera-cs-hg41-8s.html

Czy te komponenty będą kompatybilne z wyżej zaproponowaną piastą?
Właściwie czym różnią się te kasety od siebie poza przełożeniami? 

 

Trochę poczytałem i rozważam propozycję WaGiant z wersją 36 szprychową. 
Jeżeli to rozwiązanie ma być choć trochę trwalsze, to mogę bez problemu dołożyć kilkadziesiąt złotych na piastę i obręcz.
Zastanawiam się poważnie na piastą  DEORE FH-M590 ( http://e-bmx.pl/opis/8022088/piasta-tyl-shimano-deore-fh-m590.html )
Posiada ona łożyska kulkowe i stożkowe, a M580 tylko kulkowe. Czy to duża różnica (jest tylko 10 zł droższa)?

Czym różnią się zaproponowane szprychy CN SPOKE od np. DT SWISS CHAMPION http://e-bmx.pl/opis/560477/dt-swiss-champion-280-302-mm.html ) ?
Nie lepiej wziąć te tańsze ?

Jakieś opinie co do obręczy 700 RYDE DP 18 ( http://e-bmx.pl/opis/9056175/obrecz-700-ryde-dp-18.html ) ?

 

Napisano

590 jest wyraźnie gorsza od 580. Nie musisz miec 36 szprych. Nie możesz mieć tej obreczy - za slaba. Szprychy moga byc kazde nierdzewne 2mm. ( te dt - ok dobra cena ) Im droższe tym ciut lepiej. Kaseta ok, łańcuch wez ten :

https://allegro.pl/oferta/kmc-x8-99-lancuch-rowerowy-8-rzedowy-116-ogniw-7430670846

lub ten :

https://allegro.pl/oferta/kmc-lancuch-x8-93-116-ogniw-6-7-8rz-7-1mm-oem-7815558519

 

590:

ev-fh-m590-2920-1_lefhnlcnt168.jpg

580:

y-3ac04200.jpg

Napisano

Ja na twoim miejscu, porozmawiał bym z szefem firmy DAVEO. Porozmawiasz, przedstawisz swoje oczekiwania zbudują ci koło zgodne z twoimi preferencjami. Piasta najlepiej na 4 łożyskach maszynowych. Musisz podać szerokość piasty którą masz.

Napisano

Wy po prostu nigdy nie mieliście dobrej piasty na kulkach, a taką już jest fh-m580.  Wolicie w swoich piastach na maszynowych raz na rok, dwa wymieniać łożyska, otwierać, kupować te łożyska, zakładać sami albo bulić za założenie, zastanawiac się czy te czy tamte będą lepsze, a tu macie przykład piasty do której nie trzeba zaglądać przez wiele, wiele lat, może nawet nigdy. Oczywiście nikt z Was nie poleciłby piast shimano xtr ( tez na kulkach ) nawet jakby były po 150 pln, a nie po 500 pln. Zawsze mnie to bawiło.  Facet nie chce wydać góry pieniędzy na koło, chce tanio i mocne - z tego co mu zaproponowałem całe koło wyjdzie mu około 180  pln  + wysyłka ( piasta fh-m580+obręcz zac 2000 sl + dt champion ) W tym budżecie nie można złożyć nic lepszego, no ale wyznawczy maszynowych ( nawet tanich piast ) swoje. I najlepiej piastę novateca za 200-250 + obręcz za 80 + szprychy za 80 i wysyłka 20 = 400 pln.

Napisano

Uwaga, otwieram stare rany :P

SoloTM ma rację - piasty "na maszynówka" to w istocie wolnobiegi w ładniejszym opakowaniu. Więcej na ten temat tutaj: http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Wypasione_wolnobiegi.html

Ludzie poobrażali się na klasyczne kulki, a one są lepszym rozwiązaniem niż "cztery maszynówki" - zwłaszcza w wersji Shimano. Poza tym jeżeli już wydawać okolice dwóch stów na tylną piastę, to warto polować na Sainta 135x10. Opcja na zamontowanie tarczy w przyszłości też się może przydać, a Saint jest nie do zajechania.

Co do samego koła - to oczywiście, po stronie napędu dajemy szprychy 2.3mm, bo mają 50% wyższą nośność od 2.0mm, więc stabilizują koło:

14052018_6.JPG

Napisano

Chyba miałeś na myśli w wersji shimano są 10 razy gorsze od maszynówek.

Ja mam stalową oś w piaście bo aluminiowa poszła tak jak napisałeś i nie ma problemu.

Napisano

Kacper... ;) to jest bzdura wynikająca obcowania z najtańszym badziewiem. Miałeś kiedyś coś co Shimano przeznaczyło do mtb? Podpowiem to nie Tourney i grupy na A.

Napisano
11 godzin temu, SoloTM napisał:

Wy po prostu nigdy nie mieliście dobrej piasty na kulkach

Być może nie miałem? Teraz mam piasty GIANT na łożyskach maszynowych. Przejechane 17K szosa. Dwukrotnie myte i nasmarowane, działają bdb. Miałem piasty na kulkach, porażka. 

Napisano

Niby jakie te piasty "na kulkach" miałeś?

Ja mam sprawną kolarkę na grupie Titlist.... słyszałeś o takiej? Koła są oryginalne... wiesz ile mają przejechane te koła (A więc i piasty z kulkami konusami...)? Jak te koła zaplatano to goście z Gianta łapali węgorze. 

A tak a'propose co niby takiego miałoby się stać mojej obecnej ultegrze (koła treningowe - do walenia po dziurawych Gassach) po 17 tyś ? ;) to nie są nawet dwa sezony... 

Jeszcze raz.... "rozdupczyłem "tourneja" Shimano jest be."

Napisano

Cześć,

Przepraszam, że się wetnę ale czy polecilibyście mi coś na szybko i na gotowo?

Pacjent to Triban 100 więc niewymagający. Zmieniam mu napęd z 1x7 na wolnobiegu na 2x8 na wolnobiegu ale zaczęły się schody z szerokością wolnobiegu, przekładaniem dystansów, schodzeniem koła na bok itp. gorszącymi scenami.

Docelowo i tak chciałem przejść na kasetę po zajechaniu wolnobiegu czy obręczy ale jak mam się męczyć ze źle dobranym napędem to wolę z góry podziękować. 

Problemem jest czas - muszę mieć rower na przyszły tydzień, stąd moje bezczelne pytanie o jakąś propozycję na gotowo - koło + ew. kaseta 8 + ew. dodatki (podkładki itp.). 

Budżet na całość to 200-300 zł, nie zależy mi na masie ale na trwałości. Umiejętności rowerowych nie posiadam ale nie boję się samemu podłubać.

Szerokość osi to 130 mm, szerokość obręczy to 15 mm. 

ETRTO 622x15C

Oponę chcę wsadzić 32 mm. Fajnie jakby koło było lepszą jakościowo alternatywą dla https://www.decathlon.pl/koo-triban-520-tylne-700-id_8528054.html 

Dziękuję i przepraszam za najście :)

Napisano
31 minut temu, spidelli napisał:

ETRTO 622x15C

Ten rozmiar to jakiś Twój przemyślany wymóg?

Bo jak może być 17c - to pierwsze lepsze koło od Japończyków - wh-rs100. - Do kupienia za 200zł,

Do tego Kasetę 8s to cs-hg50 za pięć dych, łańcuch x8.93, mieścisz się w budżecie a wszystko łatwo dostępne.

PS. Oczywiście @SoloTM słusznie pyta o wagę, ja jakoś nie potrafię wyjść za swoje ciasne ramy i uznaję że ludzie na rowerze szosowym to maks 80kg ;) 

Napisano

Jak ma być mocne i nie patrzymy na wagę to ten parametr ETRTO 622x15C nie będzie dotrzymany ;) Jeśli ważymy te 80 kg to można przebierać w kolorach, wysokościach stożka itp. a parametr 15 jest ok ( czyli szerokość wewnętrzna jak najbardziej )

Napisano

Dzięki za odzew, przepraszam za czcionkę ale pisałem w notatce w telefonie i jak wkleiłem to wyszły takie woły.

Ważę jakieś 78 kg ale rower ma być trochę trekingowy, trochę zimowy, więc okazyjnie będą sakwy a częściej dziurawy asfalt  bocznych dróg i szutry. 

Ten parametr jest o tyle, że takie koła są w standardzie więc nie potrzebuję tu nic mieszać.

Szybkość nie ma tu znaczenia, mam inny rower pod szosę, ten jest na gorsze warunki.

Przebierać w kolorach, przekrojach itp. parametrach to ja bym chciał, tylko nic nie wiem o tym :)

Zapętliłem się z wolnobiegiem i szukam wyjścia awaryjnego :) 

Napisano

To jeszcze powiedz jakie opony ( szerokość ) będziesz tam wkładał. Typowo szosowe 700x23/25/28 ? czy jednak szersze np. 32/35/38 ( na ile rama pozwala )

Jeśli opony od 28/32 w górę to

http://e-bmx.pl/opis/4290289/obrecz-28-rigida-zac-2000-32otw.html

lub lżejsza, węższa  ( i słabsza ) - dla opon raczej 25/28/32 max

http://e-bmx.pl/opis/9055845/obrecz-700-ryde-racer-czarna.html

+

http://e-bmx.pl/opis/560477/dt-swiss-champion-280-302-mm.html

+

http://e-bmx.pl/opis/9238954/piasta-tyl-shimano-tiagra-fh-4600.html

+ wysyłka + kaseta hg41-8 + kmc x8.99

Polecam ich ( pewnie takich wielu ) bo gdy zamówiłem u nich obręcz ( można upolować okazje cenowe - jak widac wyżej ) to przyszła bdb zapakowana w duży karton z pakułami.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...