Skocz do zawartości

[tylne zawieszenia] kompendium


Rekomendowane odpowiedzi

Dziękuję za kolejne wyjaśnienia.

Odnośnie wcześniejszych pytań kolegi tobo:

- ważę sporo jak na bikera: 97,6kg obecnie

- damper odkupiłem jako nówkę zdjętą na serwisie przy upgradzie roweru

Powiedzcie mi jeszcze proszę, jak wpłynie na skok i czułość zamiana otworów mocowania dampera? W wahaczu są 2 punkty mocowania. Ja przykręciłem Fox na tym skrajnym (otwór "B" na rysunku) Czy zamocowanie go na otworze "A" wpłynie jakoś znacznie na pracę zawieszenia? Otwory wydają się być blisko siebie.

 

mereeda2.th.jpg

 

PS:

Proszę o podanie maksymalnego ciśnienia jakie mogę napompować do tego dampera. Kolega tobo podał, że "chyba" 250 PSI, ale czy to pewne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwór A daje większy skok zawieszenia, otwór B daje mniejszy skok zawieszenia.

http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/manuals.htm - pod tym adresem są dokumenty dotyczące ustawiania sprzętu FOX'a wedle rocznika uporządkowane. Znajdziesz tam tabele ciśnień w zależności od masy rowerzysty (w pełnym rynsztunku!).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za linka.

Niestety, dzisiaj w godzinach popołudniowych stała się tragedia.Pojeździłem sobie trochę w okolicach Żywca. Po powrocie na ranchopostanowiłem pokombinować z tymi otworami i mocowaniem. Przymocowałemdamper do otworu "A" i kilku rundach dookoła rancha udało mi się zepsućdamperek. Otóż okazało się, że "ramię" zawieszenia dobiło do zaworkapowietrza który pękł na gwincie. Powietrze powoli zeszło i mamniesprawny damper. Jestem zrozpaczony. Czy można gdzieś załatwić/kupićtaki zaworek? Wygląda standardowo jak w innych damperach, ale czy jesttaki sam? Czy jest w ogóle możliwość zakupu tej części?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dystrybutorem Foxa jest cult-bikes więc tam powinieneś pytać,Gwint zewnętrzny na pewno jest standardowy, ważny jest gwint wewnętrzny, W sprawie zaworu RS spróbuj zapytać w Harfie (choć tam podobno debile pracują)

I jeszcze jedno , stary chłop i taki ... :icon_lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moj post zginał wiec pisze jeszcze raz: korpus zaworu jest czescia korpusu dampera - tej w ktorej zamontowane sa regulacje oraz oczko mocujace do ramy. zawor w foxie - w przeciwienstwie do np starszych rsow - ma wymienialna jedynie wkladke wentyla - taka jak w detkach z zaworem samochodowym. jesli ulamie sie zawor - przy gwincie, na gwincie czy ponizej - to wg mnie nic nie da sie zrobic - poza wymiana calego elementu. w takim przypadku zachodzi tez prawdopodobnie koniecznosc serwisowania komory tlumienia a to przy floacie bardzo droga zabawa ze wzgledu na azot. w cult bikes koszt to chyba 400 zl przy odrobninie szczescia mozna znalezc w polsce fachowcow ktorzy to robia pare razy taniej (np uzytkownik off road z forum dh zone).

 

o ile serwis jest wykonalny to gorzej przedstawia sie kwestia zdobycia tego elementu - jedyna szansa to kupienie jakis zwlok foxa np na allegro i wymontowanie z niego potrzebnego elementu.

 

wg mnie nie wyglada to dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry, że dopiero teraz piszę, ale mam troszkę na głowie. Sprawa wygląda tak, że nie udało mi się na szybko załatwić jakichś zwłok. Podzwoniłem po przedstawicielach RSa, faktycznie, mają tam trochę debili. W końcu wylądowałem u autoryzowanego przedstawiciela CultBikes w Katowicach (na Matejki) Facet bez problemu załatwił zaworek. Jedynym zgrzytem jest to, że zaworek ściąga z Warsiawy i jego zaporowa cena. W USA kosztuje 2,5 $ (link) u nas kosztuje jedyne 90zł "Minimalne" przebicie jakoby :) Ale cóż poradzić. Nie chciałem czekać zbyt długo i polować na jakieś zwłoki, choć umknęła mi aukcja RS SID za 71zł Ale ..... Do piątku mam mieć go zrobiony. 10zł robocizna to też pryszcz przy cenie samej części. A mam większą pewność, że zrobią to lepiej niż ja (przynajmniej teoretycznie)

 

tobo, ten FLOAT ma zaworek wkręcany, vide link powyżej i foto poniżej. Szczęście w nieszczęściu, że mam ten najprostszy model. Choć koszt naprawy to prawie 1/3 ceny samego dampera (tanio kupiłem)

 

foxfloat.th.jpg foxzaworek.th.jpg

 

Rulez, cóż, jak to mawiał mój szanowny ojciec: "jak nie zdoopisz, to się nie nauczysz" Zaliczyłem niezłą nauczkę :) Ale sam zobacz na fotce. Projektant dał pupy, bo niby mam możliwość zmiany skoku, a tak naprawdę z tym damperem jej nie ma. Chyba, że jednorazowo, jak w moim przypadku. Musiałbym mieć inny damper, z zaworem "patrzącym" w osi roweru.

zyebka.th.jpg

 

PS: Korpus zaworka który znalazłem w San Diego jest ze stali nierdzewnej. Ciekawe dlaczego ten oryginalny jest jednak z jakiegoś stopu aluminium. Nie jest stalowy, choć pewnie to uratowało resztę dampera. Stalowy raczej by nie pękł, a raczej wyrwał by gwint.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj obrócić damper o 180 stopni. Żeby zawór był po prawej stronie. Jeśli przy montażu na sucho się zmieści (na zdjęciach wygląda jakby mogło się zmieścić) to w czasie pracy link będzie się oddalał od zaworu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Kupiłem taką ramę na alledrogo:

664986034.jpg

Na stronie producenta system zawieszenia opisany jest jako Duallink - zalicza się to do VPP czy 4zawias bo jakoś tego nie ogarniam a PDF jest po niemiecku/francusku (http://www.intercycle.com/commerce-portal/image/bixs/PDF_BX_2009/BiXS_DUALINK_2009.pdf). Ewentualnie jaki damper warto do tej ramy wrzucić co by nie bujało (zastosowanie ALLMountain/lekkie Enduro) - na razie zastanawiam się nad RS Monarch i Manitou Swinger Air X3 ze wskazaniem na pierwszy ze względu na 100% rozbieralność a co za tym idzie łatwość serwisowania w warunkach domowych - nie wiem jak pod tym względem wygląda Manitou.

PS: Jakie konsekwencje miało by włożenie dampera 200/57 do tej ramy zamiast 190/50 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 4 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...

A co powiecie o zastosowaniu starego gianta nrs'a do maratonów, bo stałem sie posiadaczem takowej ramy z 2002 roku z sidem , czyli pewnie jakas lepsza wersja i jestem w trakcie składania roweru. Mam zamiar troche powalczyc w zawodach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Hmm, zobaczyłem tego Gianta NRS'a i zastanawiam się nad kupnem, czy rama np. 3 letnia NRS'a może być jeszcze w dobrym stanie ? Ludzie ją kupujący raczej nie kupują jej do jazdy po bułki :wacko:

 

Ogólnie szukam jakiejś w miarę taniej ramy do 1000zł, kiedyś miałem chrapke na Haro Sonica - impossible żeby dostać samą ramę, z Rockriderami też ciężko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Po pełnym intensywnym sezonie na fullu mam już wyobrażenie o tłumiku idealnym dla mnie.

Po drodze już kilka razy zamierzałem kupić różne modele, już w zasadzie byłem zdecydowany, ale w sumie na szczęście jeszcze nie kupiłem.

 

Tak sobie wydumałem, że potrzebuje tłumika który charakteryzował by się kilkoma prostymi cechami.

- posiadał blokadę/platformę która skraca skok do pierwszej fazy i później już nie pozwala się ugiąć, np do 20-30% skoku było by ugięcie , najlepiej sterowane manetką

pełna blokada jest dla mnie bez sensu, natomiast platforma bardzo obniża czułość, a ja potrzebuję pełnej czułości ale tylko w początkowej fazie skoku, później blokada niemal na sztywno

 

- tłumienie powrotu regulowane dla początkowej i końcowej fazy skoku osobno (tą myśl mi kiedyś podpowiedział Tobo)

 

- liniową charakterystykę skoku, jak najmniej progresywną

 

 

Zna ktoś taki damper?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Wiesz może co oznaczają punktu CC oraz IC?

 

 

Klaniam,

 

Nie sadze zeby to duuuzo rozjasnilo ale:

 

CC to Center of Curvature, co by na nasze dawalo centrum, srodek krzywej

IC to Instant Center, czyli srodek, centrum chwilowe.

 

Chyba chodzi tu o takzwane punkty i krzywe wirtualnego obrotu. Ale to tylko takie moje zgadywanki...

 

Trzebaby chyba sobie zadac nieco wiecej trudu i zanalizowac punkty przylozenia prostych tworzacych one CC i IC. Wtedy by sie moze rozjasnilo co-zacz...

Szacunek...

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pełnym intensywnym sezonie na fullu mam już wyobrażenie o tłumiku idealnym dla mnie.

Po drodze już kilka razy zamierzałem kupić różne modele, już w zasadzie byłem zdecydowany, ale w sumie na szczęście jeszcze nie kupiłem.

 

Tak sobie wydumałem, że potrzebuje tłumika który charakteryzował by się kilkoma prostymi cechami.

- posiadał blokadę/platformę która skraca skok do pierwszej fazy i później już nie pozwala się ugiąć, np do 20-30% skoku było by ugięcie , najlepiej sterowane manetką

pełna blokada jest dla mnie bez sensu, natomiast platforma bardzo obniża czułość, a ja potrzebuję pełnej czułości ale tylko w początkowej fazie skoku, później blokada niemal na sztywno

 

- tłumienie powrotu regulowane dla początkowej i końcowej fazy skoku osobno (tą myśl mi kiedyś podpowiedział Tobo)

 

- liniową charakterystykę skoku, jak najmniej progresywną

 

 

Zna ktoś taki damper?

Magura Hugin? Większość punktów się zgadza, bo ma platformę, regulację szybkiej/wolnej kompresji no i jest pod 190/50mm. Czy ma liniową charakterystykę to musiałbyś się spytać kogoś kto jeździł na nim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Damper wybieram i wybieram, ale nie chce mi się bawić w coś co do końca nie będzie mi odpowiadało, nie stać mnie na ciągłą wymianę, ale niestety nie mam idealnego kandydata, a przydałoby się takie połączenie kilku w jeden.

 

Zauważyłem ciekawe zjawisko ostatnio.

Ponieważ zmieniłem przedni amortyzator ostatnio, po kilku tygodniach jazd, doszedłem do wniosku, że bardzo wyraźnie odbiło się to na....tylnym zawieszeniu.

 

Zawiecha mniej buja, rower osiada przy depnięciu na pedały równomiernie, doszło do tego że nawet zmniejszyłem trochę ciśnienie z tyłu, a pomimo tego oraz większego skoku (130 zamiast 100) przedniego amora, podjeżdża mi się znacznie lepiej, o zjeździe nawet nie wspomnę, bo oba amory są miększe niż dotychczas.

 

Aktualny amor jest znacznie bardziej miękki niż poprzedni i wywnioskowałem, że to przez to / dzięki temu.

Przy depnięciu na pedał zamiast osiadać tył, jak do tej pory, osiada też przód, ale tą siłą dzielą się po równo :thumbsup: , wcześniej twardy przedni amor stawiał opór i cała siła pompowana w pedały huśtała tylko tyłem.

Nie wpadł bym na to wcześniej i wyszło to zupełnie przypadkowo przy zmianie amora, ale teraz już widzę że twardość przedniego amora przynajmniej w moim fullu ma znaczenie dla pracy tylnego zawieszenia, dodam tylko że w porównaniu do poprzedniego sezonu damper teraz pompuje zamiast 130-140psi, ok 110-120, efektywność została, a komfort wzrósł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...