Skocz do zawartości

[Narzędzie do sprawdzania centryczności koła] jakie Bitull, Parktool a może Unior?


radko10

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Ale masz zakład? serwis rowerów?

Masz stajnię rowerów ? Startujesz często w zawodach?

 

27 minut temu, safian napisał:

dwie opaski zaciskowe założone na ramę/widelec zbliżone do obręczy :p

- bo ja nie to jest dobre rozwiązanie.

  • Mod Team
Napisano
23 minuty temu, radko10 napisał:

To nie ekonomia to taniość;).

Jak robisz to raz w roku, no nawet dwa razy na własne potrzeby to jest to skuteczny i ekonomiczny sposób.

Natomiast jeżeli potrzebujesz kolejnego mebla, suszarki do przepoconej koszulki i masz pleśniejące 3-4 stówki to oczywiście kupować.

Zaprzysięgłych perfekcjonistów pierwsze zdanie nie dotyczy. Oni muszą mieć wszystko do wszystkiego.

Napisano

Złożyłem ze 100 kompletów kółek, i wszystkie nieprofesjonalnie, bez tensometru i centrownicy.. itd

 Robiąc wszystko na ramie.

 I wszystkie działają, nic się z nimi nie dzieje.

Napisano

Pracowałem kiedyś z takim człowiekiem starej daty, który brzydził się tensometru (aczkolwiek z centrownicy korzystał) ;) Śmialiśmy się z niego, że dzisiaj się już "na ucho" nie plecie. W końcu parę razy go sprawdziliśmy tensometrem i delikatnie mówiąc się skleiliśmy. Aczkolwiek do bardzo delikatnych kół czy tych znoszących dużo przydaje się jak najbardziej bo podstawą jest odpowiedni naciąg.

Napisano

Problem w tensometrach jest z kalibracją. Bez dobrego kalibratora ani rusz, a nawet skalibrowany tensometr na jednej szprysze może mieć niedokładność około 15%, więc też logika i wyczucie są istotne.

Napisano

Przeczytaj Roger Musson "Professional Guide to Wheel Building". Ekonomicznie i niegłupio jak lubisz samemu majsterkować. Ja kupilem bitula a teraz bym samemu myślał. 

Co do tensometru kupilem Park Tool bo najpopularniejszy i jako tako sprawdzony. Teraz natomiast kupiłbym Uniora ze względu na możliwość samodzielnej kalibracji.

Napisano

NIe oszukujmy się, najbardziej wymagające są koła szosowe, na hamplach obręczowych.

Dostają w kość  mają cienką twardą opne, rozkręcają się do dużych prędkości, przeważnie obręcze są cienkie a i ilosć szprych mała.

 Koła na tarcze pod grubasa - oponę, są mniej czułe na niedociągnięcia.

Napisano
17 godzin temu, przemogg napisał:

Przeczytaj Roger Musson "Professional Guide to Wheel Building". Ekonomicznie i niegłupio jak lubisz samemu majsterkować. Ja kupilem bitula a teraz bym samemu myślał. 

Można zerknąć na konstrukcję Bitula i samemu zrobić wzorując się na tym.

Napisano
17 godzin temu, przemogg napisał:

Teraz natomiast kupiłbym Uniora ze względu na możliwość samodzielnej kalibracji.

Jak kalibruje się samodzielnie tego Uniora?

Napisano

Pewno że niejeden z forumowiczów sam zrobił swoją centrownicę i wcale nie gorsze ale to jakiś warsztacik by się przydał a czy będziesz wzorował się na bitulu/PT czy czymkolwiek innym to już zależy od Twojej inwencji i wiedzy. Natomiast o kalibracji poszukaj w necie i to nawet nie tylko Uniora, swego czasu sam szukałem. Jeśli chcesz mieć skalibrowany przez kogoś to spytaj na priv forumowicza Punkxtr z Warszawy, ma wyrobioną markę.

pozdrawiam

Napisano

Miałem na myśli, że prawdopodobnie do tego Uniora potrzebny jest też kaliblator żeby go skalibrować. A jak będziemy mieli kaliblator to i Park Toola skalibrujemy. Nie rozumiem więc na czym polega zaleta Unior vs Par Tool, że "Unior ma możliwość samodzielnej kalibracji"

Napisano

Prosty kalibrator gdzie nie trzeba spawać, nie trzeba wagi elektronicznej itp... Zrobiłem sobie kiedyś taki do kalbracji w domowym zaciszu chińskiego tensometru z czujnikiem zegarowym...

Korzystamy przy tym z zależności, że F1=m*9,81 oraz F2/F1=r1/r2.

Masa ramienia powinna być w miarę możliwości pomijalna przy masie m. U mnie był to kawałek kształtownika alu o przekroju kwadratowym i grubości ścianki 2mm. Od strony kształtownika poszedł nypel a w ramie stołu otwór na główkę szprychy (akurat SP miałem). Odważnikiem w moim wykonaniu był 15L baniak na wodę z podziałką. W zależności od różnicy r1 do r2 może być coś mniejszego lub większego. IMHO kalibrować warto w okolicach docelowego naciągu bo różnie bywa z liniowością wskazań szczególnie chińszczyzny.

 

kalibracja.jpg.ee610ffa8c761bf78f7e2c80f9b07225.jpg

 

Napisano

Jak dokupisz przejściówki to będzie ok.

https://allegro.pl/oferta/adapter-osi-do-centrownicy-1689-1689-3-12mm-unior-8088552735

https://allegro.pl/oferta/adapter-osi-do-centrownicy-1689-1689-3-20mm-unior-8088481044

A kto sprytny to da dorobic na tokarce za ułamek ceny.

/ edit

Faktycznie na szersze piasty to moze być lipa, trzeba inna troche drozsza kupic centrownice. A przejściówki do piast 12/15/20 mm to na ali za 15 dolcoow sa ze szpilka.

Napisano

Te adaptery tu się nie sprawdzą, bo centrownicy się tak szeroko nie rozsunie. 

Ale same adaptery spoko, tylko cena jakieś 5 razy za duża za kawałek ?plastiku?

 

Edit: na alli gdzie takie przejściówki znajdę, bo coś nie mogę wyszukać?

Napisano

Cena ok, ale do bani jest regulacja, a właściwie wskaźnik bicia góra-dół. Powinna być podłużna blaszka na dole, albo cokolwiek nie punktowego, przynajmniej mi byłoby łatwiej.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...