Skocz do zawartości

[budowa Gravel] kombinowanie jak koń pod górę, jaka rama


Rekomendowane odpowiedzi

Bry,

wróciłem do jeżdżenia intensywniejszego po prawie 10 latach przerwy. Mam mieszczucha holendra, mam starą szosówkę na 105. Nie przepadam za MTB, źle mi się na nich jeździ – po prostu nie lubię i tyle, ale do sedna. Przymierzam się do gravela, żeby od czasu do czasu jakimś szutrem, lub po średnio płaskim lasku pojechać. Wpadłem na szalony pomysł, żeby złożyć go na Shimano Alfine 11, Rohloff trochę za drogi ;) Blat z przodu jeden, hamulce tarczowe hydrauliczne.
Pytanie główne jaką ramę do tego dobrać? Ścigać się w zawodach nie będę, na wagę roweru też (Alfine waży swoje). Raczej cro-mo mniej drgań przenosi, fajnie jakby miała opcje montowania bagażników, żeby nie kombinować za bardzo jak mi wpadnie pomysł na wybrać się na weekend z sakwami. 
Pytanie pomocnicze, czy jest sens poza moim widzi mi się ładować planetarną Alfine do takiego roweru? Mignęło mi też zrobić go na pasku, zamiast łańcucha, ale to mocno ogranicza wybór ramy ztcw i chyba będzie przesadą – także cenową. Jakieś porady? Ostatni rower składałem ~12 lat temu i to jest ta szosa na 105.
Budżet, hmmm nie znany – nie pali się i mogę rozłożyć zabawę w czasie mocno, ale więcej niż 10k raczej na całość bym nie wydawał – kobieta mnie zabije ;)
PS. 192 cm wzrostu ~85 kg wagi. 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było na forum wspomniane że Alfine nie lubi jazdy terenowej jak i miękkich przełożeń. Musisz poszukać.
Osobiście bym sugerował napęd 1x10/11 ewentualnie coś 2x. Jest kilka gotowych rowerów w tym budżecie, może zobacz najpierw czy nie ma wśród nich takiego co będzie tobie odpowiadał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Składając mogę rozłożyć zakupy w czasie, poza tym mam ochotę trochę się pobabrać. Gotowca musiałbym na raz, nie chce babrać się w raty, kredyt na mieszkanie mi wystarczy :D 
Co do Alfine, to poszukam, dzięki. Tradycyjny napęd to na czym? Deore, Ultegra? Nadal pytanie aktualne jaka rama?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja osobiście bym celował w przerzutki z sprzęgłem. Jeśli Shimano to od Deore jest ono dostępne, ewentualnie SRAM. Proponuję napęd 1x11 i do tego kaseta 11-42 z jajowatym blatem 42T ewentualnie 40T. Nie wiem skąd jesteś ale myślę że taki setup będzie dość uniwersalny. Co do ramy to nie pomogę za bardzo. Jak stal to możesz poszukać Ronin-a, w amelinium jest trochę większy wybór. 

Polecam zapoznać się z tym tematem, znajdziesz tam sporo pomocnych informacji:

 

Edytowane przez malutki
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Alfine i nexus potrzebne jest odpowiednie przełożenie 2 do 1 lub większe (przód/tył).

Jeśli zestaw ma działać bez przerzutki z przodu to najlepiej jak haki są poziome, wtedy można regulować napięcie łańcucha.

Można zamontować napinacz łańcucha,CT-S500, CT-S510, lub zamiennik FORCE.

Jeśli ma być z przerzutką z przodu , to tylko CT-S500. W takim przypadku korba z dwoma przełożeniami, ewentualnie z trzema ale to wiąże się z doborem odpowiedniego suportu (trzeba samemu zmierzyć), aby linia łańcucha przebiegała między dwoma blatami.

Z alfine wiąże się duży wydatek na początku przygody, ale za to koszty utrzymania małe, tylna zębatka 15-20 zł, łańcuch 8 lub 9 rzędowy, blaty korby to już zależy co się wybierze, linia acera jest najtańsza. Alfine i Nexus nie nadaje się do ciężkich przepraw w górach, bo biegów nie można zmieniać pod dużym obciążeniem. Za to jest odporny na brud.

Pasek napędowy odradzam, stawia większy opór, a rama musi mieć haki poziome aby ustawić naciąg paska, z hakami skośnymi może być problem, oraz linia paska musi przebiegać idealnie prosto inaczej spadnie. Zmiana przełożenia może się wiązać ze zmianą paska

Edytowane przez inforobert
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@inforobert dzięki.

Wstępnie myślałem o jednym blacie z przodu, ale teraz się zastanawiam czy nie zrobić dwóch. Do zastanowienia. Obciążeń raczej dużych nie przewiduje. To ma być odporny na kurz, błoto i bezobsługowy gravel na weekednowe wypady asfaltem i szutrem z możliwością założenia bagażnika i skawy na 2-3 dni tułaczki. 
Jeżdżę na codzień na rowerze z Nexusem 8, polubiłem ten rodzaj napędu i mniej więcej znam jego wady i zalety. Z wydatkiem ogólnie się liczę bo Alifine 11 tanie nie jest, a na innych komponentach też nie zamierzam oszczędzać,  ale tak jak wspomniałem, mogę sobie dłubać ten rower i do wiosny przyszłej (chciałbym szybciej), bo to już taka fanaberia – 3 inne rowery są i jeżdżą ;)

Ramę znalazłem taką https://7anna.pl/product-pol-10277-Rama-i-widelec-Octane-One-Kode-700c.html może coś innego z Cro-Mo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, m0d napisał:

Tak z ciekawości - jak wygląda sterowanie taką Alfinką przy pomocy klamkomanetek szosowych? Shimano coś takiego przewidziało?

Tak. https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/alfine-s7000s700/ST-R785.html są z grupy, ale ztcw od 105 i Ultegry też pasują. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...