Skocz do zawartości

[Napęd] Nietypowo - napęd 1x10 na 2x10. a może nie?


Zubrr

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam prośbę o poradę i ewentualnie pomoc. Jeżdżę obecnie Marinem Bobcat Trail 5 z 2018, z napędem 1x10 (przód 32T, tył 11-42), i biorąc pod uwagę, że mieszkam na Mazowszu, brakuje mi trochę przełożeń do jeżdżenia po płaskim (umówmy się, to co tu robi za przewyższenia to raczej pagórki). To oczywiście także kwestia nogi, ale na dziś lepiej się czuję z trochę niższą kadencją. Rozważam 2 opcje:

  • przejście na 2x10 i założenie korby 36-26 (albo 38-28, chociaz to chyba przesada). Jeśli bym sie na to zdecydował, to na co trzeba zwrócic uwagę wybierając przerzutkę? Nigdy nie zmieniałem napędu i nawet nie wiem na co patrzeć.
  • zamianę zębatki 32T na 34T - ale czy to zrobi dużą różnicę? A z drugiej strony - czy nie będzie jednak za twardo na niskich przełożeniach...

Chętnie przeczytam wszelkie uwagi (tak, wiem, najlepiej mieć nogę jak maszyna i jeździć jak jest ;) )

Napisano

No to nie takie fiu fiu ... musiałbyś dokupić przednią przerzutkę, manetkę, pociągnąć linkę, dokupić korbę dwublat albo trójblat (w napędzie 2x zobaczysz, że tak jak dotychczas jechałeś sobie spokojnie na 32 to teraz ciągle wybierasz między 36 a 26). Dłuższy łańcuch. Tylna przerzutka z wózkiem SGS jest pojemna - obsługuje z tyłu kasetę 11-36 a z przodu korby dziesiątkowe 38-24 i 36-22  - w sumie 39 a naprawdę i więcej  (nie pamiętam już jak z trójblatami).

Inny pomysł to zmienić tył na napęd 11-kowy 11-46. Wtedy trzeba dokupić prawą manetkę (na obejmę !!, nie zamontujesz do 10-kowego hamulca I-Spec I bo Shimano o to zadbało), tylną przerzutke 11-kową i oczywiscie kasete 11-46 i 11-kowy łańcuch. Wtedy dać zebatke 34T z przodu i będzie git.

 

A oczywiście możesz po prostu wrzucić blat 34T i ekonomicznie sprawdzić jak się będziesz na tym czuł :) 

Tak bym zrobił na początku. Najlepiej jakąs używke dla próby.

Napisano

Przychylam się do ostatniej propozycji. Najpierw wrzuć blat 34T i zobaczysz, czy odpowiada. Najbardziej ekonomiczne rozwiązanie to Deckas/snail/Ekfan z Aliex, cena z dostawą nie powinna przekroczyć 50 ziko.

  • Mod Team
Napisano
10 minut temu, Zubrr napisał:

zamianę zębatki 32T na 34T - ale czy to zrobi dużą różnicę? A z drugiej strony - czy nie będzie jednak za twardo na niskich przełożeniach...

To jest lepszy początek.

Za twardo nie powinno być. U mnie w Pyrlandii też raczej płasko więc podobnie i pomykam na 34. 

A różnica pomiędzy 32 a 34 jest  odczuwalna.

Zawsze można dopisać kto ma jaką łydę ale bez przesady.

Napisano

Wracając jeszcze do przejścia na 2x10. Technicznie to możliwe i raczej bez kombinacji na tej ramie, bo widzę, że ma przelotkę do linki przedniej przerzutki. Korba slx 36/26, ale to około 400 PLN, manetka SLX na obejmę około 100PLN, przerzutka SLX do tej korby, uniwersalna, czyli na obejmę i down swing około 100 PLN.

Napisano
Teraz, KurczakNorris napisał:

Wracając jeszcze do przejścia na 2x10. Technicznie to możliwe i raczej bez kombinacji na tej ramie, bo widzę, że ma przelotkę do linki przedniej przerzutki. Korba slx 36/26, ale to około 400 PLN, manetka SLX na obejmę około 100PLN, przerzutka SLX do tej korby, uniwersalna, czyli na obejmę i down swing około 100 PLN.

Powinno być możliwe, bo niższe modele mają przednią przerzutkę. Ale koszt tak jak piszesz jest spory, nawet jeżeli to wszytko byłoby Deore zamiast SLX, to nadal to ok. 500PLN. Dzięki za szczegóły przerzutki, właśnie te downswingi są dla mnie enigmatyczne dosyć.
 

Dziękuję wszystkim, zacznę od blatu 34T, generalnie to spodobało mi się jeżdżenie na jednym i wolałbym przy tym zostać.
 

Napisano
W dniu ‎30‎.‎04‎.‎2019 o 15:51, KurczakNorris napisał:

Korba slx 36/26, ale to około 400 PLN, manetka SLX na obejmę około 100PLN, przerzutka SLX do tej korby, uniwersalna, czyli na obejmę i down swing około 100 PLN.

No i łańcuch bo przy zmianie z blatu 32T na 36T ten stary raczej będzie za krótki. Pytanie czy kaseta dogada się z nowym łańcuchem...

Napisano
W dniu 30.04.2019 o 17:30, abdesign napisał:

Zacznij to od sprawdzenia czy zębatka 34t to tam w ogóle wejdzie...

W sensie obok tylnych widełek? Raczej bez problemu.

Napisano

Dlaczego nikt nie zadał podstawowego pytania.

Czy brakuje twardego przełożenia - tzn - non stop jeździsz na 11-13-15? Kaseta wtedy wygląda jak na zdjęciu.
Czy brakuje przełożeń pośrednich - tzn jeździsz pi-drzwi na całej kasecie, ale ciągle przełożenia są albo ciut za twarde, albo ciut za miękkie?

Problem pierwszy rozwiązuje się zakładając kasetę 11-32 i symulatory górek na Mazowszu jeździ się z krzyża. Warto od razu przejść na zębatkę 38 lub 40 z przodu. Serio. Zmiana 32 na 34 to kosmetyka.
Problem drugi rozwiązuje się zakładając dubla _i_ kasetę 11-xx, gdzie skrajne przełożenia odpowiadają pożądanemu zakresowi. Zakładając np korbę 36/26 to wystarczy kaseta 11-34 i uzyskujemy te same niskie przełożenia co z 32 i kasetą 11-42.

KASETA_1.jpg

Napisano

Bliżej pierwszego problemu, ale trochę też dlatego, że wolałbym te same prędkości utrzymywać przy trochę niższej kadencji. Na razie pójdę oszczędnościowo w zębatkę 34 i zobaczymy co dalej.

Napisano

W lasach tez są piaszczyste podjazdy, że czasem 24/36 się przydaje ... trochę dziwny rower wybrałeś na Mazowsze ale mniejsza o większą ...

Załóż 34, może nawet używkę, sprawdzisz a jak będzie za twardo w cięższych warunkach to podwyższysz napęd do do 2x10 z korbą 26-36 albo 28-38 i tyle. Wtedy pojedziesz już wszystko łącznie z górami : )

Napisano
Teraz, wkg napisał:

W lasach tez są piaszczyste podjazdy, że czasem 24/36 się przydaje ... trochę dziwny rower wybrałeś na Mazowsze ale mniejsza o większą ...

Załóż 34, może nawet używkę, sprawdzisz a jak będzie za twardo w cięższych warunkach to podwyższysz napęd do do 2x10 z korbą 26-36 albo 28-38 i tyle. Wtedy pojedziesz już wszystko łącznie z górami : )

Trochę dziwny, to fakt, też dochodzę do tego wniosku. Ale kupiłem jesienią w takiej cenie, że najwyżej sprzedam i kupię inny ;) 

A co do napędu, to dokładnie taki mam plan, 34, a jak nie będzie OK, to 2x10. Dzięki!

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...