Skocz do zawartości

[Sztywna oś 12 mm] Jaki moment?


Librenetti

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. 

Patrząc na moją nową tylną sztywną oś mam dylemat. Ma ona 12 mm i jest napisane na niej z jednej strony 5 Nm, zaś z drugiej 11 Nm CLOSE! 

I na jaki moment mam w końcu przykręcić ją. Wiem, że niektórzy napiszą, że do momentu aż poczuję opór i nie za mocno, ale jeśli są te dwie cyfry na ośce, to która jest prawidłowa? 

Napisano

Ośkę wkręca się ręką używając tylko tego zacisku jako lewarka. 5Nm na tym kilkucentymetrowym ramieniu wymaga sporo siły. Mała szansa, że dasz radę ręką to przekręcić. Jak wkręcisz za mocno to nie dasz rady zacisku zamknąć. Jeśli zacisk lekko się zamyka to trzeba najpierw dokręcić oś. Samoregulujący się mechanizm.

Co do twojego pytania to 5Nm odnosi się do siły wkręcenia osi, a 11Nm to siła zamknięcia zacisku.

Napisano

Tylko jedna sprawa- u mnie nie ma zacisku. Jest cały czas w położeniu jakby zamkniętym (gdyby to porównać z tradycyjnymi ośkami z zamykaczem) . Cała ośka z lewarkiem tworzy literę L. 

Nie ma żadnego zaciskacza. W środku ośki jest śruba. 

Napisano

Kolega chyba nie zarejestrował się, żeby otrzymać pomoc, tylko wytykać jakieś pierdoły. ;)

Mam pewne podejrzenia odnośnie ośki, ale najlepiej byłoby, gdybyś wstawił jej zdjęcia albo chociaż podał model.
 

Edit: OK, znalazłem. TUTAJ większe zdjęcie.
2138-300000034.jpg
Tak jak myślałem - 5,5Nm to moment dokręcenia dźwigni do osi.
Samą ośkę zaś należy dokręcać z siłą 11Nm. Ale pokażcie mi proszę kogoś, kto tego typu ośkę dokręca kluczem dynamometrycznym. ;) Do oporu (to nie jest to samo co "w opór", tylko do napotkania oporu) plus 1/8 obrotu i będzie dobrze. Ewentualnie, jeśli autor koniecznie chce do tych 11Nm, niech odkręci dźwignię i zobaczy, czy pod nią nie kryje się jakieś gniazdo na klucz (w co oczywiście wątpię).

Napisano

Chyba się nie rozumiemy. 

Jak sprawdzisz dokręcenie ośki na jaki moment skoro masz to robić ręką? 

Właśnie w ośce jest miejsce na klucz imbusowy jak pokazałeś na zdjęciu, bo to dokładnie ta oś, którą ja mam. A jaki model to konkretnie nie wiem bo Giant nie podaje. 

Śrubę ze środka wykreca się całą a rączka (ten niby zamykacz nieruchomy) to służy tylko do ustawiania, przekręcania go na ząbkach w zależności czy chcemy go w poziomie czy w pionie. Dynamometrycznym kluczem przykręca się właśnie ta śrubkę w środku osi i 5,5 wydaje się odpowiednie. Na 11 odnoszę wrażenie że ścisnęło by za bardzo widelec, a w przypadku karbonu to niezbyt dobry pomysł. 

Napisano
10 godzin temu, Librenetti napisał:

Chyba się nie rozumiemy. 

Jak sprawdzisz dokręcenie ośki na jaki moment skoro masz to robić ręką? 

Właśnie w ośce jest miejsce na klucz imbusowy jak pokazałeś na zdjęciu, bo to dokładnie ta oś, którą ja mam. A jaki model to konkretnie nie wiem bo Giant nie podaje. 

Śrubę ze środka wykreca się całą a rączka (ten niby zamykacz nieruchomy) to służy tylko do ustawiania, przekręcania go na ząbkach w zależności czy chcemy go w poziomie czy w pionie. Dynamometrycznym kluczem przykręca się właśnie ta śrubkę w środku osi i 5,5 wydaje się odpowiednie. Na 11 odnoszę wrażenie że ścisnęło by za bardzo widelec, a w przypadku karbonu to niezbyt dobry pomysł. 

Zadzwoń sobie do Gianta skoro  nie potrafisz sobie poradzić, a nie ciśnij po ludziach z forum, którzy chcą ci pomóc. 

Napisano

Tak na zdrowy rozum 11Nm dotyczy skręcania osi, a te 5Nm wkręcania śrubki do ustawiania położenia dźwigni, bo może znaleźć się "Herkules" co nie pomyśli do czego ta śrubka służy i będzie dokręcał aż wióry pójdą ;) A tak producent ma dupochron w razie roszczeń.

 

Napisano

Mój błąd. Dopiero zacząłem rozumieć o co w tym chodzi. Śrubka to tylko po to by dźwignia nie spadła więc można jeździć i bez tej śrubki i nawet bez dźwigni jak już się przykręci. Śruba przecież nie przykręca osi. To robi wajcha - dźwignia. Czyli dokręcamy, aż będzie po prostu pierwszy opór i nie ma co przesadzać. A, ile to jest Nm to tak naprawdę nie ważne,bo ręką przecież nie zmierzymy. 

Wybaczcie wiec za niepotrzebne zamieszanie. 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...