Skocz do zawartości

[2020] Accent - karbonowy full do XC


Sabarolus

Rekomendowane odpowiedzi

Wracając do tematu to zgodnie ze sztuką ten Accent Hero to jest 3-zawiasowy system.

Swoją drogą jeśli zależy wam na sztywności, lekkości i niezawodności zawieszenia to każdy kolejny zawias odbiera po trochu wszystkie te 3 cechy.
Innymi słowy im więcej zawiasów w zawieszeniu tym cięższe, bardziej giętkie i tym bardziej zawodne jest. To wynika z absolutnych podstaw fizyki i mechaniki.

Prawdziwy 1-zawias to rozwiązanie potencjalnie najlżejsze, najsztywniejsze i najtrwalsze, ale z jakiegoś powodu producenci rowerów z niego nie korzystają, mimo iż korzystają z niego wszystkie sportowe motocykle szosowe, enduro, turystyczne itd. Autentycznie wszystkie korzystają z klasycznego, prawdziwego 1-zawiasu.

Wiem że 1-zawiasy w rowerach nie słynęły z tych cech, ale to kwestia tylko i wyłącznie producentów rowerów.
Dla jasności, 1-zawias wygląda tak:
375f6b08434e81daeeeb3abbc98f

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A właściwie to co jest złego w jedno zawiasie? Motocykle terenowe przypadkiem też nie korzystają z takiego rozwiązania?

Nie znam się, ale jedyne co mi przychodzi do głowa, to że zmienia się "optymalna" długość łańcucha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, skom25 napisał:

A właściwie to co jest złego w jedno zawiasie? Motocykle terenowe przypadkiem też nie korzystają z takiego rozwiązania?

Motocykle mają moc liczoną w dziesiątkach kilowatów i korzystanie z niej nie męczy. 0,5kW wykańcza szybko nawet zawodowych kolarzy, więc nie ma czym szastać.  Nie zauważyłem przerzutek i w motocyklach... Tak na szybko z podstawowych różnic. 

10 godzin temu, Mariosti napisał:

Innymi słowy im więcej zawiasów w zawieszeniu tym cięższe, bardziej giętkie i tym bardziej zawodne jest. To wynika z absolutnych podstaw fizyki i mechaniki.

I co z tego, skoro i tak można uzyskać wystarczającą sztywność, akceptowalną wagę oraz większy wpływ na charakterystykę pracy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W motocyklu wielozawias zerwałby łańcuch albo łańcuch uniemożliwiały pracę zawieszenia (aczkolwiek niektóre maszyny wyposażone w wał Kardana miały wahacz z prawdziwego zdarzenia). W samochodach tych "lepszych" zawieszenie też jest wielowahaczowe i działa na zasadzie podobnej jak czterozawias rowerowy.

Poza tym wspomniany accent to nie jednozawias a pracuje jak czterozawias wykorzystując zginanie się rurek tylnego trójkąta (tak więc dodatkowa wiotkość tego rozwiązania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Mariosti napisał:

Wracając do tematu to zgodnie ze sztuką ten Accent Hero to jest 3-zawiasowy system.

Swoją drogą jeśli zależy wam na sztywności, lekkości i niezawodności zawieszenia to każdy kolejny zawias odbiera po trochu wszystkie te 3 cechy.
Innymi słowy im więcej zawiasów w zawieszeniu tym cięższe, bardziej giętkie i tym bardziej zawodne jest. To wynika z absolutnych podstaw fizyki i mechaniki.

Prawdziwy 1-zawias to rozwiązanie potencjalnie najlżejsze, najsztywniejsze i najtrwalsze, ale z jakiegoś powodu producenci rowerów z niego nie korzystają, mimo iż korzystają z niego wszystkie sportowe motocykle szosowe, enduro, turystyczne itd. Autentycznie wszystkie korzystają z klasycznego, prawdziwego 1-zawiasu.

Wiem że 1-zawiasy w rowerach nie słynęły z tych cech, ale to kwestia tylko i wyłącznie producentów rowerów.
Dla jasności, 1-zawias wygląda tak:

Nie ma czegoś takiego jak zawieszenie 3-zawiasowe. Fizycznie są 3 zawiasy, ale to nadal jest 1-zawias, tylko z ogniwem pośredniczącym.

 

Dzięki zastosowaniu 4 zawiasów uzyskuje się tzw. wirtualny punkt obrotu, który daje znacznie szersze możliwości ustawienia charakterystyki pracy zawieszenia.

W bardzo dużym uproszczeniu, zawieszenie 4-zawiasowe jest mniej podatne na bujanie podczas pedałowania i usztywnianie się przy hamowaniu 

Oczywiście, 1-zawias też można ustawić tak, żeby dobrze pracował, ale jest to trudniejsze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
W dniu 19.09.2019 o 12:12, Mariosti napisał:

Prawdziwy 1-zawias to rozwiązanie potencjalnie najlżejsze, najsztywniejsze i najtrwalsze, ale z jakiegoś powodu producenci rowerów z niego nie korzystają,

Klasyczny jednozawias ( bez punktów/ogniw pośredniczących )  jest do tej pory stosowany przez Orange. Rozwinięcia jednozawiasu ( czyli z punktami pośredniczącymi ) ma Merida, Cotic

Jednozawiasy ( klasyczne ) mają jedną podstawową wadę- usztywniają się podczas hamowania , co jest irytujące na technicznych , pokręconych zjazdach. wadą ( lub zaletą - zależnie od potrzeb ) jest liniowość zawieszenia , co wymaga dobrego zestrojenia tłumika, aby nie dochodziło do dobić przy niezbyt dużych nierównościach. Dlatego niektórzy dodają punkty pośredniczące i dodatkowe rokery nad tłumikiem ,aby jakoś sterować charakterystyką.

Motocykle mają jednozawias z racji sztywności , prostoty i wytrzymałości. Nie ma sensu porównywać zawieszenia w motorach z zawieszeniem w rowerach choćby ze wzgledu na przenoszone siły. Tak na marginesie , nie wszystkie motory mają klasycznego jednozawiasa.

18 godzin temu, Dokumosa napisał:

Poza tym wspomniany accent to nie jednozawias

Patrzac na punkty obrotu to jest jednozawias z punktami pośredniczącymi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

No no... Teraz nareszcie można powiedzieć, że to współczesna rama:

Peak 29 to rama znana wszystkim miłośników maratonów MTB. W tym sezonie zmieniamy malowanie oraz konstrukcję aluminiowej wersji ramy zgodnie z trendami rynku rowerowego i dodajemy sztywną oś w standardzie Boost (12x148 mm). Poprawiona konstrukcja rurek pozwoliła na zwiększenie sztywności. Dodaliśmy wewnętrzne prowadzenie linek, co docenią rowerowi esteci. Rama posiada możliwość wewnętrznego prowadzenia linek do sztycy amortyzowanej.

Wygląda naprawdę przyzwoicie. Kąt główki 69 stopni, Boost, wewnętrzne prowadzenie linek. Pozostaje jedynie mieć nadzieje, że malowanie i samo wykonanie zostało poprawione wreszcie bo te niedoróbki w poprzednich rocznikach to byl koszmar. Cena też skoczyła do góry, ale nadal pozostaje niska na tle konkurencji (której tak naprawdę w tej kategorii cenowej brak).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...