Skocz do zawartości

[damper] Rola anody na damperze.


Ilia

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Szukam informacji co jest na cylindrze dampera i jaką ta warstwa konkretnie pełni rolę?  Że jest to anoda to wiem, ale są jeszcze różne anody, a pod nimi często kryją się jakieś dodatkowe wartwy. Może znajdzie się użytkownik, któremu ta warstwa się starła i odczuł jakieś konkretne zmiany w pracy dampera?

Pytam, ponieważ od jakiegoś czasu dręczy mnie myśl, by załatwić sobie damper Twin-Tube, jednak jeśli mam dać prawie 4000 zł za damper i link to po kalkulacji za te pieniądze jestem w stanie wyprodukować swój własny, polski damper, nawet biorąc pod uwagę, że między pierwszą wersją, a ostateczną będę go pewnie z 50 razy przerabiał.

Po za tą powłoką na cylindrze, może ktoś podrzuci jeszcze jakiś inny trudny do przezwyciężenia drobiazg, który może zniweczyć cały plan. Na razie mam papierowy projekt i staram się go jak najbardziej dopieścić bez ponoszenia zbędnych kosztów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Anoda jest dużo twardsza od aluminium i chroni je przed zarysowaniem. Jest też dużo gładsza od utlenionego aluminium dzięki czemu zapewnia lepszy poślizg. Po uszkodzeniu anody zacznie się proces niszczenia uszczelek, a potem łapania brudu i pyłu do bebechów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Ilia napisał:

któremu ta warstwa się starła i odczuł jakieś konkretne zmiany w pracy dampera?

Mi starła się anoda w swingerze air.Damper po prostu nie trzymał ciśnienia i pływał w oleju.Poszedł do śmietnika pomimo regularnych serwisów.Ale miał swoje lata więc szkoda mała.

3 godziny temu, Ilia napisał:

kalkulacji za te pieniądze jestem w stanie wyprodukować swój własny, polski damper,

Iksde.Ale daj znać jak ci poszło.

 

3 godziny temu, Ilia napisał:

do przezwyciężenia drobiazg, który może zniweczyć cały plan

Drobiazgów jest całe mnóstwo.Od materiału z jakiego to ma być wykonane przez dostęp do obrabiarek cnc na wymiarowaniu i tolerancjach skończywszy.O ramach fs budowanych w szopach to słyszałem i nawet widzałem coś takiego.Ale amortyzator?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ta powłoka przede wszystkim zapobiega korozji aluminium i ma być w miarę twarda. Reszta właściwości to tylko skutki "uboczne

Do twojego dampera Made in Poland polecam górne lagi od skareba / sida i pospawać z 32mm skoro masz takie możliwości :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Ilia napisał:

Cześć. Szukam informacji co jest na cylindrze dampera i jaką ta warstwa konkretnie pełni rolę?  Że jest to anoda to wiem, ale są jeszcze różne anody, a pod nimi często kryją się jakieś dodatkowe wartwy. Może znajdzie się użytkownik, któremu ta warstwa się starła i odczuł jakieś konkretne zmiany w pracy dampera?

Pytam, ponieważ od jakiegoś czasu dręczy mnie myśl, by załatwić sobie damper Twin-Tube, jednak jeśli mam dać prawie 4000 zł za damper i link to po kalkulacji za te pieniądze jestem w stanie wyprodukować swój własny, polski damper, nawet biorąc pod uwagę, że między pierwszą wersją, a ostateczną będę go pewnie z 50 razy przerabiał.

Po za tą powłoką na cylindrze, może ktoś podrzuci jeszcze jakiś inny trudny do przezwyciężenia drobiazg, który może zniweczyć cały plan. Na razie mam papierowy projekt i staram się go jak najbardziej dopieścić bez ponoszenia zbędnych kosztów.

Ta "anoda" to nie tyle jest sama warstwa elektrochemicznie wytworzonego tlenku glinu, ale także w sposób analogiczny do barwienia, wtłoczene w tę warstwę środki zmniejszających tarcie ( środków teflonowych i bogowie wiedzą co jeszcze, nie badałem tematu aż tak głęboko ). Foxowa "Kashima" to tylko jedna z takich powłok, ale jest ich kilka rodzajów - nie jest przypadkiem, że mamy tak naprawdę trzy/cztery kolory powłok i wszystkie są żółtozielone.

Starcie "anody" odsłania gołe aluminium, które co prawda się utlenia, ale jest dramatycznie mniej twarde.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama to inna bajka. Znam się na spawaniu ale nawet się nie podejmuję z obawy o własne zdrowie.

Wymiarowanie i tolerancje ogarniam bardzo dobrze. Czasem jak nie mogę czegoś sam zrobić i przynoszę na inny zakład jakieś plany to muszę dołączać karty technologiczne i objaśniać bo goście mają sprzęt ale nie wiedzą o co chodzi. Dostęp do obrabiarek też mam. Do tokarki, frezarki, szlifierki obwodowej, wiertarek kolumnowej i kadłubowej i td. Największy problem będę miał z anodowaniem, to już będzie robił zakład z zewnątrz. Ale takie też są. Zastanawiałem się czy część elementów, np. jak tłoczysko nie zrobić ze stali chromowo-molibdenowej. Byłoby nie wiele cięższe, ale za to bardziej odporne na porysowanie. Po za tym zastanawiam się czy na początku nie zrobić wszystkiego ze stali. Będzie ciężki jak kowadło, ale do stali jest łatwiejszy dostęp niż do konkretnych materiałów z aluminium. Damper zamierzam zrobić najpierw sprężynowy. Gdybym coś pochrzanił przy komorach to mógłbym na starcie stracić czułość i td. 

4 godziny temu, severian napisał:

Iksde.Ale daj znać jak ci poszło.

Nie śmiej się. Do kosztów wliczam materiały, prąd i td. Pracę przy maszynach traktuję jako przyjemność :), przynajmniej na razie. Trochę już takich projektów robiłem, akurat nie związanych z rowerami, ale dobrze wiem, że jak zacznę dzisiaj to skończę za pół roku. O materiałach wiem trochę więcej niż zwykli śmiertelnicy także tego się nie boję. Problem mogą stanowić shimy. Taniej będzie mi je kupić niż samemu zrobić. Zamierzam je dostać od jakiegoś dystrybutora, ewentualnie od jakiegoś zaprzyjaźnionego serwisu ze starego dampera. Najgorzej jaki mi wyjdzie ostatecznie, że jakiś shim ma mieć powiedzmy ze 3cm średnicy bo takiego dużego to jeszcze chyba nie spotkałem. Ale w moto są duże shimy w damperach.

 

2 minuty temu, zxcv napisał:

ta powłoka przede wszystkim zapobiega korozji aluminium

Aluminium nie koroduje, tylko ulega pasywacji.

 

3 minuty temu, zxcv napisał:

Do twojego dampera Made in Poland polecam górne lagi od skareba / sida i pospawać z 32mm

Planuję, że tłumik powinien mieć coś koło 26 mm średnicy zewnętrznej. Nie planuję nic spawać.

@uzurpator Nie jestem pewien czy ta wartwa na goleni to na pewno tlenek glinu. Z tego co wiem to tlenek glinu powstaje naturalnie na aluminium w procesie pasywacji. Ale zaraz się upewnię bo jak przeczytałem to straciłem pewność. Foxowa Kashima to obecnie po prostu azotek tytanu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Ilia Nie. Kashima to nie jest azotek tytanu. Anodowanie zaś tworzy na powierzchni aluminium cieniutką warstwę porowatego tlenku, w te pory zapodaje się albo barwnik albo, tak jak w damperach, substancje smarujące. W przypadku Kashimy to głównie disarczek molibdenu ( + dodatki robiące rudy kolor ).

Tutaj masz co-nieco na ten temat w formie dla normalsów: http://www.kashima-coat.com/en/experience/whats_cashima_coat.php

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Ilia napisał:

Aluminium nie koroduje, tylko ulega pasywacji.

Srebro też nie ulega nadmiernemu utlenianiu a jednak robi się czarne. Korozja to nie tylko utlenianie, bez warstwy anody lub innej szczelnej powłoki aluminium nie ma racji bytu w warunkach zewnętrznych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...