Skocz do zawartości

[Korba] Zerwany gwint do przykręcenia zębatki


Dezent

Rekomendowane odpowiedzi

Swoją drogą, jak rzadko kiedy, ja ze swojej strony nie zalecam dokręcania zębatek z momentem jaki podaje Shimano. W przypadku montażu na śrubę z kominem, zalecenie to 14-16Nm, bezpośrednio do korby 12-14Nm.

Od dwóch lat dokręcam aluminiowe kominy z siłą 7Nm. Ani razu nie miałem sytuacji żeby cokolwiek się poluzowało, mimo że wszystko było skręcone na smar. Wartości podane przez Shimano są naprawdę duże.

Oczywiście nie neguję że Shimano miało jakiś cel przy podawaniu tych wartości, ale jak pokazuje doświadczenie, jest to zbędne ryzyko i można dokręcać z połową zalecanej wartości. Miałem okazję rozkręcać trzy lub cztery korby prosto z pudełko. Siła z jaką jest skręcona korba w fabryce to jakieś nieporozumienie. Klucz się odginał, a "strzał" gdy gwint puszczał, powodował uderzenie w palce z naprawdę dużą siłą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

J/w, gwint to M8x0.75 mm. Niemniej podlinkowanym zestawem nie naprawi się korby z tego względu, że tego typu gwintownikiem w otworze o tej głębokości i dodatkowo zaślepionym, natnie się może 2-3 zwoje gwintu i nie uda się wkręcić sprężynki. Potrzebny jest gwintownik właściwego typu, jak również trzeba sprawdzić czy jest miejsce na rozwiercenie fabrycznego otworu. Często po takiej operacji zostaje na tyle mało materiału, że gra nie jest warta świeczki. 

Z reguły ludzie niszczą pierwsze zwoje i w takim przypadku można jeszcze przegwintować otwór oraz użyć dłuższej śruby, która złapie gwint na dole. Różnicę między długościami śrub niweluje się podkładką, o ile oczywiście tzw. setup roweru na to pozwala i nic nie będzie o siebie ocierać. 

A co do momentów zalecanych przez Shimano to uważam, że są słuszne. To nie tyle śruby są za mocno dokręcone co Shimano daje olbrzymie ilości kleju do gwintów (szczególnie w przypadku korb wielorzędowych do mocowań najmniejszych zębatek) i później rzeczywiście ciężko to odkręcić. Ale to części dla masowego odbiorcy, z perspektywy producenta lepiej żeby nic się nie odkręciło podczas jazdy, a w ujęciu ogólnym to wcale nie tak rzadkie przypadki jeśli coś zrobione jest niewłaściwie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...