rafcio100 Napisano 18 Marca 2019 Napisano 18 Marca 2019 Cześć. Swoim rowerem (nie pierwszej młodości) dojeżdżam na uczelnię i do pracy. Ostatnio pojawił się duży luz tylnego koła, po zbadaniu całej sprawy zdecydowałem się wymienić całą oś wraz z wymianą kulek (wyrobione konusy), żeby mi jeszcze trochę rower posłużył. Poskładałem całość, użyłem dedykowanego do łożysk smaru ale po pierwszej jeździe pojawił się delikatny luz. To naturalne zachowanie nowej osi, wystarczy dociągnięcie konusa i powinno być w porządku?
Gość Napisano 18 Marca 2019 Napisano 18 Marca 2019 Może nie skontrowałeś odpowiednio mocno? Dociągnij i sprawdź. Jeżeli zniwelujesz luz ale piasta nie będzie pracowała płynnie, to znaczy że konusy i bieżnie są zużyte.
rafcio100 Napisano 18 Marca 2019 Autor Napisano 18 Marca 2019 Napisałem, że cała oś jest wymieniona na nową (razem z konusami) a skontrowałem nawet mocniej niż to miało miejsce na starej osi, a trochę przejeździłem tym rowerem.
Gość Napisano 18 Marca 2019 Napisano 18 Marca 2019 No to zniweluj luz i jeździj dalej. Nie bez powoduje jest tak, że jak kupujesz/ składasz nowy rower, to po niedługim czasie trzeba sprawdzić wszystko raz jeszcze. Obstawiam że konus się lekko przytarł z wierzchniej warstwy i pojawił się luz.
rafcio100 Napisano 18 Marca 2019 Autor Napisano 18 Marca 2019 Jeszcze mam pytanie co do kontrowania konusów. Gdy wyjąłem starą oś, konus był skontrowany z jedną nakrętką. A jak oryginalnie powinno być to rozwiązane? Powinna być jeszcze jedna nakrętka kontrująca z każdej strony do tej cienkiej czy tylko ta cienka do konusa?
Garlock Napisano 18 Marca 2019 Napisano 18 Marca 2019 Kontra konusa to jedna cienka nakrętka. Czasami widziałem osie, ze od strony wolnobiegu była jeszcze tulejka dystansowa. I wtedy tulejka bywała kontrowana jeszcze jedna cienką nakrętką, ale czasami wtedy nie było już kontry na konusie np:
SoloTM Napisano 18 Marca 2019 Napisano 18 Marca 2019 17 minut temu, skom25 napisał: No to zniweluj luz i jeździj dalej. Nie bez powoduje jest tak, że jak kupujesz/ składasz nowy rower, to po niedługim czasie trzeba sprawdzić wszystko raz jeszcze. Obstawiam że konus się lekko przytarł z wierzchniej warstwy i pojawił się luz. Dokładnie tak, tym bardziej jak robimy samemu, dajemy nowe kulki/wianki oś, wszystko się układa, ściera odrobinę i powstaje mały luz, który można usunąć ( z lewej strony osi ) bez zdejmowania koła. /edit Gorzej jak są wżery w misce piasty lub co gorsze miska wpadła do środka ( nawet minimalnie z jednej strony ) wtedy to nawet się nie da tego do kupy złożyć poprawnie/usunąć luzu.
rafcio100 Napisano 18 Marca 2019 Autor Napisano 18 Marca 2019 1 minutę temu, Garlock napisał: Kontra konusa to jedna cienka nakrętka. Czasami widziałem osie, ze od strony wolnobiegu była jeszcze tulejka dystansowa. I wtedy tulejka bywała kontrowana jeszcze jedna cienką nakrętką, ale czasami wtedy nie było już kontry na konusie np: Dokładnie takie posiadam u siebie rozwiązanie, od strony wolnobiegu tulejka dystansowa, nakrętka kontrująca tylko przy tulejce (przy konusie nie ma). Teraz, SoloTM napisał: Dokładnie tak, tym bardziej jak robimy samemu, dajemy nowe kulki/wianki oś, wszystko się układa, ściera odrobinę i powstaje mały luz, który można usunąć ( z lewej strony osi ) bez zdejmowania koła. Tak mam zamiar to zrobić, gdy tylko wrócę z uczelni Dziękuję bardzo za szybkie rozwiązanie mojego problemu.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.