Uneur Napisano 6 Marca 2019 Napisano 6 Marca 2019 Cześć, poszukuję narzędzi które wytrzymają trochę, najbardziej mi zależy na bacie do kaset. Ostatnio miałem dokonać wymiany kasety, niestety zapiekła się tak bardzo że zamiast odkręcić ugiąłem bat.. :/ (próbowałem bez, na domowe sposoby ale nie puściła). Spryskałem WD-40 i zostawiłem na noc, próbowałem jeszcze rano ale nic z tego nie wyszło :/. Odwiozłem więc koło do "pseudo serwisu", nie dali rady odkręcić (miałem najbliżej, aczkolwiek liczyłem się z tym że sobie nie poradzą). Udałem się więc (spory kawałek dalej) do serwisu "na poziomie" gdzie podrzucam rower jak sobie z czymś sam nie radzę (czekam na wyniki :D). Czy mogli byście polecić narzędzia; bat, klucz do wolnobiegów, skuwacz, które nie pękają tak łatwo pod naporem siły z rąk? Ewentualnie czy macie jakieś domowe sposoby, lub narzędzia "samoróbki" które warto znać/posiadać, by uniknąć takich problemów? EDIT. Brat jest mechanikiem (aktualnie jest w Norwegii więc nie pomoże) i zrobienie takiego bacika nie powinno być problemem. Czy zahartowanie bata zrobionego na wzór tego ze sklepów ma sens? Czy warto dołożyć? https://allegro.pl/oferta/klucz-super-b-tb-fw40-do-kaset-bat-bacik-7517350519 lub https://allegro.pl/oferta/klucz-bat-do-zebetek-pedalow-kol-yc-505-dlugi-mb-7777117266
piciu256 Napisano 6 Marca 2019 Napisano 6 Marca 2019 Grubszy kawałek płaskownika nie powinien się wygiąć, łańcuch 1x nie powinien pęknąć, także da się zrobić porządnie. Co do klucza to mocniejszego niż ze stali narzędziowej nie zrobisz, także o ile nie miałeś najtańszego dziadostwa z miękkiej stali (te lepsze są zwykle czarne) to lepszego nie dostaniesz Ja tam zawsze odkręcam pompując oponę do max ciśnienia, blokuję łańcuch w imadle (lub dużym kluczu oczkowym jak jestem leniwy) robiąc na nim "supeł" i stawiając na nim koło odkręcam. Ważne tylko żeby łańcuch zawinąć na największej zębatce kasety- większa dźwignia znacznie ułatwia robotę (na małej zębatce dociska oponę do obręczy jak jets mocno dokręcone) W ten sposób nie pokonała mnie jeszcze żadna kaseta
Uneur Napisano 6 Marca 2019 Autor Napisano 6 Marca 2019 Dzięki za rady , mój bacik był wykonany z "gównolitu" no ale liczyłem że 4mm tego dziadostwa nie ma prawa się zgiąć.. i się przeliczyłem nawet nie musiałem bardzo się starać. A jeszcze takie pytanko, jak tak walczyłem z tą kasetą sprawdziłem czy da się ją dokręcić i w tym wypadku przeskoczyła jeszcze o 2 ząbki przy mniejszym nieco mniejszym nakładzie siły i już wyprostowanym (aczkolwiek wcześniej ugiętym) bacie. Może być tak że uszkodziłem ostatnią koronkę i nie da się tego odkręcić?
piciu256 Napisano 6 Marca 2019 Napisano 6 Marca 2019 Jak dokręciłeś to masz problem Zauważ że nakrętka jak i koronka jest ząbkowana, więc im mocniej dokręcone- tym trudniej jest ząbkowi przeskoczyć. Na twoim miejscu bym spróbował metody z imadłem/ kluczem pod kołem, można mieć znacznie lepszy chwyt niż walcząc z kluczem i batem jednocześnie. Uszkodzić małej zębatki raczej nie ma szans, nie w ten sposób.
Uneur Napisano 6 Marca 2019 Autor Napisano 6 Marca 2019 Na kasecie mi nie zależy bo i tak do wymiany dzięki, jak na serwisie nie dadzą rady to będę próbował wszelkich sposobów, nawet przyspawania się do zębatek.
Gość Napisano 7 Marca 2019 Napisano 7 Marca 2019 Ustaw bat na kasecie, po czym koło z batem podstaw pod coś co będzie blokowało go od góry. Ja podstawiłem pod poprzeczkę w drzwiach. Potem odpowiednio długi klucz i nakrętka puści. Swoją drogą, to nie wiem po co tak mocno dokręcać kasetę. Ja Deore XT z aluminową nakrętką dokręciłem z siłą 25Nm. Po sezonie ostrej jazdy odkręciła się bez problemu. Nie było także problemu że coś się luzuje itd.
piciu256 Napisano 7 Marca 2019 Napisano 7 Marca 2019 Odkręcić może odkręcisz, ale aluminiowy bębenek może się nadawać do wyrzucenia z tak lekko dokręconą nakrędką, inna sprawa że XT można dokręcić mocno i bez problemu odkręcisz z powrotem bo ma metalową podkładkę między nakrędką a ząbkami, deore (slx chyba też) tej podkładki nie ma więc odkręca się znacznie trudniej, nawet jeśli z taką samą siłą dokręcone.
Dokumosa Napisano 7 Marca 2019 Napisano 7 Marca 2019 Spotkałem się z różnymi zalecanymi momentami dokręcania kasety przez producentów piast... od 40 nawet do 100Nm. Inna sprawa, że nawet po dokręceniu 100Nm nie powinno być wielkich problemów z odkręceniem jeśli gwint był potraktowany pastą montażową albo chociaż smarem. Zwykle utrudnienia występują jeśli bębenek stalowy a nakrętka alu (lub odwrotnie) skręcone na sucho.
Gość Napisano 7 Marca 2019 Napisano 7 Marca 2019 8 godzin temu, piciu256 napisał: Odkręcić może odkręcisz, ale aluminiowy bębenek może się nadawać do wyrzucenia z tak lekko dokręconą nakrędką, inna sprawa że XT można dokręcić mocno i bez problemu odkręcisz z powrotem bo ma metalową podkładkę między nakrędką a ząbkami, deore (slx chyba też) tej podkładki nie ma więc odkręca się znacznie trudniej, nawet jeśli z taką samą siłą dokręcone. Mylisz sie- ma.
piciu256 Napisano 7 Marca 2019 Napisano 7 Marca 2019 To proszę wytłumacz jakim cudem każdy rower z z kasetą hg50, na pewno nie ruszany przedemną, oraz każda kaseta hg50 z jaką miałem kontakt, nie posiada tej podkładki. A było ich kilka, od 8s do 10s, w tym jedna nowa prosto z pudełka 9s hg50, także nie miała blaszanej podkładki, wszystkie używane XT (z alu nakrędką) jakie nabyłem takową posiadają.
Gość Napisano 7 Marca 2019 Napisano 7 Marca 2019 Zlituj się, nakrętką... Mi też się wydaje że w Alivio podkładka była.
Gość Napisano 7 Marca 2019 Napisano 7 Marca 2019 Bo....mialem w XT, mialem w Deore a teraz mam w SLX? Wszystkie nakretki stalowe, nawet w starym XT 9s.
Gość Napisano 7 Marca 2019 Napisano 7 Marca 2019 Gnebilo mnie i gnebilo..., az poszedlem sprawdzic, wiec prostuje. Deore nie ma- tu zwracam honor. SLX ma.
piciu256 Napisano 7 Marca 2019 Napisano 7 Marca 2019 Inna sprawa że nawet na kawałki blaszki oszczędzają.
Gość Napisano 7 Marca 2019 Napisano 7 Marca 2019 Ja podejrzewam że to nie jest kwestia oszczędności, bo mimo wszystko taki element w skali masowej kosztuje pewnie ułamek grosza.
Uneur Napisano 16 Kwietnia 2019 Autor Napisano 16 Kwietnia 2019 Przerwę wam :D, podrzuciłem na serwis (właściwie to na 2) i mój sprawdzony podołał zadaniu, policzył 15 zł (i do tego chciał mi za dużo wydać, oczywiście oddałem ) Z takiego obrotu sprawy jestem zadowolony a kaseta już na miejscu i sprawdza się dobrze. Bat tak z czystej ciekawości nagrzałem do czerwoności i w spalony olej wrzuciłem. Zahartował się ale pewnie pęknie teraz. Jak spróbuję dam znać
Kamilos121 Napisano 16 Kwietnia 2019 Napisano 16 Kwietnia 2019 Kup sobie taki klucz zamiast bacika https://www.decathlon.pl/klucz-do-acucha-kasety-id_8309913.html i nie powinno być problemów .
1415chris Napisano 17 Kwietnia 2019 Napisano 17 Kwietnia 2019 Problemy sie zacznal jak przyjdzie do sciagniecia kasety z 10t.
DzikiKoziol Napisano 17 Kwietnia 2019 Napisano 17 Kwietnia 2019 Ja zgiąłem i połamałem bacik od Bike Hand, ich klucz do kasety dał radę. Odkręciłem za pomocą starego łańcucha przywiązanego do barierki przed blokiem. Klucz obsadziłem na pokrętle przelotowym 1/2 z przedłużką z rurki (noga od stolika do karmienia Ikea).
Uneur Napisano 17 Kwietnia 2019 Autor Napisano 17 Kwietnia 2019 18 godzin temu, Kamilos121 napisał: Kup sobie taki klucz zamiast bacika https://www.decathlon.pl/klucz-do-acucha-kasety-id_8309913.html i nie powinno być problemów . Wygląda solidnie, a jak działa? Na piny nakładam łańcuch? P. S. Z tym hartowaniem to czysta ciekawość zahartowanie nic mnie nie kosztowało a zawsze jakieś doświadczenie/wiedza Edit. Teraz zobaczyłem filmik patent prosty a na pewno skuteczniejszy od bata, dzięki
Kamilos121 Napisano 17 Kwietnia 2019 Napisano 17 Kwietnia 2019 Miałem w ręku też coś takiego https://allegro.pl/oferta/unior-klucz-narzedzie-do-blokady-kaset-11-12z-7521055956?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_UZSD_pla_sport_turystyka_rowery_akcesoria&ev_adgr=Rowery+i+akcesoria&gclid=EAIaIQobChMIu9TEvOPX4QIVGeWaCh1wlAV-EAQYASABEgKCD_D_BwE#productReviews i naprawdę nie ma porównania do bacika niestety ma tylko 2 rozmiary . Wracając do pierwszej propozycji myślę że Decathlonowy powinien się sprawdzić przy domowym użytku .
Garlock Napisano 18 Kwietnia 2019 Napisano 18 Kwietnia 2019 13 godzin temu, Uneur napisał: Z tym hartowaniem to czysta ciekawość zahartowanie nic mnie nie kosztowało a zawsze jakieś doświadczenie/wiedza Nie chciałbym cię rozczarować, ale jeśli ten bacik był wykonany z najzwyklejszej stali konstrukcyjnej typu St3 to rozgrzanie i ostudzenie w oleju nie wpłynęło na jakąkolwiek poprawę jego właściwości mechanicznych. Żeby stal dało się zahartować/ulepszyć cieplnie , musi mieć trochę więcej węgla niż te najtańsze konstrukcyjne lub inne dodatki stopowe. Z tych powszechnie stosowanych to będą stale jakosciowe np 45, 40H. Albo stale stopowe do ulepszania cieplnego.
dolchus Napisano 19 Kwietnia 2019 Napisano 19 Kwietnia 2019 Dorzucę swoje 3 grosze Klucz kasety "Oryginalny produkt marki CYCLUS TOOLS, należącej do legendarnego producenta narzędzi serwisowych KOVYS... wykonany z wytrzymałej stali narzędziowej... znakomita jakość wykonania " - pękł przy drugim użyciu jak na foto. Uchwyt, rączka ściągacza do korb Bike Hand - wygięła się jak plastelina po czym pękła jak amelinium. Chociaż sam ściągacz bardzo solidny
Uneur Napisano 20 Kwietnia 2019 Autor Napisano 20 Kwietnia 2019 Klucze do kaset w podobny sposób pękły mi jez 2 albo 3 :D, to nie ma co kupować drogich one po prostu się ścierają i pękają :P. Czasami i w tych tanich da się trafić na egzemplarz który pożyje parę lat (po czym i tak pięknie )
Gość Napisano 20 Kwietnia 2019 Napisano 20 Kwietnia 2019 Nie chcę nic mówić, ale na Waszym miejscu to bym zaczął od prawidłowego dokręcania, a wtedy przy odkręcaniu nic nie pęknie i nie rozpadnie. Raz na sezon ruszyć gwinty i problemów nie będzie...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.