fragdancer Napisano 26 Lutego 2019 Napisano 26 Lutego 2019 Witam wszystkich. Posiadam Focusa Al Cayo 105 z 2017 roku, w konfiguracji jak z podanego linka https://archiwum.allegro.pl/oferta/focus-cayo-al-105-rower-szosowy-54-nowosc-2017-i6629739829.html . Podczas niektorych podjazdow, wolalbym miec przełozenie 1-1 (ewntualnie tez 1-2) delikatnie lżejsze niz mam dotychczas. Tak jak w linku mam korbe 52-36 i kasete 11-28. Moglby ktos doradzic, czy lepiej jest wymienic kasete na 11-30 lub 11-32 np https://www.rowertour.com/p/86160/shimano-105-cs-r7000-kaseta-rowerowa-szosowa-11-rzedowa#86159-rozmiar-11-30 czy lepiej jest po prostu wymienic korbe na kompakt 50-34? Wymiana kasety jest znacznie tansza niz korba . Z racji, że jestem niemal laikiem moglby ktos doradzic za i przeciw do obydwu opcji? Z góry dziekuje za pomoc.
dorota57 Napisano 27 Lutego 2019 Napisano 27 Lutego 2019 Ja bym wymienił blat z 52 na 46. Miałem podobny problem, korba 50/34 wymieniłem blaty na 46/36 i kasetę 11/34 na 12/28
pp516 Napisano 27 Lutego 2019 Napisano 27 Lutego 2019 43 minuty temu, dorota57 napisał: Ja bym wymienił blat z 52 na 46. Miałem podobny problem, korba 50/34 wymieniłem blaty na 46/36 i kasetę 11/34 na 12/28 Taka zmiana, da akurat odwrotny efekt. Chodzi o to, żeby najlżejsze przełożenie było jeszcze lżejsze. obecnie jest 36:28 = 1,29. Jeżeli zamiast korb 52/36 damy 50/34, to uzysakamy : 34:28 = 1,21, czyli trochę lepiej, ale tylko trochę. Więcej da zmiana kasety na 11/34, czyli będziemy mieli : 36:34 = 1,06. Jak wymienisz jednocześnie i korby na 50/34 i kasetę na 11/34, będziesz miał najlżejsze przełożenie 34:34 = 1. Kosztem wymiany kasety będzie gorsze stopniowanie przełożeń, z kolei wymiana korby spowoduje zmianę zakresu użytecznych przełożeń na takie dostosowane do trochę mniejszych prędkości (dla amatora to i tak powinno być aż nadto). W przypadku wymiany kasety, trzeba by też sprawdzić czy przerzutka tylna obsłuży większą kasetę.
Mod Team safian Napisano 27 Lutego 2019 Mod Team Napisano 27 Lutego 2019 10 godzin temu, fragdancer napisał: czy lepiej jest po prostu wymienic korbe na kompakt 50-34? Pytanie czy korzystasz z twardych przełożeń na blacie. Jeżeli nie to zmiana na kompakt będzie rozsądna - nie dość że będziesz miał lżejsze przełożenia to pewnie będziesz wykorzystywał też ich więcej.
fragdancer Napisano 27 Lutego 2019 Autor Napisano 27 Lutego 2019 z najciezszego przelozenia korzystam glownie na zjazdach, na plaskim pewnie max 2-9. Czyli podsumowujac zmiana na korbe 50-34 powinno byc tu optymalne - lecz drozsze, lub na kasete 11-32 - ale wtedy nie wiadomo czy przerzutka/lancuch obsluzy taka kasete. W takim razie zapytam pewnie w jakims serwisie co beda proponowac. Dzieki za odp, szczególnie pp516
Mod Team safian Napisano 27 Lutego 2019 Mod Team Napisano 27 Lutego 2019 https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/105-5800/RD-5800-GS.html jeżeli masz wersję GS (średni wózek) to powinno obsłużyć każdą z tych konfiguracji.
dorota57 Napisano 27 Lutego 2019 Napisano 27 Lutego 2019 Godzinę temu, pp516 napisał: Taka zmiana, da akurat odwrotny efekt. Nigdy się nie zastanawiałem by robić jakiekolwiek obliczenia. Lżej mi się jeździ i tyle. Założyłem kasetę 12/26 10rz ciaśniejsze przełożenia, było jeszcze lepiej. Może mam słabsze mięśnie nóg?
pp516 Napisano 27 Lutego 2019 Napisano 27 Lutego 2019 3 godziny temu, fragdancer napisał: czy przerzutka/lancuch obsluzy taka kasete Łańcuch w takim przypadku (wymiana na kasetę o największej koronce 32 czy 34 zamiast 28 ) trzeba będzie wymienić na dłuższy. Z tym, że gdybyś wymienił jednocześnie korby na mniejsze, to mogłoby się okazać, że stary łańcuch byłby ok, trzeba by policzyć, tu masz sposób jak to zrobić : https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego A tu masz jeszcze link do chyba najlepszego kalkulatora do przełożeń : http://www.gear-calculator.com/ Tak masz teraz : http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=36,52&RZ=11,12,13,14,15,17,19,21,23,25,28&UF=2150&TF=80&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth A tak byłoby po zmianie kaset na 11-32 i korb na 50/34: http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=34,50&RZ=11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32&UF=2150&TF=80&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth Odczytujesz linię "km/h", tam widać z jaką prędkością będziesz mógł jechać na jakim ustawieniu zębatek (wpisałem kadencję 80 i opony 28mm, można zmienić w razie czego).
m0d Napisano 28 Lutego 2019 Napisano 28 Lutego 2019 W dniu 27.02.2019 o 10:38, dorota57 napisał: Nigdy się nie zastanawiałem by robić jakiekolwiek obliczenia. Lżej mi się jeździ i tyle. Zmieniłeś blat na mniejszy i kasetę na zaczynającą się od większej zębatki więc owszem - "lżej się jeździ" bo zredukowałeś sobie twardsze przełożenia. Za to drugą zębatkę zmieniłeś na większą, a kasetę na "ciaśniejszą" o mniejszej największej koronce więc zredukowałeś sobie też najlżejsze przełożenia. To jest bardzo prosta mechanika i nawet nie trzeba nic specjalnie liczyć Autor tematu nie takiego rozwiązania oczekuje tak czy siak, bo chodzi mu rozszerzenie zakresu przełożeń na bardziej "miękkie".
dorota57 Napisano 2 Marca 2019 Napisano 2 Marca 2019 W dniu 28.02.2019 o 12:03, m0d napisał: Autor tematu nie takiego rozwiązania oczekuje tak czy siak, bo chodzi mu rozszerzenie zakresu przełożeń na bardziej "miękkie". Może tutaj chodzi o kadencję. Ja to u siebie zauważyłem, dobierając przełożenie 46/36 i kaseta 12/28 mam lżej. Jak założyłem kasetę 12/26 SRAM to już całkiem bajka.
m0d Napisano 3 Marca 2019 Napisano 3 Marca 2019 Miałeś korbę 50/34 i kasetę 11-34, wymieniłeś na 46/36 i 12-28/12-26, więc obciąłeś sobie zakres przełożeń zarówno od góry jak i od dołu. Autor tematu oczekuje mieć jeszcze szerszy zakres od dołu. Czego tu nie rozumiesz? Efekt "lżej mi się kręci" może wynikać jedynie z tego, że masz blat 46T zamiast 50, a do tego ciaśniejszą kasetę z mniejszymi skokami między koronkami więc masz w tym wypadku "lżej i płynniej" niż przy kombinacji 50T + 11/34. Za to jak zachce Ci się mocniej pod górę to poczujesz brak lekkich przełożeń, bo "wykastrowałeś" sobie kompletnie napęd od tej strony. Miałeś najlżejsze przełożenie 1 a teraz masz 1,38. Autor tematu ma w tej chwili najlżejsze przełożenie 1,28 a chciałby 1 albo mniej.
pawelj5 Napisano 4 Marca 2019 Napisano 4 Marca 2019 Zmień korbę na 50x34 i kasetę na 11-32. Koszty nie będą tak duże jak myślisz. Zbliża się początek sezonu i zdemontowane części bez problemu odsprzedaż.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.