Gość Napisano 3 Lutego 2019 Napisano 3 Lutego 2019 Cześć, stoję przed wyborem opon do roweru, który służy mi do wszystkiego - robi za przełaja, szosę i gravela jednocześnie. Opony typowo gravelowe mam (700x35 Gravelking SK) i jestem z nich bardzo zadowolony. Potrzeba mi jednak opon także nieco szybszych, na szosę. Głównie do jazdy solo, dłuższe trasy, czasami krótsze ale szybsze i typowo treningowe. Sprawę komplikuje fakt, iż w tym roku chcę wziąć udział w 3-4 wyścigach szosowych oraz jednym ultramaratonie i do tego też będą stosowane. Rama pozwala na dużo, więc nie schodzę poniżej 28c - nie widzę zalet węższych opon. Teraz moje typy: Continental Grand Prix 4000S II 28c - bo kiedyś ich używałem, są bardzo ok, nie zawiodły mnie. Są lekkie i szybkie, na moich obręczach (DT 460b) mają realnie około 30-31 mm i naprawdę super mi się na nich wtedy jeździło. Continental Grand Prix 5000S 28c - według testów które już się pokazały, są jeszcze lżejsze i jeszcze szybsze. Najprawdopodobniej będą jednak węższe bo Conti lepiej wpasowało się w rozmiarówkę (niby realnie będzie 28-29 mm) i pytanie, czy to nie odbije się negatywnie na komforcie względem 4000S II? Cena podobna więc to nie ma znaczenia. Continental Grand Prix 5000S 32c - wielka niewiadoma, bo nowy rozmiar, są wiadomo nieco cięższe, nie wiadomo jak się spisują. Nie wiadomo też jak z rozmiarówką, gdyby było 31-32 mm to super, ale co jeśli będzie 33-34 mm? Tak szerokie opony na wyścigach mogą już chyba być przesadą. Aerodynamika mnie nie obchodzi, bo rower i tak nie jest super opływowy, a więcej stracę/zaoszczędzę za sprawę mojej pozycji na nim (dolny chwyt itd.) Panaracer Gravelking 32c - wersja NIE-SK, czyli taki semislick z bardzo drobnym bieżnikiem. Nie są za ciężkie, ponoć szybkie, pozwoliłyby zjechać z asfaltu (choć w sumie mam wersję SK...), nie wiem jak z realną szerokością i komfortem, ale podejrzewam, że byłoby ok. Nie wiem jednak, czy nie byłyby za wolne na wyścigi szosowe. Zaznaczam też, że udział w wyścigach nie oznacza jakiejś walki do ostatniej kropli krwi itd. Nie biję się o pudło, nawet o miejsce w pierwszej powiedzmy 30 będzie trudno na bazie wyścigów w których brałem udział - po prostu biorę udział dla samej frajdy, oczywiście im lepszy wynik tym bardziej będę zadowolony, ale jak napisałem, bez mordowania się.
nossy Napisano 3 Lutego 2019 Napisano 3 Lutego 2019 to trochę problematyczne połączenie-szukanie opony pod przełaj/ gravel i jeszcze pod zawody szosowe. Z pewnością włożenie ciekawej opony racingowej obniży jakość jazdy po szutrach i piachu, ale możesz też szukać połączenia szosa/bruki i tu masz do wyboru: -specialized paris roubaix -continental gatorskin. Ja też szukałem takiego połączenia i skończyło się na tym, że na szosowe klimaty w tym zawody kupiłem conti gp 4000sii 700x25 ( i tak wychodza większe 26-27), a po prostu szukam drugiej szosy z opcją szerszych opon na szutry i bruki. Conti gp4000sii 28 będzie bardziej komfortowa, ciągle mega szybka i z dość dużą przy tym odpornością na przebicia. 28 na twardych szutrach chyba da radę. Pytanie co jest dla Ciebie priorytetem. Jak wyścigi i treningi na szosie bierz conti gp4000, a jak szutry itp to bierz raczej speca lub gatorskina. Zawsze jest jeszcze opcja wymiany opon przed zawodami na conti gp4000sii, a do codziennej jazdy panaracer...
Gość Napisano 3 Lutego 2019 Napisano 3 Lutego 2019 Z szutrami nie ma problemu, jak napisałem, mam już gravelkingi więc przekładać na nie to 0 problemu. Powiedzmy więc, że nastawiam się na asfalt, ale że są to i trasy po 200-300 km to różnej jakości. Stąd dylemat najbardziej między 28c 4000 vs 28/32c 5000
nossy Napisano 3 Lutego 2019 Napisano 3 Lutego 2019 to jeśli nie masz problemu z przekładkami to tylko conti gp4000sii, conti gp gt lub conti gatroskin. Gp4000sii są najbardziej zaawansowane i to najlepszy stosunek wytrzymałość/jakość/cena/szybkość, ale nie widziałem szerszych niż 28. Gatorskin są nieco tańsze, ponoć równie wytrzymałe, conti dedykuje je m.in na bruki i te występują również w szerokości 32. Nie są tak szybkie jak gp4000sii. Ja brałbym gp4000sii (bo sam je parę dni temu kupiłem). Kusiło mnie 28, ale jednak poszedłem w 25. Bałem się, że skoro 25 wychodzą nieco szerzej to jak 28 też wychodzą szerzej to mogę mieć problem. O gp 5000 nie pisze bo za dużo o niej nie wiem, na papierze wygląda oczywiście lepiej niż gp 4000 i masz ją w systemie bezdętkowym w szerokości 32. Sam na gp 5000si się nie skusiłem bo to jeszcze mało sprawdzony produkt. Kiedyś tak wtopiłem z michelina pro race 3. Poprzednie wersje były na mokrym super, pro race 3 mega szybka, w miarę odporna, ale na mokrym tragedia. Stąd uraz do nowości...
Arni220 Napisano 3 Lutego 2019 Napisano 3 Lutego 2019 6 godzin temu, lukasamd napisał: Rama pozwala na dużo, więc nie schodzę poniżej 28c - nie widzę zalet węższych opon. Bo się nie ścigasz na poważniejszym poziomie. Węższa opona to niższa waga, niższa waga to niższa masa rotująca. Niższa masa rotująca, to mniejsze zużycie energii potrzebnej do rozkręcenia tej masy. Jak na zawodach będziesz musiał wykonać 100 takich przyspieszeń, to poprosisz o każdą możliwość oszczędności choćby pojedynczych watów. Opony 28 na obręczy ~19mm uzyskają ok. 32mm, to balon pozwalający na bezproblemową jazdę po brukach, do szosowego ścigania się jest totalnie zbędny. Generalnie co wybierzesz i tak będzie dobre. Ze swojej strony mogę podpowiedzieć inne rozwiązanie. Na zawody wybierz to co najlepsze do ścigania się np. Vittoria Corsa w rozmiarze 25, jakiegoś wyczynowego Chellenge 25 czy Veloflexa 25 (niestety to stary rozmiar 23mm ). Do tego zapodaj dętki latexowe i będzie miód malina. Na treningi zapodaj coś tańszego i szerszego, mogą być i te propozycje, ale równie dobrze pojedziesz na budżetowych Duro w rozmiarze 28 czy 32.
Gość Napisano 3 Lutego 2019 Napisano 3 Lutego 2019 Przesiadałem się najpierw z 23c na 25c, potem na 28c i widziałem tylko plusy takiej zmiany - nawet jeśli było ciężej (czego raczej nie zauważyłem, więc to raczej marginalne różnice) to na pewno było bardziej komfortowo, a to już ogromny plus także podczas wyścigu - byle nierówność nie powoduje że traci się rytm. Na dwa zestawy nie mogę sobie natomiast pozwolić.
nossy Napisano 3 Lutego 2019 Napisano 3 Lutego 2019 16 minut temu, Arni220 napisał: Jak na zawodach będziesz musiał wykonać 100 takich przyspieszeń, to poprosisz o każdą możliwość oszczędności choćby pojedynczych watów. rozumiem w pełni całokształt Twojej wypowiedzi i w pełni się z nią zgadzam, ale kolega pyta o oponę na zawody, do których ma raczej luźniejsze podejście, jedzie dla własnej przyjemności i gdzieś w środku stawki. Mniemam, że to pewnie zawody w stylu szosowego klasyku, kross road toru itp, itd. Więc nie wiem, gdzie miałby wykonać te 100 przyspieszeń. Kumam, że w WT 28 zakłada się raczej na bruki i szutry, choć ta tendencja już też się zmienia na rzecz lepszego komfortu o czym pisał kiedyś Goły w Szosie. Zatem skoro kolega woli poświęcić parę minut z wyniku na rzecz komfortu to w pełni to rozumiem. Jest jeszcze jedna rzecz, na ostatnich zawodach korona gór sowich jeden zjazd wiódł po mocno średnim asfalcie, a dłuższy odcinek po płaskim na końcu trasy wiódł po bruku (bardzo równym)...dużo bym wtedy dał za 28. Ale rozumiem przesłanie wypowiedzi i zdanie kogoś kto pewnie przyjeżdża gdzieś w czubie.
Gość Napisano 3 Lutego 2019 Napisano 3 Lutego 2019 No właśnie, dla mnie to nie ma znaczenia aż takiego, aby zwracać uwagę na zysk typu 1W na przyśpieszaniu - a weźmy pod uwagę, że jak już ruszymy, to rozpędzona cięższa opona też ma większy moment bezwładności, więc tam gdzie tracimy na przyśpieszaniu, zyskujemy na wyhamowywaniu. W sumie jeśli 28c na 5000 jest lżejsza i niewiele węższa (o ile niewiele) to wydaje się najlepszą opcją.. oczywiście nie licząc tego, że to pakowanie się w coś zupełnie nowego.
Arni220 Napisano 4 Lutego 2019 Napisano 4 Lutego 2019 13 godzin temu, lukasamd napisał: a weźmy pod uwagę, że jak już ruszymy, to rozpędzona cięższa opona też ma większy moment bezwładności, Tym sposobem kolarze jeździli by już dawno na oponach 2.0", obręczach 1000g, a tak się nie dzieje. Nadal królują szytki 25mm, które w przeciwieństwie do opon faktycznie trzymają swój wymiar. Zawodnik traci energię własną tylko podczas przyspieszania, a nie podczas zjazdów, a zatem trzeba szukać oszczędności podczas tych pierwszych czynności, a zjazdom zostawić aerodynamikę. Jeśli założysz sobie opony 32mm i staniesz na linii startu to uwierz mi, będziesz jedynym w stawce, który z balonem 35mm będzie chciał się ścigać. 16 godzin temu, nossy napisał: Więc nie wiem, gdzie miałby wykonać te 100 przyspieszeń. Na każdym zakręcie, na każdym zrywie tempa itd. itd. 16 godzin temu, nossy napisał: Zatem skoro kolega woli poświęcić parę minut z wyniku na rzecz komfortu to w pełni to rozumiem. To jest akurat bezdyskusyjne, jednych zadawała sam dojazd do mety, inni lubią powalczyć choćby o 50 miejsce w 100 osobowej stawce. I to co napisałem powyżej, zaproponowane gumy to całkowicie inna technologia, to inne kauczuki itd., a co za tym idzie także inne trzymanie gumy w zakrętach, inna płynność jazdy, inne opory toczenia. Pamiętajmy o jednym, coś co jest do wszystkiego jest też do niczego, no ale jak ktoś chce czegoś takiego, to oczywiście nie zabraniam.
Gość Napisano 4 Lutego 2019 Napisano 4 Lutego 2019 Ostatnio startując byłem 85 na ponad 230 osób, jechałem na 28c (4000S II) i moim zdaniem to był świetny wynik - znając moje możliwości. Nie możemy przeceniać sprzętu, bo on nogi nam przecież nie zastąpi. Zgadzam się co do tego, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego, ale wydawanie np. 400-500 zł za zestaw opon na 2-3 (czy nawet 4) szosowe wyścigi w ciągu roku do których podchodzi się luźno + dodatkowo ze 300-350 zł na opony ogólnego przeznaczenia szosowego uważam za mocną fanaberię. Na tyle mocną, że ja się na pewno na coś takiego nie zdecyduję. Grand Prixy nie są w żadnym razie oponami idealnymi, ale biorąc pod uwagę ogólne parametry tj. wagę, opory, odporność na przebicia itd. i ich stosunek do ceny, uważam je za naprawdę świetny wybór. Jak ktoś chce urwać każdy wat to zdecyduje się na opony typowo do ściagania, ale w mojej sytuacji to jak walenie z haubicy do komara.
Arni220 Napisano 4 Lutego 2019 Napisano 4 Lutego 2019 No i te pierwsze zdanie świadczy o tym, że nie interesuje cię tylko odfajkowanie na liście startowej, a jakaś rywalizacja o miejsce niezależnie, które by to miejsce miało być. Dla tego jak na wstępie, nie idź na kompromisy na zawodach, załóż bardzo dobre opony do ścigania się, a na kompromisy pozwól sobie na treningach, gdzie czas i miejsce nie mają jakiegokolwiek znaczenia. Jako inny argument - opona uniwersalna zużywa się w wyniku codziennej jazdy. Dziś ją kupisz i założysz, a wystartujesz dopiero za 3 miesiące. Do tego czasu tył będzie już kwadratowy, częściowo się zużyje, a zatem pogorszą się właściwości jezdne tej opony. Dysponując dwoma kompletami, na zawody zawsze założysz oponę w idealnym stanie co także da większą pewność, że nie ulegnie ona uszkodzeniu w najmniej pożądanym momencie. 2 godziny temu, lukasamd napisał: ale wydawanie np. 400-500 zł za zestaw opon na 2-3 (czy nawet 4) szosowe wyścigi w ciągu roku do których podchodzi się luźno + dodatkowo ze 300-350 zł na opony ogólnego przeznaczenia szosowego uważam za mocną fanaberię. Nadinterpretujesz moje zdanie i propozycje. GP5000 to ok. 160/170zł/szt. Vittoria Corsa czy Chellenge to ok. 200zł/szt. ale już takie Veloflexy to ok. 140zł. Dalej, zaproponowałem tanie, ale bardzo dobre i mające dobre opinie opony treningowe czyli Duro, których cena wynosi ok. 50zł/szt (ostatnio kupiłem nawet za 34zł!!!). Razem przekracza to twój budżet o ok. 100zł lub mniej, co na moje jest tego warte tym bardziej, iż te startowe oponki posłużą ci spokojnie kilka lat, a nie jeden sezon jak te uniwersalne. Tu masz Veloflexy: https://www.cyklomania.pl/28-szosa-opony,c37.html?start=0&order=p&dir=a&pF=63.90&pT=321.90&f=48 Wiedząc, że ich 25 to tak naprawdę przemianowany rozmiar 23 można założyć, że nowość czyli 28x700 to tak naprawdę będzie rozmiar 25. Do tego Latexy Vredesteina i masz komplet.
Gość Napisano 5 Lutego 2019 Napisano 5 Lutego 2019 Przemyślałem i idę jednak w Conti 5000 28c. Nie chcę dwóch kompletów, do tego jakoś nie przekonują mnie te Veloflexy.
musimisie Napisano 13 Lutego 2019 Napisano 13 Lutego 2019 Cześć, żeby nie tworzyć nowego tematu podpinam się pod ten. Podobnie jak założyciel tematu szukam opon na asfalt, tylko że moim punktem odniesienia są oponki jeszcze bardziej gravelowe bo 700x43c Gravelking SK. Rower to wygodne Rondo Ruut Al, czyli jakieś wyścigówki z niego nie zrobię biorąc pod uwagę napęd 1x11. Z aktualnych opon 700x43c jestem zadowolony i na pewno pojadą ze mną na Wisła1200, ale chciałem przez najbliższe 2 może 3 miesiące przerzucić się na na opony bardziej dedykowane asfaltowi. Przy moich obręczach o szerokości 21mm dolna granica w tabelkach to 35C, ale serwis Rondo testował je również z oponami 32C Moje pytanie w jakie opony zainwestować, żeby odczuć faktyczną zmianę po przesiadce z 43mm Gravelkingów SK? Zastanawiam się właśnie pomiędzy Panaracer Gravelking 32c (semislicki) a Panaracer Gravelking SK 32c (z takim samym bieżnikiem jakim mam teraz, może coś innego tańszego?) Zastanawiam się poprostu czy do takiego roweru brak bieżnika (który wiadomo, że zawsze może się przydać) dużo zmieni w prędkości jazdy po asfalcie? Pozatym coś czuję, że i tak po tym sezonie zakupie drugi rower typowo szosowy:)
Gość Napisano 13 Lutego 2019 Napisano 13 Lutego 2019 Miałem okazję jeździć nieco na Gravelkingach 38c i były wyraźnie bardziej odczuwalne niż 35c, podejrzewam więc, że przy 43c różnica jest jeszcze większa. Założenie semislicków 32c powinno dać niezłego kopa na asfalcie.
gocu Napisano 13 Lutego 2019 Napisano 13 Lutego 2019 W dniu 3.02.2019 o 09:19, lukasamd napisał: jednak, czy nie byłyby za wolne na wyścigi szosowe. Zaznaczam też, że udział w wyścigach nie oznacza jakiejś walki do ostatniej kropli krwi itd. Nie biję się o pudło, nawet o miejsce w pierwszej powiedzmy 30 będzie trudno na bazie wyścigów w których brałem udział - po prostu biorę udział dla samej frajdy, oczywiście im lepszy wynik tym bardziej będę zadowolony, ale jak napisałem, bez mordowania się. No to po co dzielisz włos na czworo i przebierasz między drogimi oponami między którymi różnicy nawet nie poczujesz?
musimisie Napisano 13 Lutego 2019 Napisano 13 Lutego 2019 Godzinę temu, lukasamd napisał: Miałem okazję jeździć nieco na Gravelkingach 38c i były wyraźnie bardziej odczuwalne niż 35c, podejrzewam więc, że przy 43c różnica jest jeszcze większa. Założenie semislicków 32c powinno dać niezłego kopa na asfalcie. A na które opony się wkońcu zdecydowałeś? Pozwolę sobie jeszcze doprecyzować moją zagwostkę. Na 32c decyduję się na pewno pytanie tylko właśnie czy semislicki czy jednak konkretniejszy bieżnik. Nie mam doświadczenia w jeździe na semislickach, zakładając, że najbliższe 2 - 3 miesiące będą bardziej kapryśne pogodowo to jak takie semislicki bedą się zachowywać w porównaniu z bieżnikiem w SK 32c na pokrej powierzchni? Tak sobie myślę, że jakiegoś dramatu chyba nie powinno być, skoro ludzie po mokrej nawierzchni na 25mm czy 23mm. I jeszcze jedno pytanie czy takie gravelkingi 32c semislicki warto zalać mlekiem?
Gość Napisano 13 Lutego 2019 Napisano 13 Lutego 2019 @musimisie Zdecydowałem się na Continentale 5000 w rozmiarze 28c - na razie nie miałem okazji ich przetestować, ale są już założone na koła i gotowe do jazdy. Moim zdaniem na mokrej nawierzchni lepiej mogą się trzymać pełne slicki niż semislicki, ale to kwestia tego, czy opony są tworzone z myślą o szosowej jeździe w takich warunkach. Guma opon szosowych potrafi być "jak klej" to asfaltu, tak świetnie trzyma, z kolei bieżnik to mniejszy styk z podłożem. Na to czy te Gravelkingi będą tak trzymać nie odpowiem, bo na nich nie jeździłem. Jeśli chodzi o mleko to też za wiele nie powiem, jestem jego przeciwnikiem w rozwiązaniach szosowych - dlaczego, o tym pisałem na blogu:https://tkacz.pro/why-i-stopped-using-tubeless-and-why-it-sucks/
Argi Napisano 13 Lutego 2019 Napisano 13 Lutego 2019 5 godzin temu, lukasamd napisał: Moim zdaniem na mokrej nawierzchni lepiej mogą się trzymać pełne slicki niż semislicki, ale to kwestia tego, czy opony są tworzone z myślą o szosowej jeździe w takich warunkach. Guma opon szosowych potrafi być "jak klej" to asfaltu, tak świetnie trzyma, z kolei bieżnik to mniejszy styk z podłożem Genialne. Szkoda, że ani w MotoGP, ani w F1 jeszcze do tego nie doszli. Kiedy już dojdą, padną pewnie od razu wszystkie rekordy wszechczasów
Gość Napisano 14 Lutego 2019 Napisano 14 Lutego 2019 @Argi ależ oczywiście że doszli, bo na mokrą nawierzchnię używa się po prostu opon na innej mieszance, cała filozofia. Inny przykład który może lepiej przemówi: spróbuj na np. szerokich oponach MTB ze sporymi klockami wejść tak szybko i ostro w zakręt (z takim przechyłem) jak na szosie. Nawet na suchym szanse na glebę są o wiele większe niż na pełnych slickach. Klocki będą się tym bardziej przydawać, im gorsza / bardziej nierówna nawierzchnia, gdzie mają szansę się w te nierówności "wgryzać". Na dobrym asfalcie ważniejsze jest doklejenie tego, co się ma do drogi.
Argi Napisano 14 Lutego 2019 Napisano 14 Lutego 2019 14 godzin temu, lukasamd napisał: ależ oczywiście że doszli, bo na mokrą nawierzchnię używa się po prostu opon na innej mieszance, cała filozofia. Inny przykład który może lepiej przemówi: Nikt nie jeździ na slickach po mokrym torze. Jakoś trzeba wodę spod koła odprowadzić. To jest fizyka. I nie myl bieżnika niezbędnego do odprowadzenia wody z jakąś kostką jak z traktora. "Deszczówki" rzeczywiście są wykonane z innej mieszanki.
1415chris Napisano 14 Lutego 2019 Napisano 14 Lutego 2019 O czym ty wlasciwie piszesz, o oponach rowerowych, czy samochodowych? Chyba nie chcesz sugerowac, ze bieznik opony szosowej ma odprowadzac wode?
risk1 Napisano 1 Marca 2019 Napisano 1 Marca 2019 W dniu 13.02.2019 o 15:10, lukasamd napisał: @ lukasamd Zdecydowałem się na Continentale 5000 w rozmiarze 28c - na razie nie miałem okazji ich przetestować, ale są już założone na koła i gotowe do jazdy. Czy mógłbyś zmierzyć jaką realną szerokość ma ta opona ?
Gość Napisano 1 Marca 2019 Napisano 1 Marca 2019 Na obręczy DT460 (wewnętrznie 18mm) ma 27,4 mm, mierzone suwmiarką. Ciśnienie 60 PSI, na przodzie. Z tyłu ciśnienie nieco wyższe, wymiar podobny.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.