Skocz do zawartości

[taśma] czym oklejacie obręcze pod bezdętkę?


Eazy

Rekomendowane odpowiedzi

Mam mały kłopot. Okleiłem koła taśmą Gorilla Tape i okazuje się, że gdzieś są nieszczelności i powietrze ucieka przy jednym nyplu. Nic innego niż nieszczelność taśmy nie przychodzi mi do głowy. Chyba, że problem jest gdzieś w wentylu. Taśmę kleiłem na zakładkę - rozpocząłem parę cm przed otworem wentyla i po oklejeniu koła skończyłem parę cm za nim, żeby w miejscu, gdzie robi się otwór pod wentyl były 2 warstwy taśmy dla wzmocnienia. Nie wiem tylko, czy nie przez to mam teraz problem. Gorilla Tape jest dosyć gruba. Myślicie, że jest szansa, że wentyl się dobrze nie ułożył przez to, że jest podwójna warstwa taśmy w tym miejscu? 

Jakie możecie polecić inne taśmy do oklejenia obręczy? Nie wiem, czy robić drugie podejście do tej Gorilla Tape.

Czy ktoś miał problemy z wentylami Trezado?

 

c221e5b1e821.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może taśma jest gdzieś uszkodzona i dlatego puszcza powietrze. Spróbuj nakleić drugą warstwę. Sprawdź też czy na krawędzi dziury na wentyl nie ma jakiegoś zadziora. Zalewasz oponę uszczelniaczem, czy to system bez uszczelniacza?

Ja używam taśmy Tesa 4289

https://tasmy24.pl/search/search?st_search[search]=4289&st_search[and_search]=1&st_search[detail]=

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nakleiłeś taśmę zgodnie ze sztuką, a zaworki Trezado mają stożkowe stopki więc się dobrze uszczelniają. Jednak oprócz starannego naklejenia taśmy sporo też zależy jak robimy otwór w taśmie pod zaworek. W jutubach najczęściej pokazane jest cięcie na krzyż nożem do tapet, taki sposób ma jednak pewną wadę, przeciskając zaworek przez nacięcia trochę je rozszerzamy i czasem robi się niewielka szczelina przez którą uchodzi powietrze, wtedy obserwujemy że powietrze przechodzi przez otwory pod nyple. Mleko opływa oponę przy bieżniku i nie uszczelnia takich drobnych szczelin przy obręczy. Ja robię tak, że po naklejeniu taśmy rozgrzewam nad gazem niewielki gwoździk i nim wypalam w taśmie niedużą okrągłą dziurkę (mniejszą niż średnica zaworka), a następnie przeciskam przez nią zaworek i dokręcam nakrętkę. Ten sposób nigdy mnie nie zawiódł.

Jeżeli chodzi o taśmy, ja używam dedykowanych, od jakiego czasu WTB, mają różne szerokości  i są dwukrotnie tańsze od np. Stansa i nie gorsze. Sklep przypadkowy:

https://rowerowy.com/sklep/narzedzia-serwis/latki/tasmy/prod/wtb-tubeless

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ArtGD napisał:

Spróbuj nakleić drugą warstwę. Sprawdź też czy na krawędzi dziury na wentyl nie ma jakiegoś zadziora. Zalewasz oponę uszczelniaczem, czy to system bez uszczelniacza?

Drugiej warstwy raczej bym nie naklejał. Taśma jest dosyć gruba i ciężko ją ładnie ułożyć do profilowania obręczy. Opony na razie założyłem bez mleka, żeby zobaczyć jak się 'wstrzelą' i czy będą trzymać ciśnienie. O ile ranty nic nie puszczały to powietrze uciekało przez nyple.

Godzinę temu, phoe napisał:

Co do wentyla, masz okrągłe czy z kwadratową stopką? W miejscu wentylu taśmę wycinasz tak, że stopka wentyla dociska tylko do obręczy, a nie do taśmy.

Wentyle są z okrągłą stopką. Mam jeszcze 2 sztuki Schwalbe. Spróbuję jeszcze raz okleić koła i zamienię wentyle. 

Godzinę temu, Waza napisał:

Jednak oprócz starannego naklejenia taśmy sporo też zależy jak robimy otwór w taśmie pod zaworek.

No właśnie. Otwór zrobiłem najpierw szpikulcem a później rozepchnąłem delikatnie śrubokrętem krzyżowym o średnicy mniejszej niż sam wentyl. Następnie przecisnąłem wentyl, który przechodząc przez otwór jeszcze delikatnie rozepchnął taśmę. 

Rzecz w tym, że w tym miejscu mam 2 warstwy taśmy a stożek wentyla nie dotyka bezpośrednio do obręczy, tylko dociska taśmę. Może tutaj jest problem? Myślicie, żeby próbować wyciąć otwór trochę szerzej niż miejsce na stożek wentyla, żeby guma doszła bezpośrednio do obręczy? 

Męczy mnie trochę kwestia grubości tej taśmy. Jest mocna i ma dobry klej, ale ciężko się przez to układa w profilach / rowkach. Może lepiej spróbować jakiejś dedykowanej, jak np. ta WTB, czy Trezado? 

Obręcz wewnątrz nie jest gładka. Jak widać na zdjęciach ma lekkie wgłębienia po bokach. Nie mam pewności, czy ta gruba Gorilla się tam dobrze wkleja. 

 

e8992f3a01e7.jpg

 

3b25b1f7c928.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie odpowiem Ci w sprawie taśmy Gorilla, bo jej nie używałem. Natomiast jeżeli chodzi o szczelność systemu to najłatwiej ją uzyskać jeżeli taśma od wewnątrz nie ma odsłoniętej żadnej krawędzi, bo przy odsłoniętej krawędzi może się zdarzyć że powietrze znajdzie sobie pod taśmą jakiś kanalik. Ze zdjęcia z pierwszego Twojego wpisu widać że dobrze dobrałeś szer. taśmy, powinna być nieco szersza niż szerokość wew. obręczy, bo dociskając taśmę do rowka w środku obręczy brzegi taśmy odchodzą od rantów obręczy, a powinny do tych rantów przylegać, tak żeby stopka opony oparła się o taśmę. To powinno wykluczyć nieszczelność na brzegach taśmy. Drugim miejscem gdzie potencjalnie może nastąpić nieszczelność jest otwór pod zaworek. Odwrotnie niż @phoe uważam że stopkę zaworka należy docisnąć do taśmy, bo jeżeli między gumą stopki a taśmą będzie jakaś odległość, to przy minimalnie nierówno nałożonej taśmie powietrze znajdzie sobie pod nią kanalik.

Proponuję żebyś dał szansę temu co już zrobiłeś. Zalej ponownie system mlekiem jeżeli już je zlałeś, dmuchnij w oponę większe ciśnienie niż docelowe, np. ok. 3 bar po to żeby powietrze przechodząc szybko przez nieszczelność pociągnęło mleko. Bo mleko nie uszczelnia przez kontakt z powietrzem, tylko podczas dynamicznego przepływu, wtedy cząsteczki lateksu lub innego uszczelniacza sklejają się ze sobą zalepiając dziurę. Następnie starannie wyszejkuj koła, trzymając w rękach potrząsaj prostopadle do kierunku obrotu, tak żeby mleko opływało całość systemu a nie tylko dół opony, obróć koło o kilkanaście stopni i ponownie potrząsaj nim prostopadle. Po zakończeniu, zostaw koło na noc jutro zobaczysz czy pomogło. Rzedko, ale jednak się zdarza że robimy wszystko jak należy a i tak nie chce się uszczelnić. Wtedy pozostaje nakleić nową taśmę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem przednie koło od nowa. Nakleiłem raz jeszcze taśmę i tym razem zamontowałem zawór Schwalbe. Nabiłem do 3 bar i jedyne ciche syczenie było w okolicy wentyla. Pociągnąłem wentyl, żeby docisnąć go do obręczy i dokręciłem mocniej nakrętkę. Teoretycznie wszystko ucichło. Zobaczę za godzinę ile ubyło ciśnienia. Mleka jeszcze nie lałem do koła. Na razie sprawdzam, czy w miarę szczelnie wychodzi 'na sucho'. Jeżeli będzie niewielki spadek ciśnienia po godzinie to wówczas zaleję 50ml mleka. 

W każdym razie wygląda na to, że jest lepiej niż wcześniej :) Dzięki za podpowiedzi. Biorę się za tył. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony mam w wersji Protection. Race Sport nie chciały mi w ogóle na obręcze wskoczyć a niestety nie mam kompresora. Zostaną dla żony pod dętkę :) 

Boczne ścianki mnie nie martwią. Bardziej niepokoi mnie to nadal uciekające powietrze przez nyple... I to np. tylko przez 1 albo 2. Taśma w miejscach tych nypli jest idealnie nałożona (zdejmowałem oponę, żeby sprawdzić). Wydaje mi się, że gdyby powietrze uciekało przy wentylu do środka obręczy to szło by przez wszystkie nyple. Jak to się dzieje, że słychać tylko na jednym albo dwóch? Pojęcia nie mam. 

Zobaczymy, jak sobie Caffelatex poradzi z tym problemem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uciekało na 100% przez nyple :) Sprawdzałem wodą bo już zgłupiałem w pewnym momencie, czy aby nie rant / bok opony.

W każdym razie po zalaniu Caffelatex koła elegancko trzymają ciśnienie po nocy w garażu. Było trochę zabawy z ponownym oklejaniem, ale wygląda na to, że problem został rozwiązany :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...