Skocz do zawartości

[koła] 29 cali boost - szerokość 25, czy 30mm?


Eazy

Rekomendowane odpowiedzi

Cały czas rozglądam się za kompletem kół 29'' do mojego Smooth Traila. Znalazłem ciekawe koła, które są w wariancie 25 i 30mm. Czy jest sens pakować się w trochę cięższe (220g) koła z szerokością wewnętrzną 30mm jeżeli opony maksymalnie będą 2,2-2,4? Cena kół jest taka sama. W zasadzie jestem zdecydowany na te 25mm, ale cały czas chodzi mi po głowie, czy aby nie wziąć 30mm... Szersze gumy niż 2,4 mogą nie wejść w ramę a do tego jak będzie potrzeba grubego laczka to będą na podorędziu 27,5 x 3,0.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, te same koła. Komplet 25mm waży 1460g a komplet 30mm waży 1680g. W sumie wychodzi 110g na koło a przecież idzie 5mm szerzej tego 'amelinium' :)

EDYTA: koła trochę kosztują i te 30mm chodzi mi po głowie, gdyż na tą chwilę mam taką ramę i wejdzie pewnie maksymalnie 2,4, ale zakładam, że koła pewnie zostaną ze mną na dłużej i nie wykluczone, że kiedyś mogłoby zagościć jakieś 2,6. Aczkolwiek to pieśń przyszłości :)

W tej chwili zastanawiam się, czy jak założę Race Kingi 2,2 na obręcz 30mm to czy się dobrze ułożą i nie będzie za szeroko pod takie opony. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja opinia jest taka, że jeżeli absolutnie wykluczasz dla tych kół opony szersze niż 2,2-2,4 to obręcze i25 w zupełności wystarczą. Zwłaszcza, że jak piszesz obawiasz się że szersza opona nie wejdzie w ramę, a przecież szersza obręcz spowoduje że i opona 2,4 będzie na niej o kilka mm szersza. Tak, wiem że w ostatnich latach był niepohamowany (i w dużej części uzasadniony) pęd do coraz szerszych obręczy. Ale ostatnio pojawia się coraz więcej głosów, że w pewnym momencie, po przekroczeniu optymalnej szerokości, traci się zwiększającą się sztywność koła na rzecz mocno zwyżkującej wagi, a i właściwości jezdne poprawiają się tylko do pewnego momentu, żeby po jego przekroczeniu znowu się pogarszać. Nie od rzeczy jest też spojrzeć jakie szerokości obręczy proponują na rok 2019 najwięksi, np. Scott. Obręcze o szerokości i30 proponuje dla opon 2,6-2,8, natomiast dla opon 2,4 użyte są obręcze i25.

Edyta.

Koła 29" boost z alu obręczami i25 w wadze 1460g?? Jesteś pewien? Ja mam zestaw non boost z karbonowymi obręczami i22 i szprychami cieniowanymi do 1,6mm w wadze 1425g.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jak wspomniałem - kasa jest spora do wydania, koła zostaną na dłużej i chciałbym żeby były jak najbardziej uniwersalne, ale też żeby nie przegiąć w drugą stronę, gdzie opona 2,2 zacznie się źle układać przy 30mm. Nie wiem, jaka jest sensowna wartość graniczna dla takiej opony :) Stąd dylemat. 

EDYTA: dam linki do kół to może będzie łatwiej :)

25mm: https://www.bike-discount.de/en/buy/newmen-sl-xa-25-evolution-29-boost-wheelset-sram-689120

30mm: https://www.bike-discount.de/en/buy/newmen-sl-a-30-evolution-29-boost-wheelset-sram-689071

Czytałem testy i opinie. Podobno waga się zgadza a do tego koła są ponoć bardzo wytrzymałe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładałem conti race king z black chili na obręcz cube zx 30. Albo to było alexrims, na pewno z 30 w nazwie, normalne opony na niej miały 2.6. Założyły się w porządku, aczkolwiek wizualnie to nie grało i nie wiem jak z późniejszym użytkowaniem bo na nich nie jeździłem. W każdym bądź razie wziąłbym 25, na 25 2.4 założysz też bez problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym nie zaryzykował założenia opon 2,2 na obręcz i30. Moim zdaniem taka opona nie ma prawa dobrze się ułożyć, pewnie od biedy można tak jeździć, ale opona zrobi się kwadratowa i jakość trakcji pewnie będzie kiepska. Mam też koła 27.5 z obręczami i30, a na nich Schwalbe RoRo 2,6, i powiem że ten zestaw jest idealny we współpracy, opona ma piękny kolisty kształt, i na tej obręczy uzyskuje dokładnie 66mm szerokości. Sądzę że równie dobrze obręcz i30 będzie współpracowała z oponami 2,4 i 2,8 ale nie z 2,2 lub 3,0. Myślę że powinieneś się na coś zdecydować, albo będziesz korzystał z kół tylko na obecnym rowerze z oponami max 2,4 i wtedy obręcze i25, albo przyszłościowo użyjesz koła w kolejnym projekcie z oponami np. 2,6-2,8, a obecnie tylko z oponami 2,4.

P.S. Niedawno miałem podobną rozterkę kupując karbonowe obręcze do Staszka. Obecnie mam w nim obręcze i45 z oponami Chupacabra 3,0. Zastanawiałem się czy nie kupić obręczy i30 żeby docelowo jeździć na oponach 2,6 (bo niestety opon 29" 2,8 nie ma na rynku), jednak ostatecznie zdecydowałem się na obręcze i34, żeby przyszłościowo obsłużyły Maxxis Rekon 2,6, a na razie żeby dały radę z Chupacabra 3,0.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za pomoc oraz zdjęcie :) Zostanę chyba faktycznie przy wersji i25. Opony na razie będą 2,2. Może z czasem 2,4. 2,6 to odległe plany. Założenie na tą chwilę jest takie, że ma to być dosyć lekki i wytrzymały zestaw kół. Jak mnie będzie ciągnąć w stronę szerszej gumy to przegonię rower na moich 27,5x3,0 i mi się odechce szerokiego kapcia ;) 

Mam trochę obaw co do samych kół - marka mało znana, ale we wszystkich testach wypadły bardzo dobrze i nie znalazłem złych opinii na ich temat. Do tego produkcja niemiecka, więc z częściami nie powinno być chyba dramatu w razie czego. Kusi bardzo niska waga i ponoć wysoka wytrzymałość :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Eazy napisał:

Kusi bardzo niska waga i ponoć wysoka wytrzymałość :)

Waga rzeczywiście robi wrażenie. Pytanie czy to nie jest jakaś plastelina... Jak dla mnie, to nie ma co liczyć na to, że alu koła o wadze carbonu, ze szprychami wycieniowanymi do 1,65mm będą pancerne. Do jakiegoś lekkiego XC i lekkiego ridera pewnie się nadadzą, tyle że chyba nie do tego jest Twoja maszyna. Do tego dochodzi kwestia konstrukcji tylnej piasty. W temacie szerokości, to gdybym miał kupować koła do opon max 2,4 to bym brał obręcze 25mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylna piasta ma system podobny do ratchet'a. Przeczytałem kilka testów przeprowadzonych przez różne magazyny MTB i ogólnie wszędzie chwalą za wysoką sztywność i dużą wytrzymałość przy jeździe Enduro / Trail / XC. Dopuszczalna waga systemu (rower + rider) to 120kg dla 25mm i 125kg dla 30mm, więc całkiem sporo, jak na tak niską wagę kół. 

Ogólnie nie znalazłem żadnej negatywnej opinii. 

Bębenek jest dosyć głośny, co dla mnie akurat zaletą nie jest: 

 

Budowa bębenka: 

F75R1136.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może, ale generalnie wolę ciche bębenki :) Już obecna piasta SRAM MTH 746 jest dosyć głośna a ta nie wygląda na bardziej cichą, ale nie można mieć wszystkiego ;)

Mam te koła już w koszyku i chyba będę musiał coś zażyć dla kurażu zanim je zamówię, bo wydatek spory a o marce dowiedziałem się dopiero jak znalazłem te koła :) Niemniej jednak w testach same superlatywy i waga niczym 'karbą'. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla 2.4 to obręcze 25 spoko wystarczają taka opona na upartego to nawet na 21 siądzie; to jest jakaś nowa obsesja ta szerokość wewn rafki.

 

Co do tych kół co wrzuciłeś linki to one mają jakieś własne rozwiązanie z nyplami; pytanie na ile to jest dostępne w polsce jakbyś zerwał jakieś szprychy...

Nazywają to MG-WASHER ale możliwe że nie tylko to jest nietypowe ale i sam nypel w związku z tym jest też specyficzny, a pytanie jak zwykłe nyple by się zachowały w tej obręczy co te koła mają.

Nie myślałeś przy takim budżecie o jakichś customowych kołach np arch'y + dt350?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Waza napisał:

...

P.S. Niedawno miałem podobną rozterkę kupując karbonowe obręcze do Staszka. Obecnie mam w nim obręcze i45 z oponami Chupacabra 3,0. Zastanawiałem się czy nie kupić obręczy i30 żeby docelowo jeździć na oponach 2,6 (bo niestety opon 29" 2,8 nie ma na rynku), jednak ostatecznie zdecydowałem się na obręcze i34, żeby przyszłościowo obsłużyły Maxxis Rekon 2,6, a na razie żeby dały radę z Chupacabra 3,0.

Co to za carbony, gdzie, za ile?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weź sobie kup na piastach DT i jakichś sprawdzonych węglowych obręczach. Wtedy będziesz mógł powiedzieć, że koła zostaną z Tobą na dłużej. Do DT masz wszystko w PL dystrybucji i akceptowalnej cenie. Nie kupuj udziwnionych rozwiązań. Miałem kiedyś koła crank brothers cobalt i za nic w świecie nie szło cokolwiek do nich kupić w normalnych pieniądzach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, grzesiowu napisał:

Dla 2.4 to obręcze 25 spoko wystarczają taka opona na upartego to nawet na 21 siądzie; to jest jakaś nowa obsesja ta szerokość wewn rafki.

 

Co do tych kół co wrzuciłeś linki to one mają jakieś własne rozwiązanie z nyplami; pytanie na ile to jest dostępne w polsce jakbyś zerwał jakieś szprychy...

Nazywają to MG-WASHER ale możliwe że nie tylko to jest nietypowe ale i sam nypel w związku z tym jest też specyficzny, a pytanie jak zwykłe nyple by się zachowały w tej obręczy co te koła mają.

Nie myślałeś przy takim budżecie o jakichś customowych kołach np arch'y + dt350?

MG-Washer to są podkładki pod nyple, można je stosować w każdych obręczach, które mają płaską powierzchnię osadzenia nypli. Bardzo dobre rozwiązanie, siła działająca na obręcz rozkłada się na większej powierzchni, podobnie jak kapslowana obręcz.

W przypadku piast newmena (jak i syntace, innych) trzeba zwrócić uwagę na prawidłowe ustawienie kontr endacpów. Piasty te mają specjalne nakrętki do ustawienia luzu roboczego koła. Przed zapleceniem i montażem należy zapoznać się z instrukcją obsługi. 
 

Osobiście miałem do czynienia z tymi kołami, dokładnie xa25. Super koła, chociaż pierwsze partie obręczy były obarczone błędem produkcyjnym. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, grzesiowu napisał:

pytanie na ile to jest dostępne w polsce jakbyś zerwał jakieś szprychy...

Koła są produkowane u sąsiadów w DE. Jutro do nich zamierzam napisać, jak z dostępnością części w razie konieczności zmiany bębenka na Shimano, pęknięcia obręczy po gwarancji, konieczności dokupienia szprych, nypli, etc. Zakładam, że powinno być wszystko w miarę dostępne, ale lepiej dopytać :)

9 godzin temu, grzesiowu napisał:

Nie myślałeś przy takim budżecie o jakichś customowych kołach np arch'y + dt350?

Nie znam się za dobrze na kołach, więc raczej szukam gotowych rozwiązań.

9 godzin temu, Alsew napisał:

żeby wydać ponad 3000zl... 

Koła wyjdą mnie 2000zł netto jeżeli wszystko dobrze pójdzie. 

8 godzin temu, Dokumosa napisał:

Weź sobie kup na piastach DT i jakichś sprawdzonych węglowych obręczach. Wtedy będziesz mógł powiedzieć, że koła zostaną z Tobą na dłużej. Do DT masz wszystko w PL dystrybucji i akceptowalnej cenie. Nie kupuj udziwnionych rozwiązań. Miałem kiedyś koła crank brothers cobalt i za nic w świecie nie szło cokolwiek do nich kupić w normalnych pieniądzach.

Węglowych kół raczej nie poskładam w budżecie 2000 netto. Chyba, że się mylę to chętnie poznam alternatywne opcje :) Co do Crank Brothers to marka z 'hameryki', więc i z dostępnością i cenami gorzej. Tutaj mamy produkt robiony w DE, więc zakładam, że może być lepiej z dostępnością / cenami, ale to jeszcze jutro zweryfikuję. 

8 godzin temu, Simple napisał:

Osobiście miałem do czynienia z tymi kołami, dokładnie xa25. Super koła

Miałeś możliwość przetestować je przez dłuższy czas w terenie? Bardzo mnie ciekawią te deklaracje odnośnie wytrzymałości. 

Mam wątpliwości. Nie ma się co oszukiwać. Niemniej jednak stosunek cena / waga / deklarowana wytrzymałość i 'ładowność' 125kg dają do myślenia. 

Czy ktoś jest w stanie podać podobną wagowo / wytrzymałościowo alternatywę w budżecie do 2000zł netto? Nawet niech będzie te 1600g na komplet ale limit 120-125kg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, grzesiowu napisał:

Co to za carbony, gdzie, za ile?

Markowa chińszczyzna :):

https://www.nextie.net/standard-mountain-29-inch-NXT29RM40

Kupiłem je w black friday z 15% rabatem. Rzeczywista waga 475g. A ponieważ to kolejne obręcze które kupiłem od NEXTIE, więc wiem że to dobry zakup, w Sparku mam ich obręcze 29" i22 już trzy lata i nadal są w świetnym stanie.

 

@Eazy, nie chciałem pisać o kołach składanych, bo nie po to założyłeś temat, ale skoro już zrobił się OT :). Może rozważysz złożenie kół na chińskim karbonie, ja szczerze mogę polecić NEXTIE, a obecnie jest okazja cenowa bo ze względu na Chiński Nowy Rok do 15 lutego wysyłka jest za free (ja zapłaciłem za przesyłkę 75$ +  cło i VAT od tego). W Twoim budżecie mógłbyś się pokusić o jeszcze lżejsze obręcze Premium z użyciem włókien T800:

https://www.nextie.net/premium-lite-mountain-29-inch-NXT29XM30U

Forumowy kolega @dawid mógłby Ci złożyć świetne kółka na piastach DT 350 i szprychach np. DT Comp Race. miałbyś pewność wykonania i swobodną wymianę części w przypadku ewentualnej awarii.

P.S, Jeżeli zdecydujesz się na NEXTIE to najlepiej kupić obręcze szybko, bo 2-7 dni zajmuje im przygotowanie wysyłki (zależnie od stanów magazynowych), a od 4 lutego zaczyna się właściwy Chiński Nowy Rok i wtedy przyjmują zamówienia, ale przez tydzień nikt się nimi nie zajmuje.

 

EDYTA. Teraz przeczytałem że możesz swoje koła systemowe kupić sporo taniej, więc mój wpis o obręczach Premium nie na miejscu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...