Bop3 Napisano 3 Stycznia 2019 Napisano 3 Stycznia 2019 Witam, Koleżanki i koledzy niech mi podpowiedzą kto w Legionowie, Warszawie lub okolicach jest w stanie zespawać mi wahacz aluminiowy do mojego Stumpjumpera FSR expert 2006? Szukałem też możliwości kupna ale nie znalazłem. Może znacie kogoś kto ma tą część na sprzedaż albo jest w stanie ją naprawić ewentualnie dorobić? Pacjent na załączonym zdjęciu.
seraph Napisano 3 Stycznia 2019 Napisano 3 Stycznia 2019 Pisałeś może do Speca bezpośrednio? Nowy element jest na pewno obrabiany po spawaniu, więc spawacz musiałby skombinować specjalny uchwyt, żeby zachować osiowość otworów, a potem zastosować odpowiednią obróbkę cieplną całego elementu, bo spawanie zniszczy jego strukturę. Naprawa może wyjść drożej niż nowa część od producenta.
Bop3 Napisano 3 Stycznia 2019 Autor Napisano 3 Stycznia 2019 Tak pisałem do nich, już nie mają nic na składzie :(
malutki Napisano 3 Stycznia 2019 Napisano 3 Stycznia 2019 powinno się dać pospawać, jednak brak wiedzy jaki to dokładnie gatunek jest problemem. drugi problem jak już wspomniane to osiowość otworów. Szukałbym na aukcjach tej części lub ramy na części.
phoe Napisano 3 Stycznia 2019 Napisano 3 Stycznia 2019 Aluminium ma np oznaczenie T6 na końcu stopu, to oznacza np tygodniową obróbkę cieplną, po zespawaniu tego wahacza należało by taką obróbkę cieplną powtórzyć, co jest już mało opłacalne, o ile znajdziesz kogoś kto to faktycznie rzetelnie i uczciwie zrobi, pierwszy lepszy magik co nałoży na to gluta tutaj nie pomoże, na ten element działają spore siły. https://www.mountainbikecomponents.co.uk/components/suspension-modifications/linkages/specialized-fsr-04-06-linkage Zapytaj ich, widać że oni to sami robią wiec może zrobią dodatkowy, ale cena... no wysoka.
Bop3 Napisano 3 Stycznia 2019 Autor Napisano 3 Stycznia 2019 Godzinę temu, phoe napisał: po zespawaniu tego wahacza należało by taką obróbkę cieplną powtórzyć, Należało by, oznacza że jest to niezbędne czy zalecane? Jak bardzo brak takiej obróbki obniży jakość spawu? No właśnie, cena 180 £ to dla mnie przesada, za ramę 5 lat temu zapłaciłem niewiele ponad 1000zł.
Dokumosa Napisano 3 Stycznia 2019 Napisano 3 Stycznia 2019 Przede wszystkim nie obniży jakości spawu tylko negatywnie wpłynie na trwałość całego elementu np. może trzasnąć następnym razem na pół w płaszczyźnie prostopadlej do obecnego pęknięcia. W punkcie podparcia wahacza działają na niego największe siły.
phoe Napisano 4 Stycznia 2019 Napisano 4 Stycznia 2019 5 godzin temu, Bop3 napisał: Należało by, oznacza że jest to niezbędne czy zalecane? Jak bardzo brak takiej obróbki obniży jakość spawu? No właśnie, cena 180 £ to dla mnie przesada, za ramę 5 lat temu zapłaciłem niewiele ponad 1000zł. U Speca za oryginał też tyle byś dał. Spawając, cały wahacz zostanie nagrzany i zrobi się z "aluminium lotniczego" puszka "po coli" - jak chodzi o wytrzymałość.
mrovka Napisano 4 Stycznia 2019 Napisano 4 Stycznia 2019 w najgorszym wypadku,na ebay'u sa dwie kompletne ramy ponizej 180
Bop3 Napisano 4 Stycznia 2019 Autor Napisano 4 Stycznia 2019 6 godzin temu, mrovka napisał: w najgorszym wypadku,na ebay'u sa dwie kompletne ramy ponizej 180 Nie widziałem mogę prosić o link? Jeżeli ktoś by kiedyś szukał dokładnych wymiarów to stworzyłem model 3D tego elementu, dla magików którzy obsługują frezarki CNC.https://www.tinkercad.com/things/6PenHHAeEOg
phoe Napisano 4 Stycznia 2019 Napisano 4 Stycznia 2019 Możesz to jeszcze u kogoś zrobić z np stali, z aluminium jak to ma być wytrzymałe to dość problematyczne, chyba że wyciąć właśnie na CNC z gotowego kutego bloczka aluminiowego, tylko nie wiem jak to będzie z wytrzymałością tutaj, bo to nie blat do napędu 1x. A wahacz wycenili na 118, a nie 180, rama może i będzie tańsza, ale przesyłka(jej cena) może to dość mocno skomplikować.
mrovka Napisano 5 Stycznia 2019 Napisano 5 Stycznia 2019 14 godzin temu, Bop3 napisał: Nie widziałem mogę prosić o link? Jeżeli ktoś by kiedyś szukał dokładnych wymiarów to stworzyłem model 3D tego elementu, dla magików którzy obsługują frezarki CNC.https://www.tinkercad.com/things/6PenHHAeEOg Tak czy inaczej..118 czy 180 - ile by to nie kosztowalo..... to ja na pewno: -zalozylbym tylko oryginal -kupilbym uzywana cala rame na czesci /taki sam model/ -lub poprostu poszukal innej ramy /inna firma.model/ na pewno bym tego nie dorabial u pana Jozka w garazu !! No chyba ze pan Jozek jest glownym ekspertem technologicznym w/w marce Pozatym to rocznik 2006 i nie wiadomo w jakiej kondycji jest reszta elementow - dzisiaj zrobisz to,a jutro bedziesz kombinowal np nad glowka ramy. A tutaj linki wynalezione na szybko https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-Stumpjumper-FSR-XC-Frame-19/254047311098?hash=item3b266654fa:g:~9oAAOSwKEhbrjUG:rk:12:pf:0 https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-stumpjumper-Fsr-Xc-Frame-Fox-Float-Shock/372552275107?hash=item56bdd894a3:g:uV8AAOSwNXpcKMzA:rk:13:pf:0 https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-S-Works-Stumpjumper-FSR-M5-Mountain-Bike-Suspension-Frame-18-45-8cm/143017014486?hash=item214c7a74d6:g:HwQAAOSwV1Vb8Ck2:rk:16:pf:0
Bop3 Napisano 6 Stycznia 2019 Autor Napisano 6 Stycznia 2019 W dniu 5.01.2019 o 08:36, mrovka napisał: Pozatym to rocznik 2006 i nie wiadomo w jakiej kondycji jest reszta elementow - dzisiaj zrobisz to,a jutro bedziesz kombinowal np nad glowka ramy. A tutaj linki wynalezione na szybko... Chcę ją naprawić bo naprawdę polubiłem tę ramę. Jak na razie najlepszym rozwiązaniem jest CNC, czekam jeszcze na wycenę. Dam znać jak będę wiedział. Wycinanie ze stali może zwiększyć wytrzymałość ale też koszt wycięcia z nierdzewki jest dużo wyższy niż z aluminium. Jeżeli chodzi o linki to nie ten model, posiadam ten poniżej https://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain-bikes/product/review-specialized-bicycles-stumpjumper-fsr-pro-06-12930/
Piter233 Napisano 6 Stycznia 2019 Napisano 6 Stycznia 2019 Mamy 2019, więc rama ma praktycznie 12 lat. Po takim czasie alu zaczyna miewać problemy, w końcu aluminium też podlega zmęczeniu. No chyba że była rzadko używana. Porządnie się zastanów zanim podejmiesz decyzję, bo jak strzeliło w jednym miejscu, może strzelić ponownie, gdzieś indziej.
severian Napisano 6 Stycznia 2019 Napisano 6 Stycznia 2019 4 godziny temu, Bop3 napisał: ale też koszt wycięcia z nierdzewki jest dużo wyższy niż z aluminium. Naprawdę chcesz to ciąć na cnc ?Z nierdzewki?Przecież to nie ma sensu.Cena będzie absurdalna i pęknie szybciej niż oryginalny link.Obróbka skrawaniem osłabia detal dlatego moda na cnc w kolarstwie już dawno temu minęła.Szukaj oryginalnej części.
phoe Napisano 6 Stycznia 2019 Napisano 6 Stycznia 2019 3 minuty temu, severian napisał: Naprawdę chcesz to ciąć na cnc ?Z nierdzewki?Przecież to nie ma sensu.Cena będzie absurdalna i pęknie szybciej niż oryginalny link.Obróbka skrawaniem osłabia detal dlatego moda na cnc w kolarstwie już dawno temu minęła.Szukaj oryginalnej części. He, ke? To dlaczego mostki są wycinane na CNC?
Bop3 Napisano 8 Stycznia 2019 Autor Napisano 8 Stycznia 2019 W dniu 6.01.2019 o 13:44, Piter233 napisał: Mamy 2019, więc rama ma praktycznie 12 lat. Po takim czasie alu zaczyna miewać problemy, w końcu aluminium też podlega zmęczeniu. No chyba że była rzadko używana. Porządnie się zastanów zanim podejmiesz decyzję, bo jak strzeliło w jednym miejscu, może strzelić ponownie, gdzieś indziej. Tak jak napisałem wczesniej, polubiłem tę ramę. Jakbym sie decydowal na zmianę to koszt ramy (27,5" lub 29", główka taper, sztywna oś) ~1500zł + widelec ~1500zł, + koła 1000zł + damper 700zł. Jak widzisz opłaca mi sie naprawić lub wymienic cały rower, ale nie samą ramę.
phoe Napisano 9 Stycznia 2019 Napisano 9 Stycznia 2019 Żeby nie było tak fajnie co do kosztów, to do nowej ramy musisz jeszcze doliczyć suport, stery, nowa szerszą kierownicę, sztycę + zacisk + prawdopodobnie bushingi do dampera + możliwe że też tylna oś.
Habibek Napisano 10 Stycznia 2019 Napisano 10 Stycznia 2019 http://www.metrob.com.pl/ (co prawda to nie okolice, o których piszesz ale...) spawałem tu tylny trójkąt z T6, kosztowało mnie to w zeszłym roku stówę (panowie robili na fuchę), do dziś nic się nie dzieje złego, a mięsa na rurkach było tyle co w tym piwocie (a dźwignia znacznie większa).
Bop3 Napisano 18 Stycznia 2019 Autor Napisano 18 Stycznia 2019 9 minut temu, kolo1 napisał: mam chyba takiego linka , poszukam Tak!!! Poproszę dziś miałem wysłać do spawania, ale w takim razie się wstrzymam do poniedziałku. Czekam na info
kolo1 Napisano 18 Stycznia 2019 Napisano 18 Stycznia 2019 mam . Jak coś to pisz na pyjorwojciech@vp.pl
Bop3 Napisano 22 Stycznia 2019 Autor Napisano 22 Stycznia 2019 Dziś odebrałem przesyłkę od @kolo1, jego wahacz jest odrobinę inny niż mój, różnica w średnicy śruby mocującej damper i odległościach między łożyskami a tą śrubą, ale wygląda na to że będzie pasował. Po dorobieniu odpowiedniej tulejki i śruby mój stary poczciwy stumpjumper wraca do lasu Dla innych którzy w przyszłości napotkają taki lub podobny problem:Spawanie jest opcją jeżeli nie można odkupić części od kogoś. Niestety nie jest łatwo znaleźć kogoś kto się podejmie takiego zadania, w moim przypadku dostałem tylko dwie pozytywne odpowiedzi na kilkanaście zapytań. Jedną od wspomnianej wyżej firmy http://www.metrob.com.pl/ , człowiek z którym rozmawiałem a później korespondowałem przez pocztę elektroniczną nie widział problemu w wymianie części drogą pocztową i płatności cześć przed, część po, zdecydowanie polecam ten zakład. Całkowita wycena, spawanie, obróbka termiczna i lakierowanie na dzień dzisiejszy to koszt około 200zł Inną opcją jest wycinanie takiego elementu na obrabiarce CNC, zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest możliwość modyfikacji elementu, wykonanie z jednego bloku metalu, brak naprężeń po obróbce termicznej no i niektórym może się podobać taki surowy wygląd. Niestety tutaj jeszcze trudniej znaleźć zakład który wykona pojedynczy element na podstawie rysunku lub modelu 3D. Nie mniej jednak, udało się znaleźć jednego chętnego poprzez facebookową grupę "CNC praca/zlecenia" zaoferowano mi wykonanie wahacza za około 450zł plus koszty przesyłki. Więc jak widać, czasem może się nie opłacać. Tymczasem sprawa załatwiona pomyślnie i wątek do zamknięcia, dziękuję wszystkim uczestnikom dyskusji za podpowiedzi.
seraph Napisano 23 Stycznia 2019 Napisano 23 Stycznia 2019 6 godzin temu, Bop3 napisał: Inną opcją jest wycinanie takiego elementu na obrabiarce CNC, zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest możliwość modyfikacji elementu, wykonanie z jednego bloku metalu, brak naprężeń po obróbce termicznej no i niektórym może się podobać taki surowy wygląd. Tylko pod warunkiem, że obrabiamy z odkuwki, bo jak z odlewu to możemy sobie takiego "linka" pod telewizorem położyć, papier nim przyciskać lub za gołębiami rzucać, bo najwyżej tyle wytrzyma I to choćby był ze stali (staliwa). Może tytan dałby radę... Co do tych naprężeń, to nie prawda, bo obróbka cieplna, której poddawane są ramy jest właśnie po to, żeby je usunąć i dlatego na początku pisaliśmy, że zwykłe pospawanie tego nie da rady. To nie jest hartowanie tylko przesycanie i starzenie, a to jest powolna obróbka. Dlatego też jest taka kosztowna. Nie mniej jednak gratuluje, że Ci się udało znaleźć część bez kombinowania. Wąskich singli i gumowych drzew życzę
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.