Skocz do zawartości

[Hak] Przyrząd do prostowania


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Szukam przyrządu do prostowania haka ramy, macie jakieś propozycje? W ciemno brałbym Bitul, ale jest już niedostępny. Jest coś sensownego w podobnej cenie? 

Wiem że jest patent na zrobienie takiego urządzenia w domowych warunkach, nawet je zrobiłem, ale niestety nie spełnia moich oczekiwań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi sprawdza się najlepiej oś koła wkręcona i skontrowana z hakiem. Masz długie ramię do prostowania i zarazem przymiar. Możesz w ten sposób łatwo określić kąty jak i skorygować całość. Z tym że nie wszystkie haki da się łatwo prostować. W wysokich modelach są tak sztywne, że łatwo go złamać. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, woojj napisał:

Mi sprawdza się najlepiej oś koła wkręcona i skontrowana z hakiem. Masz długie ramię do prostowania i zarazem przymiar. Możesz w ten sposób łatwo określić kąty jak i skorygować całość. Z tym że nie wszystkie haki da się łatwo prostować. W wysokich modelach są tak sztywne, że łatwo go złamać. 

 

 

Opiszesz dokładniej? Bo nie jestem pewny czy dobrze rozumiem co masz na myśli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woojj zapewne ma na myśli patent, który stosuję też ja ...
Mam 2 osie koła.
Jedna ma założone kontry na szerokość piasty i wpinam ją w haki normalnie jak koło.
Drugą oś z gwintem M10x1 wkręcam w hak i kontruje nakrętka aby było sztywno.
Prostowanie polega na doprowadzeniu do sytuacji w której obie osie będą względem siebie równoległe w każdej płaszczyźnie.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, skom25 napisał:

Opiszesz dokładniej? Bo nie jestem pewny czy dobrze rozumiem co masz na myśli.

Mając oś wkręconą w hak masz taki liniał który określa stan haka. Musi być on równoległy do osi piasty. Dobrze to wtedy widać. Ja robię to na oko.

Ale metoda rzezniola jest bdb, jeśli nie masz dużego doświadczenia. Widzisz stan odchyłu między dwiema ośkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mistrzu ...
Skoro mam oś wyjętą z piasty z kontrami odpowiednio na 135 mm jak w MTB czy 130 mm gdy jest kompatybilna szosa z tym rozstawem...
Biorę tą oś wkładam w haki i zaciskam szybkozamykaczem czy skręcam nakrętkami tak jak normalne koło ...

Czyli mam układ taki jak w rowerze do normalnej jazdy ...
Wytłumacz mi gdzie ja się mylę że ma to "czasami" robić problem ? 
W czym piasta jest lepsza od jej osi ?

Jak prosta zaciśnięta w hakach oś da inny wynik niż piasta to mamy problem z piastą a nie z metodą prostowania.

Pozdrawiam  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego raczej nie zdecyduję się na domowe rozwiązanie. Gdy hak jest krzywy na pierwszy rzut oka to może i to zadziała. Gdy chce się ustawić idealnie, to wcale nie jest takie oczywiste. 

Oczywiście tak jak pisałem, metody tej próbowałem i zachwycony nie byłem. Na dodatek dochodzi demontaż koła itd.

Pytanie otwarte. Jak nie Bitul to co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

W imadle wyprostować można z grubsza mocno skrzywiony, część wyprostowania (szczególnie przy twardych hakach) "odpuści" po wyjęciu z imadła ;)

Patent z kołem wypas, zapamiętałem, jak będzie trzeba zastosuję, na pewno niczego nie uszkodzę - no chyba że hak pęknie, ale jak ma tak się stać to czy kołem czy przyrządem to i tak się stanie.

Osobiście prostuję i sprawdzam zgięcia haków zwykłym stalowym grubościennym kwadratowym profilem (ok 15-20mm) z wywierconym otworem na śrubę M8 na środku (mniej więcej). Daję twardą śrubę maszynową, przykręcam do haka w miejscu montażu przerzutki rzecz jasna i sprawdzam. Jak nierówna odległość od obręczy to lekko poprawiam. Luzuję śrubę, okręcam "przyrząd", dokręcam i powtarzam czynność. Przy montażu bezpośrednio do haka z uwagi na kształt ramy nie zrobi się pełnego obrotu, ale 3/4 prawie jest, więc jak na 3/4 obrotu będzie ok to pozostała część musi grać. Jakby zastosować jakąś idealnie równą tuleję (choćby dystans z jakiejś starej piasty tylnej) to da się zrobić pełny obrót :)

Pozdrawiam, DIY

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...