Skocz do zawartości

[sztywna os] siła dokręcania


poliglota

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć 

 

Z jaką siłą dokręcać tylną sztywną os? Czy gwint posmarować smarem grafitowym? Czy warto kupić klucz dynamometryczny? Rower to kellys Gate 90. 

Napisano

Ok. 12Nm. Maxle Stealth od RS ma np. 9-13,5Nm. Jeśli natomiast masz oś z dźwignią, to i tak nie użyjesz klucza, no bo jak? Robi się to na wyczucie - tak, żeby koło było mocno zaciśnięte ale jednocześnie żebyś nie miał później problemów z jej odkręceniem. 

Smaru raczej bym nie używał na gwint tak ważnego dla bezpieczeństwa elementu. Osobiście nakładam na niego odrobinę AntiSeize, ponieważ kiedyś po wyścigu oś się tak zapiekła, że musiałem ją zniszczyć by wyjąć koło do transportu.

Napisano

Właśnie chodzi o zabezpieczenie przed zapieczeniem. Rower jest nowy i nie chce zniszczyć tak ważnego elementu. Po jeździe testowej kilka minut ledwo serwisant odkręcil os. Strasznie strzelala podczas odkręcania. 

Napisano

To znaczy, że była dokręcona za mocno. Dużo za mocno. Nie zapiekła by się tak szybko. Chyba, że ktoś nasmarował ją przed wkręceniem błotem i "doje*ał młotem" jak mówimy na serwisie... ;) Co to w ogóle za oś?

Napisano
15 minut temu, poliglota napisał:

Powinien wiedzieć ile może

Generalnie serwisant powinien umieć obsługiwać, naprawiać, regulować rower. Powinien. Niestety bardzo często serwisanci to sezonowcy, niekiedy z "łapanki" i fachu uczą się tak naprawdę dopiero po zatrudnieniu. Jeden załapie, drugi nie i będzie robił tak, jak robił dziadek/ojciec w piwnicy - towot na wszystko i dorkęcić ile siły w rękach. ;)

Tylna oś to jakiś OEM. Niewykluczone, że jeśli nie na łbie, to gdzieś na samej osi jest napisane, z jaką siłą dokręcać. Mimo wszystko umiar i AntiSeize mile widziany. Ciężko to opisać, ale dokręcasz do momentu pierwszego oporu + ok. 1/8 obrotu.
Z przodu masz Maxle Stealth, moim zdaniem najlepsza oś Rock Shoxa. Dokręcasz zgodnie z tym, co pisałem wyżej - 9-13,5Nm, również stosując AntiSeize.

Napisano
2 godziny temu, TheJW napisał:

To znaczy, że była dokręcona za mocno. Dużo za mocno. Nie zapiekła by się tak szybko.

Kiedyś wkręciłem dla testu na sucho swoją 12x142 i się zapiekło po 10 kilometrach jazdy po parku. Od tamtej pory smaruję i jest ok, a wcale nie dokręcałem mocno. 

Napisano

Osie przesmarowane dokrecone ze zdrowym rozsądkiem. Niestety ruszając przednim kołem wyczuwalny jest luz i głuchy skut. Obracając kołem w każdej pozycji to występuje. O co chodzi? 

Napisano

Może tarcza trze o klocki? Nie zawsze musi to być typowe "dzwonienie". Luz czujesz na samym kole, czy cały przód chodzi przy poruszaniu z zaciśniętym hamulcem?

Napisano

Juz wiem. Mam koła crossride gdzie jest jakaś magiczna regulacja luzu. Niestety nigdy tego nie robiłem i jednak skuszę się na fachowca jakiegoś 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...