Imar Napisano 30 Października 2018 Udostępnij Napisano 30 Października 2018 W Sramie niema problemu z kompatybilnością części. Moja korba FC-M785, Chain line (mm)48.8 (40-28T) (38-26T)(38-24T) Mało kto wie ale trzeba dobrać przednią przerzutkę przystosowaną pod taką samą linie łańcucha. Pasuję FD-M785 Chain line (mm)48.8, obsługiwana największa zębatka 38-44T Chcąc zamontować przerzutkę XTR FD-M985 Shimano robi z nas idiotów? Linia łańcucha 46,8 mm (dla 38T) oraz 48,8 (dla 40-44T). Gdzie przerzutka XT obsługuję 38-44T przy jednej linii łańcucha 48.8mm? XT jest lepsze, bardziej uniwersalne niż XTR? Chcąc założyć kobrę 38T do przerzutki XTR jesteśmy skazani na kobrę XTR FC-M980 38T/ która ma linię 46,8 mm? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 30 Października 2018 Udostępnij Napisano 30 Października 2018 A co jest dziwnego w tym, że sprzęt zawodniczy do ścigania się jest mniej uniwersalny niż ten bardziej amatorski. Bolid F1 jest bardziej uniwersalny niż nawet takie Ferrari Italia? Im jest coś bardziej wyspecjalizowane tym jest lepsze w tym do czego jest stworzone, a mniej skłonne do współpracy ze wszystkim innym. W Sramie nie ma problemu, bo nie ma przednich zmieniarek wysokich grup Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Imar Napisano 30 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 30 Października 2018 Nie zrozumiałeś, XT ma taki zakres jak XTR z dwoma różnymi liniami. Ma tą samą budowę. Ale zamieszanie w teorii musi być. Sram wcale niema wysyokich grup 2x10... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 30 Października 2018 Udostępnij Napisano 30 Października 2018 Tak to wygląda, że korba xtr 985 ma linie lancucha 48,8 i zębatki 647.7g (44-30T)631.1g (42-30T)623.6g (40-28T) https://bike.shimano.com/en-US/product/component/xtr-m980/FC-M985.html i do takiej korby przerzutka FD-M985-E a korba https://bike.shimano.com/en-US/product/component/xtr-m980/FC-M980.html ma linię łańcucha 46,8 i przerzutki potrzebuje fd-m985 lub FD-M985-E2 Ale to tylko tabelki, rzeczywistość może być inna ( w sensie, że więcej kombinacji korba/przerzutka zniesie ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Imar Napisano 30 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 30 Października 2018 Czekam na szprychy żeby złożyć koła do roweru i dopiero wtedy będę mógł się pobawić. Jest jeszcze opcja "naprawy" linii po przez przerzucenie podkładki 1,8mm na lewą stronę. FD-M985-E nie wchodzi w grę, musi być obejma. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 30 Października 2018 Udostępnij Napisano 30 Października 2018 Wygląda na to, że jeśli połączysz fc-m785 ( z koronkami 38/26 lub 38/24 ) i fd-m985 to faktycznie albo będzie mimo wszystko ok, albo te 2 mm podkładką w lewo i jakoś przeżyć "lewoskręt". Daj znać co wyjdzie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
g286 Napisano 31 Października 2018 Udostępnij Napisano 31 Października 2018 Z tego co pamiętam korby XTR nie chciały współpracować z przerzutkami XT właśnie ze względu na linię łańcucha dopasowaną własnie do tej konkretnej korby. . Odwrotnie pewnie też. Kup prawilnie XTka i nie kombinuj. A zresztą po co komu FD. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 4 Listopada 2018 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2018 Panowie, linię łańcucha 46,8 uzyskuje się z korb 3 rzędowych poprzez usunięcie blatu zewnętrznego. FC-M980 jest właśnie taką korbą, która występuje jako 42/32/24 oraz 2rz np. 40/28. Dokładnie ten sam zabieg występował w korbach SLX FC-M660/665 i XTRach 2/3x9. Korba 985 jest już modelem tylko 2 rzędowym i dla tego ma o 2mm większą linię łańcucha, ale i bez obawy, 2rz przerzutka od korby XT obsłuży bez problemu tego XTRa 980, czy odwrotnie, to nie wiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piter233 Napisano 4 Listopada 2018 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2018 Dobra, ale co ma linia łańcucha do przedniej przerzutki? Przecież przerzutka przednia działa płynnie, zakres regulacji też jest płynny więc na logikę, jeśli linia łańucha się zmniejszy to wystarczy zmniejszyć zakres i wszystko powinno działać. Bardziej trzeba patrzeć pod kątem ilości zębatek, bo to ma już konkretny wpływ. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Imar Napisano 4 Listopada 2018 Autor Udostępnij Napisano 4 Listopada 2018 Trzeba zapytać speców od Shimano. Sram nawet takiej wartości nie podaję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 4 Listopada 2018 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2018 Ale zakres pracy przerzutki też jest skończony, to nie jest guma. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 4 Listopada 2018 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2018 @Arni220 mam zagadkę dla Ciebie. Przy okazji tego co może spitolić linia łańcucha. /edit jeszcze ciekawostka ( szkoda, że nie ma nowszych korb, będę musiał poszukać, może ktoś ma ? ) Q factor Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 4 Listopada 2018 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2018 Nie o tym rozmawiamy. A w tym przypadku co u szaja, oczywistym jest, że LŁ była i jest winna. Skoro jego kaseta miała 45mm, a na korbie dał 50mm, to jak miało być inaczej? Do tego on miał to założone na tym śmiesznym Kilerze 26", który ma o ok. 4cm krótszy ogon niż rowery 29". To także wpływa na przekos łańcucha. Dla tego Sram czy Race Face buduje korby z LŁ=49mm, a i to jest dużo, bo optimum dla kasety 11s założonej na piaście 135 i 142 jest ok. 46mm (dla 9 i 10s jest to 47mm). No cuż, chcemy jeździć na grubych kołach, to musimy pogodzić się z pewnymi problemami, a z którymi Sram sobie fajnie poradził robiąc spec koronki na kasecie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 4 Listopada 2018 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2018 Czyli wszystkie napędy 3x9 z korbami ze zintegrowaną osią ( 50 mm ) nie nadają się ? Pisał w komentarzach, że odległość najmniejszej zębatki na kasecie od rurki tylnego trójkąta jest mała i nie ma szans żeby ( nawet po cyrkach z przekładaniem podkładek na osi tylnego koła - czyli przesunięcie całej piasty na stronę napędową ) kasetę oddalić od szprych bo będzie ocierać łańcuch na najmniejszej koronce kasety o ramę. Czyli rama niekompatybilna ? Za krótkie tylne widełki ? Sam się zastanawiam i nie wiem. przy suportach na kwadrat czy octalink można zmniejszyć linię łańcucha do 47,5 ( a nawet mniej ) co by załatwiło sprawę. Ograniczeniem w ramach rozsądku jest ocieranie łańcucha/wózka przerzutki o oponę. Sam mam kwadrat, linię łańcucha 47,5 mm, 3x9 i nawet te same opony nobby nic 26x2.25 i przednia przerzutka jest na styk, dosłownie 0,5- 1 mm musiałem oddalić wózek przerzutki wkręcając ogranicznik bardziej niż chciałem ( żeby wózek nie ocierał o oponę ) co akurat nie upośledziło pracy przerzutki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 5 Listopada 2018 Udostępnij Napisano 5 Listopada 2018 Nadają się tak samo jak wszystkie nowoczesne korby Shimano 1rz, które też mają LŁ = 50,4mm jak pamiętam. Nie wiem co on tam wymyśla, ale bredzi. Kasety na piastach 135 i 142mm mają dla 10s LŁ = ok. 45mm, a dla 11s ok. 44mm. Tak po prostu to wymyślono. Tak, suporty na kwadrat dawały pewną możliwość regulacji LŁ, ale to też zależało od wielkości zębatek, budowy korby itd. bo przecież ograniczeniem pozostały widełki tylne, o które zębatki nie mogą zahaczać. Generalnie coś tam wymyślono w temacie, zaokrąglone kołnierze ogniwek łańcucha, jakieś podfrezowania zębów itp. Inaczej się nie da, ciągle gdzieś jest przeszkoda. Tak, za krótkie tylne widełki. Wyobraź sobie skrajną koronkę na kasecie 50z i na korbie 50z dla roweru 26". Pomyśl, czy łańcuch uzyska większy przekos na 50:50 czy jak skrajną koronka była by np. 25, a na korbie 30z??? Zębatki mają pewien promień, a więc łańcuch schodzi z nich w pewnym oddaleniu od osi obrotu. Im promień większy, tym większa odległość od tej osi. I jeśli na rowerze spotkają się dwie bardzo duże zębatki, to łańcuch pomiędzy nimi będzie musiał biec pod większym kątem. Zwykła geometria. Lekarstwem na to są większe koła bo one wymuszają przedłużenie tylnych widełek o ok. 3/4cm. Niewiele, ale zawsze coś. Pracy przerzutki ci nie upośledza, ale ten łańcuch będzie zbierał błoto. To jest rower MTB, a więc jego środowiskiem są także warunki błotne. Dla tego łańcuch powinien biec ok. 1cm od opony a nie 1mm. Ciekawostką to jest jakieś rozwiązanie w Canondojlu, gdzie tylny trójkąt jest niesymetryczny względem osi ramy. To wpływa na linię łańcucha i kąty szprych w kole: https://www.cannondalebikes.pl/o-marce/technologie/asymetryczna-integracja Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.