pp516 Napisano 28 Października 2018 Udostępnij Napisano 28 Października 2018 Cześć, Przeglądam oferty rowerów typu gravel i jak dla mnie napędy w nich mają zbyt twarde przełożenia. Chciałbym mieć coś bardziej w stylu MTB, tak żeby móc robić długie podjazdy rowerem obładowanym torbami do bikepackingu lub sakwami. Nie zależy mi na rozwijaniu dużych prędkości, wystarczy max w okolicach 35-40 km/h . Wychodzi mi, że który rower bym nie wybrał i tak przełożenia będą za twarde i prawdopodobnie czeka mnie wymiana korb lub kasety. I tu pytanie, czy lepiej iść w stronę - napędów SRAM 1x11 (np. 40T z przodu i 11-42 z tyłu), potem ewentualnie zmiana korb na 34T - Shimano 2x10 (50x34T z przodu, 11-32 z tyłu), potem wymiana korb na MTB 34/24 ? Bardziej chodzi mi o sens/koszt takiej operacji i stopień komplikacji, niż o to jakie wyjdzie stopniowanie, bo to sobie sam policzę (http://www.gear-calculator.com/). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zadra1965 Napisano 28 Października 2018 Udostępnij Napisano 28 Października 2018 W moim Authorze Roninie miałem korbę Tiagra 50 /34 i tył 11-32. Zmiękczyłem napęd dajac z przodu korbę FSA 46/32 i z tyłu 11/34. Jeżdżąc z sakwami jest teraz OK. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Imar Napisano 28 Października 2018 Udostępnij Napisano 28 Października 2018 Napęd w gravelach z korbą compact 50-34 jest dla mnie porażką. 50 za twarda zdecydowanie. Kobrę w Roninie wymieniłem na 46-36. Mała zębatka w korbie za twarda. Jak znajdę taką 34-32 to chętnie zamontuję. Jak planujesz jazdę turystyczną to mimo wszystko polecam 2x10 / 2x11. Zadra znalazł świetnie ze stopniowaną kobrę. Korba MTB 34-24 nie będzie dobrym pomysłem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tatanka Napisano 28 Października 2018 Udostępnij Napisano 28 Października 2018 Znalazł świetnie zestopniowaną , ale pod siebie. Ja ujeżdżałem 40/28 i dla mnie to idealne zestopniowanie. Przy 40T nie jestem w stanie dłuższy czas utrzymać odpowiedniej kadencji , a co dopiero 46T. Kwestia terenu i kondycji. Natomiast wiem ze napęd 2x10/ 11 jest idealny na dłuższe wypady i zróżnicowany teren. Co do opłacalności , to demontujesz i sprzedajesz nowy napęd i kupujesz nowy. Koszty kosztami , ale ma być komfortowo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 28 Października 2018 Udostępnij Napisano 28 Października 2018 26 minut temu, Imar napisał: Napęd w gravelach z korbą compact 50-34 jest dla mnie porażką. Jestem tego samego zdania. Korba 50/34 jest typową korbą szosową. To, że producenci montują te korby w rowerach Gravelowych wynika moim zdaniem, przede wszystkim z faktu, iż stosunkowo tanie Shimano nie ma typowego napędu 1x11 do rowerów CX/Gravel tak jak ma Sram. Nie rozumiem też, dla czego z uporem maniaka nie montują korby 46/36? Dziwne podejście. Być może wynika to z faktu za dużego młynka, ale z automatu, dla kogo jest blat 50z w rowerze terenowym i koronka 11z? Na moje, to w Gravelu wystarczy 1x11 z blatem 38/40/42z i do tego rotacja kasetami od 11-32 do 10/42 w zależności od terenu po jakim się poruszamy. Także osobiście wybrał bym 1x11, dokupił ewentualnie drugi blat do zestawu i drugą kasetę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alsew Napisano 28 Października 2018 Udostępnij Napisano 28 Października 2018 W życiu bym nie kupił roweru wyposażonego w napęd szosowy, do jazdy w terenie! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pp516 Napisano 28 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 28 Października 2018 Trochę bardziej się skłaniam w stronę napędu 1x11 (albo nawet 1x10). W miarę sensownie wygląda to w fuji Jari 1.5 2018 : https://rower.com.pl/fuji-jari-1-5-968884 : przód: 40T , tył : 11-42, 11 biegów. Daje to zakres od 0,95 do 3.63. Wychodzi mi, że gdybym wymienił blat (czy też raczej cały mechanizm korbowy) na 36T, byłoby od 0,86 do 3,27. (prędkości od 10 km/h do 39 km/h przy oponie 35 mm i kadencji 90), czyli z grubsza o to o co mi chodzi finalnie (może nawet 34T by mogło być). Pytanie czy da się w sensownej cenie kupić mechanizm, korbowy do 11 rzędów 36 T ? Bo jak szukam, to ceny są powyżej 400 zł, i czy coś od Shimao mogłoby być ? Np. taka korba : https://www.sbike.pl/czesci-mtb-trekkingowe-korby-korba-shimano-slx-fc-m7000-1x11-170mm-o_l_166_7038.html z koronką : https://www.cyklomania.pl/shimano-koronka-mechanizmu-slx-fc-m7000-2rz-36t-do-korby-26-36t,id8725.html 8 minut temu, Alsew napisał: W życiu bym nie kupił roweru wyposażonego w napęd szosowy, do jazdy w terenie! No ja też nie chcę, z tym, że chcę rower z barankiem, na szosę / lekki teren. I akurat to co oferują producenci tzw. graveli, to w dużej części jest napęd typowo szosowy. Zdarzają się wyjątki jak Marin Four Corners albo niektóre modele Fuji, ale to wciąż jest trochę za twardo jak dla mnie. (zakładając okazjonalne wyprawy z sakwami w terenie górzystym). 2 godziny temu, zadra1965 napisał: Zmiękczyłem napęd dajac z przodu korbę FSA 46/32 Masz moze linka do tej korby, można ją kupić w Polsce ? Jeszcze mam na oku Fuji Jari 1.7 : https://rower.com.pl/fuji-jari-1-7-968885 , który ma korby 46/30 i kasetę 11-34. Może nawet nie musiał bym nic zmieniać odnośnie napędu, tylko nie za bardzo mi się podoba kolorystycznie ten rower Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 28 Października 2018 Udostępnij Napisano 28 Października 2018 Zdecydowanie wchodź w 1x11 os SRAM`a ... to działa ... i nie robi problemów w razie modyfikacji. Zechcesz pójść w większa kasetę niż 42 T założysz przerzutkę SRAM klasy MTB i manetka to prawidłowo uciągnie ... Szkoda że korba Apex nie ma demontowalnego pająka. "Fabrycznie" Sram oferuje do tego uzębienie 38T ... być może chiny oferują mniejsze zębatki na ten rozstaw śrub ... Szosa Shimano nie ma sprzęgła łańcuch będzie cię irytował obijając się o ramę ... SRAM jest zwyczajnie lepiej przystosowany do zastosowań "wszędołazowych". Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tatanka Napisano 28 Października 2018 Udostępnij Napisano 28 Października 2018 21 minut temu, pp516 napisał: Wychodzi mi, że gdybym wymienił blat (czy też raczej cały mechanizm korbowy) na 36T, Jeśli to jest wystarczająca wielkość przedniej zębatki , to faktycznie napęd 1x 11 da Ci wystarczający zakres przełożeń. Zawsze to prościej bez przerzutki z tyłu. A tak swoją drogą , to ciekawi mnie działanie funkcji double tap w klamkomanetkach sram. Bo jesli jedna dzwignia działa za zrzucanie i wrzucanie biegów , to chyba trzeba sie pilnować , a dodatkowo chyba nie ma funkcji zmiany o 2 biegi ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
EricDraven Napisano 28 Października 2018 Udostępnij Napisano 28 Października 2018 Pojawiła się w tym roku szosowa przerzutka tylna ze sprzęgłem - Shimano Ultegra RX800 (RD-RX800). Generalnie szosowe klamkomanetki Shimano 10sp i 11sp nie są kompatybilne z górskimi przerzutkami, a jeszcze jest Tiagra 4700 która ponoć nie jest kompatybilna z niczym innym. Są wynalazki zmieniające uciąg linki https://www.wolftoothcomponents.com/collections/derailleur-optimization/products/tanpan Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tatanka Napisano 28 Października 2018 Udostępnij Napisano 28 Października 2018 Co ze sprzęgła , jak i tak nie obsłuży kasety 11-42. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zadra1965 Napisano 28 Października 2018 Udostępnij Napisano 28 Października 2018 Korba FSA V drive CT 7700. Pasują suporty shimano . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 29 Października 2018 Udostępnij Napisano 29 Października 2018 10 godzin temu, Alsew napisał: W życiu bym nie kupił roweru wyposażonego w napęd szosowy, do jazdy w terenie! ...wszystkie przełajki napędzane shimano to napęd szosowy, z dokładnością do korby, w zasadzie teraz korby CX 11s to tez jest szosa o innych blatach jedynie. Kiedys (do serii 11s) korby CX miały swoje nazwy CX70 i CX50 i były ciupinkę wizualnie inne np CX70 vs ultegra 6700 Teraz ramiona są te same. Smiem twierdzić że działa to w tzw Terenie. Co do mieszania blatami, odkupiłem od kogos korbe 5700 z blatem 46T (od CX70) zamiast 50T, młynek byl fabryczny 34T. Niewielkie to zmiękczenie możę, ale zmiana z przodu przebiegała bez najmniejszych problemów. Moze dla niektorych to jakas opcja Na pewno zęby od CX70 sa mega trwałe a blaty dość tanie. 125pln za 46T na alle. to dobra cena :> Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pp516 Napisano 29 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 29 Października 2018 Dzięki za odpowiedzi. Wychodzą mi dwa scenariusze : 1. Shimano Tiagra 2x10 najlepiej z korbą FSA (tak jak w Jari 1.7 : 46/30T) i kasetą 11-34, w razie potrzeby widzę że można by zmienić kasetę na 11-42, co daje wynik 0,71 na najmiększym przełożeniu. Cena kaset 125 zł, gdyby trzeba było też wymieniać korby z 50/34T na 46/30T to będzie dodatkowo jakieś 500 zł. 2. Sram Apex 1x11 , korba jest zwykle 42 lub 40 w takich przypadkach, kaseta 11-42. Zakładam, że kaseta musiała by zostać z uwagi na zbyt wysokie jak dla mnie ceny kaset 11x z większym zakresem niż 11-42. Zakładam, że więcej niż 5-10 tys. km taka kaseta nie wytrzyma, gorsza inwestycja niż w korby. Czyli wymienił bym tylko korby. I tak jak szukam, to głównie znajduję takie do mtb : 32T, trochę w sumie za mało, dawało by max prędkość w okolicach 35 km/h. Lepsza by była korba 36T, ale nie za bardzo mogę takową znaleźć. Widział ktoś ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Eazy Napisano 29 Października 2018 Udostępnij Napisano 29 Października 2018 Zawsze możesz zmienić blat w korbie na 36t. Np. owalny przy napędzie 1x11. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pp516 Napisano 29 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 29 Października 2018 13 minut temu, Eazy napisał: Zawsze możesz zmienić blat w korbie na 36t. Np. owalny przy napędzie 1x11. Czyli to mogło by być Shimano, np. http://www.roweroteka.pl/pl/p/Korba-Shimano-ZEE-FC-M640-36T-175mm-suport/2877 (w przypadku ramy z mufą gwintowaną) czy musi być SRAM ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtas7 Napisano 29 Października 2018 Udostępnij Napisano 29 Października 2018 A ja jeżdżę na NS Bikes RAG+ który ma w standardzie SRAM APEX kasetę 11-42 a z przodu korbę 42T. Na wysokie góry (przełęcz karkonoska albo wjazd na śnieżkę) dokupiłem owalną zębatkę 36T, drugi (krótszy) łańcuch i w 10 minut mam dużo bardziej miękko. I tak wychodzi najtaniej - łańcucc i zębatka to ok 250zł. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Eazy Napisano 29 Października 2018 Udostępnij Napisano 29 Października 2018 11 minut temu, pp516 napisał: Czyli to mogło by być Shimano, np. http://www.roweroteka.pl/pl/p/Korba-Shimano-ZEE-FC-M640-36T-175mm-suport/2877 (w przypadku ramy z mufą gwintowaną) czy musi być SRAM ? Może być Shimano, Race Face, FSA, etc. Pamiętaj tylko, żeby dopasować korbę do szerokości mufy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 29 Października 2018 Udostępnij Napisano 29 Października 2018 @Tatanka ... Klamkomanetki SRAM to kwestia przyzwyczajenia ... Naciskasz płetwę masz pierwszy klik bez ruchu przerzutki ... Teraz decydujesz , idziesz w twardsze puszczasz i przerzutka spada ... chcesz bardziej miękko pchasz dalej, każdy klik to jedna zębatka w górę. Jak masz wystarczająco długie palce wyciągniesz tak 3 zebatki do góry. Dla mnie bajka proste i skuteczne ;). Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tatanka Napisano 29 Października 2018 Udostępnij Napisano 29 Października 2018 Czyli wrzucanie twardszego przełożenia tylko o jedno , natomiast zmiękczenie może być o kilka? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 29 Października 2018 Udostępnij Napisano 29 Października 2018 Tak dokładnie ... Jednak do zrzucania jest tak mały skok że nawet pojedyncze klikanie idzie błyskawicznie. No i szybkie utwardzanie nie jest tak istotne jak szybkie zmiękczanie :). W moim przypadku "nauka" tego systemu była błyskawiczna ... To moje pierwsze szosowe zmieniarki nie nabrałem "złych" nawyków od konkurencji ;). Pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tatanka Napisano 29 Października 2018 Udostępnij Napisano 29 Października 2018 No właśnie też uważam że '' z dwojga złego lepiej w tę stronę '' Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 30 Października 2018 Udostępnij Napisano 30 Października 2018 20 godzin temu, Eazy napisał: Może być Shimano, Race Face, FSA, etc. Pamiętaj tylko, żeby dopasować korbę do szerokości mufy. Nie tylko mufą się różnią korby szosowe i mtb. Różnią się także linią łańcucha. Po kiego zakładać 49/50mm od MTB skoro można dać 43,5 szosowej lub 45,5m Apexa1. To spora różnica praktyczna. Jak gravel to napęd szosowy, ale nie w wydaniu Shimano 50/34 tylko właśnie coś 46/30 czy 1rz 38/40/42z. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiotrKaaaaaaaaaaa Napisano 30 Października 2018 Udostępnij Napisano 30 Października 2018 A ja np mam 38/28 i 11-46 i to dopiero jest napęd, nie brakuje ani z dołu ani z góry Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 30 Października 2018 Udostępnij Napisano 30 Października 2018 Też fajnie, ale niepotrzebna jest ta dziura pomiędzy koronką 37 a 46z. W korbie 38/26 i z kasetą 11-42 nie było by tego problemu, a zakres biegów uzyskał byś ten sam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.