Skocz do zawartości

[Gravel] Cross na gravel - projekt jesień 2018


Uhoman

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

zawiedziony dostępnością, zniesmaczony cenami, zdegustowany konfiguracjami osprzętu, chcąc udowodnić sobie, że potrafię - podjąłem karkołomną decyzję o przeróbce mojego poczciwego crossa na rower typu gravel, ale trochę inaczej. Budżet: ~1.500 zł. Ponieważ wiele osób często pyta czy da się przerobić crossa na rower szosowy/gravelowy i stereotypowa odpowiedź brzmi tak - ale nie warto, spróbuję rzetelnie opisać kolejne kroki takiej przeróbki wraz z kosztami. Każdy będzie mógł wtedy wedle własnego sumienia podjąć decyzję o sensie takiego działania.

Baza oryginalna: rama Kross Crow Meadow, widelec SR Santour NEX 4110, stery.

Części nieoryginalne, które jeździły w powyższym rowerze: koła na obręczach Alexrims Ace18 oczkowane, łożyska maszynowe, piasty nie pamiętam, sztyca Accent aluminiowa, korba Acera FC-M361 175mm, wkład suportu Neco (typ do sprawdzenia), siodełko Gyes GS-17.

Na tą chwilę wpadły: kierownikca Bomtrack Beyond 460mm, mostek Btwin 60mm oversize 6st, klamkomanetki claris tył 8rz. oraz claris przód 2rz., przerzutka tył claris RD -R2000 GS. 

Wersja "oryginalna":

 

1818948573_oryginal1.thumb.jpg.a4189738454e3e147636fa8e72e89dee.jpg

Ogołocony (stopka i pedała tymczasowe - nie będą zastosowane w wersji docelowej :):

206097687_ogolocony1.thumb.jpg.b371c021fe030abc7bec17f0b2c1d994.jpg

Kiera, kalomkomanetki - na tą chwilę tylko przytwierdzone, bez dopasowania i przerzutka:.

1103028768_kierklamkom1.thumb.jpg.3656f9e5fb9367c5c37bc6d02fb359ff.jpg

Na koniec dla wytrwałych podam szczegółowy kosztorys przeróbki.

A teraz można hejtować :).

cdn.

 

 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat ta rama ma krótką górną rurę i stosunkowo wysoką główkę. Być może dlatego, że jej geometria jest dość stara, a kiedyś nie robiło się długich ram. Wcześniejsze pomiary i porównanie z innym użytkowanym rowerem oraz wstępne przymiarki po założeniu kierownicy nie wykazują niepokojących oznak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też. Sam miałem kiedyś podobny pomysł, żeby wymienić w crossie kierownicę na baranek, tylko odstraszyła  mnie cena  szosowych klamkomanetek. Skończyło się na wymianie widelca na sztywny. Spodziewam się że w tym projekcie ten Sountor też w końcu zostanie wyeliminowany, ale nie uprzedzajmy wydarzeń :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Uhoman napisał:

Witam,

zawiedziony dostępnością, zniesmaczony cenami, zdegustowany konfiguracjami osprzętu, chcąc udowodnić sobie, że potrafię - podjąłem karkołomną decyzję o przeróbce mojego poczciwego crossa na rower typu gravel, ale trochę inaczej. Budżet: ~1.500 zł. Ponieważ wiele osób często pyta czy da się przerobić crossa na rower szosowy/gravelowy i stereotypowa odpowiedź brzmi tak - ale nie warto, spróbuję rzetelnie opisać kolejne kroki takiej przeróbki wraz z kosztami. Każdy będzie mógł ,

,

To i tak skończy się kupnem ramy od gravela. To że przerobienie crossa jest mało praktyczne, nie jest stereotypem tylko sensowną oceną sytuacji. Rower bedzie miał inną baze kół, wysokość ramy, długość górnej rury, to wszystko ma wpływ na to jak rower się zachowuje.

Przypuszczam że rower w dolnym chwycie będzie bardzo męczył i będziesz go  rzadko używał. 

Baza kół sprawi że, rower nie będzie lepiej sobie radził na zakrętach niz typowy gravel. 

Amortyzator i waga zabiją dynamikę przy przyspieszeniu. 

Włożone 1500 w ten rower, przy rozsądnym wyborze części można było by zrobić niezłego cross na hydraulice. Niestety nie będzie to ani cross, ani gravel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, dovectra napisał:

ups...

 A gdzie takie dają?

Wyczajone na targach rowerowych w Kielcach: https://bikepackers.com.pl/pl/p/Kierownica-gravelowa-Bombtrack-BEYOND-/142

5 godzin temu, clavdivs napisał:

To i tak skończy się kupnem ramy od gravela. To że przerobienie crossa jest mało praktyczne, nie jest stereotypem tylko sensowną oceną sytuacji. Rower bedzie miał inną baze kół, wysokość ramy, długość górnej rury, to wszystko ma wpływ na to jak rower się zachowuje.

Przypuszczam że rower w dolnym chwycie będzie bardzo męczył i będziesz go  rzadko używał. 

Baza kół sprawi że, rower nie będzie lepiej sobie radził na zakrętach niz typowy gravel. 

Amortyzator i waga zabiją dynamikę przy przyspieszeniu. 

Włożone 1500 w ten rower, przy rozsądnym wyborze części można było by zrobić niezłego cross na hydraulice. Niestety nie będzie to ani cross, ani gravel.

Dolny chwyt ma służyć tylko jeździe pod ekstremalny wiatr, a wtedy to i tak jazda jest do d..y, więc jego ergonomia jest bez większego znaczenia. Zastosowana kierownica ewidentnie zachęca do jazdy w górnym chwycie, ale będę to dopiero weryfikował.

 Zdaje sobie sprawę, że skoro będzie to przeróbka crossa na gravela, to nie będzie to ani jedno, ani drugie :).  I nikt nie mówi, że ma być. W tytule musiałem jednak podać jakie tagi :D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj wpadł hamulec przedni Tektro RX6 mini V-brake 90mm z fajką regulowaną, pancerzem i linką shimano. Na tą chwilę ładnie się dał wyregulować i klamkomanetką pracuje odpowiednio. Aż korci aby w ypróbować w boju, ale na tą chwilę nie ma czym napędzić maszyny ;).

ham prz 1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hamulec tył zrobiony:

683467878_hamty1.thumb.jpg.68a07306bcdf9e55b9bfc30e809bf910.jpg

Powodzeniem zakończyła się dzisiaj przeróbka korby FC-M361 na jednoblat. Oryginalne zębatki mają grubość 2mm (2 pod jedną śrubę), zaś MotSuv 38T 4mm, więc wszystko skręcone na oryginalnych śrubach i kominach - prawdę powiedziawszy było więcej czytania niż roboty :thumbsup:. Uprzedzając ewentualne dygresje - napęd docelowy  8rz 38T-11-34 został wybrany na podstawie wyliczeń z gear kalkulatora po przejechaniu wielu kkm - 80% dystansu używałem raptem 3-ech zębatek z tyłu, 19% może dodatkowo 2-óch.

 2144998266_zeb38T1.thumb.jpg.925a16b416d85604a81bf3c7f3c73356.jpg

Linia łańcucha wypada dokładnie między 4 i 5 zębatką kasety, więc wg mnie jest optymalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niniejszym mogę oznajmić zakończenie etapu 1.

1003913760_pierwszyetap1.thumb.jpg.d89dc4a2b1b6e07743a6b7e5d3fe5736.jpg

Dzisiaj odbyła się jazda szosowa i oceniam ją bardzo pozytywnie. Jedynie muszę nieco przyzwyczaić kości do bardziej szosowej pozycji :P. Waga roweru gotowego do jazdy (z podstawowymi lampkami, pompką, koszykiem na bidon) wyniosła 13.75, więc nawet lepiej niż się spodziewałem. Odejdzie jeszcze ok. 300gr po zmianie opon na szutrowe. Widelec na razie zostaje, zobaczmy na jak długo, bo różne myśli chodzą mi po głowie. :devil: 

431116383_wagaa1.thumb.jpg.4b184d638031ac8180fad9e291550407.jpg

Hamulce zadziwiająco dobrze działają, da się zablokować tylne koło w górnym chwycie. Jutro wyjazd na szutry, może uda się zrobić lepsze zdjęcia w plenerze.

Dotychczasowe koszty:

- kierownica Bombtrack Beyond 460mm - 210,

- hamulce Tektro RX6 mini v-brake 90mm - 130,

- klamkaamnetki Claris ST-R200 - 400,

- przerzutka Clrais RD-R2000 8rz. - 77,

- linki i pancerze przerzutki Shimano - 33,

- linki i pancerze hamulców - Shimano - 40,

mostek B'Twin 60mm - 70,

- fajki regulowane hamulców - 18,

- kaseta Claris CS-HG50 8rz 11-34 - 46,

- łańcuch KMC X8 99 8rz - 60,

- osłona ramy - 18,

zębatka Narrow Wide 38T 104 BCD MotSuv - 58.

Razem: 1.160 zł.

Pozostało do zmiany: owijka, opony, pedały, koszyki na bidony, torba na ramę.

Dziękuję za uwagę.

 

 

Edytowane przez Uhoman
  • +1 pomógł 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa inicjatywa. Popieram i lubię takie kreatywne modyfikacje i poszukiwania. Czekam na porządne zdjęcia tj plener i z boku. Rower jest za ciężki, nie ma co za długo zastanawiać się nad kwestią widelca, wstawiając coś w miarę ekonomicznego jak Mosso, Force czy RST masa spadnie o ok. 1,5kg. Drugą kwestią są pedały spd. Przy bardziej poważnym podejściu do jazdy to bezwględnie konieczny update. Powodzenia w dalszych modyfikacjach!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj ponad 70km, z czego połowa to szutry i leśny lekki teren, połowa asfaltem. Działanie napędu i hamulców wzorowe. Plecy i kark nie bolą, choć do pozycji w dolnym chwycie muszę się jeszcze trochę przyzwyczaić. Wreszcie pozbyłem się bólu łokcia po jeździe (stara kontuzja), czyli baranek zdał egzamin. Niestety stara kiepska owijka i nieodpowiednie do tego terenu opony, nie pozwoliły na uzyskanie właściwego komfortu, ale niebawem się to zmieni :). Amortyzator docelowo raczej zrobi out, bo o ile podczas normalnej jazdy nie przeszkadza, to zabija totalnie jazdę po wstaniu z siodełka (chyba, ze ktoś lubi pompki na rowerze) - efekt braku blokady. Reasumując - 100% zadowolenia z przeprowadzonej modernizacji:thumbsup:. Poniżej kilka zdjęć z trasy.

834355144_las11.thumb.jpg.47b24613d64250a5399703baf0bb36ed.jpg

1002790778_las21.thumb.jpg.824a650dbe9d5d90d35f2bf8a079dc6a.jpg

2114330179_las31.thumb.jpg.df4e1b72acb9a975ae2dcef99407dbda.jpg

  • +1 pomógł 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najważniejsze, że jest frajda z zjazdy :yes:. Oryginalna podpórka wyleciała, bo wydawała się strasznie ciężka, choć okazało się inaczej. Ale chyba już nie wrócę do niej. Czerwoną owijkę zastosowałem do testów przez przypadek, bo taką miałem z demontażu. Docelowa będzie czarna lub brąz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej składanie gravela od podstaw.  Taką przyszłość sobie wróżę :D

Zapomniałem dodać, więc gdyby ktoś był zainteresowany - zębatka przednia trzymała łańcuch jak zła i nie chciała puścić . Nawet przez moment nie czułem, że mogę zostać bez napędu, a momentami naprawdę mocno trzęsło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...