Skocz do zawartości

[Piasty] Serwis


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej,

Mam zamiar zrobić serwis piast, ale prawdę mówiąc ostatni raz robiłem to 3 lata temu ( 2 lata temu składałem koła, rok temu oddałem do serwisu) i prawdę mówiąc trochę zapomniałem co i jak.

Piasta przednia:

http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-HB-RS300-3995.pdf

Czy elementy nr "6" wyciąga się z piasty do serwisu czy lepiej je zostawić na miejscu?

Piasta tylna:

http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FH-RS300-3996.pdf

To samo pytanie, 7 i 10 zostają czy można je wyjąć?

Napisano

Zostaw te uszczelnienia w spokoju. Da się to porządnie wyczyścić bez ich wyjmowania. Zresztą jak to delikatnie zrobisz to możesz zdemontować, a później nabić. Ale jest ryzyko że uszkodzisz.

 

Napisano

Zdarzyło Wam się kiedyś że w nowej piaście brakowało jednej kulki? 

Jestem pewny na 99,9% że jej nie było. Zdjąłem kontrę z jednej strony, wyjąłem kulki, wysunąłem oś z drugiej strony i zobaczyłem puste miejsce.

Napisano

9 z tyłu po każdej stronie. Z przodu z jednej strony było 11 a z drugiej 10.

Specjalnie rozkładałem całość etapami, odkładałem oddzielnie kulki itd.

Napisano

No dziwne, przekopałem wszystko dookoła, daje sobie rękę uciąć że jej brakowało. Liczyłem kilka razy wyjęte kulki czy na pewno jest 21 i jednej brakuje. Nie wiem o co chodzi.

Na szczęście okazało się że mam całą torebkę zapasowych nowych kulek, między innymi w tym rozmiarze. A przynajmniej mam taką nadzieję że to ten rozmiar, bo nie sądzę żeby produkowali kulki które różnią się rozmiarem setnymi częściami milimetra.

Napisano

W "nieotwieranej" piaście brakować nie powinno, może ktoś dobierał się do niej przed Tobą, albo kulka przykleiła się do osi przy wyciąganiu i potem gdzieś spadła. ;)
Problem jest inny - nie wiadomo teraz, ile właściwie kulek być powinno. :D Z tyłu zwykle jest 9 na stronę, ale z przodu może być już 10 lub 11. I ta jedna kulka ma znaczenie, bo jak włożysz 11 do piasty, gdzie powinno być 10, to będzie się źle kręciła (co nie znaczy, że nie będzie się kręciła wcale).

Uszczelniacze wyjmuj śmiało. Te z przodu wyskakują praktycznie same - szeroki śrubokręt, łyżka do opon czy cokolwiek innego płaskiego i lekkie podważenie wystarczą. Zdecydowanie łatwiej będzie Ci wyczyścić piastę po ich usunięciu. A włożenie z powrotem to łatwizna - przykładasz i stukasz trzonkiem wkrętaka. ;)

Napisano

No nie, opieram się na rysunku technicznym Shimano który podałem wyżej.

11 kulek 3/16 cala na stronę.

Tak jak pisałem, wyjąłem 21 kulek i z jednej strony ewidentnie jednej brakowało, także nie sądzę żeby było 10 a w oficjalnych dokumentach Shimano się myliło :D

Sprawdziłem jeszczę Piastę Tiagra i 105, w każdej jest po 11 kulek.

Napisano

No to problem z głowy ;) Uważaj z kontrowaniem, piasty shimano ( w odróżnieniu od tanich kulkowych ) mają to do siebie, że jak ciut za mocno skręcisz - to dalej dość luźno, a nawet normalnie, lekko się obracają, a po niedługim czasie robią się wżery na konusach. ( tak załatwiłem sobie pierwszą piastę którą otworzyłem z ciekawości  - w środku po roku  było idealnie i czysty smar ). Krótko mówiąc złap moment gdzie już nie ma luzu i nie zrób za mocno.

Napisano

No to wpakuj jeszcze jedną w miejsce brakującej i po sprawie. ;) Dobry smar - nie za dużo, nie za mało, kontrowanie z wyczuciem, coby później w czasie jazdy bieżni nie zniszczyć i...śmigać. ;)

edit: Piątka @SoloTM za napisanie tego w tym samym czasie! :D

Napisano

Kontrował będzie serwis, ja nie mam na to cierpliwości :)

Smaru wrzuciłem "od serca", chłopaki w serwisie najwyżej wytrą nadmiar, zobaczymy. Użyłem Silkolene PRO RG2, czerwony. Wydaje się całkiem niezły, z jednej strony chyba jest dość gęsty i mocno trzyma się na miejscu, z drugiej strony przy rozprowadzaniu palcami wydaje się bardzo gładki.

Tak czy inaczej, do piast zaglądam co rok a w mokrych warunkach nie jeżdżę, więc piasty powinny przeżyć nawet jeżeli smar idealny nie jest :)

Swoją drogą ( zakładałem oddzielny temat) po raz kolejny przekonałem się jak tragicznie "nasmarowane" są nowe piasty. Po rozebraniu smar był w środku, chyba tyle można powiedzieć na ten temat. Brudny, miejscami czarny, a ilość taka że na dobrą sprawę nie bardzo było za bardzo co wycierać ze środka. Dodam tylko że to nowy rower, zrobił jakieś 800km w suchych warunkach.

Napisano

Czy ja wiem czy uszczelnienie? Rower nie był myty, na zewnątrz piasty sucho, a przecież byłoby widać że ten smar gdzieś "ucieka".

Napisano

Oj nie sądzę, na 99% jakaś Malezja czy coś podobnego.

O ile pamiętam to Deore z mojego MTB nie jest robione w Japonii nawet, a przecież to 2 grupy wyżej jeżeli zestawi się Szosę/ MTB.

Wiem że XT jest robione w Japonii bo mam przerzutkę, kasetę, łańcuch i pedały.

Napisano

hb1road.gif

Taka tabelka mi wyskoczyła, może się przyda na przyszłość

i jeszcze taka :

hb1trek.gif

      HB-M750  
Konstrukcja Parallax     +      
Szerokość piasty     100 mm      
Długość osi     108 mm      
Średnica osi i materiał     9 mm stal      
Dźwignia QR     aluminium      
Uchwyt dźwigni QR     aluminium      
Nakrętka QR     aluminium      
Łożyska kulkowe ze stali nierdzewnej     -      
Bieżnie stożka   Borozon    
Bieżnie miski   polerowane    
Uszczelki stykowe   podwójne    
Otwory na szprychy   36/32 otwory    
Rozstaw otworów   38 mm    
Obudowa piasty e aluminium/anodowanie

Waga 202 gr ( z zaciskiem )

https://allegro.pl/piasta-przednia-shimano-deore-xt-hb-m750-wyprzedaz-i7578237625.html

https://www.olx.pl/oferta/piasta-przod-shimano-deore-xt-hb-m750-nowa-36-otwory-z-zapieciem-CID767-IDsXhRZ.html#eb69a3617b

shi-hbm750.gif

Napisano

Z szosowych ultegra też jeszcze japońska.

Odnośnie kontrowania to pamiętajmy, że luz się jeszcze zmniejsza po zaciśnięciu kół w widełkach roweru i z tego względu powinien być zostawiony pewien luz jałowy.

Napisano
6 minut temu, Dokumosa napisał:

Odnośnie kontrowania to pamiętajmy, że luz się jeszcze zmniejsza po zaciśnięciu kół w widełkach roweru i z tego względu powinien być zostawiony pewien luz jałowy.

Nie potrafię sobie tego wyobrazić... :D Zamykacz miałby ścisnąć ustawioną porzednie w ramie oś skontrowaną z obydwu stron? :D Przecież to jest jak jeden kawałek stali, tam nie ma się co poruszyć, ścisnąć, czy przemieścić...a przynajmniej ja w swojej karierze się z czymś takim jeszcze nie spotkałem.

Napisano

Dokładnie tak jest. Wszystkie piasty na konusach należy tak ustawiać aby były na pograniczu luzu lub nawet z lekko wyczuwalnym luzem , dopiero zaciśnięcie zacisku w ramie powoduje że toczy się lekko i bez luzu. 

Ciężko to zrobić jeśli piasty mają już zużyte elementy, ale kontrujemy uwzględniając te zjawisko. Są filmiki w necie. 

Napisano

No to muszę powiedzieć szefowi, żeby mnie zwolnił, bo cały czas źle robiłem piasty... :(

A na poważnie - "filmiki z internetu" już nie raz pokazały do czego się nadają. Dlatego robię po swojemu...i nic się nie dzieje...

Skoro mowa o piastach Shimano, dodaję to zagadnienie do listy pytań. Jak nie zapomnę o tym wątku, to po powrocie ze szkolenia dam znać, jakie jest ich stanowisko. ;)

Napisano

Wydaje Ci się, że się nic nie dzieje bo dźwignia jaką jest promień koła jest na tyle znacząca, że nawet ciasna piasta (kręcąc za koło) wydaje się być luźna. Tym sposobem łozysko jest obciążone nawet kilka x bardziej niż przy prawidłowym luzie roboczym co wprost proporcjonalnie przekłada się na jego żywotność. 

Druga sprawa - profesjonalista (czyli dajmy na to osoba pobierająca wynagrodzenie za swoją pracę) powinien raczej wykonywać to zgodnie ze sztuką a nie po swojemu (nawet jeśli się z tym wewnętrznie nie zgadza;)).

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...