Gość Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 Hej, Mam zamiar zrobić serwis piast, ale prawdę mówiąc ostatni raz robiłem to 3 lata temu ( 2 lata temu składałem koła, rok temu oddałem do serwisu) i prawdę mówiąc trochę zapomniałem co i jak. Piasta przednia: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-HB-RS300-3995.pdf Czy elementy nr "6" wyciąga się z piasty do serwisu czy lepiej je zostawić na miejscu? Piasta tylna: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FH-RS300-3996.pdf To samo pytanie, 7 i 10 zostają czy można je wyjąć?
woojj Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 Zostaw te uszczelnienia w spokoju. Da się to porządnie wyczyścić bez ich wyjmowania. Zresztą jak to delikatnie zrobisz to możesz zdemontować, a później nabić. Ale jest ryzyko że uszkodzisz.
g286 Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 W tych piastach nie są mocno osadzone, łatwo wychodzą a czyszczenie jest dużo łatwiejsze. Można je podważyć łyżką do opon delikatnie.
Gość Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 Zdarzyło Wam się kiedyś że w nowej piaście brakowało jednej kulki? Jestem pewny na 99,9% że jej nie było. Zdjąłem kontrę z jednej strony, wyjąłem kulki, wysunąłem oś z drugiej strony i zobaczyłem puste miejsce.
Gość Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 9 z tyłu po każdej stronie. Z przodu z jednej strony było 11 a z drugiej 10. Specjalnie rozkładałem całość etapami, odkładałem oddzielnie kulki itd.
SoloTM Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 No to jednej brakuje z przodu. Dziwne. Małe są, może przykleiła się do osi albo do smaru/śrubokręta ?
Gość Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 No dziwne, przekopałem wszystko dookoła, daje sobie rękę uciąć że jej brakowało. Liczyłem kilka razy wyjęte kulki czy na pewno jest 21 i jednej brakuje. Nie wiem o co chodzi. Na szczęście okazało się że mam całą torebkę zapasowych nowych kulek, między innymi w tym rozmiarze. A przynajmniej mam taką nadzieję że to ten rozmiar, bo nie sądzę żeby produkowali kulki które różnią się rozmiarem setnymi częściami milimetra.
TheJW Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 W "nieotwieranej" piaście brakować nie powinno, może ktoś dobierał się do niej przed Tobą, albo kulka przykleiła się do osi przy wyciąganiu i potem gdzieś spadła. Problem jest inny - nie wiadomo teraz, ile właściwie kulek być powinno. Z tyłu zwykle jest 9 na stronę, ale z przodu może być już 10 lub 11. I ta jedna kulka ma znaczenie, bo jak włożysz 11 do piasty, gdzie powinno być 10, to będzie się źle kręciła (co nie znaczy, że nie będzie się kręciła wcale). Uszczelniacze wyjmuj śmiało. Te z przodu wyskakują praktycznie same - szeroki śrubokręt, łyżka do opon czy cokolwiek innego płaskiego i lekkie podważenie wystarczą. Zdecydowanie łatwiej będzie Ci wyczyścić piastę po ich usunięciu. A włożenie z powrotem to łatwizna - przykładasz i stukasz trzonkiem wkrętaka.
Gość Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 No nie, opieram się na rysunku technicznym Shimano który podałem wyżej. 11 kulek 3/16 cala na stronę. Tak jak pisałem, wyjąłem 21 kulek i z jednej strony ewidentnie jednej brakowało, także nie sądzę żeby było 10 a w oficjalnych dokumentach Shimano się myliło Sprawdziłem jeszczę Piastę Tiagra i 105, w każdej jest po 11 kulek.
SoloTM Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 No to problem z głowy Uważaj z kontrowaniem, piasty shimano ( w odróżnieniu od tanich kulkowych ) mają to do siebie, że jak ciut za mocno skręcisz - to dalej dość luźno, a nawet normalnie, lekko się obracają, a po niedługim czasie robią się wżery na konusach. ( tak załatwiłem sobie pierwszą piastę którą otworzyłem z ciekawości - w środku po roku było idealnie i czysty smar ). Krótko mówiąc złap moment gdzie już nie ma luzu i nie zrób za mocno.
TheJW Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 No to wpakuj jeszcze jedną w miejsce brakującej i po sprawie. Dobry smar - nie za dużo, nie za mało, kontrowanie z wyczuciem, coby później w czasie jazdy bieżni nie zniszczyć i...śmigać. edit: Piątka @SoloTM za napisanie tego w tym samym czasie!
Gość Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 Kontrował będzie serwis, ja nie mam na to cierpliwości Smaru wrzuciłem "od serca", chłopaki w serwisie najwyżej wytrą nadmiar, zobaczymy. Użyłem Silkolene PRO RG2, czerwony. Wydaje się całkiem niezły, z jednej strony chyba jest dość gęsty i mocno trzyma się na miejscu, z drugiej strony przy rozprowadzaniu palcami wydaje się bardzo gładki. Tak czy inaczej, do piast zaglądam co rok a w mokrych warunkach nie jeżdżę, więc piasty powinny przeżyć nawet jeżeli smar idealny nie jest Swoją drogą ( zakładałem oddzielny temat) po raz kolejny przekonałem się jak tragicznie "nasmarowane" są nowe piasty. Po rozebraniu smar był w środku, chyba tyle można powiedzieć na ten temat. Brudny, miejscami czarny, a ilość taka że na dobrą sprawę nie bardzo było za bardzo co wycierać ze środka. Dodam tylko że to nowy rower, zrobił jakieś 800km w suchych warunkach.
SoloTM Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 Może to słabsze uszczelnienie tego modelu.. W tej ( dokładnie taką rozwaliłem ) po 2500 km w środku było idealnie, smar prawie jak nowy i ilość normalna. https://wheelsmfg.com/tech/PDF/hub/hb-m564.pdf Po tej przygodzie niechętnie zaglądam do piast shimano - jeśli nie ma żadnych luzów/oporów toczenia to nie zaglądam.
Gość Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 Czy ja wiem czy uszczelnienie? Rower nie był myty, na zewnątrz piasty sucho, a przecież byłoby widać że ten smar gdzieś "ucieka".
SoloTM Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 Może shimano nie dba o te najtańsze grupy - ta piasta - Sora - to z Japonii czy już nie ?
Gość Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 Oj nie sądzę, na 99% jakaś Malezja czy coś podobnego. O ile pamiętam to Deore z mojego MTB nie jest robione w Japonii nawet, a przecież to 2 grupy wyżej jeżeli zestawi się Szosę/ MTB. Wiem że XT jest robione w Japonii bo mam przerzutkę, kasetę, łańcuch i pedały.
TheJW Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 Ej, @skom25... a po co w ogóle ten wątek, skoro i tak piastę będzie Ci serwis robił?
SoloTM Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 Taka tabelka mi wyskoczyła, może się przyda na przyszłość i jeszcze taka : HB-M750 Konstrukcja Parallax + Szerokość piasty 100 mm Długość osi 108 mm Średnica osi i materiał 9 mm stal Dźwignia QR aluminium Uchwyt dźwigni QR aluminium Nakrętka QR aluminium Łożyska kulkowe ze stali nierdzewnej - Bieżnie stożka Borozon Bieżnie miski polerowane Uszczelki stykowe podwójne Otwory na szprychy 36/32 otwory Rozstaw otworów 38 mm Obudowa piasty e aluminium/anodowanie Waga 202 gr ( z zaciskiem ) https://allegro.pl/piasta-przednia-shimano-deore-xt-hb-m750-wyprzedaz-i7578237625.html https://www.olx.pl/oferta/piasta-przod-shimano-deore-xt-hb-m750-nowa-36-otwory-z-zapieciem-CID767-IDsXhRZ.html#eb69a3617b
Dokumosa Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 Z szosowych ultegra też jeszcze japońska. Odnośnie kontrowania to pamiętajmy, że luz się jeszcze zmniejsza po zaciśnięciu kół w widełkach roweru i z tego względu powinien być zostawiony pewien luz jałowy.
TheJW Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 6 minut temu, Dokumosa napisał: Odnośnie kontrowania to pamiętajmy, że luz się jeszcze zmniejsza po zaciśnięciu kół w widełkach roweru i z tego względu powinien być zostawiony pewien luz jałowy. Nie potrafię sobie tego wyobrazić... Zamykacz miałby ścisnąć ustawioną porzednie w ramie oś skontrowaną z obydwu stron? Przecież to jest jak jeden kawałek stali, tam nie ma się co poruszyć, ścisnąć, czy przemieścić...a przynajmniej ja w swojej karierze się z czymś takim jeszcze nie spotkałem.
Dokumosa Napisano 3 Października 2018 Napisano 3 Października 2018 @TheJW poniżej link, nie chce mi się znowu opisywać mechanizmu znikania luzu więc poczytaj co tam napisano... https://www.forumrowerowe.org/topic/227379-piasta-uszkodzone-piasty-joytech-a-gwarancja-krossa/
woojj Napisano 4 Października 2018 Napisano 4 Października 2018 Dokładnie tak jest. Wszystkie piasty na konusach należy tak ustawiać aby były na pograniczu luzu lub nawet z lekko wyczuwalnym luzem , dopiero zaciśnięcie zacisku w ramie powoduje że toczy się lekko i bez luzu. Ciężko to zrobić jeśli piasty mają już zużyte elementy, ale kontrujemy uwzględniając te zjawisko. Są filmiki w necie.
TheJW Napisano 4 Października 2018 Napisano 4 Października 2018 No to muszę powiedzieć szefowi, żeby mnie zwolnił, bo cały czas źle robiłem piasty... A na poważnie - "filmiki z internetu" już nie raz pokazały do czego się nadają. Dlatego robię po swojemu...i nic się nie dzieje... Skoro mowa o piastach Shimano, dodaję to zagadnienie do listy pytań. Jak nie zapomnę o tym wątku, to po powrocie ze szkolenia dam znać, jakie jest ich stanowisko.
Dokumosa Napisano 4 Października 2018 Napisano 4 Października 2018 Wydaje Ci się, że się nic nie dzieje bo dźwignia jaką jest promień koła jest na tyle znacząca, że nawet ciasna piasta (kręcąc za koło) wydaje się być luźna. Tym sposobem łozysko jest obciążone nawet kilka x bardziej niż przy prawidłowym luzie roboczym co wprost proporcjonalnie przekłada się na jego żywotność. Druga sprawa - profesjonalista (czyli dajmy na to osoba pobierająca wynagrodzenie za swoją pracę) powinien raczej wykonywać to zgodnie ze sztuką a nie po swojemu (nawet jeśli się z tym wewnętrznie nie zgadza;)).
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.