Skocz do zawartości

[obręcz] nowa obręcz enduro - jaką wybrać?


BeniuFilozof

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć, potrzebuję porad, jaką obręcz wybrać.

Aktualnie jest: DT Swiss M442 29cali, 28h.

 

Będzie to obręcz na tył. Obecny dt swiss wgiął się przy lądowaniu na kamieniach w pewnym bikeparku. Powiedzieli w serwisie, że nie da się wyprostować. Byłoby git, ale nie da się przez to dokręcić jednej szprychy, a sąsiednie szprychy co chwila się luzują. Chciałbym poszukać czegoś mocniejszego, ale nie chciałbym znacząco przekraczać 500g (powiedzmy 530-540g to już takie maksimum). Opony, jakich będę używał to od 2.1 (może czasem zdarzy się 2.0) do maks 2.4 (większa nie wejdzie). Najczęście będzie to coś w okolicy 2.25-2.35. Czasem mleko, czasem dętka. W związku z tym, nie wiem, jaka byłaby najbardziej odpowiednia szerokość obręczy. 30mm wewnętrznej, to za dużo?

 

Cena: ile trzeba, ale nie chciałbym przekraczać 450 zł razem z zaplotem. Nie spieszy mi się, więc na spokojnie mogę się zastanowić.

 

Pierwsze kilka obręczy które wyszukałem, tak, żeby w ogóle miały te 28h i minimum 25mm wewnętrznej średnicy daję poniżej. Co do wysokości rawki, to nie mam pojęcia, czym się kierować. Niektórzy mają jakieś asymetryczne obręcze i inne technologie - nie mam pojęcia o co chodzi.

 

Chainreactioncycles (przesyłka byłaby darmowa, bo dorzucę jeszcze parę rzeczy):

stans-no-tubes-arch-mk3

race-face-arc

nukeproof-horizon

 

Dt swiss:

ex-471

xm-421

xm-481

m-462

ex-511 - trochę cięższa

 

Będę bardzo wdzięczny za wszelkie porady, sugestie oraz opinie na temat wyżej wymienionych obręczy innych, o których istnieniu nic mi nie wiadomo. Nie muszę brać najdroższej, ważne, żeby była bardziej wytrzymała niż moje m442.

 

P.S. W serwisie powiedzili mi, że stare szprychy mogą zostać.

Napisano

Miałem ex471 i wytrzymywały straszny łomot, ważyłem wtedy z 95kg, niedoloty, kamerdulce, korzenie nie robiły na niej wrażenia, poddał się wahacz po obu stronach a obręcz prosta.

Nie jest ona może najszersza ale opony na niskim ciśnieniu trzymają się jej dobrze, chociaż znane są przypadki, że opona spadła ;)

 

Napisano

Do enduro jest seria E i EX z dt swiss. Również polecam EX471. W cenie do 300 obręcz dostaniesz. Zaplot zależy gdzie od 25zł w górę. M/XM mają ograniczenia jeśli chodzi o skoki, tym bardziej jak źle zapleciona (za mała siła naciągu + nierównomierność).

Napisano

Czym się różni wersja SPLINE od zwykłej (bez tej nazwy)? Na allegro są i takie i takie.

P.S. Ktoś wie, do kogo w Krakowie iść, żeby zpletli koło? Kto się najlepiej na tym zna?

Napisano

Co do szerokości, pchanie się w 30 mm wewnętrznej ma sens, jeśli i tak nie użyję niczego szerszego niż 2.4 cala (a zazwyczaj będzie to coś w okolicy 2.25-2.35)? Obecne 22.5mm wewnetrznej to najszersza obręcz, na jakiej jeździłem. Przy niskich ciśnieniach opona 2.4 jednak pływa/ucieka na boki. Jakie są wasze doświadczenia?

Napisano

Jeszcze co do E512 jest tu o tyle lepiej że jest większy dopuszczalny naciąg bo130kgf. Natomiast co do szerokości wewnętrznej powiem tak: gdybym teraz wybierał celowałbym w coś między 25mm ale nie więcej niż 30mm, właśnie żeby wsadzić pełnoprawne 2.4 a może i więcej na przyszłość no i oczywiście w pełni wykorzystać zalety które daje szersza felga.

Napisano

Pytałem w rowerowym i powiedzieli, że muszę szprychy mieć nowe, bo te obręcze, za którymi się rozglądam, są wyższe (oni odpowiednich szprych nie mają). Jakie szprychy mam kupić? Piasta to DT Swiss 350 straightpull, moja M442 ma wysokość 19.5 mm a e471 oraz e512 mają 21mm.

Napisano

https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator

Godzinę temu, przemogg napisał:

Jeszcze co do E512 jest tu o tyle lepiej że jest większy dopuszczalny naciąg bo130kgf. Natomiast co do szerokości wewnętrznej powiem tak: gdybym teraz wybierał celowałbym w coś między 25mm ale nie więcej niż 30mm, właśnie żeby wsadzić pełnoprawne 2.4 a może i więcej na przyszłość no i oczywiście w pełni wykorzystać zalety które daje szersza felga.

Lepiej względem czego? Naciąg max dla E512 jest taki sam jak dla większości obręczy MTB tego producenta (włączając EX471) czyli 1200N. Max rekomendowana masa roweru + kolarza w obu przypadkach to 130kg.

30mm odpowiedniki wspomnianych obręczy to E532 i EX511. W przypadku Enduro raczej trend opon plusowych jakoś jeszcze nie dotarł tak więc szerszych niż 30mm DT nie robi.

Napisano

Panowie, dzieki za wszystkie informacje. Koszt szprych to 90 zł (3 zł sztuka) plus 70 zł zaplot (tak mi powiedzieli przez telefon), więc chyba jednak zostanę przy serii XM i wezmę coś o wysokości 19.5 - 20 mm, żeby nie musieć kupować nowych szprych (w sumie powiedzieli mi w jednym sklepie, że trzeba nowe, a w drugim, że może nie trzeba, bo może jednak te stare nie będą aż tyle wystawać przy wyższej obręczy).

Teraz dwa pytania:

1. Czy wyższa obręcz oznacza, że jej średnica wewnętrzna jest mniejsza, bo zewnętrzna musi zostać taka sama?

2. Czy, mając 30mm wewnętrznej średnicy, da się założyć i bez negatywnych efektów jeździć z oponą 2.1 lub nawet 2.0? Mam jeden rower do wszystkiego i czasem chciałbym pojechać nim w dłuższą trase po szutrach/asfaltach czy ubitych ścieżkach.

Napisano
3 godziny temu, przemogg napisał:

Bardziej chodzi mi o to, czy w praktyce nie zrobi się kwadrat, gdy założę oponę 2.0 na obręcz o wewnętrznej średnicy 30mm (co chyba pociągnie za sobą większe opory toczenia) oraz czy nie będzie wtedy łatwiej dobić opony lub czy nie wystąpią jakiekolwiek inne negatywne skutki, które nie przyszły mi w tej chwili do głowy.

3 godziny temu, Dokumosa napisał:

EX471 i E512 potrzebują szprych 303mm. Dla M442 to 305 i 304mm (lewa i prawa), XM421 po 304mm tak więc IMHO na posiadanych szprychach obskoczysz wszystkie te obręcze. 

No właśnie. W jednym serwisie powiedzieli, że trzeba nowe, w innym, że nie wiadomo. Pytanie, czy ryzykować.

Napisano

Olej serwis i wyślij koło do profesjonalistów np. Daveo. Dawid ma na miejscu szprychy więc w razie jakby co da nowe.

Odnośnie szerokości obręczy to dla opony 2,4 min. to 25mm. Jeśli to ma być prawdziwe targanie w ciężkim terenie to węższa obręcz jest mniej narażona na przeoranie o kamulce ale na niskim ciśnieniu słabo podpiera oponę w zakrętach i ogranicza przyczepność.

Napisano

Ja od siebie polecę WTB ferquency w odpowiedniej szerokości. Mam wersję i23 z oponą 2,4 i jest extra. Ważą około 500 gram realnie. i25 będą nieco cięższe ale są naprawdę pancerne. Przepierniczyłem oboma kołami przez słupek graniczny (taki granitowy)- dwa snejki a felgi nawet nie ryśnięte. Polecam. Tak używam dętek.....i dobrze mi z tym.

Napisano

Do ex471 dostajesz nyple i podkładki które mają wysokości te 0,5mm a sam nypel jest dość długi od wnętrza obręczy bo ma wypust w kształcie torxa.

Podmieniałem kiedyś w kołach m1900 A.D.2014 które miały obręcz 19,5mm (zdaje się były to właśnie m442) na ex471 i szprychy ogarneły.

Napisano

To samo twierdzi daveo, że szprych ogarną. Wysyłam koło do niego, muszę tylko wybrać szerokość wewnętrzna nowej obręczy. Zostaje przy serii do enduro.

Ponawiam pytanie, ktoś zakładał oponę 2.1 lub 2.0 na obręcz 30 mm wewnętrznej i wie, jak to sie sprawuje?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...