Skocz do zawartości

[hamulce] Shimano BR-M615 konieczność częstego centrowania


mesqueun

Rekomendowane odpowiedzi

Niedawno zmieniłem przedni hamulec na nowy Shimano Deore. Pierwszy problem jaki miałem, to niemożność ich wycentrowania tak, aby całkowicie wyeliminować ocieranie klocków o tarczę, ale tu najprawdopodobniej powodem jest krzywa tarcza. Natomiast bardziej irytuje mnie fakt, że hamulce trzeba na nowo centrować po każdym zdjęciu koła. Koło jest na ośce 9mmQR i zdejmuję je dosyć często, aby przewieźć rower samochodem, bądź wymienić opony. Jak wyeliminować ten problem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie przesadzałbym, "że się nie da", tyle lat człowiek jeździł nie było sztywnych osi... a zacisk się poprawiało - owszem, ale raz na ruski miesiąc.

A prawda jest taka że 80% problemów tego typu wynika z plastelinowej krzywej tarczy pokroju sm-rt54 (nie wiem jaką ma autor tarczę, ale na tym bym się skupił na początek)

Reszta przypadków to niskiej klasy "amortyzator" o sztywności wędki na szczupaka, któremu nawet ośka 20mm by nie pomogła, albo bijące koło dodatkowo z oponą jak kartofel.

No i są jeszcze sumy wszystkich nieszczęść krzywa kiepska tarcza, kiepski amortyzator i krzywe koło :)

Reasumując: po pierwsze krzywa tarcza (sam autor to napisał), po drugie 615-tki (tak jak wyższe modele Shimano) mają mniejszą szczelinę niż hamulce pokroju 3xx czy 4xxx, czy tektro.

Więc i mniejsza tolerancja na te pół milimetra które się to koło różnie z QR9 zapina.

Prosta tarcza pokroju rt76 (jest i węższa i sztywniejsza) poprawi sytuację, o ile nie wyeliminuje w całości problemu.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ktos jest perfekcjonista i po wlozeniu kola zakreca w powietrzu wsluchujac sie czy czasem subtelnie cos ociera to wspolczuje. Bo najprawdopodobniej podczas jazdy tego nie ma. Zawsze cos mi tam po ociera po wyciagnieciu i wlozeniu kola, chwila jazdy, kilka silniejszych zahamowan i nie mam problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc, że się nie da, założyłem, że problem wynika wyłącznie z faktu wyjęcia i ponownego włożenia koła . Jak krzywa tarcza, to tylko wymiana albo prostowanie pomogą. Tarcie rozumiane jako delikatne szuranie, a nie blokowanie koła.

9 minut temu, dran2 napisał:

U mnie kiedyś pomogła zamiana zacisku na taki na imbus i dokręcanie zawsze z tą samą siłą kluczem dynamometrycznym. Rzekomo same w sobie takie zaciski zwiększają nieco sztywność ale IMO to problem głównie powtarzalności a nie sztywności.

Dokładnie chodzi o powtarzalność, sztywna oś zwiększa tą powtarzalność

Edytowane przez biker_xc
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Dokumosa napisał:

A tarcze z tej samej/wyższej grupy?

Rower kupiłem używany, nie wiem dokładanie jakie to tarcze. Jedyna informacja na nich zawarta to: Aztec 160mm

Godzinę temu, shotgun napisał:

Bo najprawdopodobniej podczas jazdy tego nie ma. Zawsze cos mi tam po ociera po wyciagnieciu i wlozeniu kola, chwila jazdy, kilka silniejszych zahamowan i nie mam problemu.

Niestety po przejechaniu jakiegoś dystansu, tarcza ma tendencję do "przyklejenia" się do jednego z tłoczków i koło luźno prawie się nie kręci...

Godzinę temu, dran2 napisał:

U mnie kiedyś pomogła zamiana zacisku na taki na imbus i dokręcanie zawsze z tą samą siłą kluczem dynamometrycznym.

Możesz wkleić link, aby zobaczyć jak takie coś wygląda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem, że te zaciski robią zarówno pod oś 9 mm jak i 15 mm i że trzeba kupić konkretnie pod oś. Na linkach, które podałem zaciskacze mają różną grubość i nie wiem, które będą pasować do mojej 9mm ośki. Czy zaciski są uniwersalne i pasują zarówno pod oś 9mm jak i 15mm? Jakby mi to ktoś rozjaśnił byłbym wdzięczny;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Jerry6 napisał:

Nie wiem od czego to zależy ale z przednim kołem nie mam problemu, spokojnie można trafić. Ale wyjęcie tyłu za każdy razem kończy się regulacja zacisku.

może od sztywności ramy? Amor jednak jest mniej podatny na ściskanie, widełki bardziej pracują podczas dociskania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...
W dniu 12.09.2018 o 05:46, skom25 napisał:

Ja dokręcam 7,5-8Nm, nigdy problemów nie miałem

Kupiłem zacisk na imbus i jak go dokręcam na 7Nm to tylne koło się nie chce kręcić. Jak poluzuje to chodzi elegancko, tylko nie siedzi solidnie na uchwytach (drop out). Przednie koło dokręcam na 7Nm i nie ma problemu. Czemu tak może być?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...