R10 Napisano 2 Sierpnia 2018 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2018 Zaczęła mi nawalać pompka podłogowa (dwuręczna, stojąca) Specialized AirTool Comp. Zaczyna się blokować (mniej więcej w połowie długości ruchu tłoka) przy pompowaniu powyżej ciśnienia mniej więcej 4 atm w górę. Pomyślałem na początek, że może przesmaruję tłoczek i pompkę rozkręciłem. Tłoczek ma konstrukcję sztywną z gumowym (a może silikonowym - jak rozpoznać materiał o-ringu?) uszczelniającym o-ringiem, dosyć luźno osadzonym w wycięciu tłoczka. Być może ten luz o-ringu w połączeniu z wycięciami w tłoczku jest potrzebny, żeby pompka zasysała powietrze pod tłok przy ruchu do góry. Natomiast zamiast smaru napotkałem w pompce sporo sproszkowanego grafitu. OK, czyli sproszkowany grafit robi za smar? Jeśli sproszkowany grafit jest smarem, to w jaki sposób ten grafit nie przedostaje się dalej do manometru i do wentyla? Po oblukaniu, popukaniu i skręceniu pompki to samo, blokowała się. Podejrzewam, że o-ring tłoka się przez kilka lat zużył, zamówiłem więc oryginalny zestaw naprawczy Specialized z nowym o-ringiem tłoczka. W zestawie przyszedł też jakiś smar, biało-przezroczysty, przez torebkę wygląda trochę jak biała wazelina, ale jeszcze nie rozpakowywałem - nie wiem, czy i jak mieszać obecny w pompce grafit z "wazeliną" (czy co tam jest w torebce ze smarem, może jakiś spec-specyfik do silikonu?). Z grafitu pompka wyczyścić raczej się nie da, no przynajmniej bez rozbierania pompki na czynniki pierwsze. Na razie wymiana samego o-ringu (bez smarowania - muszę znaleźć sproszkowany grafit, jest do kupienia tak jak talk itp.) pomogła o tyle, że pompka przestała się blokować przy niskich ciśnieniach, a zaczyna dopiero od ok. 6 atm. Ma ktoś doświadczenie z naprawą pompki smarowanej grafitem? Po co do o-ringu dołączali inny smar? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dran2 Napisano 2 Sierpnia 2018 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2018 Teraz, R10 napisał: zamiast smaru napotkałem w pompce sporo sproszkowanego grafitu. To chyba nie grafit tylko pył powstały z tarcia tłoka z zajechaną uszczelką o cylinder pompki. Wszystko rozkręć, wypłucz, wysusz i wtedy daj nowy smar, nic nie mieszaj. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
R10 Napisano 2 Sierpnia 2018 Autor Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2018 Teraz, dran2 napisał: To chyba nie grafit tylko pył powstały z tarcia tłoka z zajechaną uszczelką o cylinder pompki. Za dużo tego, na moje oko grafit (miałem do czynienia z grafitem przy suchym smarowaniu np. wkładek zamków do drzwi). Swoją drogą stary o-ring nie ma na sobie jakichkolwiek oznak "zajechania", np. jakiegokolwiek spłaszczenia na o-ringu czy wytarcia o tłok. No ale mógł się ułamek milimetra wyciągnąć od pracy czy ze starości (pompka ma z 10 lat). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 2 Sierpnia 2018 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2018 Nikt nigdzie na ziemi nie daje smaru grafitowego do oringow. Dran dobrze pisze, to straty material pompki. Wyczysc wszystko dokladnie i daj smar producenta. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lichak Napisano 2 Sierpnia 2018 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2018 7 godzin temu, R10 napisał: (a może silikonowym - jak rozpoznać materiał o-ringu?) Zwykle(nie zawsze) silikonowy jest pomarańczowy, a normalny(ndr-70) czarny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 2 Sierpnia 2018 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2018 NBR...., a tzw. silikonowy to powiedzmy kazdy inny kolor niz czarny. To tak najbardziej po chlopsku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.