_GoGoL_ Napisano 26 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2018 Siema Wiem, wiem, temat rzeka, był wałkowany miliard razy w internecie, z tym że nigdy nikt chyba nie podchodził do problemu od strony roweru z pełnym zawieszeniem, a tam może być więcej składowych wpływających na wydobywanie się niepożądanych dźwięków. Sprawa wygląda tak. Posiadam rower GT Helion Expert z 2016r. Jestem jego drugim właścicielem. Jestem w z grupy ludzi, których trafia szlak jak im coś "pyka" w rowerze. Ostatnio poświęciłem chyba z 10h na przestrzeni 2 dni na rozkminkę o co może chodzić. 1. Myślałem, że może niektóre śruby/łączenia są za mocno dokręcone, zapieczone, nienasmarowane i powodują problemy. Jednak to nie to. Dodam, że nie jestem w stanie powiedzieć na 100% skąd dochodzą te odgłosy, jednak na pewno sporo rzeczy mogę wyeliminować. 2. Sztyca - wszystko czysto śruby nasmarowane, zacisk, czysty, łączenie prętów w siodełku czyste, maźnięte oliwką. Sztyca/siodełko nie są winowajcą. 3. Przód roweru. Tam też coś trzaskało, ale ten problem rozwiązałem. Pomogło przeserwisowanie sterów, rozkręcenie, wyczyszczenie, nasmarowanie i skręcenie wszystkiego na nowo + łączenie mostka z kierownicą. 4. Śruby łączące blaty na korbie. Temat ogarnięty - to nie to. 5. Napięcie szprych OK 6. Zaciski kół ("fru aksyl") zdjęte, wyczyszczone, nasmarowane, założone - OK....dalej coś pyka 7. Linki i pancerze też nie są problemem 8. Hak przerzutki, sama przerzutka, kaseta, łańuch, generalnie cały napęd - na 100% to nie on powoduje te niemiłe doznania dźwiękowe. 9. Zdjąłem lewe i prawe ramię korby, wyczyściłem, nasmarowałem wszystko i skręciłem (sam suport zostawiam na koniec) Na sam koniec zostawiłem sobie 2 najbardziej oczywiste, na tym etapie kwestie - suport i ogólnie to ujmując łączenia dampera z ramą, czyli tuleje ślizgowe i montażowe oraz łożyska. Damper przeszedl pełny serwis kilka tygodni temu. Myślę więc, że na 99% to któraś z tych 2 rzeczy jest winowajcą. 10. Mam suport Accenta Pro Series, oczywiście na Hollowtechu 2. Zero luzów, kręci się jak bajka. Pytanie, czy suport się wymienia tylko wtedy jak pojawiają się na nim luzy? Czy jeśli ich nie ma, to mimo wszystko mogą pojawiać się jakieś trzaski/pykanie podczas jazdy? Samego suportu nie wykręcałem póki co. Zastanawiam się, czy robić to, a może od razu kupić nowy? 11. No tak, teraz najgorsze, czyli łożyska/tuleje w damperze. Bardziej skłaniałbym się ku tej opcji, niż suport. Luzów nie ma, sprawdzałem. Śruby, które dało się wykręcić nasmarowałem itd. jak przy wcześniejszych krokach. Ale, i tu się pewnie zdziwicie, najbardziej odczuwalne bujanie dampera , niemal nie do wytrzymania, bo takie rytmiczne jakbym na koniu jechał, powstaje w sytuacji kiedy damper jest całkowicie zablokowany. To chyba nie jest normalne? Co to może powodować? Wyrobione łożyska/tuleje? Tak jak pisałem, po wyjęciu dampera, żadnych luzów na łączeniu tylnego trójkąta i "GT Pathlink" z ramą nie wyczułem. Zrobiłem wczoraj test. Jeździłem 20 minut na zablokowanym damperze po górkach/lekki teren - cisza, żadnego pykania przy poruszaniu się na siodle. Wyłączyłem blokadę, przejechałem podobną trasą i prawie za każdym razem przy wstawaniu, siadaniu na siodełku słychać te wkurzające dźwięki. Jak się człowiek porusza na siodełku, stając na pedały, poprawiając pozycję to wszystkie łożyska i tuleje pracują, natomiast przy włączonej blokadzie już nie, no może w minimalnym stopniu. Co o tym wszystkim myślicie? Serwis łożysk/tuleji mnie czeka czy wymiana suportu? I jedno, i drugie 2 lata nie było serwisowane w żaden sposób.Przejechane na rowerze około 3500km Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lazyjones Napisano 26 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2018 Też tak kiedyś tropiłem a okazało się, że cyka mi kiera bo się lekko w mostku obluzowała. Potem znowu mi coś z przodu pukało więc od razu dokrecilem mostek. No, ale niestety, tym razem to nie było to. Rok jeździłem z tym cykaniem aż wyszło że to pręty siodełka; tak się przez ramę rozchodziło że słychać było od strony kierownicy. Musiałem zmienić siodełko. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
_GoGoL_ Napisano 26 Czerwca 2018 Autor Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2018 Ale u mnie ja to wyeliminowałem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 26 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2018 Trzeba by przegląd zawieszenia tylnego zrobić. Tam masz sporo potencjalnych punktów, które mogą powodować taki efekt. Przebieg to jedno ale jak np. rower stał albo był eksploatowany w mokrych warunkach to może być różnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lazyjones Napisano 26 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2018 Teraz, _GoGoL_ napisał: Ale u mnie ja to wyeliminowałem Mostek tak, ale u mnie był problem z siodełkiem z winy siodełka, nie sztycy i jarzma. Pykały pręty w miejscu fabrycznego łączenia z siedziskiem. Musiałem zmienić siodełko. No, ale skoro jesteś pewien... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lichak Napisano 26 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2018 W moim przypadku, jedynie co się odzywa to łożyska, tuleje dampera bym odstawił na razie, stery zrobiłeś, GIT. Łożyska ramy, najbardziej dostają te obok suportu, po 2 latach radziłbym wymienić wszystkie, ale najpierw dodaj im sporą ilość smaru. W 99% są one w RS, czyli możesz zdjąć uszczelnienie upchać smaru i zobaczyć czy pomoże. Zerknij jeszcze na pedały, zrób im serwis. Poza tym w pełnym zawieszeniu odradzam smarowania śrub, a wręcz polecam jeszcze kleić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 26 Czerwca 2018 Mod Team Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2018 13 minut temu, lichak napisał: czyli możesz zdjąć uszczelnienie upchać smaru i zobaczyć czy pomoże. Przed upychaniem nowego smaru wypadałoby stary, brudny wytegować ze środka. Tu się sprawdza stara szczoteczka do zębów maczana w benzynie ekstrakcyjnej. Szorujemy, a to co wycieknie wycieramy szmatką. Powtarzamy kilka razy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
_GoGoL_ Napisano 26 Czerwca 2018 Autor Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2018 5 godzin temu, lazyjones napisał: Mostek tak, ale u mnie był problem z siodełkiem z winy siodełka, nie sztycy i jarzma. Pykały pręty w miejscu fabrycznego łączenia z siedziskiem. Musiałem zmienić siodełko. No, ale skoro jesteś pewien... Jestem pewien, bo nawet zmieniałem siodełko. To nie o to. 1 godzinę temu, lichak napisał: W moim przypadku, jedynie co się odzywa to łożyska, tuleje dampera bym odstawił na razie, stery zrobiłeś, GIT. Łożyska ramy, najbardziej dostają te obok suportu, po 2 latach radziłbym wymienić wszystkie, ale najpierw dodaj im sporą ilość smaru. W 99% są one w RS, czyli możesz zdjąć uszczelnienie upchać smaru i zobaczyć czy pomoże. Zerknij jeszcze na pedały, zrób im serwis. Poza tym w pełnym zawieszeniu odradzam smarowania śrub, a wręcz polecam jeszcze kleić. Skąd pewność, że łożyska a nie tuleje? Co to znaczy, że łożyska są na "RS"? Nigdy nie zajmowałem się łożyskami, więc to dla mnie temat praktycznie nieznany. Teraz dojrzałem i słabiutko to widać ale jest napisane na jednym łożysku....VRS. Kiepsko widac, nie wiem co jest przed VRS. Z kolei na innym łożysku, też niebieskim jest napis BOLU. Co to znaczy? 2, 3, 4 to łożyska, 1też? Jak sie do tego zabrać? Samo wykręcenie tej czarnej śrubki nic nie daje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lichak Napisano 26 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2018 I raczej piąta para łożysk w miejscu mocowania dampera od wahacza. W zasadzie musisz go rozebrać na części pierwsze albo jeśli masz łatwy dostęp to aby zdjąć śruby i zrobić tak jak napisał @sznib. Same nie wyjdą jeśli chcesz wymienić to nie będzie łatwe, ze względu na to że są wprasowywane. Z zewnątrz je zrób na razie, a RS to jest wersja łożyska z plastikowym uszczelnieniem, które można zdjąć. Osobiście używam do tego małego śrubokręta płaskiego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piter233 Napisano 26 Czerwca 2018 Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2018 A sprawdzałeś pedały? Mi zaczęło pykać po drugiej jeździe, na świeżo złożonym rowerze. Nie miałem czasu się tym zająć, a jak wymieniłem pedały to nagle przestało. Sprawdź jeszcze miejsce styku koła z ramą. I mocowanie przerzutek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
_GoGoL_ Napisano 27 Czerwca 2018 Autor Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2018 Dzieki za odpowiedzi. Mysle, że jak już podejmę decyzję co do serwisu tych łożysk to udam sie do jakiegos punktu w którym mi to zrobią odpłatnie oczywiście. Nie posiadam narzędzi potrzebny do wyciągnięcia i wmontowania w ramę tych łożysk. Majątek to nie jest, bo z tego co widzę średnio serwisy sobie krzyczą 150zł za taką zabawę. Co do pedałów to tak sprawdzałem. Piep**** dziadostwo Shimano m520 skrzypią, to wiem, ale to nie o ten dźwięk sie rozchodzi. Potrafie odróżnić skrzypienie pedałów od "reszty" Skoro poruszony został ten temat to czy jest jakiś 100% sposób aby pozbyć się, chociaz na kilkaset km, skrzypienia przy ciągnięciu pedału w górę, tylko w górę? Lewy pedał siedzi cicho, natomiast prawy skrzypi, cały czas. Winne są śruby odpowiadające za siłę wpięcia/wypięcia i/lub ta sprężyna "zawijana" poniżej. Nasmarowanie pomaga na 30-40km, po czym skrzypienie wraca. Nie wiem co z tym zrobić. Zastanawiam się, czy w ogóle jest to eliminowalne. Z wyglądu 520ki a XT różnią się przede wszystkim, na moje oko, materiałem użytym do wykonania tej sprężyny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.