Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Witajcie.

Pacjent to piasta DT Swiss 240s z aluminiowym bębenkiem. Kaseta w M8000 w połowie na pająkach, ale najmniejsze luźne zębatki powodują problem wcięć. Poza problemem ze zdjęciem kasety pojawia się problem z synchronizacją biegów, przerzucanie między koronkami najmniejszą na pająku a pierwszą luźną czasem powoduje przeskoczenie napędu mimo wzorowo długiego łańcucha. Przebieg bębenka to 1500km, zajrzałem w wolnej chwili i się przeraziłem, pod koniec sezonu będę kilka mm głębiej i będzie jeszcze gorzej...

 

73735084762024396720.jpg

 

Czas działać!

 

Przyda się mikroszlifierka oraz stalowy pręt. W moim przypadku pochodzi on z przewodu otwierania maski samochodu. Mocny, twardy i przede wszystkim stalowy.

Co zrobiłem? Zeszlifowałem trzy wypusty wieloklinu w bębenku i dopasowałem idealnie na długość trzy pręciki. W rezultacie stalowe koronki kasety wchodzą na bębenek wraz z wetkniętymi pręcikami a nacisk wywierany przez koronki na bębenek będzie rozkładał się równomierniej na aluminiową konstrukcję. Mam nadzieję, że to całkowicie wyeliminuje nacinanie i problem z przerzucaniem biegów w newralgicznym miejscu.

 

94423515016366902528.jpg

 

60059907321814522767.jpg

 

84075200049657606518.jpg

 

06525828398352649893.jpg

 

28517434990223064104.jpg

 

11802319499882248496.jpg

 

Łącznie zajęło mi to około jednej godziny.

 

Pozdrawiam!

Edytowane przez cervandes
literówka
  • +1 pomógł 5
Napisano

Szacun za pomysłowość i wykonanie. Mam nadzieję, że te pręciki wytrzymają. Swoją drogą, nie można reklamować takich piast ze względu na wadę materiału ( zbyt miękki stop ) ? U wszystkich tak się dzieje po 1500 km?

Napisano (edytowane)

Stary sposób to zszywki :)

Ja jednak postarałbym się jak najwięcej pręcików powkładać, żeby siły rozłożyć na jak największej ilości jak ma to miejsce standardowo.

Edytowane przez lucass3
Napisano (edytowane)

a u mnie dt240 w połączeniu z kasetą ultegry po 2tys km miał 3x takie wżery, przy następnej kasecie nowy bębenek

Edytowane przez eloo
Napisano

Moje doświadczenia z aluminiowymi bębenkami opisałem tutaj: http://serwisbajka.pl/realizacje/aluminiowy-bebenek-a-kaseta/
Pomijając mniej standardowe przypadki, najczęściej winowajcą jest niedokręcona nakrętka kasety. Mniej więcej 6 na 10 przypadków z serwisu to zbyt luźna nakrętka. W prywatnych rowerach mam lub miałem aluminiowe bębenki (DT, Extralite, Tune, Chris King) i używane od lat nigdy nie sprawiły mi problemów pod kątem ściągnięcia kasety (a używam w dużej ilości tytanowych, pojedynczych zębatek), etc.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Wogóle to dlaczego shimano w swoich kasetach nie daje całej kasety na pająkach? Te najmniejsze zębatki zużywają się najszybciej? Było by równe rozłożenie sił. Ale może być na 60% przypadków za mała siła dokręcania kasety. Jak zębatki stalowe a bębenek alu to wiadomo kto przegra pierwszy.

Napisano

U mnie winowajcą nie jest dokręcenie nakrętki bo ta jest dokręcana zgodnie ze sztuką i instrukcją.

 

Jak już się doczekam nowej ramy to po 2 miesiącach poznamy odpowiedź na pytanie czy patent się sprawdził. Oby tak :)

17 godzin temu, lucass3 napisał:

Stary sposób to zszywki :)

Oczywiście dowolność insertów jest dość duża, ale ja uznałem, że wolę coś znacznie mocniejszego i grubszego niż owe zszywki tapicerskie. Pręciki na oko mają 2-3-4 razy większą powierzchnię przekroju. A czy to dobry pomysł - czas pokaże.

Napisano
1 godzinę temu, cervandes napisał:

U mnie winowajcą nie jest dokręcenie nakrętki bo ta jest dokręcana zgodnie ze sztuką i instrukcją.

Przy założeniu że klucz dynamometryczny którego użyłeś do dokręcenia kasety nie przekłamuje... Ja w każdym razie swoją kasetę dokręciłem z siła 50 nm. Zobaczymy co z tego wyniknie.

  • 3 miesiące temu...
Napisano

Jak kogoś drażnią nacięcia na bębenku to jest kilka opcji:

- wymontować piastę, założyć nowy bębenek, piastę postawić na półce żeby się nie "zużywała" ;) koszt 200-350zł (w zależności od kombinacji: standard, lekki, nierdzewne łożyska)

- kupić zamiennik bębenka (bywają na aledrogo po 150-170zł)

- kupić bębenek stalowy (240-280zł)

 

Napisano

Gdyby jeszcze takie były... bo XT też nacina. Z drugiej strony miewam klientów gdzie piątą czy szóstą kasetę już montuję na ten sam bębenek. Nacięcia są, nie bardzo się to pogłębia. Pilnika używałem przy pierwszych dwóch zmianach, później już jest lepiej. A licząc różnicę kosztów kaset do tych z pająkami to po trzeciej wymianie oszczędza się na nowy bębenek i jeszcze na łańcuch zostaje ;). Nie zauważyłem i nie miałem też żadnych zastrzeżeń od klientów odnośnie spadku kultury zmiany przełożeń.

Napisano

Sorry, wolę w godzinkę wsadzić trzy druty niż wydawać co rok czy nawet dwa 300pln na bębenek. Czy nawet 170. 170pln za godzinę pracy to dobra stawka a mod raczej będzie wieczny.

 

A czy problem występuje czy nie zależy raczej od nogi, bo to ona generuje moc którą koronka musi przenieść.

Napisano (edytowane)

W każdym razie brawa dla producenta, który w oszczędności 10g nie zrobił chociaż dwóch takich insertów fabrycznie (jak to ma miejsce w niektórych N).

Kwestia dokręcania nakrętki zmienia tyle, że mocniejsze dokręcenie nakrętki zwiększa tarcie pomiędzy koronkami (w sumie mogliby je też fabrycznie nitować) i tym sposobem siła jest przenoszona na bębenek przez kilka koronek jednocześnie. Można pomyśleć o sklejeniu koronek albo zastosowaniu pomiędzy nimi pasty zwiększającej tarcie.

Edytowane przez Dokumosa

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...