dwutlenek Napisano 11 Maja 2018 Udostępnij Napisano 11 Maja 2018 witam Jakiś czas temu rozłożyłem obie klamki w celu ich przeserwisowania (klamki mają 2 lata z tym że używałem je przez dłuższy czas w cięższych warunkach - raz było bardzo dużo deszczu, innym razem bardzo duży stopień zapylenia). Po złożeniu obie klamki przez pewien czas działały prawidłowo natomiast ostatnio po naciśnięciu prawej klamki jej tłoczek nie wracał całkowicie do położenia poczatkowego. Po dalszych 2-3 dniach jazdy tłoczek w klamcę zaczął wracać się tylko do pewnego momentu co spowodowało zaciśnięcie się okładziny tarczy hamulcowej (koło z wielkim trudem mogło się kręcić). Po rozłożeniu klamki i zdemontowaniu tłoczka zauważyłem iż nie przemieszcza się ona w sposób płynny i lekko (sprężyna wypychająca tłoczek wewnątrz klamki jest w porządku) w wyniku czego tłoczek można z łatwością wepchnąć lecz samoistnie nie ma on mozliwości wrócić się do pozycji wyjściowej. Do serwisu tłoczka (jego czyszczenia) używałem wyłącznie oleju mineralnego Shimano (nie było żadnego rozpuszczalnika, izopropanolu). Mam wrażenie jakby uszczelki/o-ringi tłoczka zwiększyły swoją objętość w wyniku czego nie przemieszcza się on płynnie. Czy spotkaliście się z taka sytuacja, czy uszczelki na tłoczku (są tam 2 pary uszczelek) mogłyby napuchnąć - jeśli tak to od czego? Czy da się jeszcze to naprawić? serdeczne dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemogg Napisano 12 Maja 2018 Udostępnij Napisano 12 Maja 2018 (edytowane) Siemka , przeczytaj sobie tekst R. Banacha http://banachbrothers.pl/testy/2606/ o firmach dorabiających oringi na wymiar było już na forum kilkakrotnie pozdrawiam Edytowane 12 Maja 2018 przez przemogg uzupełnienie 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dwutlenek Napisano 14 Maja 2018 Autor Udostępnij Napisano 14 Maja 2018 Dziękuje bardzo - tego artykułu nie znałem. Wygląda na to, iż tłoczki są zatarte. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kolmark Napisano 16 Maja 2018 Udostępnij Napisano 16 Maja 2018 (edytowane) Na tłoku nie ma o-ringów, w zacisku też nie ma typowych, tylko takie o przekroju kwadratowym, a nie okrągłym. Uszczelki wcale nie puchną, tylko zacierają się od błota i ogólnego syfu pomieszanego ze startym alu, ewentualnie sztywnieją ze starości. Po wyczyszczeniu i ponownym złożeniu spodziewałbym się raczej lania klamek z powodu zesztywniałych uszczelek, wytarcia korpusu i powstania grubych rys w alu, niż nie odbijania sprężyny. Czyszczenie tłoka i wnętrza klamki izopropanolem jest jak najbardziej wskazane i nie uszkadza niczego,. W środku ma być sterylnie czysto, trzeba ten czarny szlam dokładnie wypłukać i usunąć. Do totalnego serwisu trzeba niestety klamkę rozmontować na czynniki pierwsze, co wcale nie jest jakoś trudne, trudniejsze może być złożenie, zwłaszcza dźwigni stroke jednak odradzam niepotrzebne zdejmowanie uszczelek tłoka - siedzą bardzo ciasno, zwłaszcza wewnętrzna, ta twarda. Jeśli tłoczek uporczywie się zacina, można zadziory w plastiku (na tej najbardziej zewnętrznej części jeszcze przed pierwszą uszczelką) delikatnie oszlifować papierem ściernym, nie uszkodzi to hamulca ani nie upośledzi jego działania, wręcz przeciwnie. P.S. Notabene Robert popełnił jeden błąd w opisie - otóż tłoczki w zacisku nie wracają nie dlatego, że nie mają poślizgu, tylko dlatego że go własnie mają A NIE POWINNY. Ruch powrotny tłoczka realizuje uszczelka, wracając do pozycji wyjściowej zabiera tłoczek ze sobą. Jeśli tłoczek się w niej przesunie na odległość większą niż odkształcenie gumy pozwala, to jak niby ma wrócić? Sprężynki cofają jedynie klocki do tłoczków. Zasada działania jest identyczna jak w hamulcach samochodowych, a tam jak wiadomo nie ma żadnych sprężyn powrotnych, realizuje to ów o-ring tłoka, o przekroju kwadratowym.Jeśli uszczelka jest stara i sztywna, tłoczek nie wraca i już. P.S.2 Próbowałem być sprytny i rozmontowałem klamkę starych slx-ów (BR-M665), ale nic z tego - tam tłoczek jest po pierwsze z alu, po drugie dłuższy nieco, a po trzecie i najważniejsze - ma większą średnicę (chyba 12mm versus 10mm w XT) więc pomysł z przełożeniem tłoczka lub uszczelek spalił na panewce Edytowane 16 Maja 2018 przez Kolmark 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dwutlenek Napisano 16 Maja 2018 Autor Udostępnij Napisano 16 Maja 2018 Kolmark serdeczne dzięki za pomoc i wyczerpującą odpowiedź. Problem rozwiązany. Zamontowałem w klamce tłoczek na "mokro" tj. umieściłem go całego na chwilę oleju mineralnym i dodatkowo zaaplikowałem smaru do tłoczków na górną uszczelkę. Klamka chodzi z taką gładkością jak nowa. W załączeniu przesyłam zdjęcie tłoka - widać na nim iż uszczelnienia tłoczka są w idealnym stanie. p.s. uprzednio smarowałem 2 uszczelki na tłoczku smarem jaki używam do uszczelnień zacisków. Klamka na "sucho" chodziła idealnie lecz po zalaniu układu olejem mineralnym wystąpił ponownie problem z niewracającym tłoczkiem klamki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kolmark Napisano 16 Maja 2018 Udostępnij Napisano 16 Maja 2018 (edytowane) Cieszę się, że pomogłem Ja nie smarowałem uszczelek niczym innym, jak tylko olejem Shimano, żeby tłoczek ładnie wszedł do środka. Tłoczek na Twoim zdjęciu wygląda jak nowy, u mnie na tej cylindrycznej części były już głębokie szramy, rysy widać wewnątrz klamki, ale hamulce póki co działają i nawet nie leją (a rower przechowuję poziomo pod łóżkiem, z braku miejsca). Edytowane 16 Maja 2018 przez Kolmark 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dwutlenek Napisano 16 Maja 2018 Autor Udostępnij Napisano 16 Maja 2018 Przeserwisowałem ponownie drugą klamkę która działała prawidłowo. Na chwilę obecną klamka działa jeszcze płynniej niż przed serwisem - tłoczek w klamce zamontowałem również na "mokro". Dzięki raz jeszcze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemogg Napisano 22 Grudnia 2018 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2018 Tu też właśnie o smarowaniu cylindra w klamce olejem a nie smarem bo sam miałem taka rozkminkę, pozwolę sobie odświeżyć temat- może komuś przyda się: http://banachbrothers.pl/serwis/rowerowe-hamulce-hydrauliczne-niezawodnosci-analiza/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.