Yacko Napisano 8 Maja 2018 Napisano 8 Maja 2018 Jeździłem na rowerach różnych marek i zawsze zalecany rozmiar wydawał mi się za mały - kierownica blisko kolan przy zakrętach, obcieranie stopą o błotnik przy zakręcie i zbyt zgarbiona pozycja. Mam 180cm wzrostu, przekrok 83cm, budowa raczej proporcjonalna. Być może wkrótce czeka mnie kolejny zakup roweru i znów ten sam dylemat - albo wygodnie i z małym luzem w przekroku albo z kilkucentymetrowym luzem ale wrażenie za małego roweru. Czy tylko ja czuje się lepiej na ramach większych niż zaleca producent ? fakt, ze często jestem na granicy dwóch rozmiarów, wiec może jednak kupić ten mniejszy i z czasem się przyzwyczaję ? Może ktoś z Was miał podobnie i podzieli się doświadczeniem ?
Mod Team KrissDeValnor Napisano 9 Maja 2018 Mod Team Napisano 9 Maja 2018 Akurat mam podobne warunki ( 180/84 cm ), ale preferuję małe ramy - tzn. takie, które dają mi większe poczucie kontroli ( mówię o MTB i w moim przypadku ramie 44 na kole 27,5" ), więc raczej jestem pod kreską pod względem zalecanych przez producentów rozmiarów lub z dwóch sugerowanych zawsze wybiorę tę mniejszą. Sporo zależy od preferencji ( oraz stylu jazdy ), bo jeden będzie chciał większego komfortu, a inny lepszej zwrotności, czego duża rama mu nie zapewni, a mniejsza dzięki większej agresywności już tak ( dużo zależy od geometrii i rodzaju sprzętu ). Mimo mojego odmiennego zdania, nie jesteś sam, bo mam wrażenie że spora część ( jeśli nie większość ) społeczeństwa jeździ na za dużych rowerach. Nic na siłę - jak się nie jest pewnym lub rozdartym pomiędzy rozmiarami, to czasem nawet warto wybrać inny rower ( w sensie innej firmy np. ). No to jaką masz ramę ? Pochwal się PS Z chęcią zobaczyłbym w akcji kolegę, który posiada ramę 53 na dużym kole przy warunkach 181/86 cm...
Kolmark Napisano 9 Maja 2018 Napisano 9 Maja 2018 6 godzin temu, Yacko napisał: (...) Mam 180cm wzrostu, przekrok 83cm, budowa raczej proporcjonalna. Być może wkrótce czeka mnie kolejny zakup roweru i znów ten sam dylemat - albo wygodnie i z małym luzem w przekroku albo z kilkucentymetrowym luzem ale wrażenie za małego roweru. Czy tylko ja czuje się lepiej na ramach większych niż zaleca producent ? (...) Ja mam 180cm i raczej 85-86cm przekroku (czasami uda mi się zmierzyć 87), więc 83cm to nie jest zbyt wiele. Nic dziwnego, że masz wrażenie za małej ramy, przy dobrym dopasowaniu do przekroku efektywna długość ramy (górnej rury) może być nieco za mała. Radą na to mogło by być zastosowanie dłuższego mostka, szerszej kierownicy albo obydwu tych rzeczy naraz. Ewentualnie potrzebujesz ramy "płaskiej", tzn. stosunkowo niskiej, ale długiej (geometria progresywna to się chyba nazywa), czyli np. stack jak dla ramy M, a reach jak dla ramy L. Mój przypadek jest akurat przeciwny niż Twój, bo z uwagi na to, że jestem zgarbiony, jestem "krótszy górą", więc teoretycznie powinienem mieć ramę mniejszą. Wtedy jednak muszę mieć sztycę z większym offsetem (nie mieszczę się z nogami), co przenosi środek ciężkości do tyłu i rower staje dęba na podjazdach. Siedząc z tyłu jestem zbyt złożony w pół, więc trzeba podnieść kierownicę, co znów przenosi środek ciężkości na tył i jeszcze bardziej upośledza podjazdy itd. Wolę więc rower większy, z krótszym mostkiem, wtedy mogę te dwie rzeczy pogodzić.
Dokumosa Napisano 9 Maja 2018 Napisano 9 Maja 2018 Z takim dylematem jak ma autor trzeba szukać ramy niskiej ale długiej. Np. niektóre treki, accenty, niektóre spece, większość trailówek... Przy tym samym rozmiarze długość może różnić się o kilka cm.
Yacko Napisano 9 Maja 2018 Autor Napisano 9 Maja 2018 W butach to mam około 85cm w przekroku, więc większość ram, na których jeździ mi się wygodnie mogę unieść w pionie 2-4cm. Zapomniałem dodać, że temat dotyczy ram rowerów crossowych, więc jazda raczej bez szaleństw, więc i zeskakiwanie rzadko się zdarzało a jak się nawet zdarzyło to i tak zawsze na lekko rower był przechylony. Aktualnie mam rower o długości rury podsiodłowej około 53cm - jest to L Giant Roam1. Mam okazję w dobrej cenie kupić Roam0 2018 i zastanawiam się czy nie spróbować przejednać się do zalecanego mniejszego rozmiaru, z drugiej strony widzę, że trochę geometria się zmieniła - rama trochę niższa a dłuższa, więc może tym razem rozmiar L to będzie złoty środek. Pozostaje przymierzyć, ale najbliższy dealer Giant to 50km, wiec trzeba znaleźć trochę czasu.
Mod Team KrissDeValnor Napisano 9 Maja 2018 Mod Team Napisano 9 Maja 2018 Jak to cross i masz nawet niewielki zapas w kroku, to wybierz ten na którym jest Ci wygodniej. Ogólnie jak się jeździ bez szaleństw i nie oczekuje jakiejś super zwrotności, to można brać ramę większą - oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. Rozmiar L w modelu 2018 jest już dość spory - w sensie długi, więc według mnie na granicy poprawnego dopasowania lub też większego nie potrzebujesz. Z ciekawości sprawdziłem model 2016, który był krótszy i moim zdaniem lepszy pod względem wymiarów, a co ciekawe mimo mniejszej długości i niższej główki ramy, to deklarowany przekrok miał większy. Model 2016 miał identyczną długość w rozmiarze XL jak rozmiar L w modelu 2018, a przy tym niższą o 2 cm główkę ramy. Z kolei wybierając M możesz narzekać, że jest za mały - w Twoim odczuciu, bo przyzwyczaiłeś się do większych, a 7 cm podsiodłówki mniej względem posiadanego, to już bardzo duża różnica i właśnie wysokość mogłaby się okazać kluczowa, bo długość byłaby OK ( górna rura + mostek = 70 cm vs. 72 cm w rozmiarze L, który ma o 1,5 cm wyższą główkę ). Wychodzi zatem L jako ten potencjalnie lepiej dopasowany - biorąc poprawkę na to czym jeździłeś i do czego jesteś przyzwyczajony. Przymiarka oczywiście wskazana, ale obstawiam że pro forma, bo pewnie i tak brałbyś rozmiar L.
Yacko Napisano 9 Maja 2018 Autor Napisano 9 Maja 2018 Na szczęście sprzedawca posiada L i M, tylko czy te kilka minut przymiarki wystarczy aby wybrać lepszy rozmiar - mam obawy, ze nie.
Mod Team KrissDeValnor Napisano 9 Maja 2018 Mod Team Napisano 9 Maja 2018 Przejedź się na obu i zwróć przy tym uwagę na ustawienie kierownic i siodełek w obu oraz ilość podkładek pod mostkiem.
Yacko Napisano 9 Maja 2018 Autor Napisano 9 Maja 2018 mam zamiar przejechać się na obydwu - jeśli będzie taka możliwość. konfiguracja będzie na pewno fabryczna co do ilości podkładek.
Pitof Napisano 12 Maja 2018 Napisano 12 Maja 2018 A propos geometrii, wymiarów i proporcji ciała - warto obejrzeć, jak podchodzi do tych kwestii firma Fairlight: https://vimeo.com/180866780
hal900 Napisano 12 Maja 2018 Napisano 12 Maja 2018 W dniu 5/9/2018 o 00:24, Yacko napisał: Jeździłem na rowerach różnych marek i zawsze zalecany rozmiar wydawał mi się za mały - kierownica blisko kolan przy zakrętach, obcieranie stopą o błotnik przy zakręcie i zbyt zgarbiona pozycja. Mam 180cm wzrostu, przekrok 83cm, budowa raczej proporcjonalna. Być może wkrótce czeka mnie kolejny zakup roweru i znów ten sam dylemat - albo wygodnie i z małym luzem w przekroku albo z kilkucentymetrowym luzem ale wrażenie za małego roweru. Czy tylko ja czuje się lepiej na ramach większych niż zaleca producent ? fakt, ze często jestem na granicy dwóch rozmiarów, wiec może jednak kupić ten mniejszy i z czasem się przyzwyczaję ? Może ktoś z Was miał podobnie i podzieli się doświadczeniem ? Zupełnie tego nie kumam rowerek ma być zgrabny a nie z jakąś dziwną geometria Tutaj najlepsze wydają sie rowery kross.Jeśli dotykałes kolanem kierownice to jakiś zupełnie niedobrany rower musiał być z tym ze nie pasuje to zgarbienie bo wtedy to jesteś zazwyczaj daleko od kierownicy w normalnie skonstruowanym rowerze......... Najpierw powinnieneś podać budzet oraz do czego rower Jeśli ogólnie pytasz to najlepiej idz do duzego sklepu rowerowego i wez tam sobiwe poprubuj rózne marki rowerów
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.