Skocz do zawartości

[Shimano Dyna-sys] fakty i mity


ramik

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam "nowy" rower  3x10 i zacząłem się zagłebiac w temat systemu dyna-sys. No i jak to zwykle bywa im dalej w las.........

Czy macie doświadczenia z łańcuchami kierunkowymi i komponentami dedykowanymi pod Dyna-sys?

Czytałem np. że łańcuchy connexa nie za bardzo działają z tym systemem, ja akurat mam taki bo już był i nie widze problemów chociaż nie mam porównania :(

Byłem tez w kilku serwisach po części i wszedzie o to pytałem. Generalnie odpowiedzi można podsumować dwoma zdaniami. Dyna-sys wymysł marketingowy. Każdy łańcuch 10 pasuje do dyna-sys. Dodam, że większość serwisantów polecała łańcuchy KMC od razu zanzaczając, że KMC robi dla Shimano i robi gorszej jakości bo cena ma być niska.  

Od razu zapytam, czy jak zamienie łańcuch i kasete pod dyna-sys to odczuje jakąś róznicę? Kasete mam srama, a tak jak pisałem łańcuch connexa. Może kupić łańcuch na zmiany żeby mniej zużywac napęd i wtedy bede miał porównaie raz connex raz shimano dyna-sys? Ale co z kasetą? :)

Napisano

Łańcuch KMC ale koniecznie z serii X. Moim zdaniem warto jeździć na 2 łańcuchy. Dyna sys to tylko hasło. Cokolwiek jeśli chodzi o precyzję zyskasz inwestując w manetki XT i taką też przerzutkę z tyłu.

Napisano

Przerzutka XT precyzji nie poprawia, manetki XT w przypadku 10s także, ale za to znacznie zwiększają przyjemność klikania przy zmianie biegów ;)

Napisano

Poprawia o tyle, że właśnie zdecydowanie pewniej, lżej i przyjemniej pracują manetki. Co do przerzutki - mocniejsze sprężyny w niektórych sytuacjach poprawiają szybkość działania. Dodatkowo z przebiegiem wychodzi jej precyzja vs np. alivio czy deore - nie wyrabia się tak szybko na sworzniach no i ma kółka na łożyskach co też z czasem wpływa na działanie. Pisze to jako aktywny użytkownik aktualnie rd-m410, 4000, 592, 610, 781, 786, 8000 (+manetki z danej grupy) aczkolwiek w tym przypadku moje doświadczenia zawodowe są zdecydowanie zbieżne z osobistymi.

Napisano

Deore wcale szybko nie siada, zapomniałem że już jest alivio 10rz :woot: a sprężyna w deore czy xt jest tak samo mocna o ile mi wiadomo, przynajmniej tego samego typu (shadow) nie wiem ile ty jeździsz, ale ja w ciągu 2k km nie zdołałem wyrobić w żadnym stopniu sworzni w przerzutce deore (luz roboczy taki sam jak fabryczny) ;) Kółka oczywiście były już do wymiany, ale to tani upgrade kiedy się zużyją- póki działają nie ma różnicy między tymi na tulejach a łożyskach. Manetki imo zdecydowanie warto kupić lepsze :thumbsup:

Autor nie napisał jaki ma sprzęt więc nie ma co pisać o alivio- większość rowerów ma przerzutkę deore bo ładnej wygląda w katalogu.

Napisano

Stare deore 591 i niżej (za produkcji jeszcze japońskiej) faktycznie nie były złe jeśli chodzi o łapanie luzów. Ale od 592 i nowszych już nie jest to samo. A sprężyna w dziesiątkowej xt jest tak na oko 2x mocniejsza niż np. w m615.

Sensem mojej pierwotnej wypowiedzi było raczej to,  że zamiast pakować kasę w żelastwo (wymiana kasety ze SRAM na Shimano, zabawa z kierunkowymi łańcuchami...) więcej uzyska się zmieniając manetki i opcjonalnie przerzutkę właśnie.

Napisano

Jak Deore RD-M591 było trwałe ... to ja nie chce wiedzieć co teraz produkuje shi(t)mano ;) a taki X7 od SRAM przy tej 591 bedzie chyba wieczny :).
Dyna-Sysy to nie tylko slogan ... bo slogan nie traci kompatybilności wstecznej a Dyna-Sys położyła kompatybilność z wcześniejszymi seriami na łopatki.
Kierunkowość łańcucha dotyczy się tylko produktów japońców ... zewnętrzne blaszki miały inną odkuwkę i lepiej wspinały się po korbie w górę.
Szkoda że KMC w serii X potrafiło zrobić łańcuch równie dobrze wspinający się po korbie bez zwracania uwagi na kierunek :).
Korby Dyna-Sys to kawał dobrej roboty ... "kompozytowe" rampy środkowej zębatki i nitowane piny na zębatkach robią różnicę ... W moim odczuciu do dzisiaj Shimano robi najlepsze korby w kategorii cena jakość no i całkiem przyzwoite "standardowe" kasety. Ale cala reszta osprzętu w napędzie ... to tylko nieudolne gonienie SRAM`a.

Pozdrawiam  
 

Napisano

No właśnie chodziło mi najbardziej w tym dyna-sys o kierunkowy łańcuch, czy on coś daje i czy żeby dawał to wszystkie elementy muszą być dyna- sys? Moj sprzet: manetki deore, przerzutki tyl/przod XT, korba slx (dyna-sys ;) ), kaseta sram, łańcuch złoty connex. 

Napisano

@ramik
Z tyłu Shimano to nadal Shimano, nieważne jak będziesz kombinował będzie działało jak Shimano ;).
Będzie to działało inaczej niż SRAM, subiektywnie SRAM działa zdecydowanie lepiej.
Z przodu 3 rzędowa korba w Shimano DynaSys robi różnicę nawet jak ją "pożenisz" z napędem 9 rzędów.
Tak ze DynaSys to ich ewolucja i próba zbliżenia się do SRAM w precyzji działania napędu.
Czy im się to udało to dyskusja na poziomie subiektywnych odczuć a każdy ma je inne.
Tak ze nie spodziewaj się cudów jak wszystko zmienisz na DynaSys.
Realnie poczujesz tylko różnicę przy zmianie manetek niższych grup na XT lub XTR które mają już Instant Relase.
Zmiana kasety SRAM czy SunRace na Shimano czy łańcucha na ich "jednokierunkowy" nie da takiego efektu "łał" 
Piszę to wszystko z punktu widzenia użytkownika który kiedyś jeździł na kompletnej grupie Deore 3x9 serii M59x oraz na homogenicznym napędzie 3x10 Shimano SLX DynaSys.

Sumując powyższe moje wypowiedzi w rowerze codziennym mam napęd 3x9 gdzie manetki + przerzutka tył to SRAM x7,  przerzutka przód i korba to Shimano DynaSys, spięte łańcuchem KMC i kasetą Shimano.
Po "skosztowaniu" SRAM`a w każdym kolejnym rowerze świadomie idę w ich stronę i póki co nie widzę powrotu aby tyłem zarządzało mi Shimano.
Jeżeli spodziewałeś jakiegoś mega przeskoku miedzy "starym" systemem Shimano a DynaSys i się zawiodłeś to się nie dziwię bo szału nie było ... była to tylko ewolucja a nie rewolucja, niestety.

Pozdrawiam 

Napisano

Miałem SRAM x5 i x9 w 10 rzędach i nie wiem o co takie halo. Najlepszym napędem jaki miałem jest własnie Dyna-Sys, ale nie każdy z komponentów jest wart kupienia. Ze swojej strony polecam:

  • manetka Saint SL-M820 - o wiele lepsza niż XT i lepiej zbudowana
  • korba SLX 665 - ostatnia korba Shimano w która pedały wkręcane są w twarde stalowe inserty a nie miękkie aluminium
  • przerzutka Shimano ZEE!
  • łańcuch Campagnolo Veloce - wart absolutnie każdej złotówki, nie do zajechana
Napisano

Każdemu wedle potrzeb :) dlatego podkreślam że opinie w większości przypadków są czysto subiektywne wynikajace z tego czego oczekuje się od napędu :).

Przeniosłem się na amerykana bo ma genialne gripshifty ... a przy okazji po 16kkm na x7 i m591 nie moge powiedziec że shi(t)mano jest trwałe ...

Pozdrawiam

Napisano

Mi osobiście przerzutki Sram się znacznie bardziej podobają od strony technicznej, niestety instant release i double release u nich nie uświadczę, więc mimo że sramowskie mają znacznie fajniejszy klik od drewna shimano 10s w górę- manetki trzymają mnie u japońców. 

  • Mod Team
Napisano
Teraz, rzezniol napisał:

a przy okazji po 16kkm na x7

No toś potwierdził moje oczekiwania. A zastanawiałem nadwyrężając portfel czy warto.

Napisano

Po 16kkm przerzutkę M591 wyrzuciłem a do x7 założyłem kolejne kółeczka.

Teraz, piciu256 napisał:

niestety instant release i double release u nich nie uświadczę

Jak nie jak tak ... a w sumie nie :) 
Bo zamiast double relase masz "all" relase jednym ruchem nadgarstka w każdą stronę ... rezygnując oczywiście z cyngli ;).

Pozdrawiam

 

  • Mod Team
Napisano
Teraz, rzezniol napisał:

rezygnując oczywiście z cyngli ;).

Do tego też trzeba się przekonać. Faktycznie przy cynglach trochę brakuje funkcjonalności Sh.

Ale praca moich XX rekompensuje ten mankament. No i ten lans.:D

Napisano

Dobra chłopaki, wierzę Wam, że obrotowe sramy działają świetnie,  ( tylko regulowałem i to nie za wiele w życiu ) pytanie jak z hamowaniem i jednoczesną zmianą biegów, np. na końcu zjazdu i przygotowywanie sobie już przełożenia na podjazd. Nie przeszkadza?

Napisano

To jest kwestia przyzwyczajenia i wyrobienia odpowiednich ruchów.
Człowiek to "elastyczna", rozumna i ucząca się istota :). 
Nie miałem z takim gmeraniem po przełożeniach problemu na cynglach i nie mam z tym problemu na gripshiftach. 
Trzeba zwyczajnie spróbować a nie z góry się nastawiać "na nie" ... mity o przypadkowych zmianach, czy szukanie innych problemów typu zmiana podczas hamowania   to tylko wymówki :).

No ale temat nie o tym więc żeby nie było za dużego OT to gripshifty dla SRAM można łączyć z przerzutkami DynaSys podobno da się to wyregulować, ciąg linki jest bardzo mocno zbliżony.

Pozdrawiam 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...