qroxy Napisano 9 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2018 Witam, Posiadam rower z hamulcami Avid elixir 3 komplet. Dzisiaj rower stał kilka godzin w nasłonecznionym miejscu , gdy próbowałem nim po tym czasie pojechać- tylny, jak i przedni hamulec był bardzo twardy, tzn. klamki nie dało się lekko wcisnąć, a dodatkowo tłoczki w zacisku tak się wysunęły, że klocki non stop tarły o tarcze (praktycznie blokowały koło) Gdy rower został schowany do piwnicy gdzie jest chłodniej hamulce "puściły" i działają normalnie. Co może być przyczyną takiego "puchnięcia" klamki ? Hamulce były przelewane w zeszłym sezonie , rower był używany podczas zimy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Imar Napisano 9 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2018 Jakim płynem był przelewany ten hamulec. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qroxy Napisano 9 Kwietnia 2018 Autor Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2018 DOT 4 , taki piszę na klamce, dodam że nigdy wcześniej nie miałem takiej sytuacji , nawet w przypadku długiego zjazdu z hamowaniem, gdzie tarcza naprawdę mocno się nagrzewała. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Imar Napisano 9 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2018 Oczywiste że DOT 4 o takich sytuacjach słyszałem jak ktoś zalewał tani chłam z motoryzacyjnego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qroxy Napisano 9 Kwietnia 2018 Autor Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2018 Czyli wg Ciebie powinienem przelać hamulce na DOT 5.1 ? bo nie rozumiem zbytnio Twojej wypowiedzi , i nie jest ona zbytnio pomocna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gruber69 Napisano 10 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2018 Jedno co może być przyczyną to że słońce nagrzało płyn przez przewody klamki i może zacisk (czy są czarne?) i się rozszerzył stąd takie objawy. DOT 4 i %.1 można stosować zamiennie choć 4 trwalsza (mniej chłonie wodę) a 5.1 wyższe punkty wrzenia. Istnieje też szansa, że płyn był już dość stary w układzie lub w butli i wchłonął nieco wody stąd taki objaw bo woda ma większą rozszerzalność. Co do "chłamu z motoryzacyjnego" to nie spotkałem się jeszcze z płynem produkcji krzak w motoryzacyjnym a rowerowy ma po prostu odpowiedni znaczek i przy okazji cenę. Zawsze dla pewności można brać płyn jakiejś znanej marki ze sklepu i nie ma obaw co do "chłamu". 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qroxy Napisano 10 Kwietnia 2018 Autor Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2018 zaciski są szare,także... Dzisiaj pojechałem do sklepu , rower stał dosłownie chwile na słońcu gdy wracałem klamka tył już była twarda. także chyba tylko przelanie wchodzi w grę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 10 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2018 Gdyby dot się tak rozszerzał temperaturowo to większość samochodów by stała w miejscu. Raczej woda się dostała do układu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qroxy Napisano 10 Kwietnia 2018 Autor Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2018 Dlatego raczej dam hamulce do odpowietrzenia. Czy jestem sam w stanie to zrobić ? Oczywiście posiadając zestaw kompatybilny z Avidami ? Rozumiem że muszę przelać cały układ ? Ktoś mógłby mi powiedzieć jak to zrobić ? albo jakiś filmik jak to zrobić ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gruber69 Napisano 10 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2018 (edytowane) Da radę samemu. Jak masz zestaw do odpowietrzania to nawet całkiem prosto. Film z procedurą według instrukcji AVID https://www.youtube.com/watch?v=I___CY04IL0 Osobiście dałbym nieco więcej płynu w strzykawce przy zacisku aby dobrze przepłukać i pukanie w zacisk raczej na samym początku procedury aby wypchnąć powietrze z zacisku przez klamkę do drugiej strzykawki. Edytowane 10 Kwietnia 2018 przez gruber69 dodane informacje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qroxy Napisano 10 Kwietnia 2018 Autor Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2018 Jeszcze jedno pytanie , lepiej DOT'em 4 czy DOT'em 5.1 ? Jeżdżę na co dzień po mieście , czasami jakieś wypady na leśne trasy, przód tarcza 180mm tył 160mm klocki w obydwu hamulcach metaliczne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gruber69 Napisano 10 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2018 5.1 ma wyższe punkty wrzenia, czyli teoretycznie lepiej, ale nie katujesz na zjazdach ani cięższych trasach z tego co widzę więc 4 wystarczy, a ma taki dodatkowy bonus, że wolniej chłonie wodę i jest dużo łatwiej dostępny. Generalnie do takiego używania i przy zalecanej co rok albo dwa zmianie płynu bez większej różnicy. Osobiście używam 5.1, bo taki u mnie zaleca producent hebli. Jeśli chodzi o markę to wybrałem Motula. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 10 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2018 Bez przesady panowie - w rowerze nigdy nie widziałem żeby tarcza świeciła... W samochodzie nie raz mi się to udało osiągnąć, klocki były do wyrzucenia ale płyn nigdy się nie zagotował (dot4). No i jeśli mowa o wymianie całej zawartości płynu w układzie to typowe instrukcje przelewania można sobie w trampki wsadzić. Trzeba opróżnić cały układ do zera (co wcale proste nie jest) i zalać go świeżynką (świeżo otwartą). W serwisie tego nie zrobią bo im się nie będzie chciało. Tam wolą skasować 30zl i powiedzieć że się nie da Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qroxy Napisano 10 Kwietnia 2018 Autor Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2018 Zestaw do odpowietrzania bedę zamawiał i DOT będzie kupiony nówka świeży, jakieś rady jak opróżnić cały układ do zera ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 10 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2018 Żeby wylać wszystko trzeba odkręcić zacisk od ramy/widelca, wykręcić odpowietrznik (jeśli taki jest), odkręcić przewód od klamki, w klamce wykręcić korek zbiornika. Potem jest sporo zabawy żeby to odpowietrzyć więc jeśli nie masz doświadczenia to najpierw zrób zwykłe "przelanie". 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 10 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2018 (edytowane) Normalnie nowym płynem wypierasz stary :). Do zacisku podpinasz strzykawkę z nowym płynem do klamki pustą ... Wpychasz nowy płyn do zacisku, stary płyn zacznie wypływać do pustej strzykawki. Wpychasz tak długo aż nowy czysty płyn pokaże się u góry. Pozdrawiam Edytowane 10 Kwietnia 2018 przez rzezniol 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Niko00 Napisano 11 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2018 Tu masz małą pomoc, pierwszy raz robiłem moje db1 i poszło bez problemu. Też sb poradzisz Link Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gruber69 Napisano 11 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2018 Koledzy dobrze radzą, żeby przelać, a nie opróżniać i zalewać, jeśli nie ma się wcześniejszych doświadczeń. I pamiętać, żeby nie zalać klocków i tarcz oraz uważać na powierzchnie lakierowane. DOT zeżre lakier jeśli na nim zostanie. Wszystko ładnie wytrzeć na koniec i będzie ok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qroxy Napisano 11 Kwietnia 2018 Autor Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2018 Planuję wymontować całkowicie klocki podczas całego procesu , ponieważ wiem co potrafi DOT Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 11 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2018 Tylko sobie zablokuj tłoczki bo możesz się zdziwić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qroxy Napisano 11 Kwietnia 2018 Autor Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2018 w zestawie są te blokery wiec to chyba wystarczy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pawel2208 Napisano 11 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2018 21 godzin temu, rzezniol napisał: Normalnie nowym płynem wypierasz stary :). Do zacisku podpinasz strzykawkę z nowym płynem do klamki pustą ... Wpychasz nowy płyn do zacisku, stary płyn zacznie wypływać do pustej strzykawki. Wpychasz tak długo aż nowy czysty płyn pokaże się u góry. Pozdrawiam Jest to zgodne z instrukcją, ale nie wymieni się tym płynu w 100%. Tak naprawdę wymienimy tylko w przewodzie i zbiorniku klamki. Część starego płynu zostanie w kanałkach zacisku, pod tłoczkami i w komorze klamki gdzie znajduje się tłoczek - płyn tam może się przedostać dopiero po naciśnięciu klamki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 11 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2018 Aby wymienić 100% płynu w układzie musisz rozebrać całość włącznie z zaciskiem. Nawet klamka nie jest w stanie wypchnąć 100% starego płynu spod tłoczków. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cichy66 Napisano 11 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2018 Nie widzę również potrzeby demontażu hamulca na czynniki pierwsze. Wiadomo że płyny hamulcowe DOT 3,4 lub 5,1( bazujące na poliglikolu) są higroskopijne czyli wchłaniają wodę przez co zmniejsza się ich temperatura wżenia. Dlatego wymienia się płyn by między innymi podnieść tę temperaturę i nawet 1 czy 2 % starego płynu który pozostanie w układzie nie ma wpływu na pogorszenie jakości medium i może jedynie spowodować zmniejszenie temperatury wrzenia o np. 1 czy 2stopienie C. I tak wśród różnych producentów np. DOT4 może różnic się temperaturą nawet do 20 stopni C pomiędzy różnymi płynami tej samej klasy różnych firm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 11 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2018 Myślę, że nie ma co dywagować tylko autor niech przeleje i zda raport. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.