Skocz do zawartości

[Avid] hamulce "puchną" od ciepła


qroxy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

Posiadam  rower z hamulcami Avid elixir 3 komplet. Dzisiaj rower stał kilka godzin w nasłonecznionym miejscu , gdy próbowałem nim po tym czasie pojechać- tylny, jak i przedni hamulec był bardzo twardy, tzn. klamki nie dało się lekko wcisnąć, a dodatkowo tłoczki w zacisku tak się wysunęły, że klocki non stop tarły o tarcze (praktycznie blokowały koło)

Gdy rower został schowany do piwnicy gdzie jest chłodniej hamulce "puściły" i działają normalnie.

Co może być przyczyną takiego "puchnięcia" klamki ? Hamulce były przelewane w zeszłym sezonie , rower był używany podczas zimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedno co może być przyczyną to że słońce nagrzało płyn przez przewody klamki i może zacisk (czy są czarne?)  i się rozszerzył stąd takie objawy. DOT 4 i %.1 można stosować zamiennie choć 4 trwalsza (mniej chłonie wodę) a 5.1 wyższe punkty wrzenia. Istnieje też szansa, że płyn był już dość stary w układzie lub w butli i wchłonął nieco wody stąd taki objaw bo woda ma większą rozszerzalność.

Co do "chłamu z motoryzacyjnego" to nie spotkałem się jeszcze z płynem produkcji krzak w motoryzacyjnym a rowerowy ma po prostu odpowiedni znaczek i przy okazji cenę.

Zawsze dla pewności można brać płyn jakiejś znanej marki ze sklepu i nie ma obaw co do "chłamu".

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego raczej dam hamulce do odpowietrzenia. Czy jestem sam w stanie to zrobić ? Oczywiście posiadając zestaw kompatybilny z Avidami ?

Rozumiem że muszę przelać cały układ ? Ktoś mógłby mi powiedzieć jak to zrobić ? albo jakiś filmik jak to zrobić ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da radę samemu. Jak masz zestaw do odpowietrzania to nawet całkiem prosto.

Film z procedurą według instrukcji AVID

https://www.youtube.com/watch?v=I___CY04IL0

Osobiście dałbym nieco więcej płynu w strzykawce przy zacisku aby dobrze przepłukać i pukanie w zacisk raczej na samym początku procedury aby wypchnąć powietrze z zacisku przez klamkę do drugiej strzykawki.

 

Edytowane przez gruber69
dodane informacje
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5.1 ma wyższe punkty wrzenia, czyli teoretycznie lepiej, ale nie katujesz na zjazdach ani cięższych trasach z tego co widzę więc 4 wystarczy, a ma taki dodatkowy bonus, że wolniej chłonie wodę i jest dużo łatwiej dostępny. Generalnie do takiego używania i przy zalecanej co rok albo dwa zmianie płynu bez większej różnicy.

Osobiście używam 5.1, bo taki u mnie zaleca producent hebli. Jeśli chodzi o markę to wybrałem Motula.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez przesady panowie - w rowerze nigdy nie widziałem żeby tarcza świeciła... W samochodzie nie raz mi się to udało osiągnąć, klocki były do wyrzucenia ale płyn nigdy się nie zagotował (dot4). No i jeśli mowa o wymianie całej zawartości płynu w układzie to typowe instrukcje przelewania można sobie w trampki wsadzić. Trzeba opróżnić cały układ do zera (co wcale proste nie jest) i zalać go świeżynką (świeżo otwartą). W serwisie tego nie zrobią bo im się nie będzie chciało. Tam wolą skasować 30zl i powiedzieć że się nie da ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby wylać wszystko trzeba odkręcić zacisk od ramy/widelca, wykręcić odpowietrznik (jeśli taki jest), odkręcić przewód od klamki, w klamce wykręcić korek zbiornika. Potem jest sporo zabawy żeby to odpowietrzyć więc jeśli nie masz doświadczenia to najpierw zrób zwykłe "przelanie". 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalnie nowym płynem wypierasz stary :).

Do zacisku podpinasz strzykawkę z nowym płynem do klamki pustą  ...
Wpychasz nowy płyn do zacisku, stary płyn zacznie wypływać do pustej strzykawki. 
Wpychasz tak długo aż nowy czysty płyn pokaże się u góry.

Pozdrawiam 
 

Edytowane przez rzezniol
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy dobrze radzą, żeby przelać, a nie opróżniać i zalewać, jeśli nie ma się wcześniejszych doświadczeń. I pamiętać, żeby nie zalać klocków i tarcz oraz uważać na powierzchnie lakierowane. DOT zeżre lakier jeśli na nim zostanie. Wszystko ładnie wytrzeć na koniec i będzie ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, rzezniol napisał:

Normalnie nowym płynem wypierasz stary :).

Do zacisku podpinasz strzykawkę z nowym płynem do klamki pustą  ...
Wpychasz nowy płyn do zacisku, stary płyn zacznie wypływać do pustej strzykawki. 
Wpychasz tak długo aż nowy czysty płyn pokaże się u góry.

Pozdrawiam 
 

Jest to zgodne z instrukcją, ale nie wymieni się tym płynu w 100%. Tak naprawdę wymienimy tylko w przewodzie i zbiorniku klamki. Część starego płynu zostanie w kanałkach zacisku, pod tłoczkami i w komorze klamki gdzie znajduje się tłoczek - płyn tam może się przedostać dopiero po naciśnięciu klamki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę również potrzeby demontażu hamulca na czynniki pierwsze. Wiadomo że płyny hamulcowe DOT 3,4 lub 5,1( bazujące na poliglikolu) są higroskopijne czyli wchłaniają wodę przez co zmniejsza się ich temperatura wżenia. Dlatego wymienia się płyn by między innymi podnieść tę temperaturę i nawet 1 czy 2 % starego płynu który pozostanie w układzie nie ma wpływu na pogorszenie jakości medium i może jedynie spowodować zmniejszenie temperatury wrzenia o np. 1 czy 2stopienie C. I tak wśród różnych producentów np. DOT4 może różnic się temperaturą nawet do 20 stopni C pomiędzy różnymi płynami tej samej klasy różnych firm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...