Skocz do zawartości

[Amortyzator] Fox 32 Float RL 140mm - przetarcie górnej goleni przy uszczelce


Endurooman

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, jestem tu nowy

Założyłem ten temat ponieważ, jestem zaniepokojony przetarciem przy górnej goleni przy uszczelce. Kupiłem używany rower, wszystko śmiga, ale zauważyłem lekkie przetarcie przy lewej goleni, wczesnej tego nie widziałem. Od momentu zakupu regularnie czyszczę i smaruje amortyzator i damper i wtedy zauważyłem to przetarcie. Czy takie (chyba) lekkie przetarcie nie spowoduje, że mój amortyzator się popsuje, zatrze mimo, iż regularnie je smaruje i czyszczę? Zamówiłem pompkę do amortyzatorów i jak przyjdzie to zamierzam go rozebrać, wymienić olej, przeczyścic i przy okazji zobaczyć czy to nie jest coś poważniejszego. Czy takie przetarcie będzie się powiększać aż amortyzator się zatrze, i czy  czeka mnie wymiana goleni w przyszłości przez takie coś? Załączam zdjęcie poglądowe. 

https://zapodaj.net/cf4c0195bca9b.jpg.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kaplica. Praktycznie już masz górne golenie do wymiany bo warstwa anody na alu się wytarła. Bez rozbierania ciężko zdiagnozować co dokładnie tam jest, ale takie coś się robi jak się coś dostanie pod uszczelkę i działa destrukcyjnie. Ślizgi też mogły ucierpieć, ale, jak pisałem, bez rozebrania go się nie dowiesz.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tygodniu będę już miał pompkę i wtedy go rozbiorę. na razie jak jeżdżę to nic nie czuć złego żeby coś ocierało czy coś podobnego, ogólnie to chodzi dobrze ale na pewno coś tam siedzi pod uszczelkalą. Na allegro widziałem nowe górne golenie amortyzatora za parę stówek, wszystkie parametry niby się zgadzają ale one są na kolo 29'' a ja mam 26'' ale to chyba nie powinno przeszkadzać? Wszystkie wymiary się zgadzają, tylko nie wiem jak z długością goleni, jak rozłożę go to sprawdzę bo na allegro jest 280mm. Co o tym sądzicie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
29 minut temu, Endurooman napisał:

na razie jak jeżdżę to nic nie czuć złego żeby coś ocierało czy coś podobnego

I nie będzie czuć ani słychać. Najczęsciej pod uszczelki dostaje się błoto/piasek, miesza się ze smarem pod uszczelkami i robi się pasta ścierna. Jak myślisz o ratowaniu tego nie jeździj dopóki nie rozbierzesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin, jeżeli chodzi o smarowanie to mi chodziło o to, że na zewnątrz golenie smaruje i po pewnym czasie wciskam kilka razy amortyzator żeby weszło pod uszczelke,  a wewnątrz to dopiero jak ta pompka przyjdzie i wtedy się okaże co jest grane. Jeszcze raz zapytam, jeśli chodzi o te golenie co znalazłem na allegro firmy Rock Shox. Czy one się nadadzą do tych amortyzatorów w razie czego?  To są parametry tych goleni co na allegro znałem, niby wszystko się zgadza tylko nie znam jeszcze długości goleni ale niedługo się dowiem jak te rozbiorę. 

  • rodzaj rury:ahead
  • rozmiar koła ":29"
  • średnica osi:15 mm
  • średnica rury:1,1/8" (28,6 mm)
  •  
  • model : 80-120
  • numer seryjny : 11.4015.311.010
  • średnica goleni : 32mm 
  • długość goleni : 280mm 
  • długość rury sterowej : 265mm 
  • typ rury sterowej : 1 1/8 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Endurooman napisał:

Marcin, jeżeli chodzi o smarowanie to mi chodziło o to, że na zewnątrz golenie smaruje i po pewnym czasie wciskam kilka razy amortyzator żeby weszło pod uszczelke

No i właśnie w taki sposób sam przyczyniłeś się do zgonu tego amortyzatora.

Nie jestem przekonany czy golenie RS podpasują do Fox'a, tam liczą się setne części milimetra pasowania, nie wspominając że mogą nie dać się wkręcić tłumika itd.

Nic nie kupuj dopóki nie rozbierzesz amora, być może ślizgi też już szlag trafia i wtedy taki amor możesz sobie postawić jako trofeum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim zacząłem smarować to już były te przetarcia, a smaruje może 2 dzień dopiero, więc przestanę i tylko będę czyścil szmatką z brudu. na razie może będę jeździł na zablokowanym amortyzatorze. Spróbuję zaraz rozkręcić go i wyślę fotki jak wygląda cała goleń. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli potrafisz wymienić olej jak należy to śmiało, Ale jak nie to daj do serwisu, i tak trzeba to zrobić a przynajmniej nie zdążysz wiele zepsuć ;) Jazda na zablokowanym nic nie da, serwis trzeba przeprowadzić natychmiast bo takie przetarcia nie robią się od samej jazdy tylko od długich zaniedbań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim wideł pewnie nigdy nie czyszczony i bez smarowania chodził. O ile pamiętam to fox zaleca co 50 godzin rozkręcić wideł, wyczyścić, wymienić zużyte uszczelki i zapewnić smarowanie. Takie psiukanie z zewnątrz tylko pogarsza sprawę.

Golenie z RSa nie pasują. Może Piotrek Activia odświeżyłby anodę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Dokumosa napisał:

 

Nie co 50 godzin, ale Fox zaleca przegląd z wymianą olejów i uszczelek co 125 roboczogodzin. Oczywiście z dopiskiem, że w ciężkich warunkach trzeba częściej.

Odnośnie amorka autora tematu. Zajechałeś ten amor i tyle. Zrób mu serwis olejowy. Jak uszczelki sparciałe to wymień i jeździj dalej - nie ma ekonomicznego sensu go ratować.

 Zacznij odkładać kasę na nowy, lub szukaj używanego na przeszczepy w znacznie lepszej kondycji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://zapodaj.net/33f2894d35866.jpg.html

https://zapodaj.net/a02125696ca09.jpg.html

https://zapodaj.net/00587df98fca8.jpg.html

https://zapodaj.net/81a0594093a05.jpg.html

To zatarcie wygląda jakby było zrobione i przez tą obręcz co jest tuż pod gąbką. 

Edytowane przez Endurooman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednym słowem "szrot".... Strasznie zaniedbałeś ten amortyzator. Pewnie od lat nie był serwisowany.

1. Górne lagi do wymiany (tylko oryginały włożysz-nie kombinuj z jakimiś innymi lagami od innych marek);

2. Uszczelki i gąbki do wymiany (widać, że puściły)

3. Tuleje ślizgowe do wymiany (ta od strony uszkodzonej anody jest na pewno zatarta).

Podsumowując - składaj to na nowym oleju i jak masz kasę nowych uszczelkach i jeździj. Nie ma sensu nic tu reanimować.

W międzyczasie szukaj nowego amorka.

P.S. Na przyszłość przynajmniej raz w roku lub najpóźniej co 125h rób serwis olejowy Fox-owi z wymianą uszczelek. 

Takim zaniedbaniem to każdy amorek byś zabił.

Edytowane przez Kowal1986
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Kowal1986 napisał:

Takim zaniedbaniem to każdy amorek byś zabił.

8 minut temu, Kowal1986 napisał:

Jednym słowem "szrot".... Strasznie zaniedbałeś ten amortyzator. Pewnie od lat nie był serwisowany.

Jak już to poprzedni właściciel, ja bym do takiego stanu nie doprowadzil. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Endurooman napisał:

To zatarcie wygląda jakby było zrobione i przez tą obręcz co jest tuż pod gąbką. 

Ta "obręcz" to tuleja ślizgowa która powinna być czysta, gładka i pokryta olejem ( po to jest kąpiel olejowa).

To jest właśnie "urok" kupowania używek gdy nie ma się zbyt dużej wiedzy. Niestety człowiek uczy się na błędach, a w przypadku Fox'a jest to bardzo drogi błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sprzedaję bo nadal z niego korzystam i będę korzystał. Regularne czyszczenie i wszystko działa, golenie są aluminiowe więc nie będzie rdzewiało. Takie gadanie, że zatarcie to od razu do wywalenia, poprzedni właściciel jeździł na takich od kilku lat bo się dowiedziałem i w niczym to nie przeszkadzało przy regularnym czyszczeniu. Temat do zamknięcia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No fakt, aluminium nie rdzewieje... tyle że się utlenia. Powierzchnia już nie jest taka gładka przez co będzie to niszczyło ślizgi. Prędzej czy później powstaną luzy.

To Ty obejrzyj resztę roweru żeby nie było podobnych niespodzianek, skoro ktoś zniszczył taki amortyzator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostre krawędzie można przetrzeć drobnym papierem i czymś polakierowac żeby się nie utlenianialo jak mówisz ale raczej to w niczym nie przeszkodzi. W zasadzie to ślizgi dopasowały się do tego przetarcia jak zębatka. Reszta roweru w bardzo dobrym stanie. 

 

Przetarcie jest stale smarowane przez gąbkę i po takim czasie nie widać śladu utleniania, aluminium się błyszczy. 

Edytowane przez Endurooman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...