Byderobo Napisano 1 Marca 2018 Udostępnij Napisano 1 Marca 2018 Witam, Z okazji zakupu ramy i widelca składam w głowie rower do All Mountain. Czyli ma to być ful na którym zarówno dam radę zjechać jak i podjechać w terenie. Amortyzacja 150 z przodu 140 z tyłu, koła 26" teren górzysty - Austria. Jako że głównym źródłem części jest allegro - części używane oraz że swoje ważę to napęd raczej 9 rzędowy. A że marzy mi sie przerzutka z krótkim wózkiem to niestety zmniejsza rozpiętość przełożeń i tu rodzi się pytanie: Czy napęd 2x9 sprosta zarówno podjazdom jak i zjazdom? Ze wszystkich matematycznych i filozoficznych łamigłówek wymyśliłem coś takiego: przód 36,22 zęby tył 12-32. Czy ma ktoś doświadczenia z taką kombinacją? Czy ma to w ogóle sens? Czy też porzucić marzenia o krótkim wózku, wziąć długi i polecieć standardem 3x9 42-22 11-34? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tatanka Napisano 1 Marca 2018 Udostępnij Napisano 1 Marca 2018 Przecież możesz wziąć długi i dać napęd 2x9 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 1 Marca 2018 Udostępnij Napisano 1 Marca 2018 Wszysyko zależy od kondycji,terenu i potrzeb. Ogólnie w prawdziwych górach potrzeba młynka i 22/36 jest okej. Przy braku ścigania twardy napęd nie jest niezastąpiony, ale czasami będzie brakowało pod nogą na długich i łagodnych zjazdach, 44/11... W napędzie mialem krótkie XT 3x9 w HT, 29". kaseta 11-36. Tylko że ten krótki to naprawdę średni wózek. Jeśli mógłbym to założę jeszcze bardziej miękkie przełożenie. ( dlatego sugeruję że do mniejszego koła kaseta do 36 jest ok) Na fullu więcej podjeżdza się z siodła. Lepszy miś jogi, niż za twardo... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 2 Marca 2018 Udostępnij Napisano 2 Marca 2018 A jaka korzyść z krótkiego wózka? Wystarczy przerzutka z dobrą sprężyną i nic się nie będzie obijało, w fullu wszystkie problemy z przerzutką zniknęły po założeniu XT na tył. Do tego 22-36 i kaseta 11-34, będzie wystarczająco 2x9 jest napędem w zupełności wystarczającym do AM, bardziej kwestionowałbym koła 26" ale podejrzewam że rower będzie znacznie tańszy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 2 Marca 2018 Mod Team Udostępnij Napisano 2 Marca 2018 8 godzin temu, MikeSkywalker napisał: A jaka korzyść z krótkiego wózka? Krótsza dźwignia, silniej napina. Tez mam napęd 2x9, 22/36 z przodu, 11-34 z tyłu, przerzutka tył XT na średnim wózku. Zacnie to chodzi, twardszych przełożeń brakuje jedynie na długich, stromych asfaltowych zjazdach, ale tak prawdę mówiąc nie na takie warunki rower AM jest i zdarzają się takie odcinki jedynie podczas dojazdów na właściwe, leśne trasy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 2 Marca 2018 Udostępnij Napisano 2 Marca 2018 No silniej silniej, ale tak jak pisałem - dobra przerzutka daję radę. Jeśli OP szukałby krótszego wózka żeby nim nie zahaczać to wtedy może ma to sens. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Byderobo Napisano 2 Marca 2018 Autor Udostępnij Napisano 2 Marca 2018 Krótki wózek kusi właśnie z obu wymienionych powodów (lepszy naciąg i mniejsze prawdopodobieństwo zahaczenia przezutką) O ile można nagiąć deklarowaną przez producentów pojemność przezutki? Czy lepij twardo trzymać się wytycznych producenta? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abdesign Napisano 2 Marca 2018 Udostępnij Napisano 2 Marca 2018 Krótki wózek ma małą pojemność i tego nie przeskoczysz. Uposledzisz sobie napęd a w końcu ten niezahaczony wózek urwiesz. Przy 2x9 odpada problem z kasetą możesz dac 11-34 ogarnie Ci to pierwszy shadow np xt m772 sg. I o nic nie bedzisz haczył bo jest plytsza a sprężynę ma mocną. Dobierzesz sobie blaty jak Ci nogi podają. A tak to będziesz jeździł jak pozwala krótki wózek... w 26 calach z korbką z blatem 34? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 2 Marca 2018 Mod Team Udostępnij Napisano 2 Marca 2018 @Byderrobo, to jaką właściwie chcesz tą przerzutkę montować? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Byderobo Napisano 2 Marca 2018 Autor Udostępnij Napisano 2 Marca 2018 Na allegro czesto przewijają się Sramy x0 na 9 przełożeń tylko wlasnie dość często z krótkim wózkiem. Wiec myślałem właśnie o takiej, zwłaszcza ze nigdy Srama nie miałem i chciałbym spróbować Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 2 Marca 2018 Udostępnij Napisano 2 Marca 2018 Do 26" 36/22+11-34 i wystarczy na wszystko. Kaseta 11-36 to już raczej do dużego koła. Tak samo nie szedł bym na korbie poniżej 36z. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 2 Marca 2018 Udostępnij Napisano 2 Marca 2018 Spokojnie na asfaltach pod górę kaseta 12-36 może się przydać, mam taką w 29 i chcę mieć więcej zębów, nie ma kondycji potrzeba zębów. Długie latwe bardzo strome fajniej kręcić 4 na h niż prowadzić dziesiątkami metrów. Ewaluowalem od kasety 11-28, ktorą potrafiłem brać na Trofi, więc da się twardziej, ale każdemu wg potrzeb. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team IvanMTB Napisano 3 Marca 2018 Mod Team Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 2 godziny temu, Arni220 napisał: wystarczy na wszystko. Stwierdzenie tyle prawdziwe co masakrycznie indywidualistyczne. Każdy ma inną łydkę, przyzwyczajenia kadencyjne i potrzeby. U mnie we flagowym bujaku mam korbę 20/34 z kasetą 11/36. Jak się w końcu zbiorę zamontuję kasetę 11/40 i podejrzewam, że bedzie używana na maksa. Napęd 2x9 z manetkami obrotowymi X0, zmieniałką X9 z tyłu i XT z przodu. Szacunek... I. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 3 Marca 2018 Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 Napiszę to w formie cyfr. 26" 22:34=1,36 22:36=1,28 29" 20:36=1,28 20:40=1,15 22:36=1,41 22:40=1,27 Na moje to przełożenia poniżej 1,40 są dyskusyjne, a poniżej 1,30 uzyskamy tak małą prędkość, że bedziemy się przewracać jeśli nie uzyskamy odpowiedniej kadencji. Szybciej bym poszedł w kierunku korby 36/24 i wtedy dopiero kasety 11-36 dla 26", ale oczywiście nie bronię, bo przecież nic wielkiego się nie stanie. W epoce 26" największe kasety jakie były to 11-34, dopiero ok. 2011r wraz z kołem 29" pojawiły się 12-36 pod 9s. Z czegoś to jednak wynikało. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 3 Marca 2018 Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 Pojedź pod Przełęcz Karkonoską, zatrzymaj na wysokości cmentarza zrób 50 przysiadów a potem wskakuj na siodło i doceń młynek 22/36 w swoim 26 calowcu i nagle niemożliwe stanie się faktem. Albo poszukaj ażurowych podjazdów po płytach w okolicach Istebnej lub Kubalonki. Wiara w miękkie powróci. U mnie wróciła na starość. To że ktoś nie potrafi na miękko to nieznaczy, że się nie da. Przy cenie kasety 12/36 9s naprawdę można zaryzykować, szczególnie że rower w prawdziwe góry i bardzo bujany. 4 km/h dla mnie pod górę to nie problem. O ile jest trakcja na szutrze, afalcie, płytach to nie potrzeba techniki magicznej tylko pozycja, i rytm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team michuuu Napisano 3 Marca 2018 Mod Team Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 12 godzin temu, Byderobo napisał: Na allegro czesto przewijają się Sramy x0 na 9 przełożeń tylko wlasnie dość często z krótkim wózkiem https://www.olx.pl/oferta/przerzutka-sram-x0-9s-sgs-idealna-CID767-IDs28q7.html#e7ed15ba25 Wystarczy średni wózek. U mnie przy 24/34 i 11/36 daje radę bez problemu. https://www.olx.pl/oferta/przerzutka-tyl-sram-x-0-9rzedow-nowa-CID767-IDr14r3.html#e7ed15ba25 Sram trzyma cenę nawet w używkach. Sądzę, że X9 też Ciebie zadowoli a cenowo dużo lepiej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 3 Marca 2018 Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 a jeszcze miesiąc temu ktoś usilnie mnie przekonywał, że woli pchać rower pod górę, bo szybciej chodzi niż jedzie. A tu taki zwrot akcji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Byderobo Napisano 3 Marca 2018 Autor Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 No tak tylko napęd 22/36 12/36 to juz wymaga przezutki o pojemności 38, krótki wózek z tego co czytałem obsluguje do 35. A jeżeli miałbym zamontować z długim to sprawa rozwiązuje się sama bo biorę wtedy 3 blaty z przodu i mam wszelkie przełożenia jakie tylko mogę potrzebować Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 3 Marca 2018 Mod Team Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 No to bierz kasetę 11-34. Przerzutka ze średnim wózkiem na 100% obsłuży (akurat taką kombinację mam u siebie). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 3 Marca 2018 Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 Teraz, Arni220 napisał: a jeszcze miesiąc temu ktoś usilnie mnie przekonywał, że woli pchać rower pod górę, bo szybciej chodzi niż jedzie. A tu taki zwrot akcji Wszystko zależy, ale lepsza jest możliwość wyboru iść/pedałować Jaka przerzutka z krótkim wózkiem jest w grze? Zaraz zobaczę co ja mam ale nie wiem czy są krótsze wózki Xt niż mój. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 3 Marca 2018 Mod Team Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 Nie ma przerzutek XT na 9sp z krótkim wózkiem. Są tylko modele z długim i średnim. Ale i tak Byderobo Sram interesuje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 3 Marca 2018 Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 Mój Xt ma rozstaw kółek 67mm, w porównaniu z slx shadow średni wózek to około centymetr mniej. Optycznie różnica u mnie krótkie długie xt jest bardzo duża stąd zapewnie błędnie je nazywam. krótki /średni. Xt obsługiwał 3x9 do jednak w hard tajlu gdzie nie ma szarpania wahaczem, ale mialem skrajnie nawinięte aż 44 na 36 więc nie wyobrażam sobie w 2x9 aby 36 na 36 potrafiło z samego ruchu wahacza napiąć lańcuch na sztywno przy dobiciu/ odbiciu. Zostaje 8 ząbków rezerwy, i wózek przerzutki nie jest napięty jak struna... Bardzo lubię swoje stare Xt, ale sram pracuje bardziej zdecydowniem po niemiecku rach ciach, shimano klasyczne tak z gracją ra-ach/cia-ch. Shimano Shadow tak coś pomiędzy. w moim przypadku używałem zawsze obrotówek centera atack , czy przerzutka shimano czy stary sram. "Nowy" czyli normalny sram 1:1 znałem tylko z jazd krótkochwilnych, ale też przerzucał bardzo trach! zdecydowanie jak stare sramy 2:1 po sachsie np. centera itp Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 3 Marca 2018 Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 3 godziny temu, Byderobo napisał: A jeżeli miałbym zamontować z długim to sprawa rozwiązuje się sama bo biorę wtedy 3 blaty z przodu i mam wszelkie przełożenia jakie tylko mogę potrzebować Nie idź tą drogą, 2x9 zaspokoi 99% potrzeb roweru terenowego. Kwestią do rozpatrzenia pozostaje jedynie rozmiar korby i kasety, bo wcale nie musisz pozostać przy 36/22 (dobry wybór pod 29"). Równie dobrze można dać 38/24 z kasetą 11-36. Blat 44z to chyba tylko dla profesjonalistów był. Pamiętać należy też o tym, że zbyt miękkie przełożenie, duża moc i zbyt trudny/stromy podjazd = uślizg koła i utrata przyczepności, a więc prowadzenie roweru. Pytanie też, czy jadący jest tak dobry, by mu przedniego koła nie oderwało na stromiźnie gdzie potrzeba 1,28? Założyć można wszystko, ale mieć moc i umiejetności, to już inna sprawa. ITR, Karkonoska to żaden problem dla roweru MTB, na Karkonoską wjeżdżają na szosie na 34:34. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 3 Marca 2018 Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 przegapiłeś 50 przysiadów, symulujących calodzienne zmęczenie. Na Karkonoską zabrałem się pierwszy raz z szosą 39/24. i prawie wjechałem więc naprawdę nie chodzi o licytowanie się blat 44 potrzebny bywał przy ściganiu, żeby rywale nie odchodzili, kiedy kadencja się kończy ale czy jest na korbach wszystkich ścigantów? Chyba nie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 3 Marca 2018 Udostępnij Napisano 3 Marca 2018 Miałem Sorę SS z kasetą 11-28 i korbą 22-32-38, trzeba było unikać przekosów, bo wtedy mogłaby nie wyrobić. Potem chodziła z korbą 22-36 i jeżeli dobrze pamiętam, to wymiękała jedynie w kombinacji małych zębatek (kwestia doboru długości łańcucha, ale bezpieczniej jak zacznie ocierać zbyt długi, niż zabraknie na kombinacji dużych zębatek). Potem (2011) była zmiana na Srama X7 z krótkim wózkiem i weszła kaseta 11-32. Obecnie pomyka na kasecie 11-36 i korbie 26-38. Problem jest tylko z kombinacjami małych zębatek. Nie chce mi się kombinować z dopieszczaniem długości łańcucha, duża - duża działa, a mała - mała nie ma według mnie sensu. Nie pamiętam czy matematycznie mieściłem się z pojemnościami ale imo można trochę nagiąć tylko nie można wtedy się zapominać przy zmianie biegów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.