dr.Peoples Napisano 27 Lutego 2018 Napisano 27 Lutego 2018 Cześć. Temat może trywialny, ale nie mogę znalezć ostatecznej odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie. Otóż - Tylna piasta w moim rowerze to 9qrx135mm. Chciałbym zastosować sztywną oś 10mm i, tutaj mam problem. Pytałem się dwóch osób, w tym serwisanta, czy wystarczy kupić oś (E-thru, czy coś podobnego)? Mówią że tak, wchodzi w ten sam otwór. Problem w tym, że przyjrzawszy się zaciskowi z bliska, widać że nie ma już więcej miejsca, dwa, że nominalnie oś zacisku qr ma 5mm, więc jak ma się tam niby zmieścić oś dwa razy grubsza? To nielogiczne, więc zapewne czegoś nie wiem, stąd prośba do Was o pomoc.
Tatanka Napisano 27 Lutego 2018 Napisano 27 Lutego 2018 Czy się da,to zależy od modelu piasty.Wymienia się końce piasty (end cap) na takie które umożliwiają włożenie grubszej osi. Coś takiego: https://www.google.pl/search?q=end+cap+konwersja&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjRhaqc3cbZAhXIh6YKHYxFCCYQsAQIPg&biw=1920&bih=974#imgrc=Zm2sVAQzrr1htM:
Gość Napisano 27 Lutego 2018 Napisano 27 Lutego 2018 Co to za piasta? Nie do kazdej da sie wsadzic os 10mm.
Mod Team sznib Napisano 27 Lutego 2018 Mod Team Napisano 27 Lutego 2018 Sprawa wygląda tak że oprócz osi 10mm musisz mieć odpowiednia pastę.
TheJW Napisano 27 Lutego 2018 Napisano 27 Lutego 2018 6 minut temu, dr.Peoples napisał: że nominalnie oś zacisku qr ma 5mm 5mm to średnica zacisku. On jedynie trzyma koło w ramie. Oś o średnicy 9mm jest wewnątrz piasty. Z tego co się orientuję przerobienie na 10mm polega na wywaleniu zacisku, wymontowaniu z piasty osi 9mm i zamontowaniu w jej miejsce tej 10mm. Ale, zgodnie z przedmówcami, nie każda piasta jest podatna na tę modyfikację.
Dokumosa Napisano 27 Lutego 2018 Napisano 27 Lutego 2018 @TheJW Gdyby jakakolwiek oś z tyłu miała 9mm to latałaby w hakach jak ... po pustym sklepie.
Arni220 Napisano 27 Lutego 2018 Napisano 27 Lutego 2018 Dokładnie, 9mm jest z przodu, a z tyłu 10mm także z zaciskami na szpilce 5mm. A przynajmniej tyle powinno być, bo różnie z tym bywa. Gwint osi Shimano to M10, a oś ma ok. 9,6mm.
dr.Peoples Napisano 27 Lutego 2018 Autor Napisano 27 Lutego 2018 Piasta to E13 TRS+, da się przerobić, z tym, że pewnie ciężko będzie takie adaptery dostać. Dzięki za wyjaśnienie, wiem już o co w tym mniej więcej chodzi.
Fenthin Napisano 27 Lutego 2018 Napisano 27 Lutego 2018 Po wyjęciu adapterów QR ta piasta nie powinna przyjąć osi 12mm? Tak mi się zdaje. Jeśli tak, tu masz rozwiązanie: http://allegro.pl/os-piasty-reverse-redukcja-z-12mm-na-10m-alu-os125-i6914798450.html
Dokumosa Napisano 27 Lutego 2018 Napisano 27 Lutego 2018 E13 stosuje do bólu proste end-capy. Fabrycznych nie znajdziesz pod through-bolt ale każdy tokarz takie zrobi.
dr.Peoples Napisano 28 Lutego 2018 Autor Napisano 28 Lutego 2018 A gdyby przetoczyć te które mam? W sensie, jeżeli dobrze rozumiem, to wystarczy wytoczyć w nich otwór 10mm, ponieważ koło opiera się na skręcanej osi, a nie na tych bolcach które wystają teraz z piasty, tak? No i, pozostaje pytanie czy dzięki takiej operacji tył zyska sporo na sztywności, czy jest to jedynie voodoo. Nie ukrywam, że zrobiłbym sobie taki zabieg dla higieny psychicznej, aby nieco uwspółcześnić maszyne
Fenthin Napisano 28 Lutego 2018 Napisano 28 Lutego 2018 Dla tokarza to żadna różnica czy z Twoich czy z nowego materiału. Cenowo też niewielka. Dla Ciebie o tyle istotna, że jeśli ma Ci to zrobić na poczekaniu ze starych, na jakiś czas zostaniesz bez sprzętu. Jeśli masz rower z pełną amortyzacją, jest jakiś cień szans, że coś to da. Jeśli sztywny tył, raczej siła autosugestii. Z moich doświadczeń główną zaletą jest regularność osadzenia kół w hakach. Co pomaga przy hamulcach z wąska szczeliną na tarczę. U siebie mam zresztą z tyłu właśnie taką redukcję jak z linku, a z przodu toczone kapsle bazując na wymiarach oryginalnych redukcjach 15->QR.
Arni220 Napisano 28 Lutego 2018 Napisano 28 Lutego 2018 Osobiście nie odczułem jakiejś różnicy po przesiadce na 10x135. Nadal zdaza się, że trzeba poprawić zacisk hamulca bo ociera. Ot poprostu inna konstrukcja, która nie ma szans dorównać prawdziwie sztywnej 12x148
dr.Peoples Napisano 1 Marca 2018 Autor Napisano 1 Marca 2018 Aż tak? A niby to 2mm średnicy i centymetr szerokości Nie wiem, kusi mnie żeby spróbować, z drugiej strony teraz wszystko działa cacy więc może lepiej nie dotykać. Muszę się przespać z tym. Dzięki za oświecenie.
Arni220 Napisano 1 Marca 2018 Napisano 1 Marca 2018 Moim zdaniem, jak masz na to wydać 200zł to nie ma sensu. Jak zrobisz to za grosze, to spoko. Nie można oczekiwać cudów, by te nastąpiły trzeba by jeszcze poszerzyć kołnierze piasty by szprychy szły pod wiekszym kątem i zaplot stał się sztywniejszy, a więc to co daje tylko 12x148.
Dokumosa Napisano 1 Marca 2018 Napisano 1 Marca 2018 Przede wszystkim każda oś 12mm ma zamknięte i dużo grubsze haki przez co jest dużo większa sztywność skrętna tylnych widełek. W ramach pod QR konstruktorzy muszą sobie z tym radzić inaczej - są wspawane poprzeczki albo wręcz pełne (lite) podkowy pomiędzy rurki tylnego trójkąta. Boost dodatkowo dodaje sztywności na samym kole dokładnie jak @Arni220 wspomniał.
dr.Peoples Napisano 1 Marca 2018 Autor Napisano 1 Marca 2018 Piasta ma szerokie kołnierze, czy raczej wysokie (nie wiem czy o to chodzi?). Mimo tego, skoro przepaść konstrukcyjna jest tak duża to nie ma sensu się w to pchać. Chyba że wpadnie mi ośka za 50,- , a samo rozwiercenie konusów nie będzie kosztowało więcej niż 20,-.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.