Skocz do zawartości

[2018] Shimano XTR 12s


klimarc

Rekomendowane odpowiedzi

Postarałem się przeczytać w miarę dokładnie wpisy w wątku bo dla mnie dość istotne . Wczoraj dostałem paczkę z częścią drobiazgów do zmiany z 2x11 shimano na 1x12 sram i wyglada,ze nie ma co się „ zamartwiać” nowym xtr 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, siejak1 napisał:

Przegrałeś nowa kaseta xtra mimo 1 ząbka więcej jest 3g lżejsza :) od xx1 eagle

Przyznaję :-). Tyle że obstawiałem wyższą wagę przez pająka, nie przez ten jeden ząb.
Mimo wszystko nie ma się czym zachwycać, nie widać żeby Shimano zaoferowało coś lepszego od Eagle, wręcz przeciwnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, erzurum napisał:

shimano xtr oprócz 1x ma 2x i to czyni je zdecydowanie lepszym od srama.

To kompletnie do niczego w systemie 12 nie jest potrzebne. Jak Ci potrzebne dwa blaty to kup sobie 10tkę, będzie tańsze i lżejsze.

Edytowane przez Cona78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Średnio mi się to podoba, szczególnie stopniowanie kaset (nie liczac tej dla 11s). W ogóle ta kaseta wygląda jakby ktoś sobie sam ją upgrade'ował o większe koronki.  Korba - na pierwszy rzut oka odkurzony i przerobiony na nowo M980. Oj kręcą kręcą Japończycy, nawet to w czym zawsze byli mocni, czyli dobry dizajn, coś im siada. Mimo to jeśli wszystko będzie hulać ładnie, a kaseta okaże się dobrze wyceniona, to może być ciekawie. Szkoda, że XT ne zaprezentowali. Jak już było powiedziane, to dość duży błąd. Powinni uderzyć mocniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Cona78 napisał:

To kompletnie do niczego w systemie 12 nie jest potrzebne.

Nie zgadzam się z tym, przy odpowiedniej kasecie była by taka potrzeba. Przy kasecie o identycznym stopniowaniu i mając wybór z 1x10-50/51 faktycznie niczym wielkim te 2x12 się nie wyróżni. Tak ja pisałem kilka stron wcześniej, jak 2x12 to tylko z kasetą 10-39/42 i z ciasnym stopniowaniem na małych koronkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Lumperator napisał:

Średnio mi się to podoba, szczególnie stopniowanie kaset (nie liczac tej dla 11s). W ogóle ta kaseta wygląda jakby ktoś sobie sam ją upgrade'ował o większe koronki.  Korba - na pierwszy rzut oka odkurzony i przerobiony na nowo M980. Oj kręcą kręcą Japończycy, nawet to w czym zawsze byli mocni, czyli dobry dizajn, coś im siada. Mimo to jeśli wszystko będzie hulać ładnie, a kaseta okaże się dobrze wyceniona, to może być ciekawie. Szkoda, że XT ne zaprezentowali. Jak już było powiedziane, to dość duży błąd. Powinni uderzyć mocniej.

To nie może być dobrze wycenione bo tytan jest drogi a kaseta skomplikowana. W grupie XT tytanu pewnie nie będzie, za to waga skoczy na jakieś 450g albo więcej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Cona78 napisał:

1000zł za 12tkę XTRa w porównaniu do 1300zł za Eagle 1295. Teraz Eagle troszkę stanieje, nie będzie dużej różnicy w cenie.

Bardzo drogo wychodzi przerzutka i korba. Tymi elementami już dogonili zawsze droższego SRAMa. Ciekawe jak będzie z cenami w Polsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Arni220 napęd 2x przy tak szerokiej kasecie nie ma żadnego sensu, przy 2x11 jeszcze sens jest powiedzmy, ale przy 12s to już tylko bezsensowne wożenie kowadła na piaście. Tak szerokiego zakresu nie wykorzystasz efektywnie, a większe przeskoki między koronkami zepsują wygodę korzystania z młynka. 

Co do ciasnego zestopiowania niskich przełożeń to jestem jak najbardziej za, mimo że mnie 12s nie interesuje. Przy dużych skokach różnica w kadencji jest zbyt wielka by efektywnie podjeżdżać, jak ktoś narzeka to chyba nigdy na takiej kasecie nie jechał. 

Mnie osobiście najbardziej urzeka ich nowa piasta, tylko trochę drogawa jak na moje (po podatku pewnie 400zł taniej moge mieć Novatec XD642 z mniejszym skokiem bębenka, tylko bez ciszy, a to bym bardzo chciał) oraz pewnie nie będzie opcji starego typu bębenka ani kaset 10s na nowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przy 12s nawet z ciasną kasetą z drugim blatem nie dałoby się uniknąć powtórzonych przełożeń, więc 2x12 mija się z celem, 2x11 jest w pełni wystarczające, no i posiada ciasne kasety, 12s powstało czysto z myślą napędu 1x, inaczej takie skomplikowanie nie ma sensu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowy XTR wypada dobrze. Wygląda bardzo dobrze.Jest wiele opcji do wyboru, z korbą 2rz też.

Jest parę fajnych nowych rozwiązań:

-nowa piasta z cichym sprzęgłem.

-lewa manetka obsługiwana z jednej dźwigni.

-nowe klamki hamulcowe.

W podsumowaniu fajna alternatywa dla orła. 

Cona78

Kaseta od shimano jest rozbieralna. Najmniejsze zębatki, czyli najbardziej podatne na zużycie są stalowe, większe tytanowe, a aluminiowych przy tej średnicy pewnie do śmierci się nie zajeździ.Jak jeszcze dodamy pewnie niższą cenę przy tej samej wadze i rożnymi  opcjami wyboru. To kaseta  nie prezentuje się dużo gorzej. 

Gdyby shimano zdecydowało się na sprzedaż pojedynczych sekcji kasety, to przewaga srama już mniej się rysuje wyrażnie.

(Zapewne niedługo na alie pojawią się akurat pasujące sekcje pod kasetę XTR, )

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj znajomy podsyla mi linka, a tam Sunrace coś swojego wyrzeźbił w kwestii 12sp.  Wypuścili kompletny napęd z kasetą... 11-50. Wiadomo pod względem wagi to im daleko do konkurentów, ale podoba mi się stopniowanie tej kasety. Sorry za lekki offtop, ale zbiegło się to z premierą nowego XTRa ;)

https://singletrackworld.com/2018/04/exclusive-new-1x12-drivetrain-from-sunrace/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, piciu256 napisał:

Ale przy 12s nawet z ciasną kasetą z drugim blatem nie dałoby się uniknąć powtórzonych przełożeń,

I co z tego, że część się powtarza, powtarzają się także w 7, 8, 9 i 10 rzędach, to nieuniknione. Gdzie jest powiedziane, że biegi nie mogą się powtarzać? Z czego wynika, że zmiany z blatu na młynek nie mogę dokonać dopiero po dojechaniu do przedostatniej, a sporadycznie nawet ostatniej, największej koronki? To w niczym nie przeszkadza, że kilka się powtarza, bo sumarycznie i tak dostaję znacznie więcej biegów niż 12 (konkretnie to 15), większy zakres niż w 1x12, a w dodatku właśnie ciaśniejsze stopniowanie które z przyjemnością wykorzystają niektórzy w pewnych okolicznościach.

Najgorszym rozwiązaniem jest te obecne czyli ta sama kaseta, a tylko dodatkowa zmiana biegów na korbie. Taki napęd faktycznie niewiele wnosi poza zakresem, a ten z kasetą 10-51 w praktyce będzie aż za duży.

Od zawsze tak się konstruowało napędy rowerowe, im więcej biegów na korbie, tym ciaśniejsza kaseta i z tej jej zalety się korzystało. Domniemam jednak, że w tym przypadku kluczową rolę odgrywa pieniądz czyli jedna przerzutka, jedna kaseta (te 3 ostatnie koronki to żadna zmiana) do wszystkiego. Tak się taniej produkuje.

Może też być tak jak przypuszczałem na początku, XTR nie zaprezentuje wszystkiego i w XT i SLX dostaniemy jakieś dodatkowe rozwiązania, tak jak to było w 11s gdzie XTR miał tylko jedną kasetę 11-40, a dwie niższe grupy dwie, a po roku doszła kolejna trzecia 11-46. Zobaczymy, w końcu większość z nas raczej interesuje ten niższy przedział cenowy. Na razie mamy wykreowany kierunek.

Edytowane przez Arni220
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak to w końcu jest z piastami i łożyskami, są w końcu maszynowe czy dalej na kulkach?

Ciekawi mnie też sprzęgło, doczytałem że tu nawet nie chodzi o to że jest ciche, ale że całkowicie rozłącza się sprzęgło i jest całkowita cisza, ciekawe jak to jest zrobione?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...