Skocz do zawartości

[hamulce] v brake XT – BR 750 VS XTR BR 950


ojciec35

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Wszystkich

Ja porównać  hamulce v brake XT - BR  750 do  XTR - BR  950

Z tego co wyczytałem na różnych forach to XT 750 działają mułowato mniej precyzyjnie ponieważ posiadają tuleje ślizgowe –ale są mocniejsze w hamowaniu – dla cięższych osób

Natomiast xtr 950 z tego co wyczytałem są  na łożyskach chyba dwóch maszynowych- są precyzyjniejsze ale słabsze w hamowaniu, ale dostawały luzów-trzeba było stosować jakieś gumki aby nie klekotały na wybojach 

Czy w hamulcach XTR BR- 950 te łożyska się nie zużyją- na pewno takich się nie dostanie w sklepie z łożyskami

Które hamulce z tych dwóch   polecacie  dla osób ciężkich –moja waga niestety 112 kg

Serdecznie dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam Wszystkich!!

Edytowane przez ojciec35
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XT 750  są ciut mocniejsze niż 950tki, za to mają gorszą modulację i o ile są mocniejsze o ciut to modulację mają gorszą o dwa ciuty :D ( moje odczucia ) xt 750 są też duże i sporo cięższe od xtr 950.  Xt 750 lubiły u niektórych piszczeć przy hamowaniu - u mnie nie piszczały. Xtr 950 łapały luzy na pantografie trzymającym klocek ( równoległe prowadzenie ) i klekotały - dlatego ludzie stosowali gumki, żeby pozbyć się tego dźwięku. Czy siła przez luz spadała? może troszkę a raczej nie ( wg mnie ) te luzy można było usunąć rozbierając hamulec i wkładając podkładki z puszki wycięte, lub kupując specjalny zestaw naprawczy ( o ten zestaw coraz ciężej ale samemu można to ogranąć ) kasowanie luzów trzeba powtarzać cyklicznie po jakimś  przebiegu - średnio co rok. XTR 951 już nie klekotały bo miały dodatkowa sprezynkę ( która robiła za gumkę ) ale luzy tez lapały. generalnie luzy łapały xt 739, xtr 950 i 951, ( 960 nie wiem ) O łożyskowanie się nie martw w tych hamulcach - to się nie psuje jeśli nie lejesz kwasem i co rok/dwa albo i rzadziej rozbierzesz i przeczyścisz/nasmarujesz. Nie łapały luzów xt 750/760 oraz  LX 570.

Bardzo ważna jest klamka do tych hamulców. Musi być porządna ( lx,xt,xtr ) jak wstawisz jakiegoś promaxa czy tektro to będzie lipa.  Ew. można avida dać - choć sam nie próbowałem.

/edit

wg. mnie w/w hamulce to najlepsze vbrejki ever.

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie wyżej wszystko zostało już napisane ;-)

Od siebie mogę dodać, że pierwsze XTR BR-M951 dostawały luzów ponieważ nie posiadały sprężynek stabilizujących pantograf. Ponadto był on nieco bardziej odchudzony niż w późniejszej wersji przez co hamulec tracił trochę na sztywności. 951, 960 i 970 to bliźniacze konstrukcje, poza anodą nie różniące się niczym (ew. jakością wykonania w nieznacznym stopniu). Nie uważam żeby łapały luzy. Miały po prostu mały luz roboczy, który praktycznie nie powiększał się przez cały okres użytkowania. Miałem te hamulce w prywatnym rowerze, dziś jeżdżą w NRS-ie mojej Pani:

Kopia-Kopia-_DSC3112.jpg

DSC3210.jpg

Poddałem je tylko tuningowi - wstawiłem tytanowe sprężyny, śrubki, etc. W środku każda szczęka ma dwa kartridże z łożyskami kulkowymi (rozwiązanie stosowane np. w hamulcach Dura-Ace). Serwisowałem taki komplet ok. tydzień temu, wygląda to tak:

xtr-951.jpg

Hamulce są silne i mają dobrą modulację choć potrafią giąć ramę czy widelec, przez co część siły ucieka. Sama konstrukcja odbiega też sztywnością od hamulców wykonanych na obrabiarkach numerycznych, niemniej są zdecydowanie jedynymi z najlepszych na świecie.

Deore XT BR-M750 to inna historia. Prawdopodobnie najsilniejszy hamulec V-brake ever. Tutaj Shimano wysiliło się i szczęki mają dwie równoległe osie obrotu przez co mają naprawdę dużą siłę. Na pantografie nie łapią żadnego luzu, zdarza im się jednak na głównej osi obrotu bo są wykonane na tulejach. Zatrzeć pewnie się je da, ale trzeba być wyjątkowym niechlujem. Problemem jest wspomniane piszczenie, które w niektórych konfiguracjach nie występuje, jednak najczęściej jest i wkurza niemiłosiernie. Przez potężną siłę hamulec ma gorszą modulację niż XTR, ale z poprawnie ustawionym servo w klamce działa bardzo przyjemnie :-)

Edytowane przez Punkxtr
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzięki, rama to ewenement w dzisiejszym czasie bo jest fabrycznie nowa - dla mojej Dziewczyny musiałem się wspiąć na wyżyny ;-)
Do tego kupiłem nowego SID-a (rocznik 1998 - w pełni rozbieralny), nowe były ceramiczne obręcze, części Tune. Resztę zbudowałem z tego, co uzbierało się w pudle przez lata. Tylko korba nieco odstaje, widziałbym tu czerwoną Roox lub Race Face Next Forged i wtedy będzie fajnie ;-) Osobiście widziałbym tu też starszego SID-a (np. Race 2001), ale ten ze zdjęcia kupiła sobie kiedyś sama Ania i musi zostać, tylko poddałem go tuningowi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...