Skocz do zawartości

[Damper blokada/platforma] w Trail - potrzebne czy zbędne?


Rekomendowane odpowiedzi

Otwieram temat bo ostatnią dyskusje na ten temat jaką znalazłem w necie to była z 2013 roku a biorąc pod uwagę zmiany technologiczne warto odświeżyć (np system maestro w Giant ograniczający teoretycznie bujanie..)

Chciałbym w formie ankiety prosić Was o podzielenie się doświadczeniem. Chcę kupić Trance 3 2018 ale ten nie ma ani blokady ani platformy (spowalniacza). Oprócz zjazdów dużo się wspinam, lubię się wspinać, często zdarzają się asfalty i inne utwardzone drogi. Czy warto dopłacić do roweru z blokadą lub platformą? Czy faktycznie się tego używa?

  1. Masz blokadę/platformę (spowalniacz)? TAK/NIE I CO MASZ?
  2. Jak często z niego korzystasz?
  3. W jakich sytuacjach?
  4. Czy warto mieć blokadę/platformę?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja odpowiedź nie będzie całkowicie na temat, bo mam Trance`a zdecydowanie starszego i od niedawna używanego, ale w przeciwieństwie do sztywniaka, z którego przeszczepiłem organy podjeżdża mi się zdecydowanie lepiej. Z tyłu maestro bez blokady, przodu też nie usztywniam, bo z reguły, podczas walki z nachyleniem zapominam i podjeżdża się świetnie. Trakcja zdecydowanie stabilniejsza, choć to być może efekt ubłoconych obecnie tras : ) Efekt bujania nie występuje, ale nie wiem czy jest to zasługa samego maestro z wirtualnym punktem obrotu, czy mojej, nikczemnej wagi. W każdym razie, podobnie jak ty, uwielbiam podjazdy i subiektywnie, na Transie podjeżdża mi się lepiej, z naciskiem na "zdecydowanie", choć nie są to góry, co warto zaznaczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z blokadą nigdy - w 100% przypadków kończy się to uszkodzeniami zawieszenia dampera - z platformą zawsze.

Nawet jak byś miał wymienić damper na starego Foxa R to będzie to lepiej działało niż bez platformy.

1. Lapierre X-Race, Giant NRS, Wheeler Falcon 20, Marathon Race, - Fox RP3, Fox R, Fox RP23, 5-th element.

2. Zawsze :)
3. Zawsze
4. Tak :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
7 godzin temu, rallyfun napisał:

biorąc pod uwagę zmiany technologiczne warto odświeżyć (np system maestro w Giant ograniczający teoretycznie bujanie.

Giant Maestro wymyślił w 2005r i w prawie niezmienionej formie funkcjonuje ten system do dziś. Także w systemach zawieszenia rewolucji nie było, najmniej bujają te oparte o wirtualny punkt obrotu (jak Maestro właśnie), najbardziej jednozawiasy. Platformę w damperze mieć warto.

 

P.S. Błędem jest nazywanie platformy "spowalniaczem". To są zaawansowane systemy które są w stanie rozpoznać bujanie powstałe przy pedałowaniu i je blokować, jednocześnie pozwalając na normalną pracę dampera na zjedzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeździsz rekreacyjnie czy chcesz walczyć na zawodach?

Mam jednozawiasowego Stance bez blokady i bujanie w niczym nie przeszkadza podjeżdżając pod górę. Jak masz dość siły to wyjedziesz, a jak nie to nie i tyle. Oczywiście część energii się marnuje ale to może mieć znaczenie w zawodach, a nie na codzień. To nie działa tak, że bez bujania gdzieś bym wyjechał, a z bujaniem nie da się. 

Masz natomiast regulację tłumienia odbicia i tym można to bujanie zmniejszyć. Czasem to nawet robię ale jakichś drastycznych różnic to nie daje. Raczej subtelna zmiana, którą można odczuć przede wszystkim na podjeździe asfaltowym czy generalnie równym i twardym. 

Oczywiście blokadę lepiej mieć niż nie mieć, najwyżej się nie skorzysta. Ale dla mnie nie jest to coś czym bym się kierował kupując rower.

A nawiązując do Twojego drugiego wątku mam jedynie słuszne 3x9 ;) i 22x36. Na moje potrzeby napęd 1x jest zbyt upośledzony ale ludziom z bardzo dobrą kondycją wystarcza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie będziesz się ścigał w zwodach xc, a Trance do ścigania nie jest, to blokada nie jest konieczna, pod górę w terenie zdecydowanie przyjemniej podjeżdża się na otwartym damperze. Asfalt to co innego, nie mniej Trance nie jest rowerem do podjeżdżania po asfaltach więc z blokadą czy bez będzie kiepsko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, rallyfun napisał:

Chciałbym w formie ankiety prosić Was o podzielenie się doświadczeniem. Chcę kupić Trance 3 2018 ale ten nie ma ani blokady ani platformy (spowalniacza). Oprócz zjazdów dużo się wspinam, lubię się wspinać, często zdarzają się asfalty i inne utwardzone drogi. Czy warto dopłacić do roweru z blokadą lub platformą? Czy faktycznie się tego używa?

  1. Masz blokadę/platformę (spowalniacz)? TAK/NIE I CO MASZ?
  2. Jak często z niego korzystasz?
  3. W jakich sytuacjach?
  4. Czy warto mieć blokadę/platformę?

Miałem podobny dylemat, gdy kupowałem Trance 3 z 2014 r. Też lubię podjeżdżać, też bałem się, że brak blokady/platformy zmusi mnie do zmiany dampera. Zacząłem jeździć i zapomniałem o sprawie. Moje doświadczenie jest takie, że nie warto dopłacać do blokady/platformy. Utrata energii w trance jest niewielka.

Piszesz, że zdarzają Ci się asfalty - to jest jedyna nawierzchnia, na której taka blokada miałaby jakiś sens, bo aktywne zawieszenie troszkę energii zawsze zassa a na asfalcie nie daje nic w zamian, bo nie ma na czym popracować. Ale tak jak pisze erzurum - to nie jest rower do podjeżdżania po asfalcie i nawet z blokadą to nie będzie to, bo okaże się że jedziesz na mięsistych oponach, które wolą szuter. Chyba każdy, kto ma doświadczenie z rowerem szosowym wie, że nawet wyścigowy hardtail nie jest na asfaltowych podjazdach szałowy, więc tym bardziej ścieżkowy full nigdy nie będzie. Można się oczywiście zagiąć i nawet na fullu dość szybko wjechać, ale wielkiej satysfakcji z tego nie będzie. Taki rower potrzebuje dziur jak rząd podatków ;)

Zatem właściwościami na asfalcie nie ma się co kierować, bo to tak jakby wybierać szosówkę pod kątem tego czy dobrze się prowadzi na szutrowych zjazdach ;)

Popatrz na to też z tej strony. Brak blokady i platformy to w Trance zaleta. Rower jest efektywny i bez tego (nie o każdym rowerze można tak powiedzieć), więc w czasie jazdy zajmujesz się jazdą a nie ustawianiem wajch w odpowiednich dla warunków pozycjach. Do tego blokada dampera to jeden z bardziej awaryjnych wynalazków. Monarch R, którego mam w swoim Trance to damper, w którym nie bardzo ma się co psuć.

PS. W Sektorze miałem blokadę. Nigdy nie użyłem. Nie wiem jaki jest sens blokowania amora w ścieżkowcu. Sektora wymieniłem na Aurona. Nie mam żadnych blokad, tylko regulacje kompresji szybkiej i wolnej - ustawione raz i też tym nie kręcę w czasie jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

1-platforma . Cube Stereo 140/Merida OneTwenty/Author A-ray/Liteville 301

2- kiedy potrzeba

3- podjazdy i jazda po płaskim, w mirę równym

4- tak.

 

Platformę warto mieć, blokadę- nie. Platforma to tłumienie wolnej kompresji, która, dobrze dobrana, wręcz pomaga niż przeszkadza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje wszystkim

Nie ścigam się i nie planuje

Trance 2 ma wszystko i jest powiedzmy 1,5 tys PLN droższy od Trance 3. Kupiłbym tą "dwójkę" bo w sumie co to za różnica póltora klocka ale jest tak brzydki... że masakra. Jak mogli zrobić taki brzydki matowy wyblakły kolor...Zabili rower. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie oba wyglądają beznadziejnie podobnie jak 95% rowerów na rynku i to niezależnie od ceny. Jakby estetyczne pomalowanie 2 rurek na krzyż stanowiło ogólno światowy problem ale widocznie obecnie taka moda. 
A wygląd jest ważny, bo sprawia, że mamy większą ochotę używać danego sprzętu. Po prostu daje radochę nawet jeszcze zanim się zacznie jeździć. Mechanikę zawsze można zmienić w miarę potrzeb ale kto się będzie bawił w malowanie ramy? Dlatego kup ten, który Ci bardziej leży wizualnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kłaniam,

2014 Whyte T129S. Zawias typu HL.

Damper RS Monarch RT3. Blokada i platforma. Od momentu kupienia użyłem 2 razy. Raz jak sie strasznie spieszyłem na powrotny ciapong i nakindżałem jak głupi na stojaka. Drugi raz jak wbiłem się w 6 czy 7 milowy objazd asfaltem.

Nie licząc tych przypadków jak dla mnie zupełnie zbędny wynalazek.

Szacunk..

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.12.2017 o 22:34, rallyfun napisał:

Oprócz zjazdów dużo się wspinam, lubię się wspinać,

Dorzucę swoje trzy grosze. Są podjazdy bardzo strome i o bardzo nierównym podłożu (kamienie, przepusty, dziury itp...). W przypadku takich właśnie technicznie trudnych (krótkich) fragmentów, używam blokady dampera. Podjazd bez blokady powoduje w krytycznych momentach, ugięcie się zawieszenia, co przypomina trochę przepadanie i... po podjeździe ;). Blokadę włączam sporadycznie.

Czy koleżeństwo uważa, że to może skutkować uszkodzeniem amora? Na podjazdach raczej nie ma wielkich prędkości i zawieszenie nie przyjmuje szczególnie mocnych strzałów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego niewielkiego doświadczenia na fullu damper otwarty jest b. dobry na kamienie, korzenie itd. Nie mam doświadczeni na asfaltach a czasami na takim trailu jak trance też będę chciał dojechać do terenów leśnych. Tu mam tylko obawy czy bujanie nie zepsuje trochę frajdy z jazdy pod mocną asfaltową lub inną utwardzoną górę.  

Z odpowiedzi tutaj (za które serdecznie i bardzo dziękuje) wynika, że różnie to jest - jedni preferują przymykanie dampra, drudzy nie. Technika i jakość zawieszenia (np. maestro) wydaje się jednak fundamentalne. Przy dobrej konstrukcji i stylu jazdy damper z blokadą wydaje się (mi się wydaje i tylko teoretycznie :)) zbędny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
13 godzin temu, rallyfun napisał:

Przy dobrej konstrukcji i stylu jazdy damper z blokadą wydaje się (mi się wydaje i tylko teoretycznie :)) zbędny. 

Przypominająco przypomnę ,że blokada a platforma w tłumiku to dwie oddzielne sprawy ( pod względem działania zawieszenia). W obecnych konstrukcjach zawieszenia blokada jako taka jest zbędna, platforma zaś jest mega przydatna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...