Franiuu Napisano 13 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2017 Cześć wszystkim! Dostałem od kolegi prawie kompletny rower w częściach, najprawdopodobniej старт шоссe - wyprodukowany w Charkowie. Jeżeli chodzi o stare szosy, jestem zupełnie zielony. Dlatego w tym temacie chciałbym podpytać, bardziej doświadczonych użytkowników, o kwestie, co do których będę miał duże wątpliwości, których nie uda mi się samodzielnie rozwiać ;). Rower był w dość ciekawej konfiguracji tzn. najprawdopodobniej miał napęd 1x3. Świadczy o tym wolnobieg 3-rzędowy oraz jednorzędowa korba na klin. Ponadto dostałem do roweru tylko jedną manetkę, a rama nie posiada przelotek na linkę przedniej przerzutki. Rozważam opcję pozostawienia tego typu rozwiązania. Pierwszy problem jaki napotkałem to wolnobieg, który będę musiał zdemontować, żeby go rozebrać i wyczyścić. Macie pomysł, jak go wykręcić? Nie ma na nim wielowypustu na standardowy klucz, ani na klucze z dwoma/czterema wypustami. Co sądzicie? będzie potrzebny klucz, który uda się dopasować do tych dwóch otworów? Będę wdzięczny za wszelkie sugestie i wyprowadzenie z błędów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Quell Napisano 13 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2017 Godzinę temu, Franiuu napisał: rama nie posiada przelotek na linkę przedniej przerzutki Jeżeli na mufie suportu jest tylko jedna przelotka,to taki był fabryczny napęd. Godzinę temu, Franiuu napisał: będzie potrzebny klucz, który uda się dopasować do tych dwóch otworów? Wolnobieg odkręcasz nie za dziurki,tylko za płaskie wpusty. Rozkręcałem uszkodzony wolnobieg start szosse piątkę,przy odrobinie uwagi da radę go przeserwisować. Faj foto całości tego cuda. Mojego start szosse musiałem niestety trochę skundlić z braku fabrycznych części,ale i tak jestem z niego zadowolony. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franiuu Napisano 13 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2017 Dzięki za odpowiedź! Ten wolnobieg ma prawy gwint? Bo z tego, co zauważyłem, to te dwa wypusty obracają razem z koronkami przy kręceniu przeciwnie do ruchu wskazówek zegara... Nie mam tego koła pod ręką dlatego pytam Czy jest do tego jakiś klucz, czy młotek i przecinak będą odpowiednimi narzędziami? Bardzo skomplikowane i karkołomne jest serwisowanie tego wolnobiegu? Na co powinienem zwrócić szczególną uwagę? Mojego mam zamiar skundlić wkładem suportu na kwadrat i korbą pseudo retro na kwadrat z jednym blatem. Coś takiego, jak jest stosowane w ostrych kołach. Na mufie suportu (od dołu) nie ma ani przelotki ani otworów montażowych na przelotkę. Linka tylnej przerzutki jest poprowadzona górą dolnej rurki tylnego trójkąta. Niedługo wrzucę zdjęcia - jak tylko znajdę chwilę, żeby zejść do piwnicy i porobić coś przy nim. Ktoś go już próbował dość nieudolnie polakierować - brak oryginalnych naklejek. Są tylko naklejki pisma POPCORN z zespołami lat 90 :D. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 13 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2017 wypustów o których pisał Poprzednik nie widać na zdjęciu, a to co się kręci to są otworki i nimi można rozebrać na drobne sam 3tryb , dostać do kulek, a nie go w całości z piasty.... wolnobiegi odkręca się w lewo, normalnie, ale nawet idealnym kluczem idealny wolnobieg czasem nie puszcza, trzeba pół metra dźwigni można przekosić geometrię korpusu piasty a wolnobieg trzyma... Proponuję podjechać do warsztaty rowerowego z mechanikiem z tradycjami lub z pasją do starych rowerów... Moja pierwsza propozycja jest jednak taka żeby znaleźć pudełeczko po serku wiejskim itp w bezpiecznym miejscu ułożyć koło tak aby w pudełku z nalaną naftą kąpał się wolnobieg - kilka godzin, i tyle wierzyć że się rozrusza.... jeśli brudny smar kleił pieski to nafta może go trwale bądź czasowo uspokoić, będzie najpierw chrupał piaskiem ale może nie stężeje... na mrozie też może znów zablokowac pieski robić ostre koło lub zero napędu tylko obustonny wolnobieg Może uda się go rozruszać na tych częściach na których jest... tak najlepiej. Rosyjskie ramy mają dziwne wymiary części, ( zbadaj internet), nawet nakrętki są nie nasze, nie byłem fanem to nie znam się ale stery i rurka siodełka, gwint pedałów itp Udało mi się natomiast wykorzystać podrobione Campagnolo czyli starą przerzutkę tylną Charkow Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franiuu Napisano 13 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2017 Spróbuję z tym powalczyć, chociaż czarno to widzę. Trzyrzędowe wolnobiegi są już raczej nieosiągalne, a to rozwiązanie 1x3 jest o tyle wygodne, że nie muszę kombinować z puszczeniem linki do przedniej przerzutki. A 1x5 by przeszło? Co myślicie? Linia łańcucha nie będzie za bardzo skopana? Niektóre rzeczy już sprawdzałem - np. mufa ma szerokość 70 mm, a nie standartowe 68/73. Ale za to gwinty suportu już sprawdzałem i pasuje standardowy wkład. A i jeszcze mam pytanie o przerzutkę tylną. Zrobiłem zdjęcia przerzutki - dołączone do tego posta. Orientujecie się, czy taka przerzutka obsłuży 5 przełożeń? No i czy kółeczka oryginalnie wychodziły bez zębów, czy te kółeczka już zakończyły swój żywot? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 14 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2017 to normalne kółeczka tej przerzutki, na łożyskach kulkowych, ta przerzutka obsłuży 5 rzędów , gorzej jeśli z przodu bedzie przerzutka i korba z różnicą 12 zębów., wybiera mało łańcucha 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franiuu Napisano 14 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2017 Wykręciłem nieco śruby regulacyjne tej przerzutki, dzięki czemu udało mi się zwiększyć zakres jej pracy. Po zdjęciach udało mi się dojść do tego, że to jest kopia Campy. Brakuje mi śruby, żeby zamontować tą przerzutkę na ramie... Chyba czeka mnie wizyta u tokarza, żeby taką śrubę dorobić. Nie będzie to pięknie wyglądało ale powinno spełnić swoją funkcję. Właśnie będę się starał uniknąć montowania przedniej przerzutki, z powodu braku przelotek w ramie - nie chciałbym robić jakiejś grubej rzeźby przy tej ramie. Czy jest możliwa praca napędu 1x5 na zębatce 46t z przodu? Zastanawiam się, czy łańcuch nie będzie spadał z blatu przy zmianie biegów. Rozważam różne opcje na wypadek gdyby wolnobieg 3rz. był nie do odratowania albo gdybym zepsuł piastę przy demontażu. Dziękuję Wam za pomoc! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dovectra Napisano 14 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2017 Te przerzutki są ekstra. oczywiście w CCCP wszystko było kopią , a to Campy, ramy to kopie włoskich klasyków jak bianchi, itd... Nawet czasem można dorwać tytanowe ramy z CCCP, u nich tytan był tani, A wolnobieg można odkręcić tak jak ci koledzy tłumaczyli. Czyli rozkręcić go delikatnie na kole, Potem położyć na czymś żeby kulek nie zgubić i rozkręcić do końca. P.o czym kiedy zostanie ci korpus nakręcony na piastę, wyciągasz zapadki, wkręcasz go przez gumę / deseczkę w imadło i kręcisz kołem , (wykręcasz koło z wolnobiegu) Zawsze puszcza, ale psiknąć czyś nie zawadzi. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franiuu Napisano 14 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2017 O, dzięki @dovectra! Przepraszam za głupie pytania - nie mam doświadczenia ze starymi wolnobiegami... Żeby zacząć rozbierać wolnobieg na kole muszę zdjąć tą pokrywkę z otworami? Ona jest wkręcona, czy wbita? Czy jakieś specjalne narzędzia będą mi potrzebne? wolnobieg już się moczy w nafcie, także może wieczorem zrobię jakieś podejście do tematu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dovectra Napisano 14 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2017 te dziurki się pobija punktakiem i dekielek się wykręca, oczywiście spójrz na kierunki gwintu, nie pamiętam jaki tam jest 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franiuu Napisano 14 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2017 Odniosłem połowiczny sukces - udało mi się zdjąć zewnętrzną część - zębatki. Wrzuciłem to jeszcze na noc do nafty. Nie zaszkodzi,a może pomóc. Jutro z tym podejdę do serwisu rowerowego - może coś zaradzą. Nie mam w tej chwili w domu dużego stabilnego imadła, żeby to bezpiecznie wkręcić. Mam nadzieję, ze te sprężynki od piesków nie popękają Myślę, że ktoś mógł przy tym już kiedyś grzebać, bo w zewnętrznym łożysku brakowało kulek. Pomierzę je i poszukam zamienników. Sytuacja na ten moment wygląda tak: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 14 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2017 (edytowane) jak sie da nie rozbieraj tego wolnobiegu, to jest gniot, i drugi raz złożony bedzie gorszy niż nietknięty, jeśli się rozrusza oczywiście nieuktualne Edytowane 14 Grudnia 2017 przez itr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franiuu Napisano 14 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2017 Muszę go zdjąć, żeby uratować tą piastę, bo dostałem to koło z wyjętą ośką, część kulek się pogubiło no i musiałbym tam zrobić porządek z tymi łożyskami. Po kąpieli w nafcie chodził jeszcze gorzej niż wcześniej - stąd decyzja o konieczności rozebrania tego ustrojstwa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 14 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2017 Tak ale to chrupanie czasem się zmieli po kilku kilometrach... ale skoro to taki wynalazek to .... szukaj nowego koła na zdjęciu wygląda jakby korpus tego wolnobiegu był sprzeżony z piastą wewnętrznym łożyskiem nie widzę tego klasycznie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
itr Napisano 14 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2017 Zmierz rozstaw haków w ramie 116,120, 126 mm? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franiuu Napisano 14 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2017 Jutro będę miał dostęp do ramy, to pomierzę. Do podobnych wniosków doszedłem - nie ma innej możliwości. Piasta musi mieć gwint wewnętrzny, a wolnobieg zewnętrzny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Quell Napisano 15 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2017 20 godzin temu, itr napisał: Zmierz rozstaw haków w ramie 116,120, 126 mm? Żaden z nich,jak nic nie było kombinowane to 122mm. 21 godzin temu, Franiuu napisał: Muszę go zdjąć, żeby uratować tą piastę, Marne szanse,też chciałem ratować,nie było już sensu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franiuu Napisano 15 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2017 (edytowane) Spróbować nie zaszkodzi. Mam kolegę w Rosji, który przyjedzie do Polski na Sylwestra i trochę części mi przywiezie. Już go poprosiłem o piastę z wolnobiegiem. 3rzędowych nie było... Ale za to widziałem tam wolnobieg 4rz. Może to jakoś zagrać. Jeżeli nic się nie uda z tym zrobić, to będę dalej myślał. Jutro to prawdopodobnie zaniosę do serwisu, żeby spróbowali to odkręcić. @Quell, spotkałeś się już z tym rowerem w wersji napędu 1x3? Wszystkie rowery tego typu, które widziałem na zdjęciach miały dwa blaty z przodu. Niedługo wrzucę dokładne zdjęcia z cechami, które mogą pomóc w dojściu do tego, co to za wynalazek ;). Na ten moment charakterystycznymi cechami są: brak przelotek na linkę przedniej przerzutki oraz otwory montażowe na emblemat XB3 - chyba nie wszystkie miały. Jest gdzieś temat z Twoim rowerem? Jakie przeszkody napotkałeś po drodze? Edytowane 15 Grudnia 2017 przez Franiuu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franiuu Napisano 16 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2017 (edytowane) Wybaczcie, że tak post pod postem ale jestem na telefonie i nie widzę opcji edit. @Quell jakie masz koła? Dostałem do niego koła z oponami 27x1 1/4 i zastanawiam się, czy to nie koła z jakiejś Ukrainy, bo wydają się dość szerokie :D. Edytowane 16 Grudnia 2017 przez Franiuu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Quell Napisano 16 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2017 (edytowane) 14 godzin temu, Franiuu napisał: spotkałeś się już z tym rowerem w wersji napędu 1x3 Nie,ale samych start szosse było kilka modeli,potem sporty,sputniki itd. Daj fotę ramy,bo to może być inny model XB3. 14 godzin temu, Franiuu napisał: Jest gdzieś temat z Twoim rowerem Nie,ale podobnie jak w twoim przypadku,był problem z wolnobiegiem,z bólem serca musiałem zmienić orginał x5 na shimanowskie x6. Stożki piast były też w kiepskim stanie,bo i materiał nie był najlepszy,sprawdź to. 4 godziny temu, Franiuu napisał: jakie masz koła? 27 pod szytki. 4 godziny temu, Franiuu napisał: zastanawiam się, czy to nie koła z jakiejś Ukrainy, bo wydają się dość szerokie W sumie całkiem możliwe,to ten sam producent. 14 godzin temu, Franiuu napisał: Mam kolegę w Rosji, który przyjedzie do Polski na Sylwestra i trochę części mi przywiezie. Oooooo... A nie rozmawiałeś z nim na temat naklejek ? Bo w sumie jeżeli byłaby możliwość,to chętnie przygarnę naklejki na ramę ,koszt oczywiście pokrywam. Edytowane 16 Grudnia 2017 przez Quell Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franiuu Napisano 16 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2017 (edytowane) Byłem w piwnicy porobić zdjęcia i wygląda to tak: Starałem się pokazać na zdjęciach wszystkie istotne szczegóły. Gdybyś potrzebował jakiegoś konkretnego elementu ramy, czy osprzętu, który posiadam, to pisz śmiało. Sprawdziłem i koła to 27x1 1/4. Szerokość wewnętrzna obręczy to ~22mm, a zewnętrzna ~31mm. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie i pomoc w odbudowie tego roweru PS. O naklejki zapytam przy okazji. Póki co pytałem o emblemat i nie ma dostępnych w okolicy ale będzie jeszcze nad tym pracował Edytowane 16 Grudnia 2017 przez Franiuu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Quell Napisano 16 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2017 Z tego co wiem,ostatnie dwa numery to powinien być rocznik,tu jest 04,trochę się z tą teorią nie zgadza. Ale całe reszta,geo,mufki i wykończenia to start szosse. U mnie przelotki trochę inaczej,ale to szczegół. 36 minut temu, Franiuu napisał: Szerokość wewnętrzna obręczy to ~22mm, a zewnętrzna ~31mm. To szerokie,hmm zawsze można dać szersze gumy i przełaja zrobić. 38 minut temu, Franiuu napisał: Będę wdzięczny za wszelkie sugestie i pomoc w odbudowie tego roweru Najpierw dokładnie sprawdź,w jakim stanie jest reszta osprzętu,rama w niezłym stanie,oczywiście linki itp. do wymiany,z wolnobiegiem zobaczysz co będzie,ale ciężko go będzie uratować. Nalepki na główce i podsiodłówce wymiatają. Gdyby coś z nalepkami wypaliło,będę wdzięczny za kontakt. Na ukraińskim olx sporo tego,na rosyjskim rynku też. Już się zastanawiałem czy nie zlecić kiedyś tego do druku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franiuu Napisano 16 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2017 (edytowane) Hamulce są kompletne - do czyszczenia i zabezpieczenia przed dalszym utlenianiem aluminium. To samo z klamkami hamulcowymi. Mam, zdaje się, kompletne stery (dostanę jeszcze komplet z Rosji), klasyczne łożyska suportu, przerzutkę tylną do czyszczenia i smarowania (brakuje mi śruby montażowej, ale dostanę) kierownicę i mostek, widelec, dostanę pedały, przerzutkę przednią, podwójne manetki, korbę na dwa blaty (niestety kliny) wolnobieg (chyba 5), tylną piastę z nakręconym wolnobiegiem, krótką sztycę i jarzmo siodełka. Jeszcze jestem w trakcie poszukiwania nowych kół. Wolnobieg okazał się nie do odkręcenia. W serwisie dwóch chłopa się uwiesiło na kole wkręconym w imadło i nic... No trudno. Oryginalny przód jest całkiem spoko ale nie ma płaskiej powierzchni do hamowania... pomyślę, może coś się uda z tego ulepić. Co do kół, to tez nie zależy mi, żeby opony były wąskie, jak we współczesnych szosach, tylko chciałbym, żeby ten rower nie wyglądał jak Ukraina z barankiem Będę musiał nieco porzeźbić z prowadzeniem linki tylnej przerzutki. Najprawdopodobniej cała będzie w pancerzu. Zobaczę co z tego wyjdzie. Co sądzicie? Wyszło więcej rzeczy niż zakładałem... no ale nikt nie obiecywał, że będzie łatwo . W sumie, to dostałem sporo szpeju za darmo, więc myślę, że w niektórych kwestiach mogę trochę zaszaleć A ramę planuję oddać do piaskowania i lakierowania proszkowego. @Quell: Jak tylko coś się dowiem, co do naklejek, to od razu dam Ci znać. Nie wiesz jak jest z kompatybilnością Ruskich wolnobiegów z naszymi piastami? Edytowane 16 Grudnia 2017 przez Franiuu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Quell Napisano 16 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2017 (edytowane) 17 minut temu, Franiuu napisał: Mam, zdaje się, kompletne stery Jeżeli bieżnie są ok. łożyska w każdym sklepie za grosze. 17 minut temu, Franiuu napisał: korbę na dwa blaty (niestety kliny) Miałem możliwość zmiany na coś współczesnego,ale też zostawiłem stary na kliny,spisuje się nawet całkiem przyzwoicie. 17 minut temu, Franiuu napisał: Co do kół Piasty mają nie do końca typowy rozmiar,zwracaj na to uwagę,tylny trójkąt można delikatnie rozciągnąć,ale bez szaleństw. 17 minut temu, Franiuu napisał: no ale nikt nie obiecywał, że będzie łatwo Ale za to sporo frajdy. 17 minut temu, Franiuu napisał: Jak tylko coś się dowiem, co do naklejek, to od razu dam Ci znać. Będę wdzięczny. Edit,kompatybilność pełna. Edytowane 16 Grudnia 2017 przez Quell 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 18 Grudnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2017 (edytowane) Rama bardzo ładna, posiada ciekawe detale i artystycznie cięte mufy. Ja szedłbym, oprócz aspektów technicznych, w mega dobrze dobrany lakier. Naprawdę warto. Można z tego zrobić cudo. Edytowane 18 Grudnia 2017 przez topspeed_krk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.