Skocz do zawartości

[napęd] Przerzutka Shadow, a kaseta 12 - 30t


montell81

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

temat poruszany kilka lat temu przy okazji napędów 9 rzędowych, a mianowicie przerzutki Shimano Shadow nie do końca współpracowały z kasetami o największej zębatce mniejszej niż 32 zęby. Były problemy z płynnością zmiany biegów.

 

Czy ktoś z Was ma doświadczenie/informacje, czy obecne przerzutki Shadow dziesięciorzędowe mają podobny problem?

Mam XTR gs m981 i zamiar montażu kasety 12 - 30 t

Obawiam się czy nie będzie problemów jak w tych starszych dziewięciorzędowych napędach?

 

Z góry dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem pojawia się przy kasetach większych niż 36 ponieważ trzeba wtedy zbyt mocno wkręcić śrubę B co powoduje zbytnie oddalenie kółek przerzutki od kasety na twardych biegach. Odwrotnie pewnie też będzie ten problem występował. 

A tak poza tym to po co taka kombinacja ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaseta Ultegra 12-30 ma stopniowanie, które idealnie by mi pasowało czyli co jeden między biegami, które najczęściej używam większe między biegami, ktore używam najrzadziej.

 

Jeśli ktoś ma doświadczenie z kasetami mniejszymi niż 32t i przerzutkami shadow to proszę podzielenie się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

przy okazji napędów 9 rzędowych, a mianowicie przerzutki Shimano Shadow nie do końca współpracowały z kasetami o największej zębatce mniejszej niż 32 zęby. Były problemy z płynnością zmiany biegów.

Jakieś niesprawdzone info. W 9s Shadow doskonale pracuje z 11-28 i praktycznie identycznie dobrze nawet z 12-23.

 

 

 

Czy ktoś z Was ma doświadczenie/informacje, czy obecne przerzutki Shadow dziesięciorzędowe mają podobny problem? Mam XTR gs m981 i zamiar montażu kasety 12 - 30 t
 

Nawet XT 8000 dobrze pracuje z kasetami 11-25 więc twoja z taką kasetą nie będzie miała żadnych problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nagram ci film porównawczy z kasetą jaką zechcesz, może być 11-32 i 11-34, a ty znajdziesz różnicę. OK?

Stara, 8 letnia i rozklekotana przerzutka m772 Shadow 9s

 

I filmik forumowego kolegi pokazujący pracę napędu MTB 11s z szosową kasetą 11-32:

 

Jedynymi koronkami gdzie taka kaseta może gorzej zmieniać, to duże koronki, ale nie będzie to miało miejsca w przypadku koronki 30z, bo to raptem o 2 zęby mniej niż dedykowana do 10s 11-32.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja z pół roku bezproblemowo używałem m8000 z 10 rzędowa Tiagrą 11-25T. Przyszła nowa kaseta do nowej szosy wiec obecną w najbliższych dniach będę żenił 105 11s 11-32T bo już nie muszę używać MTB na szosie.

Ale wracając do tematu to na 11-25 jeździło mi się bardzo fajnie a kultura pracy nie odbiegała od poprzedniej deorki 11-36. Czas definitywnie przejść na 11s :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arni, zluzuj chłopie ;). Jakbyś nie wiedział, to forum służy do dzielenia się opiniami i własnymi doświadczeniami. Zauważyłem (nie tylko w tym wątku), że dla Ciebie forum służy do przekonywania innych, że to Ty masz rację ;). Ja opisałem tylko swoje doświadczenia, ale Ty koniecznie chcesz mi wmówić, że doświadczyłem czegoś innego....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie.

Chudeusz mógłbyś napisać o jakiej przerzutce piszesz i jakim stopniowaniu kasety?

Na czym polegały te problemy?

 

Ja z doświadczenia wiem, że shadow 9rz. trochę gryzie się z kasetą 11-28 i 11-25

Upośledzona była zmiana biegów z mniejszej na wyższą koronkę między szóstym a siódmym biegiem (o ile dobrze pamietam). W owym czasie na forach użytkownicy potwierdzali te problemy.

 

Z drugiej strony filmiki Arniego i doświadczenie Przemcio mówią, że jednak da się bezproblemowo.

Chyba trzeba po prostu zaryzykować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaseta 11-28 z przerzutnikiem slx 662. Owszem, działało to, a nawet długo na takim zestawie jeździłem, ale precyzja zmiany biegów była daleka od oczekiwań (MOICH oczekiwań - żeby zaraz nikt tu nie wyskoczył ;)). Jeśli dobrze kojarzę, to główne zastrzeżenia miałem do zrzucania na mniejsze koronki kasety, tak mniej więcej od jej środka. Na poprzedniej deorce (chyba 591) działało to zdecydowanie lepiej. Teraz mam 10s, ale tego chyba nie wypada porównywać.

Edit: Gdzieś tu na forum już kiedyś odpisywałem te problemy (chyba temat o kompatybilności napędu), więc może wygrzebiesz ;). No i co ważne, "na sucho" biegi wchodziły trochę lepiej niż w trasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Upośledzona była zmiana biegów z mniejszej na wyższą koronkę między szóstym a siódmym biegiem (o ile dobrze pamietam). W owym czasie na forach użytkownicy potwierdzali te problemy.

Nie ma opcji, by taki był tego efekt. Problemy występujące przy niekompatybilności będą pojawiać się tylko na skrajnych koronkach małych lub dużych w zależności od tego czy zastosujemy większą czy mniejsza kasetę. Tak właśnie dzieje się gdy do 10s założymy kasetę 11-40 (możliwe problemy na małych koronkach ) lub gdy pójdziemy w odwrotnym kierunku i damy skrajnie małą 11-23 (problemy na dużych). Tę zależność generuje skos kasety i skos pracy przerzutki, one powinny być w miarę równoległe do siebie. Wszystko było już dawno wyjaśnione:

http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/O_skosie_i_radzeniu_z_nim_sobie..html

 

Jeśli zmiany były złe gdzieś na środku kasety 11-28, to wynikać musiały tylko z problemów związanych z linkami, podjechanym łańcuchem/kasetą, niezbyt idealną regulacją itp. ale jak to w necie często bywa, tego nikt nie bierze pod uwagę wystawiając werdykt (patrz chudeusz).

 

montell, jeszcze jedno można zrobić - przejść na korbę 36/24 i wtedy będziesz mógł stosować kasety zaczynające się od 11z, a te będą miały większy skos niż spłaszczone 12-...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od dawna wiadomo że szadoły 9 i 10sp słabo ogarniają kasety poniżej 30t, nie wiem po co dalej drążyć temat skoro wałkowane było to wiele razy.

 

11sp mtb to zupełnie inna bajka, tam konstrukcja przerzutki, a głównie to że górne kółeczko umieszczone jest poza osią obrotu wózka, pozwala to w sposób zadowalający obsłużyć większość kombinacji zębatek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mamy inne pojęcie słowa „działać”. Na moim filmie widać doskonale jak zachowuje się górne kółko przerzutki xx1, jest praktycznie zawsze blisko kasety, w takim przypadku nigdy nie będzie problemu ze zmianą biegu, nawet pod dużym obciążeniem czy z silnie zabrudzonymi napędem, szadoł natomiast będzie działał dobrze wyłącznie na statywie.

 

A tak natomiast wyglada odległość górnego kółka 772 od kasety 25t:

633f1579d281591bmed.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, bo tę bliskość kółeczka generuje skos pracy twojej przerzutki. W 1 zawiasowych będzie z tym problem i wcale tego nie ukrywam, dla tego nie piszę, by schodzić do skrajnie małej 11-23/25, ale 11-28 to raptem 4 zęby mniej niż dedykowana 11-32 i bez problemu kółeczko doreguluje się 5/7mm ponad zębatką przy wykręconej (nawet nie do końca) śrubce B.

 

W ten sam sposób trzeba by pisać, iż 10s nie ogarnia kaset 11-40, a jednak praktyka pokazuje, że ogarnia i można uznać to za maksa, bo z 11-42 już kolorowo przestaje być.

 

I nie tylko na statywie panie kolego, jeżdżę na tym już ponad 1000km i działa tak samo idealnie jak na stojaku a uwierz mi, gdyby nie było idealnie to bym to wywalił już po pierwszym kilometrze. Tak jak napisałem, jak komuś coś się działo przy tak niewielkiej zmianie kasety, to problem leżał w regulacji, linkach itp. przyczynach. Zresztą tak samo idealnie 9s ogarnia kasetę 11-36, która jest jej maksem, bo z 11-40 nie zaskakuje.

 

Zaraz zrobię zdjęcie takie jak ty, ale z 11-28. Zresztą by się o tym przekonać na szybko, wystarczy nawet na kasecie 11-32, na biegu 2 (koronka 28) pokręcić śrubka B by sprawdzić, jak nisko jesteśmy w stanie zejść. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i wystarczy. Czy masz problem ze zmianami na dużych? Wsadź 11-28 jeszcze. Moja z 28 może faktycznie nie ma tych 7mm (teraz sprawdziłem), ale jest ok. 10/12mm i w niczym to nie przeszkadza jak widać, bo problemy jakby miały się pojawić, to właśnie na tych dużych koronkach, a nie małych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arni ma widzę monopol na wiedzę. Jeśli ktoś nie zgadza się z jego opinią, lub nie daj Boże ma inne doświadczenia, to znaczy, że się nie zna i tyle.... Ale do rzeczy.

Zapewniam, że wyregulowane miałem wszystko poprawnie, napęd był nowy, podobnie jak linki i pancerze. Jeszcze póki napęd był czyściutki działało to znośnie, ale wystarczyło odrobinę brudu i było po zabawie. Nawet na czystym napędzie NIE działało to tak poprawnie jak na klasycznej deorce. Temat był już przerabiany na forum wielokrotnie, ale jak widać niektórzy (patrz arni) mają widocznie inne pojęcie "idealnej pracy napędu", czego ów osobnik nie jest w stanie przetrawić i jakkolwiek tolerować....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radomir,

No właśnie, też tak uważam. Troszkę naginamy, ale w ramach pewnego marginesu +/-, niezbyt dużego (powiedzmy, że właśnie do tych 14mm), ale wystarczającego by zejść o 2 do 4 zębów.

 

Kol. Przemcio zainstalował do 11s kasetę 11-25 ale 10s. Gdyby dołożyć jedenastą koronkę, to miała by ona właśnie rozmiar 11-28, a więc mówimy o podobnym skosie kasety, więc pewnie ta odległość kółeczka też +/- tyle u niego wynosi i dla tego to działa.

 

Na dobrą sprawę to dało by się jeszcze bardziej przybliżyć kółeczko - iglak i podszlifować ogranicznik pod śrubką B. Tam jest sporo materiału i te 0,5mm nie osłabiło by konstrukcji, a pomogło by przybliżyć kółeczko o 2/5mm. Na upartego nie widzę przeszkód. W wolnej chwili pobawię się, mam akurat dawcę do takiej zabawy.

 

https://lh3.googleusercontent.com/rMOuWMbp1fxzUPMx5-7hbze5AONmLInAi3pnM7hR7ITsLBL7Vy5x5YOoo0WF8OE1q6UbQS1pnkKqaw3dcnmAHVztL8comGN55_09IsBvgoHPCetlBSOW6FW1NrFsSPSGjG3H-6_tKSqp8W_LOyj0mIBDfU9DZqLYUMSE-D6zLjYwB7P-FGYrSpc1xs2XxvG4ktcDgwoMRcLE5OQJ67pj-laeTmAbsxnm49nd_fvCplHkTnw_18bDFAxbsz2K2ETWYSgwg0PRtUrewZYRbNVtt5QXLQez61aPKyA6zvrWBsdoBe99LOJxOWkrvcPHBV7BuJcTKmZhGdSqN765AIogTzCVIV6bNQvEByXQN6ixWHlYxtJE_YZzREJKtZTsysnfUXk3dlwu3dffNSQUOvvyDbzatvj5DSBjqr2TqwMplWbXTeEDWB5RLfH6umVZL0kbJTME1W3PK-HkXeRyDDv-EOseYDecBZMr5ZzybPgMslqkiNlG2MMJqLmUMf9DsURncAeSujv6psEtb5-ClbV3PW7BSXUyu17Zab9fwIuQYr-FDbGBhwAZS6WFY7dUf1GZkbE3sRehqOi3d1V7Cnw4v4iENxQ4_Enlsh-6CKCqpHU=w994-h658-no

 

 

Chudeusz, skończ pitolić, bo nic konkretnego nie wnosisz do tematu, zachowaj uwagi dla siebie, a będziesz dłużej i zdrowiej żył. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No można podszlifować ogranicznik ale trzeba zwrócić uwagę na to że odległość od najmniejszej koronki również się zmniejszy.

 

Inną kwestią jest to że różnice są również w długości haków przerzutki które też będą miały wpływ na odległość kołeczka od kasety.

 

32860d043f711c69med.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już jestem po operacji. Pojawił się dodatkowy problem, bo ten hak ogranicznika ma jeszcze jeden taki wypust ograniczający zdolność regulacji. Po prostu po zamontowaniu powierzchnia o którą opiera się śrubka B, była oddalona o 1mm od tej śrubki. Jego też musiałem podszlifować o 1mm. Także poszły dwa szlify:

 

https://lh3.googleusercontent.com/OAW7OG81IKxkxVSBqfetesYyK10vQMC0Fblf5lODxGxRxiTBptQoKZDdMNC8IWOwOJTidhCxWzFTn8tpALwHXgVe-jnh3gl0Nwj2aurAvjAg3Rc9iP-CQPXIkWFeKU9osHqAuw0k9fyRGgJrre4eCF421dg5uD4G16tpZHte7UGzdh-LUJYIvaAinGeaYOpJVnRFJJGb0luSkg9IPrf81gz_n7U5rdp5dTaMze0soDuxc3WgsBvgDwQdchbzLYjXvKEVBgWGV6ci4KwYPOSW1kyVcnE1TluktVUstjlWH3hfLrjO_ApEs5lUBE8RxvfIZj1hWW7Qb7wMVDZa35mOEsUlHXBq0L67y-hoFhhD_Ec4pBdit7CcKEPSf42CnoBfbvNesB8xYf7gXejeuQ-sY88kUjw_mwiXMA5X4mihQBqTMi4cGUsi_OZ92bfEfiCR4I0SRiA6635uCdKp03Pc9nV0XYnyMlUtPJQzg3vrzHAHIhx6m8hswSlZJBuOGSkrXoasb98LlvmCYY67gViU-WjDnysTupQfTCtKJMuuwVTPy7_Kg8BMf_lcMwASngrGu8zqmF9NmIMyMLSl73JtmGPDvJ_hmUzibpLvN3dYe50=w994-h658-no

Ten drugi wypust jest z drugiej strony haka, nie widać go.

 

A po wszystkim doszedłem do takiego efektu:

https://lh3.googleusercontent.com/hvUVVglhVgqHcxIuORdQfJ-hVOgF8_H1-fgbKT9Qjd7BNaJNc89Prvr_QgCqeA6fyFC4WI7xlehBQn3B-xT0oeureDf161sfQYE6paLW8SRE5DrzxtWO-_9AWcQ-2Ry8W1AhglJZ-sd5T7kKhQfX_JnYZbsLD-mUU22CUIg3G2ldxwhvser8rs4N_lUUvo86HFD-HfwsfLbpScWfntYvCz-lj9JcmxzaC0WMvi3nLDnaJlZOo89B8_6b2MIJV6YXmyG5gHQYIbC9kGF_YxFIEQI5kuSxescugELglfOI2nPODaDVLouXAll-o4Z-8qHh8Ol4-rLMrw0WE6vgOl840yFLMtg5teGQgud1y6e4nlg8EcynY28atJndCsZ-ZDwKRt77QGBcxaReIrHYJx6oB4m3jkPTtqCyeP_7k-2IijoQqxV4UGsUBGPpVHgbGOrpJBdZDBRX5F8IU82xTDGmOFTOVNSn2E6E3WI_HyalNNWF1GfWqtIhthrl8mtqvyGL7eJTRZawvq-Dyi1XLKRI-LVKW85qzEdwURyw3seg8OQbtdK0pcdtzYKp9tbsnS6K8c1c-LYcAfrDKej2sTJhe2keHqHRfGph6oHRF6z9R4Q=w994-h658-no

 

Generalnie jest tak jak myślałem, nie miało to wpływu na pracę przerzutki i zmiany biegów choć tak jak mówisz, ta odległość od małej koronki też się zmniejszyła rzecz jasna i delikatnie śrubkę B podkręciłem. Z czystej ciekawości pojeżdżę na tym haku, sama jego wymiana to 30s pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz dziękuję za pomoc. Nie spodziewałem sie aż takiego zaangazowania z Waszej strony.

Bardziej przekonują mnie argumenty osób, które twierdzą, że problemów nie będzie wiec decyduję się na opcję 12-30

Oczywiście wrażeniami podzielę sie po pierwszych jazdach.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to trzasnąłem testowo sześćdziesiątkę na tym podszlifowanym haku przerzutki. No i na przekór niedowiarkom, wszystko działa dokładnie tak samo jak na oryginalnym z kółeczkiem odwiedzionym na te 12/14mm od największej koronki 28z. Niestety, innego wyniku się nie spodziewałem, taka odległość jest za mała, by miało to nie działać poprawnie, a i przybliżenie do małych koronek nie wpłynęło negatywnie na jakiekolwiek zmiany biegów na nich. Odnoszę nawet wrażenie, że na stojaku działa zdziebko gorzej niż w terenie, gdzie dochodzi mocniejsze naprężenie łańcucha i zmiany są bardzo pewne. Kwestia po prostu sprawności całego systemu, prostoty haka, dobrej regulacji itd.

 

Tak patrząc w drugą stronę, skoro działa na małych koronkach kaset 11-40 gdzie ekstremalnie mocno musimy odwieść kółeczko w dół, jednocześnie zwiększając ekstremalnie mocno od małych koronek na znacznie więcej niż 12/14mm, to czemu miało by nie zaskoczyć z kasetami 11-28 gdzie te 12/14mm to maksymalna odległość kółeczka od koronki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...