Skocz do zawartości

[R7] ciekawostka


PawelGR

Rekomendowane odpowiedzi

Leniwa niedziela, nic się nie dzieje, to zapytam. Wydawało mi się dotąd, że odkryta część górnej lagi amortyzatora mierzona od uszczelki do mocowania w koronie ma długość w przybliżeniu taką jak skok. I jak przeglądam manuale, to faktycznie, zazwyczaj tak jest. Tymczasem w R7, przy skoku 100 mm ta odległość wynosi ok. 125 mm. Z czego wynika ta różnica? Czy projektanci wymyślili to sobie na przykład w ten sposób, żeby po odliczeniu sagu nadal było pełne 100 mm skoku? Tak mnie to zastanowiło, bo jak pisałem w innym wątku, przekładając ten widelec do innej ramy, optycznie wydawało mi się, że ma 120 mm. Zmierzyłem górną część lagi, wyszło 125, więc byłem pewien, że to długość skoku. Tymczasem, bez wątpliwości jest to wersja 100 mm. I tak się z ciekawości zastanawiam, czy jeśli wstawię do tej ramy widelec np. 130 mm, gdzie odległość od uszczelki do mocowania jest podobna do samego skoku, to efekt pracy widelca będzie podobny jak przy obecnym R7?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spuść powietrze i ściśnij amortyzator - nie daję wiary, że złoży się na te 125 mm. Raczej jest to związane z budową korony amortyzatora i zapas zaprojektowano, aby górna korona widelca nie uderzała o dolną.

Przy porównaniu dwóch amortyzatorów powinieneś mierzyć wysokość całkowitą - od dolnej osi koła aż do ramy. Sama dłuższa wysokość goleni nie jest wyznacznikiem, ponieważ dolne golenie mogą być krótsze i wszystko się równoważy.

Edytowane przez c1ach
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Manitou to dziwna firma. Mój Minute miał mieć 130 skoku a realnie miał 100, gdyż popychacz komory tłumienia pracował jedynie na długości 100 mm a popychacz sprężyny 130, przy czym widelec po maksymalnym ugięciu miał 35 mm wystających górnych lag. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

W Manitou fabrycznie dość ciężko jest osiągnąć pełny skok, nawet przy dropach (przynajmniej z moją wagą piórkową 55kg) a wynika to z dość wysokiego i twardego odbojnika na dole goleni. Ja problem rozwiązuje poprzez skrócenie go do połowy, w widelcu do cięższej jazdy jak Mattoc bym się w to nie bawił, bo lepiej mieć zapas na wypadek błędu przy wybiciu z hopki czy coś, ale w widelcu XC uważam że to dobry pomysł, miałem już 2 manitou, i w żadnym z nich nie zauważyłem negatywnych efektów tej modyfikacji, a uważam się za dość agresywnego pomykacza leśnego ;)

Oprócz tego- jak już koledzy wyżej wspomnieli, golenie górne w większości Manitou są około 2cm wyżej odsłonięte niż skok widelca, jeśli widelec nie może wykorzystać pełnego skoku (-~1cm odbojnika) to najczęściej oznacza zbyt dużo oleju w tłumiku lub/i goleniach dolnych, jazda w ten sposób może doprowadzić do uszkodzenia widelca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...