Skocz do zawartości

[Napęd] Singlespeed i owalny blat


g286

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Parę miesięcy temu złożyłem singlespeeda na ramie Kont Unit. Znakomicie mi się sprawdza a fabryczny zestaw napędu 32x18 okazał się idealny w teren i na miasto. Od poczatku nurtowalo mnie pytanie jak by sie sprawdziła owalna zębatka w takim napedzie. Poszperalem trochę w sieci i niestety wszystkie tego typu napędy wykorzystywały napinacz ktorego ja nie chcialem. Koledzy również twierdzili ze single z ovalem bez napinacza nie wyda. Temat zdechł bo kona jak to kona znów pękła????.

 

Parę tygodni trwało zanim ponownie ją pospawałem i dziś postanowiłem eksperymentować zanim znów pęknie. Napęd single oval od hcc 32t x 18t działa. Nie musiałem zmieniać długości łańcucha ani ustawień haków koła. Napęd pracuję bardzo cicho i płynnie, przełożenie odrobinę twardsze (33,5t) idealnie się sprawdza na mieście. I żadnego napiacza????

Napisano

Jutro ogarnę filmik. Zasadniczo nie ma zmiany napięcia łańcucha bo i niby dlaczego? Od początku wydawało mi się że 32t ma identyczny obwód niezależnie od kształtu. W końcu długość ogniw łańcucha jest identyczna.

 

Pulsacja wózka przerzutki w napędach 1x z ovalem wynika z geometrii. Oś koła, oś korby to górne rogi czworoboku. Oś dolnego kołka oraz punkt w ktorym odrywa sie łańcuch od korby to dolne rogi.

Ten ostatni w owalnej zębatce zmienia położenie stąd zmiana napięcia wózka. Napięcie łańcucha się nie zmienia.

Napisano

Obwód zębatki jest ten sam, ale raz ta zębatka jest niższa raz wyższa, minimalnie długości łańcucha pomiędzy zębatkami będzie się zmieniała.

 

To jest tak samo jakbyś zwiększył o kilka mm wysokość trójkąta, boki też się zwiększą.

Napisano

Haki nie dały rady już wcześniej :) Rama jest z 2008, pękła w 2009 i leżała w piwnicy. Pospawałem ale pękła w miejscu naprawy. Ponownie pospawane z dołożeniem materiału. Na razie trzyma.

Napisano

jezdze na jaju w singlu juz grubo ponad rok. bez napinacza. jest minimalna zmiana napreżenia lancucha, bo to przeca nie idealny owal tylko wielokąt. w uzytkowaniu w ogole to nie przeszkadza. roznica w pedałowaniu wyczowalna, na laciu 3.0 przy wysokiej kadencji opona zdecydowanie mniej 'pompuje', zrywy przy cisnieciu na stojaka sa bardziej płynne, nie zrywa przyczepności na sypkiej nawierzchni.

Napisano

 

 

Obwód zębatki jest ten sam, ale raz ta zębatka jest niższa raz wyższa, minimalnie długości łańcucha pomiędzy zębatkami będzie się zmieniała.

Ale też raz jest dłuższa, a raz krótsza, co powinno kompensować długość łańcucha.

Napisano

Prawdopodobnie tak jest. Natomiast może mieć na to pewien wpływ zużycie zębatki (2 sezony w fullu). Zęby w korbie nie zużywają się równomiernie. Zmiany napięcia łańcucha były również widoczne wcześniej przy okrągłej mocno styranej zębatce. 

   

Napisano

wszystko w normie. nie wazne czy nowa czy stara zebatka, bedzie zawsze roznica w napieciu lancucha w skrajnych (czyli co 90 stopni) ulozeniach. poza tym sama tolerancja osiowosci zebatki/korby moze tez miec na to wplyw. takze nie ma co gadac, trzeba jezdzic ;)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...